Η Ευγενία Μανωλίδου μιλά στο Infokids.gr για τα 5 βραβεία που κέρδισε η Ελληνική Αγωγή στα Education Leaders Awards

Η Ελληνική Αγωγή, Σχολή Αρχαίων Ελληνικών, Ιστορίας και Φιλοσοφίας, “σάρωσε” στα φετινά βραβεία Education Leaders Awards. Πρόκειται για βραβεία θεσμό που στοχεύουν στην ανάδειξη και την επιβράβευση των βέλτιστων πρακτικών και της καινοτομίας στο εγχώριο εκπαιδευτικό γίγνεσθαι.

Με πίστη στο όραμά της και αμέριστη αγάπη για την ελληνική γλώσσα και τον πολιτισμό, η Ελληνική Αγωγή επιβραβεύτηκε για την αδιάκοπη προσφορά της στον χώρο της εκπαίδευσης, κερδίζοντας 5 βραβεία σε διαφορετικούς τομείς στον διαγωνισμό εκπαιδεύσεως «Education Leaders Awards 2020». Ειδικότερα, αναδείχθηκε ως το Ιδιωτικό Κέντρο Εκπαίδευσης της χρονιάς, απέσπασε χρυσό βραβείο για την Καινοτομία στη Διδασκαλία και την Επένδυση ανά τομέα εκπαίδευσης, αργυρό στην κατηγορία “Βέλτιστη Μαθησιακή Εμπειρία” και χάλκινο για την online και εξ αποστάσεως εκπαίδευση.

Θέλοντας να μάθουμε περισσότερα για την εκπαιδευτική επιτυχία της Ελληνικής Αγωγής επικοινωνήσαμε με την Διευθύντρια Σπουδών, κα Ευγενία Μανωλίδου που μίλησε αποκλειστικά στο Infokids.gr για τα βραβεία καθώς και για τα μελλοντικά εκπαιδευτικά πλάνα της σχολής.

Ποια στοιχεία της «Ελληνικής Αγωγής» θεωρείτε ότι είναι αυτά που σας χάρισαν την πρωτιά στα Education Leaders Awards 2020;

 Η Ελληνική Αγωγή υπάρχει στον χώρο της εκπαίδευσης από το 1994, 26 ολόκληρα χρόνια. Ειδικά όμως τα τρία τελευταία χρόνια, δώσαμε μεγάλο βάρος στον εκσυγχρονισμό της διδασκαλίας των Αρχαίων Ελληνικών, της Ιστορίας και της Φιλοσοφίας, τόσο στους ενήλικες όσο και στα παιδιά. Οι σύγχρονες μέθοδοι εκπαίδευσης σε ένα αντικείμενο που στην Ελλάδα θεωρείται “ξεπερασμένο”, η τεχνολογία, τα ταξίδια και οι επαφές των μαθητών μας με αντίστοιχα εκπαιδευτικά ιδρύματα στο εξωτερικό, άλλαξαν και αλλάζουν την εντύπωση που έχουν οι Έλληνες για τα Αρχαία Ελληνικά. Θεωρώ ότι αυτός ο τρόπος προσέγγισης ήταν ένας από τους βασικούς παράγοντες που έδωσαν την ευκαιρία στη Σχολή μας να διακριθεί στον διαγωνισμό.

Την εποχή του κορωνοϊού η εξ αποστάσεως εκπαίδευση ήρθε στο προσκήνιο και όπως όλα δείχνουν θα παίξει καθοριστικό ρόλο στο εκπαιδευτικό γίγνεσθαι. Πώς εφαρμόσατε εσείς τη μέθοδο αυτή; Μπορεί το e-learning να αντικαταστήσει το σχολείο; Η νέα αυτή κατάσταση προϊδεάζει για το σχολείο του μέλλοντος;

 Στην Ελληνική Αγωγή, δημιουργήσαμε τη δική μας πλατφόρμα διαδικτυακής εκπαίδευσης από το 2017. Βεβαίως δεν περιμέναμε αυτό το ακραίο γεγονός που συνέβη, απλώς διακρίναμε την διάθεση των ενήλικων μαθητών μας να παρακολουθούν τα μαθήματα, αλλά λόγω βεβαρυμένου προγράμματος και απόστασης, δεν τα κατάφερναν.

