«Κοίτα τι ζωγράφισα!»: 5 ερωτήσεις που βοηθούν να κατανοήσουμε τι έχει ζωγραφίσει

kids-paintingΌταν ένα παιδί ζωγραφίζει, θέλει να διηγηθεί μια ιστορία. Αυτή η ιστορία μπορεί απλά να αποτυπώνει τη διάθεση της στιγμής, την ανάγκη του να εκφράσει μια πρόσφατη εμπειρία ή να επικοινωνήσει μια σκέψη του, ένα συναίσθημα. Τι τελικά όμως ωθεί το κάθε παιδί να ζωγραφίσει;

Πολλές φορές σαν γονείς, εκπαιδευτικοί και θεραπευτές μπροστά σε μια παιδική ζωγραφιά αδυνατούμε να ερμηνεύσουμε τι βλέπουμε. Μας φαίνεται λίγο μπερδεμένη και αφηρημένη. Γι αυτό υπάρχουν 5 γενικές ερωτήσεις που μας βοηθούν να κατανοήσουμε καλύτερα αυτό το «μυστήριο» της παιδικής ζωγραφιάς

1. Για να καταλάβουμε τι έχει ζωγραφίσει μπορούμε να ρωτήσουμε: «Τι όμορφο αυτό που έφτιαξες, για πες μου τι είναι;» ή «Τι τίτλο θα έδινες στην ζωγραφιά σου;»

2. Ανάλογα με το τι έχει ζωγραφίσει, μπορούμε να ρωτήσουμε: «Πώς αισθάνονται οι άνθρωποι, τα ζώα, τα δέντρα που έχεις ζωγραφίσει;»

3. Μπορούμε να κάνουμε ερωτήσεις για το πώς νιώθουν το ένα για το άλλο: «Πώς αισθάνεται το σκυλάκι για το κοριτσάκι κτλ;»

4. Μπορούμε για να κάνουμε το παιδί να εκφραστεί και να μιλήσει, να το ρωτήσουμε τι θα ήθελαν να πουν το ένα στο άλλο: «Τι θα έλεγε το αγοράκι στο μπαμπά του;»

5. Τέλος, μπορούμε να προσεγγίσουμε το παιδί ρωτώντας το αν μπορούμε να ρωτήσουμε το κοριτσάκι ή το αγοράκι ή το ζώο που έχει φτιάξει κάτι: «Μπορώ να ρωτήσω το κοριτσάκι τι είναι αυτό που έχει στα χέρια της, πού θέλει να πάει κτλ;»

Η συζήτηση γύρω από τη ζωγραφιά είναι σημαντική και κάποιες φορές μπορεί να σταθεί αφορμή για να επεκταθεί σε μια άλλη συζήτηση για κάτι που το απασχολεί. Να τονίσουμε ότι για να έχει το παιδί τη διάθεση να μας μιλήσει θα πρέπει απαραίτητα να υπάρχει η πίστη από το ίδιο ότι η ζωγραφιά του έχει την απόλυτη αποδοχή μας. Έτσι, δεν θα ντρέπεται ούτε θα φοβάται να απαντήσει.

Άσπα Μητρακάκη
Ειδική Παιδαγωγός – Κοινωνική Ανθρωπολόγος
ειδικευμένη στην αντιμετώπιση μαθησιακών δυσκολιών/δυσλεξίας
E-mail: amitrakaki@gmail.com
http://dyslexiaathome.blogspot.gr/