«Μαθαίνω χωρίς να βλέπω»: Η καινοτόμα δράση συμπερίληψης που υλοποιείται στα σχολεία της Αττικής

Στην εξοικείωση των μαθητών αναφορικά με τις ειδικές δεξιότητες των παιδιών με αναπηρία, προκειμένου να εξαλειφθεί το φαινόμενο της ρατσιστικής αντιμετώπισης, προσβλέπει η δράση «Μαθαίνω χωρίς να βλέπω», που υλοποιείται με την αρωγή της Περιφέρειας Αττικής, σε σχολεία της Αττικής από την ομάδα τυφλών ξεναγών της κοινωνικής συνεταιριστικής επιχείρησης Black Light.

Με την αρωγή της Περιφέρειας, η δράση «Μαθαίνω χωρίς να βλέπω» σε σχολεία της Αττικής

Στο πρόγραμμα μέχρι στιγμής έχουν ενταχθεί 65 σχολεία, από τους δήμους: Βύρωνα, Καισαριανής, Ζωγράφου, Αθήνας, Δάφνης-Υμηττού ενώ υλοποιείται καθημερινά σε σταθερή βάση στα σχολεία της Αττικής.

Ο περιφερειάρχης Γιώργος Πατούλης, συνεχάρη τον αντιπεριφερειάρχη Κεντρικού Τομέα Γιώργο Βλάχο για τη μεγάλη συμμετοχή των σχολείων στο πρόγραμμα και επισήμανε την βαρύτητα που δίνει η Περιφέρεια στη στήριξη των ατόμων με αναπηρία, υπογραμμίζοντας τα έργα για την διευκόλυνση της καθημερινότητά τους.

«Μέσα από τις δράσεις των πολυαισθητηριακών βιωματικών εργαστηρίων, εκπαιδεύουμε τα παιδιά μας στην εξοικείωση με την οπτική αναπηρία. Σε μια κοινωνία, όπου τα φαινόμενα ρατσιτσικής συμπεριφοράς και bullying, απειλούν να γίνουν ένα καθημερινό φαινόμενο μεταξύ παιδιών σε ευαίσθητες ηλικίες, η Περιφέρεια Αττικής στηρίζει και επενδύει σε μια κοινωνία που με ενσυναίσθηση και εμπεδωμένες τις αξίες της ισότητας και της δικαιοσύνης, αποδέχεται τις ιδιαίτερες αρετές και δεξιότητες των ατόμων με αναπηρία, ανακαλύπτοντας παράλληλα πτυχές της καθημερινότητας ενός τυφλού ανθρώπου», επισήμανε, μεταξύ άλλων ο κ. Γ. Πατούλης.

Το πρόγραμμα θα ολοκληρωθεί τον Ιουνίου, με εκδήλωση βιωματικού χαρακτήρα διάχυσης των αποτελεσμάτων του, κατά την οποία οι συμμετέχοντες θα κληθούν να ζήσουν την βιωματική εμπειρία στην οποία συμμετέχουν οι μαθητές

Το πρόγραμμα αποτελείται από πολυαισθητηριακά εργαστήρια και αφορά στην εξοικείωση των μαθητών με την τυφλότητα προκειμένου να αναπτύξουν ενσυναίσθηση, την έννοια της αλληλεγγύης και την κριτική τους σκέψη. Στόχος είναι να κατανοήσουν τις λειτουργικές ανάγκες των ανθρώπων με αναπηρία, ένα εφόδιο απαραίτητο για τους μελλοντικούς ενήλικες μιας κοινωνίας που πρέπει να αντιμετωπίζει όλους τους πολίτες ισότιμα και συμπεριληπτικά.

Πώς υλοποιείται το πρόγραμμα

Με επισκέψεις στον χώρο των σχολείων μέσα από βιωματικές και διδακτικές δράσεις, στόχος είναι η ενημέρωση των μαθητών για την αναπηρία της όρασης και τους τυφλούς ανθρώπους, ώστε να βελτιώσουν την ενσυναίσθησή τους και να καλλιεργήσουν την ενεργητικότητα και την δημιουργικότητά τους αναπτύσσοντας ταυτόχρονα την έννοια της αλληλεγγύης και την κριτική τους σκέψη. Μέσα από το συγκεκριμένο πρόγραμμα, τα παιδιά θα μπορέσουν να κατανοήσουν απόλυτα ποιές είναι οι λειτουργικές ανάγκες των ανθρώπων με αναπηρία, εφόδιο απαραίτητο για τους μελλοντικούς ενήλικες μιας κοινωνίας που πρέπει να αντιμετωπίζει όλους τους πολίτες ισότιμα και συμπεριληπτικά.

Συγκεκριμένα, σε αίθουσα πολλαπλών χρήσεων, (ή στην εκάστοτε τάξη) τα
παιδιά χωρίζονται σε ομάδες και καλούνται να συμμετάσχουν
στα εξής:

● Παιχνίδι γνωριμίας από εμψυχωτές της Black Light
● Βασικές έννοιες. Πώς αναγνωρίζουμε ένα τυφλό άτομο
στο δρόμο, τί είναι και σε τί χρειάζεται ο σκύλος οδηγός
● Γνωριμία με τη γραφή Braille. Τα παιδιά μαθαίνουν την
σπουδαιότητα της για τα τυφλά παιδιά, έρχονται σε επαφή με
βιβλία που χρησιμοποιούν τυφλοί μαθητές και μαθαίνουν πώς να γράφουν τα
ίδια, μικρές – απλές λέξεις
● Παιχνίδι με τις τέσσερις αισθήσεις. Ανάλογα με την ηλικία τα παιδιά
ενθαρρύνονται να μιλήσουν για το ποιές είναι οι 5 αισθήσεις και ποιά θεωρούν
ως πιο σημαντική
● Συνοδεία ενός τυφλού ατόμου. Οι μαθητές μαθαίνουν με τη βοήθεια ενός
τυφλού ατόμου τί να κάνουν όταν συναντήσουν κάποιον/α που δεν βλέπει στο
δρόμο, πώς χρησιμοποιείται σωστά το λευκό μπαστούνι, πώς είναι η κίνηση
στους δρόμους για τα άτομα με αναπηρία όρασης και τί προκλήσεις
αντιμετωπίζουν
● Ελεύθερη συζήτηση/ερωτήσεις/ζωγραφική. Ανάλογα με την ηλικία τους τα
παιδιά καλούνται να απευθύνουν ερωτήσεις στους τυφλούς εισηγητές και αν
θέλουν να ζωγραφίσουν κάτι σχετικά με την εμπειρία που βίωσαν.

Διαβάστε επίσης:

Κιβωτός του Κόσμου: Αναλαμβάνει ο Κούγιας την υπέρασπιση του πατέρα Αντωνίου; Οι 2 όροι που έθεσε

Τουτουτζής: «Ειδικός ψυχολόγος μας είπε ότι τα παιδιά ομόφυλων ζευγαριών μεγαλώνουν πανευτυχή»

Νέα κατάθεση 12χρονης από τον Κολωνό: Έδωσε στοιχεία για άλλα 10 πρόσωπα που την είχαν βιάσει

Ειρήνη Ιγνατιάδου: Η “σκυλομαμά” της Έμας φτιάχνει υγιεινές σκυλολιχουδιές και χειροποίητες τούρτες για σκυλογενέθλια!