Αρχική Νέα Η ιστορία ενός «Αλλιώτικου Πιρουνιού» μιλάει στα παιδιά για τον εκφοβισμό και τη διαφορετικότητα

Η ιστορία ενός «Αλλιώτικου Πιρουνιού» μιλάει στα παιδιά για τον εκφοβισμό και τη διαφορετικότητα

Μια ιστορία γεμάτη χιούμορ αλλά και μια μεγάλη δόση ρεαλισμού θα ήταν το καλύτερο μέσο για να μιλήσουμε όχι μόνο στα παιδιά, αλλά και στους μεγάλους, για τον εκφοβισμό. Ένα φαινόμενο που αγγίζει διαφορετικές ηλικιακές ομάδες και τα κρούσματα γίνονται ολοένα και πιο συχνά στην κοινωνία μας.

Διαβάζοντας το βιβλίο «Αναταραχή στην κουζίνα 2: Ένα αλλιώτικο Πιρούνι» από τις εκδόσεις Κόκκινη Κλωστή Δεμένη, αισθάνθηκα ότι η λύση σε ένα τόσο σοβαρό ζήτημα είναι τελικά πολύ απλή! Και αυτό γιατί ο συγγραφέας Βασίλης Τερζόπουλος έχει φροντίσει να μεταφέρει όσο πιο ανώδυνα την πραγματικότητα γύρω από αυτό το φαινόμενο στα παιδιά. Μέσα από ευφάνταστους παραλληλισμούς, ο κάθε αναγνώστης -μικρός ή μεγάλος- μπορεί να ταυτιστεί με τους ήρωες του παραμυθιού και να βρει τη λύση στο δικό του πρόβλημα! Σε αποκλειστική συνέντευξη που παραχώρησε στο Infokids.gr, ο Βασίλης Τερζόπουλος μιλάει για τα μηνύματα που θέλει να περάσει σε γονείς και παιδιά μέσα από την ιστορία του και δίνει χρήσιμες συμβουλές για το πώς πρέπει να αντιμετωπίζεται το φαινόμενο του εκφοβιμού τόσο από το θύμα όσο και από τον κοινωνικό του περίγυρο.

Διαλέξατε να γράψετε μια ιστορία για τη διαφορετικότητα και τον εκφοβισμό. Ποια είναι τα μηνύματα που θέλετε να περάσετε στα παιδιά και ποια στους γονείς;

Βασικός στόχος αυτής της νέας μου ιστορίας είναι ο κάθε αναγνώστης της -ασχέτως ηλικίας- να βρει σ' αυτή κάτι από τον εαυτό του και την προσωπική του εμπειρία. Πέρα από τη χιουμοριστική προσέγγιση σημαντικών ζητημάτων, προσπάθησα να αποτυπώσω το ρόλο των διαφορετικών πλευρών στην αντιμετώπιση μιας συμπεριφοράς εκφοβισμού, με τρόπο που να αντανακλάται και στην αληθινή ζωή. Ο θύτης μιας συμπεριφοράς bullying, φυσικά το θύμα, ο ρόλος του κοινωνικού περίγυρου, του φίλου ή του κηδεμόνα, και κατ' επέκταση οι ευθύνες που φέρει ο καθένας. Και αναμφισβήτητα η τελική λύση που εναπόκειται στο ίδιο το θύμα. Εστιάζοντας στους νεαρούς αναγνώστες, αυτό που θα ήθελα να τους μείνει μετά την ανάγνωση του βιβλίου, είναι μια αλλιώτικη ματιά στο συμμαθητή τους που έχει ένα σωματικό πρόβλημα, ή απλώς διαφέρει στην εμφάνιση από τους ίδιους και μερικές ιδέες, για το πώς θα μπορούσαν ενδεχομένως να αντιδράσουν αν βρεθούν αντιμέτωποι με το φαινόμενο του εκφοβισμού.

Το bullying είναι ένα φαινόμενο που απασχολεί έντονα την ελληνική κοινωνία τα τελευταία χρόνια. Πιστεύετε ότι ο κόσμος είναι αρκετά ενημερωμένος γύρω από το ζήτημα;