Με την ευκολία της σύνδεσης με έναν μόνον κωδικό – χωρίς κατέβασμα εφαρμογής, συγκεκριμένη συσκευή ή browser – οι μαθητές μας συνδέονται και “μπαίνουν στην τάξη” πανεύκολα, έχοντας την αίσθηση ότι βρίσκονται μέσα την ώρα του μαθήματος. Λόγω της προϋπάρχουσας υποδομής αλλά και της ευκολίας σύνδεσης με την τάξη, τον Μάρτιο μεταφέραμε όλα τα παιδιά στην πλατφόρμα μέσα σε ένα βράδυ και τα παιδιά συνέχισαν να παρακολουθούν τα μαθήματα από το σπίτι τους, σαν να μην είχε αλλάξει τίποτα. Το e-learning δεν μπορεί να αντικαταστήσει τη φυσική επαφή του δασκάλου με τον μαθητή, ειδικά στις μικρές ηλικίες.

Παρ᾽ όλ᾽ αυτά θεωρώ ότι πολλά εκπαιδευτικά ιδρύματα θα το υιοθετήσουν ειδικά για τα προσεχή 2 – 3 χρόνια έως ότου βρεθεί ένας τρόπος να αντιμετωπιστεί ο ιός. Μην ξεχνάτε ότι ήδη αρκετά Πανεπιστήμια στο εξωτερικό έχουν προγραμματίσει την επόμενη χρονιά να διδάξουν αποκλειστικά μέσω διαδικτύου. Δεν ξέρω τι θα γίνει στο μέλλον, σε 5 ή 10 χρόνια. Θυμάμαι όμως την εποχή που λέγαμε ότι οι ενημερωτικές ιστοσελίδες δεν θα αντικαθιστούσαν ποτέ την εφημερίδα.

Θα είχε νόημα το e-learning να αντικαταστήσει εντελώς τη δια ζώσης εκπαίδευση;

Η εξ αποστάσεως εκπαίδευση ολοένα και βελτιώνεται. Εκεί που ξεκινούσαμε απλώς με μία αποστασιοποιημένη διδασκαλία, τώρα οι μαθητές έχουν τη δυνατότητα να συμμετέχουν, να παρεμβαίνουν, να στέλνουν ερωτήσεις και εργασίες, όλα τα παιδιά είναι εξοικειωμένα με την τεχνολογία, τις εφαρμογές, το ηλεκτρονικό ταχυδρομείο.

Στα Πανεπιστήμια γίνονται σοβαρές εξετάσεις μέσω διαδικτύου και οι εξεταστές παρακολουθούν τους μαθητές, ώστε να αποφεύγεται η αντιγραφή και να είναι εντελώς σίγουροι ότι οι εξετάσεις γίνονται με αδιάβλητο τρόπο. Με την εξ αποστάσεως εκπαίδευση έχουμε όλοι τη δυνατότητα να ολοκληρώσουμε σπουδές που αφήσαμε στη μέση λόγω οικογενειακών υποχρεώσεων, παρακολουθούμε προγράμματα ξένων Πανεπιστημίων που ούτε στο όνειρο μας δεν θα φανταζόμασταν – παρακολουθώ και εγώ η ίδια μαθήματα σε ένα Πανεπιστήμιο της Αμερικής – με λίγα λόγια, η πρόσβαση στην εκπαίδευση έχει γίνει πολύ πιο προσιτή.

Στις μικρές ηλικίες, σίγουρα η δια ζώσης εκπαίδευση είναι απαραίτητη και επιθυμητή, όχι μόνο για την επαφή του δασκάλου με το παιδί, αλλά και για την ευρύτερη κοινωνικοποίηση των παιδιών μεταξύ τους. Όμως, στις μεγαλύτερες ηλικίες, ειδικά σε φοιτητές που έχουν ανάγκη να δουλέψουν και να σπουδάζουν παράλληλα ή σε περιόδους αντίστοιχες με αυτές που διανύουμε τώρα, ναι, μπορεί επαρκώς να την αντικαταστήσει.

