Αρχική Γωνιά του μαθητή Νίκος Σιδέρης: Διευκρινίσεις για το Συμβόλαιο Τιμής των μαθητών

Νίκος Σιδέρης: Διευκρινίσεις για το Συμβόλαιο Τιμής των μαθητών

Τις τελευταίες ώρες σάλος έχει ξεσπάσει στα μέσα μαζικής ενημέρωσης αλλά και στους κόλπους των γονιών με τις υποδείξεις του υπουργού Παιδείας Νίκου Φίλη στο «Παιδαγωγικό Κώδικα Δημοκρατικού Ανθρωπισμού» που αποτελεί το νέο οδηγός συμπεριφοράς των μαθητών εντός σχολικού περιβάλλοντος.  Σε αυτόν εμπεριέχονται πλείστες ρηξικέλευθες ιδέες, όπως η υπογραφή «Συμβολαίου Τιμής» από τα παιδιά στο σχολείο, το οποίο σκοπό έχει να αναδείξει την αντίληψη που πρέπει να καλλιεργηθεί στο παιδί πως το σχολείο είναι το δεύτερο σπίτι του.
eggrafo_35
Σε μια προσπάθεια να διευκρινίσει καλύτερα τους όρους και το περιεχόμενο του Συμβολαίου Τιμής και του Κώδικα Δημοκρατικού Ανθρωπισμού, ο Νίκος Σιδέρης, ψυχίατρος, ψυχαναλυτής και συγγραφέας και μέλος της Επιτροπής Διαλόγου για την Παιδεία, που λειτούργησε ως συντονιστής της υποεπιτροπής με θέμα «Δομικές και συγκυριακές διαστάσεις της εκπαιδευτικής εμπειρίας» σε κείμενό του στην Εφημερίδα των Συντακτών αναφέρει τα εξής:

Τα γεγονότα:

Πρώτο, το Συμβόλαιο Τιμής και ο Κώδικας Δημοκρατικού Ανθρωπισμού δεν είναι θέσεις του υπουργού ή του υπουργείου Παιδείας. Είναι προτάσεις που έχουν διατυπωθεί στο πλαίσιο της Επιτροπής Διαλόγου για την Παιδεία, της οποίας τυγχάνω μέλος.

Δεύτερο, το Συμβόλαιο Τιμής, και ως πρόταση και ως διατύπωση δική μου, έχει ήδη δημοσιευτεί πριν από έναν χρόνο στην «Αυγή» της 26.7.15. Η απήχησή του φαίνεται, μεταξύ άλλων, και από το ότι αυτό το άρθρο τιμήθηκε με 1.402 share στο facebook.

Εκεί λέγεται:

Θα μπορούσε λοιπόν να θεσπιστεί ως «προαιρετικά υποχρεωτικό» (όπως η ψήφος στις εκλογές...) το ακόλουθο Συμβόλαιο Τιμής:

Κατά την έναρξη του σχολικού έτους, οι γονείς ή κηδεμόνες για παιδιά Α’ έως Γ’ Δημοτικού και, στη συνέχεια, τα ίδια τα παιδιά («Τώρα που μεγάλωσες...») καλούνται να υπογράψουν ένα συμβόλαιο σαν το ακόλουθο:

«Δίνω τον λόγο της τιμής μου και υπόσχομαι ότι θα σέβομαι το σχολείο, τους δασκάλους και τους συμμαθητές μου, θα φέρομαι ιπποτικά σε όλους και ιδιαίτερα στους πιο αδύναμους, δεν θα επιτεθώ ποτέ σε αδύναμο αλλά θα τον υπερασπίσω από επιθέσεις. Θα θεωρώ σωστή μόνο την άμιλλα για τη διάκριση στη μάθηση, στον αθλητισμό, την καλή συμπεριφορά και τα καλά έργα. Δεν θα κάνω ποτέ στον άλλον ό,τι δεν θέλω να κάνουν σε μένα. Και θα θεωρώ ντροπή κάθε παράβαση αυτής της υπόσχεσης που ελεύθερα δίνω σήμερα».

Μια τέτοια δέσμευση του υποκειμένου που δίνει τον λόγο του μπορεί να έχει καταλυτικές συνέπειες στην ψυχική του συγκρότηση, ιδιαίτερα αν συνοδευτεί σε βάθος χρόνου από δουλειά των ενηλίκων με το παιδί πάνω σ’ αυτή τη βάση.

Προφανώς, η ιδέα δεν είναι να γίνει «κατήχηση» κανενός: Αν κάποιος δεν θέλει, δεν το συνάπτει.

Ωστόσο, υπενθυμίζω στους ανησυχούντες ότι η εγγραφή του παιδιού στο σχολείο ήδη ισοδυναμεί με σύναψη συμβολαίου (τιμής, μεταξύ των άλλων): Η οικογένεια εμπιστεύεται το παιδί της στους παιδαγωγούς και αναλαμβάνει την υποχρέωση να συνεργάζεται με το σχολείο και να υποστηρίζει την παιδαγωγική προσπάθειά του.