Το φαινόμενο του bullying δεν είναι καινούργιο στην ελληνική και σε κάθε άλλη κοινωνία. Υπήρχε ανέκαθεν σε διάφορες εκφάνσεις και αγγίζει πολλές ηλικιακές ομάδες, όχι μόνο τα παιδιά. Η εξάπλωση του διαδικτύου, των νέων τεχνολογιών και των μέσων κοινωνικής δικτύωσης έδωσαν δυστυχώς νέες διαστάσεις και μορφές στο φαινόμενο, και ταυτόχρονα το έφεραν περισσότερο κοντά στην επικαιρότητα. Θεωρώ πως ο κόσμος είναι ναι μεν σχετικά ενημερωμένος για την ύπαρξη του φαινομένου, τείνει ωστόσο είτε να το αγνοεί, είτε να το ενθαρρύνει υποσυνείδητα. Ακόμη κι ένα περιστασιακό υποτιμητικό σχόλιο για την εμφάνιση του φίλου μας ή μια αγενής αντίδραση σε συμπεριφορά συμμαθητή μας ή συνεργάτη μας, αποτελεί μια μορφή συμπεριφοράς εκφοβισμού. Είναι βέβαια ευτυχές το γεγονός πως αρκετοί Μη Κυβερνητικοί Οργανισμοί οργανώνουν πολλές καμπάνιες κατά του φαινομένου, που απευθύνονται τόσο σε μαθητές, όσο και σε γονείς και εκπαιδευτικούς. Ένα πολύ καλό τέτοιο παράδειγμα είναι το πρόγραμμα «Ζήσε χωρίς εκφοβισμό» του Κέντρου Μέριμνας Οικογένειας και Παιδιού.

anataraxi stin kouzina

Η Ρίτα, η φίλη του Άρη, κάνει τα αδύνατα δυνατά για να τον βοηθήσει. Τι πρέπει να κάνει στην πραγματικότητα ο περίγυρος ενός παιδιού που υφίσταται bullying;

Σίγουρα να μην το απομονώσει περαιτέρω. Να προσπαθήσει να το προσεγγίσει και να του προσφέρει ένα αίσθημα ασφάλειας και ενθάρρυνσης να μιλήσει για τη συμπεριφορά bullying που εισπράττει σε κάποιον ενήλικα και φυσικά, αναλόγως την περίπτωση, να ζητήσει βοήθεια: από τον δάσκαλο ή τον εκπαιδευτικό του, τον προπονητή του ή τον γονέα του.

Τι θα συμβουλεύατε τον κάθε Άρη εκεί έξω;

Πρωταρχικά, να είναι περήφανος για τον εαυτό του και για το γεγονός ότι είναι διαφορετικός από τους άλλους. Να κυνηγάει τα όνειρά του και να μην χάνει ποτέ την πίστη του. Κι αν στο δρόμο του βρεθούν κάποιοι που υποτιμούν ή αμφισβητούν τις ικανότητές του, να τους αποδεικνύει το πόσο λάθος κάνουν. Κι όπως λένε οι στίχοι που έγραψα για ένα από τα τραγούδια που συνοδεύουν την ιστορία του Άρη: «Σήκω, τα μάτια κράτα ανοιχτά και περπάτα όπως λέει η καρδιά».

Γιατί θελήσατε να δώσετε δύο εναλλακτικές εκδοχές για το τέλος της ιστορίας; Εσείς ποιο θα διαλέγατε;

Πρόθεση μου ήταν να μεταφέρω στο περιβάλλον μιας παιδικής ιστορίας μια αντίστοιχη ρεαλιστική κατάσταση. Με άλλα λόγια, να δώσω στον μυθοπλαστικό χαρακτήρα μου τις δύο κύριες επιλογές που θα είχε ένα θύμα bullying στην πραγματική ζωή: Να μιλήσει γι' αυτό ή να μη μιλήσει. Να προκαλέσω τον αναγνώστη να ταυτιστεί με τον ήρωα και να ανακαλέσει προσωπικές του εμπειρίες, είτε αν έχει υπάρξει ο ίδιος μάρτυρας μιας συμπεριφοράς εκφοβισμού εις βάρος κάποιου τρίτου, είτε αν ήταν ποτέ το θύμα ο ίδιος, ή ακόμη και ο θύτης.

Προσωπικά, στην ηλικία που είμαι πλέον, σίγουρα θα επέλεγα το τέλος στο οποίο ο ήρωας αντιδρά στο bullying που δέχεται. Αναλογιζόμενος όμως τον εαυτό μου σε νεότερη ηλικία, ίσως τότε να επέλεγα την άλλη εκδοχή της ιστορίας. Κι εδώ εισέρχεται η διαδικασία της ενσυναίσθησης του γονέα, του εκπαιδευτικού, του ενήλικα γενικότερα, με τα παιδιά και αναδεικνύεται η σημασία του ρόλου τους στην αντιμετώπιση του φαινομένου.

vasilis terzopoulos

Και αυτή η ιστορία σας, όπως και η προηγούμενη του τσακωμού ανάμεσα στο Αλάτι και στο Πιπέρι, διαδραματίζονται στην κουζίνα. Πώς εμπνευστήκατε το συγκεκριμένο - ευφυέστατο θα λέγαμε - περικείμενο;

