- Infokids.gr - https://www.infokids.gr -

Ηλεκτρικά πατίνια: Τι πρέπει να προσέξουμε για να μην θρηνήσουμε θύματα

Τα ηλεκτρικά πατίνια [1] είναι η νέα μόδα που έχει κατακτήσει τις καρδιές όχι μόνο των παιδιών και των εφήβων αλλά και των ενηλίκων που τα επιλέγουν για τις μετακινήσεις τους. Το τελευταίο διάστημα τα πατίνια έχουν απασχολήσει αρνητικά την επικαιρότητα καθώς θεωρούνται άκρως επικίνδυνα για την πρόκληση ατυχημάτων  και ήδη έχουν διατυπωθεί  προβληματισμοί για την απουσία ρυθμιστικού πλαισίου που θα διέπει την ορθή κυκλοφορία στους ελληνικούς δρόμους.

Πόσο επικίνδυνα είναι τα ηλεκτρικά πατίνια;

Μόνο στο Λος ‘Αντζελες των ΗΠΑ καταγράφηκαν τον τελευταίο χρόνο 250 ατυχήματα με ηλεκτρικό πατίνα και με τους οδηγούς να μεταφέρονται στα επείγοντα. Μάλιστα 15 από αυτούς είχαν σοβαρά τραύματα, μεταξύ των οποίων και κρανιοεγκεφαλικές κακώσεις.

Η πτώση από το σκούτερ είναι το συνηθέστερο ατύχημα που καταγράφεται στη μελέτη. Ακολουθεί η σύγκρουση και το χτύπημα από άλλο διερχόμενο όχημα. Τα περισσότερα περιστατικά αφορούσαν τραυματισμό στο κεφάλι, και ακολούθως κατάγματα, διαστρέμματα και μώλωπες.  Μόνον δέκα (6%) από τους οδηγούς φορούσαν κράνος, ενώ σε 12 περιπτώσεις, οδηγούσαν υπό την επήρεια αλκοόλ! Την ίδια ώρα, σχεδόν ένας στους δέκα οδηγούς δεν ακολουθούσε τους κανόνες οδικής κυκλοφορίας, ενώ ένας στους τέσσερις οδηγούσε το πατίνι του στο πεζοδρόμιο, κάτι που απαγορεύεται.

Το κράνος είναι απαραίτητο

Οι ειδικοί επισημαίνουν πως παρ’ ότι τα ηλεκτρικά πατίνια δεν αναπτύσσουν μεγάλες ταχύτητες, ο τραυματισμός μπορεί να είναι σοβαρός. Γι’ αυτό συνίσταται οι οδηγοί να φορούν κράνος και προστατευτικό εξοπλισμό για γόνατα και αγκώνες. Όπως τονίζει και ο πρόεδρος του Συλλόγου Ελλήνων Συγκοινωνιολόγων, Κωνσταντίνος Κεπαπτσόγλου, στην πραγματικότητα, ακόμη και η υποχρέωση να φορούν κράνος οι χρήστες των ηλεκτρικών πατινιών, δεν είναι κάτι άλλο από μια απλή «σύσταση», όπως ακριβώς συμβαίνει και στο ποδήλατο.

Θεσσαλονίκη: 16χρονος που οδηγούσε ηλεκτρικό πατίνι συγκρούστηκε με αυτοκίνητο

Την Παρασκευή 16 Μαρτίου καταγράφηκε το πρώτο ατύχημα στην Ελλάδα με ηλεκτρικό πατίνι. Ένας 16χρονος που οδηγούσε το ηλεκτρικό πατίνι στη συμβολή των οδών Θεμιστοκλή Σοφούλη και Κερασούντος όταν υπό άγνωστες συνθήκες συγκρούστηκε με ένα διερχόμενο αυτοκίνητο. Ο 16χρονος παρελήφθη από ασθενοφόρο του ΕΚΑΒ και μεταφέρθηκε σε νοσοκομείο της πόλης, όπου διαπιστώθηκε ότι δεν διατρέχει κίνδυνο.

Τι γίνεται στο εξωτερικό με τα πατίνια

Σε μέτρα για τον περιορισμό των ατυχημάτων και της συμφόρησης σε δρόμους και πεζοδρόμια προχωρούν η μια μετά την άλλη οι πόλεις σε Ευρώπη και ΗΠΑ. Σε αρκετές χώρες και πόλεις υπάρχει προβληματισμός κατά πόσο θα πρέπει να συνεχιστεί η χρήση τους, μ’ εξαίρεση τη Γερμανία που τη νομιμοποίησε.

Παρίσι: Σκοπεύει να επιβάλει πρόστιμα σε όσους χρησιμοποιούν τα πατίνια στα πεζοδρόμια. Ταυτόχρονα, θα ορίσει συγκεκριμένους χώρους στάθμευσης και θα επιβάλει ετήσιο τέλος στις διαχειρίστριες εταιρείες. Το δημοτικό συμβούλιο της πρωτεύουσας αποφάσισε να επιβάλει πρόστιμο ύψους 135 ευρώ σε όποιον κυκλοφορεί στο πεζοδρόμιο. Το πρόστιμο σε όσους μπλοκάρουν τα πεζοδρόμια παρκάροντας εκεί τα πατίνια τους θα φτάνει τα 35 ευρώ, ενώ δημοτικοί υπάλληλοι θα αναλάβουν να τα απομακρύνουν.

Μαδρίτη: Ο δήμος έχει απαιτήσει από τις εταιρείες να απομακρύνουν τα ηλεκτρικά πατίνια τους από τους δρόμους, με το σκεπτικό ότι δεν τηρούν τον κανονισμό που όριζε σε ποιες περιοχές επιτρεπόταν να κυκλοφορούν.

Σαν Φρανσίσκο (ΗΠΑ): Οι αρχές εξέδωσε προσωρινή απαγόρευση πριν λίγους μήνες, με την απαίτηση για περιορισμό του αριθμού των εταιρειών σε δύο.

Στη Γερμανία η κυβέρνηση κινείται σαφώς πιο τολμηρά, καθώς ενέκρινε και με τον νόμο την κυκλοφορία τους. Το ρυθμιστικό πλαίσιο διαχωρίζει τα πατίνια η ταχύτητα των οποίων δεν υπερβαίνει τα 12 χιλιόμετρα (επιτρέπεται να τα χρησιμοποιούν και παιδιά, από 12 ετών και άνω, αλλά μόνο στα πεζοδρόμια) και εκείνα που φτάνουν τα 20 χιλιόμετρα (για άτομα άνω των14 ετών και μπορούν να κυκλοφορούν στους ποδηλατόδρομους).