Γιατί ένα παιδί το 2020 είναι σημαντικό να μάθει Αρχαία Ελληνικά και γιατί να προτιμήσει το πρόγραμμα της «Ελληνικής Αγωγής»;

Τα Αρχαία Ελληνικά διδάσκονται σε όλες σχεδόν τις ευρωπαϊκές χώρες από το Γυμνάσιο και στην Αγγλία εδώ και δέκα χρόνια, από το δημοτικό, ως μέσον καλλιέργειας και προσωπικής εξέλιξης. Οι κλασσικές γλώσσες κατακτούν όλο και μεγαλύτερο έδαφος και συστήνονται από τα Πανεπιστήμια ειδικά σε φοιτητές της Νομικής και της Ιατρικής. Πανεπιστήμια στην Ευρώπη και την Αμερική έχουν έδρες Αρχαίων Ελληνικών και ξένοι καθηγητές διδάσκουν ξένους φοιτητές, την γλώσσα των προγόνων μας. Οι άνθρωποι αυτοί θαυμάζουν τον πολιτισμό μας, μαθαίνουν την Ιστορία μας και μεταδίδουν τον θαυμασμό αυτό και στις επόμενες γενιές. Μεγάλοι επιχειρηματίες όπως ο Mark Zuckerberg του Facebook, δηλώνουν με υπερηφάνεια ότι γνωρίζουν Αρχαία Ελληνικά.

Πριν από λίγους μήνες, επισκέφθηκα την Ακαδημία Vivarium Novum στην Ιταλία, όπου φοιτητές από όλον τον κόσμο μιλούν μεταξύ τους στα Αρχαία Ελληνικά και τα Λατινικά. Ήταν μία συγκλονιστική εμπειρία: Τα παιδιά αυτά δεν έχουν καμία σχέση με την Ελλάδα, καμία καταγωγή και όταν τους ρωτάς γιατί μπαίνουν στη διαδικασία να μάθουν μία τόσο δύσκολη γλώσσα για αυτούς, σου απαντούν ότι μέσω αυτής της γλώσσας μαθαίνουν τις βάσεις του Δυτικού Πολιτισμού. Αυτό θέλουμε να δώσουμε και εμείς στα παιδιά μας. Τη δυνατότητα να γνωρίσουν τα θεμέλια ενός μεγάλου πολιτισμού που γονιμοποίησε τις ευρωπαϊκές γλώσσες και έδωσε τις βάσεις για την τέχνη, τα γράμματα, τις επιστήμες και τον πολιτισμό, σε όλον τον δυτικό κόσμο.

Στην Ελληνική Αγωγή διδάσκουμε τα Αρχαία Ελληνικά σε παιδιά από τριών ετών, όπως ακριβώς μαθαίνουν σε αυτές τις ηλικίες τα Αγγλικά, τα Γαλλικά, μια οποιαδήποτε ξένη γλώσσα. Μόνο που, τα Αρχαία Ελληνικά είναι πολύ πιο εύκολα, γιατί οι μισές και πλέον λέξεις, τους είναι ήδη γνωστές! Άρα, δεν είναι κρίμα να μαθαίνουν οι ξένοι μία γλώσσα που για εμάς είναι πολύ πιο εύκολη και εμείς να μην τη μάθουμε ποτέ; Και να χάσουμε την ευκαρία να μελετήσουμε από το πρωτότυπο κείμενο, έργα που διαμόρφωσαν την παγκόσμια παιδεία; Το πρόγραμμα της Ελληνικής Αγωγής είναι ευέλικτο ώστε να εξυπηρετεί το πρόγραμμα των παιδιών. Τα μαθήματα γίνονται μία φορά την εβδομάδα και διαρκούν μιάμιση ώρα. Μέσα στο πρόγραμμα υπάρχει η δυνατότητα εκπαιδευτικών εκδρομών και προαιρετικών μαθημάτων μουσικής και παραδοσιακών χωρών. Και φυσικά, καλύπτουμε και τα παιδιά που βρίσκονται στην περιφέρεια ή στο εξωτερικό, λόγω της υπερ-σύγχρονης πλατφόρμας διαδικτυακής εκπαίδευσης που δίνει τη δυνατότητα στα παιδιά να παρακολουθούν το μάθημά τους, όπου κι αν βρίσκονται.