Αφορμή για να γράψω την πρώτη «Αναταραχή στην Κουζίνα» ήταν οι ανούσιοι τσακωμοί που παρατηρούσα συχνά να συμβαίνουν μεταξύ φίλων μου ή μελών της οικογένειάς μου, οι περισσότεροι εκ των οποίων δεν είχαν ουσιαστική βάση, αλλά οφείλονταν καθαρά στο αίσθημα του πληγωμένου εγωισμού. Σε πολλές απ' αυτές τις περιπτώσεις υπήρξα αυτός που επιχειρούσε να ρίξει την προσοχή στην ουσία της φιλικής σχέσης και να φέρει τη συμφιλίωση. Αναζήτησα λοιπόν, ένα παραδειγματικό ζευγάρι φίλων που θα αποτελούσε τους κεντρικούς χαρακτήρες μιας τέτοιας ιστορίας. Και μετά από διάφορες σκέψεις κατέληξα πως το Αλάτι και το Πιπέρι θα ήταν ένα πολύ πετυχημένο παράδειγμα. Ήταν η μεγάλη αποδοχή από παιδιά και γονείς σε συνδυασμό με την επιθυμία μου να γράψω μια ιστορία για το bullying που οδήγησαν σε μια νέα «Αναταραχή στην Κουζίνα» και σε έναν νέο χαρακτήρα, τον Άρη, ένα αλλιώτικο Πιρούνι.

Υπάρχουν άλλα ζητήματα που σας έχουν απασχολήσει και με τα οποία θα θέλατε να ασχοληθείτε μέσω της συγγραφής στο μέλλον;

Προσπαθώ να καταπιάνομαι με θέματα που είναι ταυτόχρονα διαχρονικά και σύγχρονα, αναλογιζόμενος τον τρόπο και τις συνθήκες που μεγαλώνουν πλέον τα παιδιά, καθώς και το συνεχώς αναδιαμορφώμενο περιβάλλον το οποίο βιώνουμε εμείς ως ενήλικες ή/και γονείς. Πολλές φορές το ερέθισμα για τη συγγραφή μιας ιστορίας είναι απρόοπτο. Ένα ζήτημα ωστόσο που απασχολεί μεγάλο μέρος των σκέψεών μου, είναι οι τρόποι και οι δρόμοι που αναζητούμε την ευτυχία στη ζωή μας. Ο χρόνος θα δείξει αν αυτός ο συλλογισμός θα οδηγήσει κάπου...

Γιατί πιστεύετε ότι είναι σημαντικό οι γονείς να διαβάζουν βιβλία στα παιδιά τους; Και ποια στοιχεία πρέπει να έχει ένα παιδικό βιβλίο για να κερδίσει τους μικρούς αναγνώστες;

Κυρίως γιατί τα βιβλία ενεργοποιούν τη σκέψη των παιδιών. Τα βγάζουν από την παθητικότητα της τηλεόρασης, του διαδικτύου ή των ηλεκτρονικών παιχνιδιών. Κάθε είδος ψυχαγωγίας είναι απαραίτητο στη σωστή και ολοκληρωμένη νοητική, όπως και σωματική τους ανάπτυξη. Όσο αναγκαίος είναι ο αθλητισμός, οι ομαδικές δραστηριότητες ή το παιχνίδι στη γειτονιά, τόσο σημαντική είναι και η ανάγνωση λογοτεχνίας.

Ένα καλό παιδικό βιβλίο πρέπει να μιλάει με ειλικρίνεια στους αναγνώστες του. Να ερεθίζει τη φαντασία τους, να κρατάει το ενδιαφέρον τους αμείωτο και θα έλεγα να μην είναι απροκάλυπτα διδακτικό, υποτιμώντας τη νοημοσύνη τους.


Επικοινωνήστε μαζί μας:
Μύλων 75 104 41 Αθήνα
210 5121893

τηλεφωνήστε μας για οποιαδήποτε ερώτηση ή απορία

news@infokids.gr

για νέα, πληροφορίες, εκδηλώσεις ή Δελτία τύπου

info@infokids.gr

για ερωτήσεις και πληροφορίες σχετικά με το site μας

Design by | WebOlution & Powered by | Access Point
Το περιεχόμενο της ιστοθέσης είναι μόνο για ενημερωτικό σκοπό και δεν θα πρέπει να αντικαθιστά οποιαδήποτε ιατρική συμβουλή, διάγνωση ή και θεραπεία που χορηγείται από τον γιατρό σας ή από τον εξειδικευμένο επιστήμονα υγείας. Απαγορεύεται η αναπαραγωγή, μεταβίβαση, διανομή ή αποθήκευση μέρους ή του συνόλου του περιεχομένου σε οποιαδήποτε μορφή, χωρίς την προηγούμενη γραπτή συγκατάθεση του νομικού τμηματος του Infokids.


Όλα όσα αφορούν εσάς και το παιδί σας
τώρα στο e-mail σας

Εγγραφή στο Newsletter