«Ο γιος μου 2,5 ετών φοβάται τα μπαλόνια… »

Ο γιος μου 2,5 ετών φοβάται τα μπαλόνια. Όλο το θέμα ξεκίνησε στα γενέθλια του πατέρα του, που είχαμε βάλει μπαλόνια και έσκασαν όλα μαζί, τρομάζοντας το παιδί. Πριν από αυτό το περιστατικό δεν είχε θέμα με τα μπαλόνια.

Έκτοτε, του έχουν γίνει πραγματικός φόβος και τρόμος! Όταν του ανακοινώνω ότι θα πάμε σε πάρτι, το πρώτο που με ρωτάει είναι αν θα έχει μπαλόνια! Τον διαβεβαιώνω πως και να έχει, εμείς δεν θα πάμε κοντά κλπ. Όταν τελικά φτάνουμε και υπάρχουν μπαλόνια στο χώρο, δεν ξεκολλάει από πάνω μας, και αν τελικά καταφέρει να ξεκολλήσει, η έννοια του είναι πώς να απομακρυνθεί από τα μπαλόνια και όχι η διασκέδαση. Το θέμα με ανησυχεί αρκετά, αφού αυτή η φοβία τον εμποδίζει να χαρεί και να διασκεδάσει με τα άλλα παιδιά της ηλικίας του. Κατά καιρούς τον ρωτάω αν θέλει να του φουσκώσω ένα μπαλόνι να το δει μόνος του, στην ησυχία του, αλλά αρνείται κατηγορηματικά. Πώς μπορώ να τον βοηθήσω να το ξεπεράσει;

Απαντά η Λουίζα Θεοφάνους – Ιωακείμ, Συμβουλευτική Ψυχολόγος

Το πρόβλημα που αναφέρεις μπορεί να ξεπεραστεί αρκετά καλά με τη μέθοδο της συστηματικής απευαισθητοποίησης. Δηλαδή, εκθέτουμε σταδιακά το παιδί στο αντικείμενο του φόβου, στην προκειμένη περίπτωση τα μπαλόνια. Θα μπορούσατε να του δώσετε ξεφούσκωτα μπαλόνια ή μπαλόνια που έχουν μείνει μέρες και μαλάκωσαν, ώστε αν τρυπήσουν να μη δημιουργηθεί έντονος θόρυβος, ένα κάθε φορά, μέχρι να βεβαιωθείτε ότι δεν τα φοβάται. Μπορείτε να τα συνδέσετε με ένα επιθυμητό για τον ίδιο αντικείμενο, π.χ. πιάνουμε το μπαλόνι και μετά ένα κομματάκι γλυκό.

Αν δε θέλει καν να δει το μπαλόνι, μπορείτε να αρχίσετε με μια μπάλα θαλάσσης και να τη ξεφουσκώσετε μαζί, εξηγώντας ότι το ίδιο συμβαίνει με τα μπαλόνια, τα οποία εντάσσετε σταδιακά στο παιχνίδι ή στην καθημερινότητα. Θα μπορούσατε ίσως να έχετε ένα φουσκωμένο μπαλόνι στο σπίτι, προσέχοντας να μη σπάσει. Στη συνέχεια, μπορείτε να το σπάσετε με προειδοποίηση από μακριά, σταδιακά πιο κοντά και στη συνέχεια να το σπάσει μόνος του. Πολύ σημαντικό είναι να επιβραβεύετε με ενθουσιασμό κάθε προσπάθεια και προσέγγιση του παιδιού προς το μπαλόνι, ώστε σταδιακά να το συνδέσει με ευχάριστες εμπειρίες.