- Infokids.gr - https://www.infokids.gr -

Μαθαίνοντας στα παιδιά τη δύναμη του “ακόμη” – Η Μαρίνα Γιώτη μιλά για το νέο της βιβλίο!

Ποια είναι η δύναμη του “ακόμη”; Ποια η μαγική αξία του στο μυαλό και την ψυχή ενός μικρού παιδιού; «Δεν μπορώ να το κάνω… ακόμη», «Δεν έχω φίλους… ακόμη», «Δεν ξέρω την απάντηση… ακόμη!». Τι σηματοδοτούν αυτά τα “ακόμη” και μέχρι πού μπορούν να οδηγήσουν το μικρό παιδί, που εύκολα κάποιες φορές μπορεί να χάσει τον προσανατολισμό του; Η συγγραφέας παιδικών βιβλίων Μαρίνα Γιώτη [1] με αφορμή το τελευταίο της βιβλίο “Γέτι – Η δύναμη του ακόμη [2]παίρνει τα παιδιά από το χέρι για να τα δυναμώσει, να τα στηρίξει και να τους δείξει ότι αυτό που ακόμη δεν έχει πραγματοποιηθεί χρειάζεται προσπάθεια, αγάπη και πίστη σ’ αυτό… ακόμη.   

Μαρίνα, έχοντας διαβάσει όλα σου τα βιβλία, πρέπει να ομολογήσω ότι το Γέτι – Η δύναμη του ακόμη [2], το τελευταίο βιβλίο σου, αποτελεί την πιο ώριμη δουλειά σου. Ποια ακριβώς ήταν η αφορμή για να γράψεις ένα βιβλίο σαν κι αυτό; 

H αφορμή ήταν οι μελέτες της ψυχολόγου Carol Dweck πάνω στη νοοτροπία ανάπτυξης. Πριν πέντε περίπου χρόνια, είχα την τύχη να ακούσω μια διάλεξη πάνω σε αυτό το θέμα στο σχολείο της κόρης μου από έναν Άγγλο καθηγητή παιδαγωγικής και η ιδέα με ενθουσίασε. Η νοοτροπία της ανάπτυξης βασίζεται στην ιδέα ότι οι βασικές ιδιότητες μπορούν να καλλιεργηθούν μέσα από την προσπάθεια. Παρόλο που τα παιδιά είναι διαφορετικά, στα πηγαία ταλέντα και στις κλίσεις τους, στα ενδιαφέροντα ή στην ιδιοσυγκρασία τους, αυτά είναι όλα σημεία έναρξης της προόδου και μπορούν ν’ αλλάξουν και να ωριμάσουν μέσω της πρακτικής και της εμπειρίας. Έτσι, όταν δεν καταφέρνουν κάτι, δεν σημαίνει ότι δεν είναι αρκετά έξυπνα ή ικανά, αλλά ότι απλώς χρειάζονται περισσότερη δουλειά.

Ποιος είναι ο στόχος σου μέσα από αυτό το βιβλίο;

Θέλω να μάθω στα παιδιά μέσα από το βιβλίο [3] τη δύναμη αυτή της μικρής λεξούλας, του «ακόμη». «Δεν μπορώ να το κάνω… ακόμη», «Δεν έχω φίλους… ακόμη», «Δεν ξέρω την απάντηση… ακόμη!». Μπορεί να μην της φαίνεται, αλλά όταν προσθέτουμε αυτή τη λέξη στην πρόταση, αλλάζει εντελώς τον τρόπο που αντιλαμβανόμαστε το πρόβλημα! Με αυτό τον τρόπο τα παιδιά καταλαβαίνουν ότι τίποτα δε γίνεται χωρίς κόπο, μπορούμε να καταφέρουμε αυτό που θέλουμε, απλώς πρέπει να προσπαθήσουμε και κάθε αποτυχία είναι μια πρόκληση που θα πρέπει να τα ενεργοποιεί και όχι κάτι για το οποίο θα πρέπει να ντρέπονται.