Με αφορμή το Αργυρό Βραβείο σας στην κατηγορία «Βέλτιστη Μαθησιακή Εμπειρία» πώς έχετε καταφέρει να μετατρέψετε την εκμάθηση Αρχαίων Ελληνικών σε μια ευχάριστη εκπαιδευτική διαδικασία που δεν θυμίζει σε τίποτα σχολική τάξη και αποστήθιση γραμματικών φαινομένων και λέξεων;

Στον διαγωνισμό Education Leaders Awards κατακτήσαμε 5 διακρίσεις: 2 Χρυσά βραβεία στις κατηγορίες Καινοτομία στη Διδασκαλία και Επένδυση ανά τομέα Εκπαίδευσης, Αργυρό βραβείο στην κατηγορία Βέλτιστη Μαθησιακή Εμπειρία και Χάλκινο στην Εξ αποστάσεως εκπαίδευση. Επίσης, η Ελληνική Αγωγή επελέγη από την κριτική επιτροπή ως το Ιδιωτικό Κέντρο Εκπαίδευσης της Χρονιάς 2020. Όλες οι διακρίσεις έχουν να κάνουν με τον σύγχρονο τρόπο εκπαίδευσης που σας ανέφερα στην αρχή της κουβέντας μας. Τα παιδιά χαίρονται να μαθαίνουν μέσω του παιχνιδιού, της βιωματικής εκπαίδευσης, της συμμετοχής σε εκδηλώσεις και δρώμενα. Προσωπικά, πιστεύω πως αυτός είναι ο μόνος τρόπος για να μάθει το παιδί κάτι, που δεν θα ξεχάσει ποτέ. Τα παιδιά έρχονται στην Ελληνική Αγωγή τόσο ευχάριστα που πολλοί γονείς μας ρωτούν αν όντως τους κάνουμε Αρχαία!

Υπάρχει κάποιο πλάνο να επεκτείνετε τις δράσεις σας και στα σχολεία, μέσω εκπαιδευτικών προγραμμάτων; Υπάρχει, μήπως, η σκέψη να εξελιχθείτε εσείς σε ιδιωτικό σχολείο; Τι στόχους έχετε για το μέλλον;

Έχουμε ήδη ξεκινήσει να κάνουμε εκπαιδευτικά προγράμματα σε σχολεία και ελπίζουμε εφέτος να το συνεχίσουμε, εφόσον οι συνθήκες το επιτρέψουν. Όμως, αξίζει να αναφέρω πως, τα εκπαιδευτικά προγράμματα που είχαμε προετοιμάσει για τα σχολεία, τα παρουσιάσαμε όλα μέσω ζωντανών, διαδικτυακών, εκπαιδευτικών προγραμμάτων την περίοδο του εγκλεισμού και είχαν τεράστια επιτυχία κυρίως σε παιδιά Ελλήνων του εξωτερικού, που δεν έχουν τη δυνατότητα να παρακολουθούν τέτοια προγράμματα στη χώρα τους.

Με αφορμή αυτά τα προγράμματα, επεκταθήκαμε και στο πρώτο e – camp, που είναι ουσιαστικά ένα θερινό πρόγραμμα δραστηριοτήτων μέσω διαδικτύου, επικεντρωμένων πάντα στη γλώσσα μας, την ιστορία μας και τον πολιτισμό μας. Είναι πολύ ευχάριστο, με πολύ σύντομα εκπαιδευτικά βίντεο (από 5 – 15 λεπτά το καθένα) που απασχολούν δημιουργικά τα παιδιά τον ελεύθερο χρόνο του καλοκαιριού!

Επεκτεινόμαστε μέσω του διαδικτύου πολύ, οι θετικές αντιδράσεις και η ανταπόκριση που έχουν τα προγράμματά μας με ικανοποιεί και με χαροποιεί πολύ, όμως για σχολείο, όχι δεν το βλέπω, είμαι πολύ ευχαριστημένη με την εξέλιξη της Ελληνικής Αγωγής και θα κάνω ό,τι καλύτερο μπορώ για να στηρίζω τη δουλειά των εκπληκτικών εκπαιδευτικών μας, που είναι προσηλωμένοι στη διάδοση της γλώσσας και του πνεύματος ενός σπουδαίου πολιτισμού.