Η ιστορική τριήρης του «Ολυμπιάς» βρίσκεται στη Μαρίνα Ζέας – Προγραμματίστε επίσκεψη με τα παιδιά σας!

Για δεύτερη διαδοχική χρονιά, η ιστορική τριήρης «Ολυμπιάς» του Πολεμικού Ναυτικού κατέπλευσε χθες στη Μαρίνα Ζέας, στο πλαίσιο των εκδηλώσεων για τις «Ημέρες Θάλασσας 2017». Εκεί την υποδέχθηκε ο δήμαρχος Πειραιά Γιάννης Μώραλης, ο οποίος ξεναγήθηκε στο πλοίο-σύμβολο του Πολεμικού Ναυτικού από τον κυβερνήτη της τριήρους αντιπλοίαρχο Νικόλαο Πολυχρονάκη.

Αδράξτε την ευκαιρία και προγραμματίστειτε μια οικογενειακή επίσκεψη για να τα θαυμάσε τα από κοντά και να δώσετε στα παιδιά ένα μίνι μάθημα ιστορίας που θα ξεδιπλώνετε μπροστά στα μάτια τους.

Ας μάθουμε περισσότερα για την ιστορία της:

Η τριήρης «Ολυμπιάς» είναι ένα λειτουργικό αντίγραφο αθηναϊκής τριήρους του 5ου αιώνα π.Χ. Κατασκευάστηκε στην Ελλάδα την περίοδο 1985-1987 στο πλαίσιο προγράμματος πειραματικής αρχαιολογίας, με βάση τις έρευνες του ιστορικού J.S. Morrison και του ναυπηγού J.F. Coates με τη χρηματοδότηση του ελληνικού Πολεμικού Ναυτικού.

Είναι μία αρχαία αθηναϊκή τριήρη του 5ου π.Χ. αιώνα, παρόμοια με εκείνες που ναυπηγήθηκαν μεταξύ του 650-610 π.Χ. στην Κόρινθο ή στη Σάμο, πιθανότατα από τον Κορίνθιο Αμεινοκλή.Η αθηναϊκή τριήρης αποτελούσε το πανίσχυρο και εξαιρετικά γρήγορο και ευέλικτο πολεμικό πλοίο της εποχής, με κύριο μέσο τα κουπιά. Κινητήρια δύναμη στις ναυμαχίες ήταν η μυϊκή δύναμη των χεριών των 170 κωπηλατών της. Η ταχύτητά της μπορούσε να φτάσει από 9 έως 12 μίλια την ώρα. Το συνολικό πλήρωμα μαζί με τους κωπηλάτες έφτανε τους 210-216 άνδρες. Η ανώτατη διοίκηση της τριήρους ανήκε κάθε χρόνο και σε έναν πλούσιο Αθηναίο ευγενή που ονομαζόταν τριήραρχος και είχε την ευθύνη για όλες τις δαπάνες του πλοίου.Οι κωπηλάτες δεν ήταν ποτέ δούλοι ή κατάδικοι. Για την ιστιοπλοΐα η τριήρης έφερε έναν κύριο ιστό με μεγάλο τετράγωνο πανί και ένα ακόμη μικρότερο ιστό, τον ακάτιο – προς την πλώρη- με μικρότερο πανί. Το μέγιστο μήκος ήταν 37 μέτρα και το μέγιστο πλάτος 5,20 μέτρα. Το βύθισμα ήταν περίπου 1,5 μέτρα και το εκτόπισμα περίπου 70 τόνοι.

Η ξυλεία που χρησιμοποιήθηκε για τη ναυπήγηση είναι oregon pine, γιατί τα σημερινά πεύκα δεν έχουν την ποιότητα των πεύκων που χρησιμοποιούνταν πριν 2.500 χρόνια. Ο τρόπος ναυπηγήσεως, που συνίσταται στην κατασκευή του εξωτερικού περιβλήματος και στην τοποθέτηση των νομέων στη συνέχεια, είναι μια τεχνική ξεχασμένη εδώ και χιλιάδες χρόνια. Για τη σύνδεση των διαδοχικών σανίδων του περιβλήματος μεταξύ τους χρησιμοποιήθηκαν 20.000 ειδικές ξύλινες σφήνες μεγάλης αντοχής, όπως και στα αρχαία χρόνια. Το έμβολο της τριήρους κατασκευάστηκε χυτό από μπρούντζο σε δύο κομμάτια από ειδικό εργαστήριο κατασκευής αγαλμάτων. Τα πανιά της είναι από λινό, όπως και των αρχαίων πλοίων, το οποίο αγοράστηκε από το μοναδικό εργοστάσιο που φτιάχνει τέτοιο ύφασμα στη Σκωτία. Στο σκάφος έχουν καρφωθεί περίπου 25.000 καρφιά διαφόρων μεγεθών, όλα μπρούντζινα και δουλεμένα στο χέρι.

Θα παραμείνει στο λιμάνι της Ζέας έως την Κυριακή 28 Μαΐου και θα είναι ανοικτή για το κοινό, από τις 10:00-14:00 και από τις 17:30-20:30.

Ο δήμαρχος Πειραιά Γιάννης Μώραλης, σε σχετικές δηλώσεις τόνισε πως πρόκειται για ένα πλοίο-σύμβολο για το Πολεμικό Ναυτικό, για την πόλη του Πειραιά, για τη χώρα και για τη δημοκρατία στην Ευρώπη, καθώς με αυτού του είδους τα πλοία κερδήθηκε η ναυμαχία της Σαλαμίνας. «Ο κατάπλους της ιστορικής τριήρους είναι από τις συμβολικές ενέργειες στο πλαίσιο των εκδηλώσεων «Ημέρες Θάλασσας 2017», ανέφερε ο κ. Μώραλης, ενώ εξέφρασε τη χαρά του καθώς δίνεται η δυνατότητα στους δημότες του Πειραιά, στους κατοίκους της Αττικής, στους μαθητές και στους τουρίστες να επισκεφθούν την «Ολυμπιάδα», να ξεναγηθούν και να ενημερωθούν για τη σπουδαία ιστορία της.