Το προτεινόμενο Συμβόλαιο Τιμής, λαμβάνοντας υπόψη την απαξίωση της παράστασης της παιδείας και τον εκτροχιασμό κάποιων συμπεριφορών (π.χ. βία, bullying, επιθετικότητα…), διατυπώνει ρητά μια κοινή πλατφόρμα, μια δέσμη αρχών και ιδεών, ώστε σχολείο, οικογένεια και κοινωνία να εναρμονίζονται σε μια κοινή βάση.

Αυτές οι κοινές κατευθύνσεις επιτρέπουν την αναχαίτιση τέτοιων συμπεριφορών και επιχειρούν να αναστηλώσουν την κοινωνική εικόνα και ψυχική επένδυση του σχολείου.

Σ’ αυτή τη στόχευση υποβοηθούνται και από τον Κώδικα Δημοκρατικού Ανθρωπισμού, του οποίου οι δύο πρώτες θέσεις είναι:

1. Το παιδί καθενός είναι μοναδικό και ξεχωριστό για τον ίδιο. Ωστόσο, είναι ένα παιδί ανθρώπων όπως κάθε παιδί ανθρώπων: διαφορετικό αλλά ίσο με τα άλλα, και όχι πριγκίπισσα ή βασιλόπουλο.

2. Στο σχολείο (ο όρος περιλαμβάνει και την προσχολική αγωγή) πηγαίνουμε επειδή το σχολείο είναι σαν δεύτερο σπίτι μας.

Εκεί συναντάμε πολλά άλλα παιδιά και μαθαίνουμε να ζούμε μαζί και να κάνουμε πράγματα μαζί που είναι ευχάριστα και χρήσιμα για όλους και δεν ενοχλούν κανέναν.

Κάποιος είδε σ’ αυτόν τον κώδικα ότι απαγορεύονται οι λέξεις από «π» και «β». Εμφανώς, μια τέτοια ανάγνωση μιλά για την προκατάληψη και/ή σκοπιμότητα εκείνου που είδε τέτοιες ανύπαρκτες απαγορεύσεις, άσχετες με το πνεύμα και το γράμμα της πρότασης.

Η αλήθεια είναι άλλη: Αυτό που συνιστάται (και πέραν της σύστασης, ουδέν) στους γονείς και σε κάθε εμπλεκόμενο στην ανατροφή του παιδιού είναι να μην τροφοδοτούν το παιδί με φαντασιώσεις παντοδυναμίας, εγωκεντρικές συμπεριφορές και καταφρονητικές στάσεις απέναντι στ’ άλλα παιδιά (αυτό δηλούν εδώ οι όροι «πριγκίπισσα» και «βασιλόπουλο»).

Ο τωρινός Διάλογος για την Παιδεία έγινε στη σκιά πλήθους προηγούμενων, αποτυχημένων διαλόγων.

Στο πλαίσιό του, δεκάδες άνθρωποι με γνώση και αγάπη για την Παιδεία εργάστηκαν με πάθος (και αφιλοκερδώς, για όσους σκεφτούν πονηρά), σύστημα και πνεύμα συνεργασίας για ένα έργο με εξαιρετικά υψηλές τεχνικές απαιτήσεις. Αυτός άλλωστε είναι και ο λόγος που μετείχε και ψυχίατρος-ψυχαναλυτής: Για ν’ αποφευχθούν αυτοσχεδιασμοί σε θέματα με μεγάλες τεχνικές δυσκολίες, όπως η αναβάθμιση του λόγου, της παράστασης και της ψυχικής επένδυσης της Παιδείας.

Επειτα από πέντε μήνες σκληρής και πολύπλοκης εργασίας, παρέδωσαν ένα πόρισμα δεκάδων σελίδων, με αναλύσεις και προτάσεις.

Συμπέρασμα: Οταν ένα τέτοιο έργο αντιμετωπίζεται με φιλοσοφία μονταζιέρας και με τα εργαλεία του ράδιο αρβύλα, το αποτέλεσμα είναι αναμενόμενο: αστείο.


Επικοινωνήστε μαζί μας:
Μύλων 75 104 41 Αθήνα
210 5121893

τηλεφωνήστε μας για οποιαδήποτε ερώτηση ή απορία

news@infokids.gr

για νέα, πληροφορίες, εκδηλώσεις ή Δελτία τύπου

info@infokids.gr

για ερωτήσεις και πληροφορίες σχετικά με το site μας

Design by | WebOlution & Powered by | Access Point
Το περιεχόμενο της ιστοθέσης είναι μόνο για ενημερωτικό σκοπό και δεν θα πρέπει να αντικαθιστά οποιαδήποτε ιατρική συμβουλή, διάγνωση ή και θεραπεία που χορηγείται από τον γιατρό σας ή από τον εξειδικευμένο επιστήμονα υγείας. Απαγορεύεται η αναπαραγωγή, μεταβίβαση, διανομή ή αποθήκευση μέρους ή του συνόλου του περιεχομένου σε οποιαδήποτε μορφή, χωρίς την προηγούμενη γραπτή συγκατάθεση του νομικού τμηματος του Infokids.


Όλα όσα αφορούν εσάς και το παιδί σας
τώρα στο e-mail σας

Εγγραφή στο Newsletter