Με το Γέτι απευθύνεσαι τόσο στα παιδιά όσο και στους γονείς. Τι μήνυμα θέλεις να περάσεις στον καθένα;

Η κεντρική ιδέα του βιβλίου μπορεί να εφαρμοστεί τόσο στους μεγάλους όσο και στα παιδιά. Αυτό που θέλω να πω σε όλους είναι ότι κανείς δεν ξέρει τις πραγματικές μας ικανότητες, ούτε καν εμείς οι ίδιοι, μέχρι να τα καταφέρουμε. Όλα κρίνονται από το αποτέλεσμα και το αποτέλεσμα το βλέπουμε όταν πια… τα καταφέρουμε! Μελέτες έχουν δείξει ότι το IQ μας αλλάζει κατά τη διάρκεια της ζωής μας. Μπορούμε δηλαδή να γίνουμε εξυπνότεροι και να δημιουργούμε συνάψεις απλά με το να προκαλούμε το μυαλό μας, να το γυμνάζουμε. Ο τρόπος να το κάνουμε αυτό είναι με το να μαθαίνουμε νέα πράγματα, να βρίσκουμε νέες λύσεις σε προβλήματα και να μη μας φοβίζει όταν κάποιες φορές δεν τα καταφέρνουμε με την πρώτη. Η αποτυχία είναι μέρος της επιτυχίας. Παίρνουμε το μάθημα και ξαναπροσπαθούμε.

Στους γονείς θέλω να πω και κάτι επιπλέον… Το πώς επιβραβεύουμε τα παιδιά μας έχει σημασία. Μέχρι σήμερα επιβραβεύαμε τα παιδιά μας για την εξυπνάδα τους και μιλάγαμε για τα ταλέντα τους σαν να είναι κάτι που κληρονόμησαν και δεν μπορούσε να αλλάξει. Ή το ’χεις ή δεν το ’χεις. Η επιτυχία ήταν μια επιβεβαίωση της έμφυτης ευφυΐας ή ικανότητάς τους, ενώ ο αγώνας για την επιτυχία και η πάση θυσία αποφυγή της αποτυχίας ήταν ένας τρόπος να διαφυλάξουν αυτό το παγιωμένο αίσθημα της εξυπνάδας ή της ικανότητας. Το αποτέλεσμα είναι, πολύ συχνά, για να αποφύγουν την αποτυχία και να μην εκτεθούν, τα παιδιά φοβούνται να δοκιμάσουν νέα πράγματα και δεν αναπτύσσουν τις ικανότητές τους, αλλά παραμένουν στα ίδια, γνωστά μονοπάτια. Καλύτερα λοιπόν να επιβραβεύουμε την προσπάθειά τους, τη διαδικασία, να βάλουμε και εμείς στη ζωή μας το «ακόμη» και να αλλάξουμε μια για πάντα τη νοοτροπία όλων μας. Έτσι θα έχουμε παιδιά και ενήλικες που αποκτούν μια ανθεκτικότητα και δεν θα απογοητεύονται με την πρώτη δυσκολία.

Η Δύναμη του Ακόμη πού μπορεί να οδηγήσει έναν άνθρωπο; 

Η θεωρία απευθύνεται σε κάθε ηλικία και θα δείτε ότι είναι τόσο απλή στην εφαρμογή της που, αφού διαβάσετε αυτή τη συνέντευξη, θα αρχίσετε να την εντάσσετε και στη δική σας καθημερινότητα. Αυτό το «ακόμη» θα πετάγεται εκεί που δεν το περιμένετε!

Μαρίνα, πιστεύεις ότι μπορεί να αλλάξει ένας άνθρωπος στην πορεία της ζωής του; Να ανακαλύψει νέα ταλέντα, να «ξεχάσει» κάποια, να αποκτήσει νέες δεξιότητες και μάλιστα να πετύχει χάρη στην επιμονή του να τις καλλιεργήσει;

Εννοείται, αρκεί βέβαια να το θέλει. Κανείς δεν αλλάζει επειδή το θέλουν οι άλλοι. Η αλλαγή, ή, ακόμη καλύτερα, η εξέλιξη είναι κατά τη γνώμη μου σκοπός ζωής. Καθετί που κάνουμε μας μαθαίνει και μας οδηγεί μέχρι τον επόμενο στόχο. Όσο πιο γρήγορα παίρνουμε τα «μαθήματα», τόσο πιο γρήγορα προχωράμε και πάμε παραπέρα. Κάπου είχα ακούσει ότι «οι έξυπνοι άνθρωποι μαθαίνουν από τα λάθη τους, οι πολύ έξυπνοι άνθρωποι μαθαίνουν από τα λάθη των άλλων». Κανείς δεν πέτυχε χωρίς προσπάθεια και ας φαίνεται έτσι καμιά φορά απ’ έξω.

