- Infokids.gr - https://www.infokids.gr -

Κάθε σχολείο της χώρας αποκτά έναν Σύμβουλο Σχολικής Ζωής για να μπει τέλος στα φαινόμενα bullying

Η καλή είδηση της ημέρας αφορά την Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση που από τη φετινή σχολική χρονιά 2020-21 τα Γυμνάσια και Λύκεια της χώρας αποκτούν ένα νέο θεσμό, τον Σύμβουλο Σχολικής Ζωής [2], που αναλαμβάνει ενεργό συμμετοχή στα τεκταινόμενα εντός της σχολικής μονάδας, έρχεται σε επαφή με τους μαθητές και γενικότερα συμβουλεύει, καθοδηγεί και ενημερώνει μαθητές, γονείς και κηδεμόνες σε θέματα παιδαγωγικής αντιμετώπισης.

Ένας εκπαιδευτικός θεσμός που εγγυάται μια ομαλή σχολική ζωή

Πρόκειται για μια εκπαιδευτική καινοτομία που εντάσσεται για πρώτη φορά στα δημόσια σχολεία της χώρας καθώς ψηφίστηκε μόλις τον περασμένο Ιούνιο στο νομοσχέδιο για την αναβάθμιση της εκπαίδευσης [3]. Ο Σύμβουλος Σχολικής Ζωής είναι ένας πολύ θετικός και σπουδαίος ρόλος που μπορεί να δώσει λύση σε πολλά εσωτερικά σχολικά προβλήματα, αλλά και να αποφορτίσει τον εκπαιδευτικό της αίθουσας από έναν ιδιαίτερα πιεσμένο ρόλο που τον θέλει να είναι αγωγός της γνώσης, διεκπεραιωτικός σε ό,τι αφορά την ύλη του Υπουργείου, ενισχυτής, εμψυχωτής και ψυχαγωγός των παιδιών, αλλά και πολλές φορές κυματοθραύστης οικογενειακών και λοιπών περιβαλλοντικών προβλημάτων.

Σήμερα δημοσιεύτηκε το ΦΕΚ όπου η υφυπουργός Παιδείας, Σοφία Ζαχαράκη, αναγγέλει την εισαγωγή αυτού του εκπαιδευτικού θεσμού στα σχολεία και περιγράφονται εκτενώς οι αρμοδιότητες, τα καθήκοντα, η διαδικασία επιλογής Συμβούλων Σχολικής Ζωής καθώς και τα προσόντα ορισμού.

Γιατί δεν θεσπίζεται τέτοιος θεσμός και στα Δημοτικά;

Σημειωτέον, ο θεσμός του Συμβούλου Σχολικής Ζωής δεν προβλέπεται, αντίστοιχα, για τις σχολικές μονάδες της πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης, σταθμίζοντας αντικειμενικές διαφορές μεταξύ πρωτοβάθμιας και δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης ιδίως αναφορικά με τη ιδιαίτερη σχέση εμπιστοσύνης που αναπτύσσεται μεταξύ των μαθητών μικρής ηλικίας και του εκάστοτε εκπαιδευτικού του τμήματος.

Ένας εκπαιδευτικός στη μάχη κατά του bullying στα σχολεία

Πρόκειται για εκπαιδευτικό της σχολικής μονάδας που θα κληθεί να αντιμετωπίσει καταστάσεις όπως σχολικός εκφοβισμός, κρούσματα ενδοσχολικής βίας, επιθετική συμπεριφορά και πρόληψη ακραίων συμπεριφορών [3](π.χ. ρατσισμός, διαφορετικότητα), μαθησιακές δυσκολίες, συμπερίληψη και ενσωμάτωση, μαθητές με ιδιαίτερες δυνατότητες, κλίσεις και ταλέντα, σχολική κινητικότητα.

Ο Σύμβουλος Σχολικής Ζωής βρίσκεται σε άμεση και διαρκή επικοινωνία με τους μαθητές της ευθύνης του, τον σύλλογο διδασκόντων και εκπαιδευτικό προσωπικό, όπως επίσης τους γονείς και κηδεμόνες. Ενεργεί όποτε αυτό του ζητηθεί, αλλά και με δική του πρωτοβουλία, εφόσον υποπέσει στην αντίληψή του κατάσταση η οποία χρήζει ιδιαίτερης αντιμετώπισης.

