Νέα προγράμματα με παλιά βιβλία στα σχολεία – Το κρυφό «αγκάθι» της Παιδείας

Νέα προγράμματα σπουδών, αλλά με παλιό υλικό. Αυτές οι επτά λέξεις σκιαγραφούν ακόμη ένα «αγκάθι» για την Παιδεία και ειδικά για τη Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση, καθώς η πράξη «Νέο Σχολείο (Σχολείο 21ου αιώνα)-Νέο Πρόγραμμα Σπουδών» ολοκληρώθηκε τον περασμένο Ιούλιο, χωρίς όμως να έχει προχωρήσει παράλληλα η συγγραφή και έκδοση νέων βιβλίων. Η αναντιστοιχία προγράμματος – βιβλίων είναι ακόμη πιο έντονη στο Λύκειο όπου τα νέα προγράμματα ισχύουν από φέτος στην Α΄ και Β΄ Λυκείου, ενώ οι μαθητές διδάσκονται από σχολικά εγχειρίδια που εκδόθηκαν στις αρχές της δεκαετίας του 1990, δηλαδή πριν από 25 χρόνια. Ωστόσο, θα χρειαστούν τουλάχιστον άλλα δυο χρόνια για να φτάσει στα χέρια των μαθητών το νέο εκπαιδευτικό υλικό.

Όπως αναφέρουν πηγές του Ινστιτούτου Εκπαιδευτικής Πολιτικής  στις 30 Δεκεμβρίου «κλείνει» το πρόγραμμα του ΕΣΠΑ από το οποίο χρηματοδοτήθηκε το «Νέο Πρόγραμμα Σπουδών». Επομένως, η έκδοση νέων σχολικών εγχειριδίων πρέπει να ενταχθεί στο νέο ΕΣΠΑ, να προκηρυχθεί διεθνής διαγωνισμός για τη συγγραφή τους, να ακολουθήσει η αξιολόγησή τους, ώστε να εγκριθούν τα καλύτερα και ακολούθως να αποφασιστεί η έκδοση των νέων εγχειριδίων. Η διαδικασία αυτή απαιτεί ένα βάθος χρόνου δύο ετών, κάτι που σημαίνει ότι τα νέα βιβλία δεν μπορούν να είναι έτοιμα πριν από το ακαδημαϊκό έτος 2017-18. Από την άλλη πλευρά, η μη εφαρμογή του προγράμματος θα σημάνει την υποχρεωτική επιστροφή από τα ελληνικά κρατικά ταμεία, στα ευρωπαϊκά, των κονδυλίων που δαπανήθηκαν για την εκπόνησή του.

Πρόκειται για ένα ποσό της τάξης των 3.500.000-4.000.000 εκατομμυρίων ευρώ, με το οποίο χρηματοδοτήθηκε το νέο Πρόγραμμα Σπουδών για την Υποχρεωτική Εκπαίδευση (Νηπιαγωγείο-Δημοτικό-Γυμνάσιο) και το Γενικό Λύκειο, αλλά και – για πρώτη φορά – για τα Μουσικά και Καλλιτεχνικά Γυμνάσια και Λύκεια. «Για τα Μουσικά και Καλλιτεχνικά Γυμνάσια και Λύκεια είναι η πρώτη φορά που γίνεται συστηματική προσπάθεια συγγραφής εκπαιδευτικού υλικού» επισήμανε εκπαιδευτικός που συμμετείχε στην εκπόνηση του προγράμματος. Στην ουσία, πρόκειται για έναν τεράστιο όγκο αφού, παράλληλα, έχουν εκπονηθεί και οι αντίστοιχοι «Οδηγοί» για τους εκπαιδευτικούς ανά γνωστικό αντικείμενο/μάθημα/τάξη. Στους οδηγούς περιλαμβάνονται διδακτικές πρακτικές και μορφές μαθησιακής αξιολόγησης, οι οποίες συνάδουν με τους σκοπούς και τη μορφή του νέου Προγράμματος Σπουδών.

newego_LARGE_t_1101_53789649

Πώς μεταφράζονται όλα αυτά σε αριθμούς;

* 162 είναι τα νέα προγράμματα σπουδών και οι αντίστοιχοι οδηγοί των εκπαιδευτικών για την Υποχρεωτική Εκπαίδευση (Νηπιαγωγείο, Δημοτικό, Γυμνάσιο)

* 56 είναι τα νέα Προγράμματα Σπουδών και οι αντίστοιχοι οδηγοί εκπαιδευτικών για το Γενικό Λύκειο

* 621 είναι συνολικά οι ειδικοί επιστήμονες (μέλη ΔΕΠ, σχολικοί σύμβουλοι, εκπαιδευτικοί και εξειδικευμένοι ερευνητές) που απασχολήθηκαν στην εκπόνηση και αξιολόγηση των Προγραμμάτων και των Οδηγών της Υποχρεωτικής Εκπαίδευσης και του Γενικού Λυκείου

* 66 είναι τα Προγράμματα Σπουδών για τα Μουσικά και Καλλιτεχνικά Γυμνάσια και 82 τα Προγράμματα Σπουδών για τα Μουσικά και Καλλιτεχνικά Λύκεια καθώς και οι αντίστοιχοι «Οδηγοί για τον εκπαιδευτικό».

* 180 είναι οι ειδικοί επιστήμονες που απασχολήθηκαν στην εκπόνηση των Προγραμμάτων για τα Μουσικά και Καλλιτεχνικά σχολεία, ενώ για την αξιολόγησή τους επιστρατεύθηκαν 81 ειδικοί επιστήμονες.

Και ο απώτερος στόχος;

«Να μεταβούμε, από το παραδοσιακό σχολείο, σε ένα «νέο σχολείο» που θα ανταποκρίνεται στις σύγχρονες εκπαιδευτικές ανάγκες και τις προκλήσεις του 21ου αιώνα» αναφέρει στέλεχος της εκπόνησης του προγράμματος. «Πρέπει να δοθεί η δυνατότητα στους νέους να ανταποκριθούν στις πολλαπλές απαιτήσεις και ρόλους της ενήλικης ζωής, να αντεπεξέλθουν στις νέες προκλήσεις, να συνεχίσουν να μαθαίνουν διά βίου και να συμμετέχουν πλήρως ως ενεργοί πολίτες της ελληνικής, ευρωπαϊκής και παγκόσμιας κοινωνίας» προσθέτει. Αυτός είναι ο λόγος για τον οποίο κρίνεται απαραίτητη η παραγωγή νέου εκπαιδευτικού υλικού (ή προσαρμογή του υπάρχοντος). «Είναι σαν να προσπαθείς να πιάσεις υψηλές ταχύτητες σε έναν κλειστό αυτοκινητόδρομο με ένα αυτοκίνητο 25ετίας. Το σχολείο σήμερα δεν μπορεί να είναι ένα αρτηριοσκληρωτικό σύστημα, πρέπει να γίνει μια ευέλικτη μονάδα που θα ανταποκρίνεται στις διαφοροποιημένες ανάγκες και ικανότητες των μαθητών. Και για να γίνει αυτό, είναι απαραίτητο να γεφυρωθεί το συντομότερο δυνατόν το χάσμα» καταλήγει ο ίδιος.