Ασχολείσαι με τα παιδιά, ως συγγραφέας παιδικών βιβλίων παρακολουθείς την ελληνική οικογένεια. Τι βλέπεις να αλλάζει και να διαφοροποιείται από τις νοοτροπίες του παρελθόντος; Για ποιες αλλαγές χαίρεσαι αλλά και ποιες σε λυπούν;

Είναι μια διαρκής μάχη. Η εξέλιξη δεν είναι πάντα γραμμική, έχει και πισωγυρίσματα, στροφές και γωνίες. Η αλήθεια είναι ότι υπάρχει πολλή πληροφόρηση εκεί έξω. Όλο και περισσότεροι γονείς τη χρησιμοποιούν σωστά, ενημερώνονται, δουλεύουν τον εαυτό τους και προσπαθούν να προσφέρουν περισσότερα στα παιδιά τους, και δεν εννοώ υλικά αγαθά. Αν θες να μάθεις, τώρα είναι η καλύτερη εποχή να το πετύχεις. Υπάρχουν όμως και αρκετοί που χάνονται στην πληροφορία. Οι αξίες που παλιότερα ξεκινούσαν από το σπίτι, τώρα κάπου χάνονται, λόγω έλλειψης χρόνου και πολλαπλών ερεθισμάτων που λαμβάνουν τα παιδιά από μικρή ηλικία.

Ζούμε σε δύσκολες εποχές, η πανδημία έχει επηρεάσει τη ζωή μας, έχει φέρει τον φόβο, τη μοναξιά, τη θλίψη. Πώς προσεγγίζεις εσύ με την οικογένειά σου αυτή τη νέα πραγματικότητα;

Με υπομονή. Θα περάσει και αυτό. Καμιά καταστροφή δεν κράτησε για πάντα. Προσπαθώ να κάνω το καλύτερο που μπορώ, να συνεχίσω να δημιουργώ, να κρατώ ασφαλή την οικογένειά μου και τους γύρω μου και να περιμένω την επόμενη μέρα που αργά ή γρήγορα θα έρθει. Δεν αγχώνομαι πια για πράγματα που δεν μπορώ να επηρεάσω. Κάνω όμως ό,τι μπορώ για όσα εξαρτώνται από εμένα.

Ποια θα ήταν η ευχή σου για τη νέα χρονιά που έρχεται;

Να περάσει όλο αυτό και να μπορούμε να αγκαλιαστούμε, να ζήσουμε, να ταξιδέψουμε. Το 2020 να είναι σαν ένα κακό όνειρο που θα μας υπενθυμίζει πάντα να είμαστε ευγνώμονες για όσα μικρά απολαμβάνουμε καθημερινά και που μέχρι πέρυσι θεωρούσαμε αυτονόητα.

Λίγα λόγια για τη συγγραφέα

Η Μαρίνα Γιώτη [1] είναι βραβευμένη συγγραφέας και εικονογράφος της επιτυχημένης σειράς Παραμύθια Αλλιώς [4], του βιβλίου για μαμάδες Μια καρδιά [5] και άλλων παιδικών βιβλίων από τις Εκδόσεις Διόπτρα, αλλά και ακούραστη εξερευνήτρια της παιδικής φαντασίας. Μετά το «Δώσε Λύση στο Μελίσσι» που τόσο αγαπήθηκε από τα παιδιά, πριν λίγο καιρό κυκλοφόρησε το δεύτερο βιβλίο της σειράς Μελισσάκια στα Θρανία [6] με τίτλο «Το Κάτι τι;». Βιβλία της έχουν μεταφραστεί στα αγγλικά και ιταλικά. Μπορείτε να μάθετε περισσότερα για τη Μαρίνα, τα βιβλία της ή να βρείτε εκπαιδευτικό υλικό και δραστηριότητες στο www.marinagioti.gr [7].

Ακολουθήστε τη Μαρίνα στα Social

Κλειστή Ομάδα Αναγνωστών Μαρίνας Γιώτη στο Facebook [8]
Facebook σελίδα [9]
Instagram [10]
Twitter [11]
Linkedin [12]
Goodreads [13]
www.marinagioti.gr [7]