Αρμοδιότητες – Καθήκοντα Κύριες αρμοδιότητες και καθήκοντα του Συμβούλου Σχολικής Ζωής είναι:

– Η συμβουλευτική καθοδήγηση, η ενημέρωση και η υποστήριξη μαθητών, γονέων και κηδεμόνων σε θέματα παιδαγωγικής, αντιμετώπισης ζητημάτων σε τομείς που απασχολούν τη σχολική μονάδα, όπως ενδεικτικά, η διευθέτηση κρίσεων, η πρόληψη ακραίων συμπεριφορών, και η διαχείριση μαθησιακών δυσκολιών.

– Η ενθάρρυνση και η ενίσχυση της επικοινωνίας του σχολείου με την οικογένεια και την ευρύτερη κοινότητα.

– Η υποστήριξη μέσα από κοινωνικοπαιδαγωγικά προγράμματα, μεθόδους και πρακτικές για τη δημιουργική σύνδεση σχολείου, οικογένειας και κοινότητας και την συνεργασία τους, με στόχο τη διαχείριση κρίσεων, δηλαδή την πρόληψη κάθε τύπου αντικοινωνικών συμπεριφορών, την ενίσχυση μαθητών με ιδιαίτερες μαθησιακές ή συναισθηματικές δυσκολίες, την υποστήριξη αυτών και των οικογενειών τους κ.ά.

– Η κοινωνική ένταξη, η συμπερίληψη και ενσωμάτωση μαθητών με ιδιαίτερες ικανότητες, κλίσεις και ταλέντα και η αξιοποίηση αυτών στον χώρο της σχολικής κοινότητας.

– Η υποστήριξη των μαθητών μέσα από προληπτικές αλλά και συμβουλευτικές κοινωνικοπαιδαγωγικές δράσεις, προκειμένου οι μαθητές να αποκτήσουν εμπιστοσύνη στον εαυτό τους και αυτοεκτίμηση ώστε να συμμετέχουν ενεργά και αποτελεσματικά στην σχολική ζωή.

– Η συνεργασία και η υποστήριξη των οικογενειών των μαθητών θα πραγματοποιηθεί συμπεριλαμβάνοντας και αξιοποιώντας τις κοινωνικοπαιδαγωγικές δράσεις, τη συμβουλευτική γονέων και τη δημιουργία ομάδων γονέων με κοινά ενδιαφέροντα και ανάγκες.

– H δημιουργία και η καλλιέργεια θετικών σχέσεων αλληλεπίδρασης και συνεργασίας μεταξύ των μελών της σχολικής μονάδας και της ευρύτερης εκπαιδευτικής κοινότητας. Ο σχεδιασμός και η υλοποίηση επιμορφωτικών δράσεων, σε συνεργασία με τα ΚΕΣΥ προς όφελος των μελών της σχολικής κοινότητας.

– Η άσκηση των καθηκόντων του λαμβάνει χώρα συμπληρωματικά και ενισχυτικά προς τους υφιστάμενους θεσμούς υποστήριξης των σχολικών μονάδων, χωρίς να υποκαθιστά τις αρμοδιότητες του συλλόγου διδασκόντων, του Διευθυντή και του Συντονιστή Εκπαιδευτικού Έργου της σχολικής μονάδας ή τις αρμοδιότητες υποστηρικτικών δομών της εκπαίδευσης.

Ποια είναι τα προσόντα ορισμού Συμβούλου Σχολικής Ζωής

Ως Σύμβουλος Σχολικής Ζωής ορίζεται για ένα σχολικό έτος (κατά τα προβλεπόμενα στην παρ. 1 του άρθρου 3) μόνιμος εκπαιδευτικός που θα πρέπει να ανήκει στο σύλλογο διδασκόντων της συγκεκριμένης σχολικής μονάδας, κατά την έναρξη του σχολικού έτους. Σε περίπτωση που η σχολική μονάδα δεν διαθέτει μόνιμο εκπαιδευτικό, ορίζεται αναπληρωτής.

Μπορείτε να δείτε αναλυτικά το ΦΕΚ ΦΕΚ ΣΥΜΒΟΥΛΟΣ ΣΧΟΛΙΚΗΣ ΖΩΗΣ [4]