Παιδιά, μην ξεχνάτε να πίνετε νερό – Η αφυδάτωση είναι ο νούμερο ένα κίνδυνος του καλοκαιριού

Το νερό αποτελεί ένα πολύτιμο δώρο της φύσης, ειδικότερα για όσους από εμάς έχουμε την τύχη να το διαθέτουμε σε αφθονία, πράγμα το οποίο δυστυχώς δεν είναι αυτονόητο για τους πάντες σε αυτό τον πλανήτη. Γι’ αυτό είναι σκόπιμο να διαχειριζόμαστε αυτό το αγαθό με τη δέουσα προσοχή. Όσον αφορά τον ανθρώπινο οργανισμό, αρκεί να αναφέρουμε πως ο μέσος ενήλικας είναι δυνατό να επιβιώσει χωρίς τροφή έως και έξι εβδομάδες, ενώ χωρίς νερό μόλις δέκα μέρες. Το νερό είναι ο διαλύτης μέσω του οποίου οι θρεπτικές ουσίες μεταφέρονται και χρησιμοποιούνται από τον οργανισμό. Αυτό σημαίνει πως τα θρεπτικά συστατικά που καταναλώνουμε μέσω της διατροφής μας είναι αδύνατο να απορροφηθούν και να αναπτύξουν κάποια δράση, απουσία του νερού τονίζει η Αναστοπούλου Πολυξένη Νοσηλεύτρια ΠΕ, Msc Διοίκηση Υπηρεσιών Υγείας και Διαχείριση Κρίσεων. Ενδεικτικά, το νερό θεωρείται απαραίτητο για όλες τις διεργασίες του ανθρώπινου οργανισμού, μερικές από τις οποίες είναι η λειτουργία του κυκλοφορικού και του πεπτικού συστήματος, του μεταβολισμού και της ρύθμισης της θερμοκρασίας σώματος.

Ως αφυδάτωση ορίζεται η απώλεια νερού, που κυμαίνεται μεταξύ 1% και 10% του βάρους σώματος. Όταν η αφυδάτωση αφορά απώλεια νερού 1-2% του σωματικού βάρους, χαρακτηρίζεται ως ήπια και δεν θεωρείται επικίνδυνη για τη ζωή. Ωστόσο, συνδέεται με επιπτώσεις στη σωματική και νοητική λειτουργία, αφού θεωρείται ως η συχνότερη αιτία χρόνιας κόπωσης, πονοκεφάλων, ζάλης, ξηροστομίας και μειωμένης απόδοσης σε δραστηριότητες της καθημερινής ζωής. Επιπρόσθετα, η χρόνια αφυδάτωση συνδέεται με δυσκοιλιότητα, παχυσαρκία, αυξημένο κίνδυνο για ουρολοιμώξεις, πρόωρο γήρας, διαταραχές της αρτηριακής πίεσης (υπόταση ή υπέρταση).

παιδί και αφυδάτωση

Αξιοσημείωτο είναι το γεγονός ότι σχετικά πρόσφατα δημοσιεύτηκε στο επιστημονικό περιοδικό “Physiology and Behaviour” μια έρευνα από το πανεπιστήμιο Loughborough στην Αγγλία, όπου εξέτασαν οδηγούς που είχαν πιει μόλις 25ml νερού (περίπου 2 κουταλιές της σούπας) σε μια ώρα. Οι εν λόγω οδηγοί έκαναν τα διπλάσια λάθη στην οδήγηση σε σχέση με αυτούς που ήταν καλά ενυδατωμένοι και σχεδόν τον ίδιο αριθμό λαθών με εκείνους που είχαν καταναλώσει το νόμιμο όριο αλκοόλ. Οι επιστήμονες, λοιπόν, κατέληξαν στο συμπέρασμα ότι ακόμη και η ήπια αφυδάτωση είναι δυνατό να συνδέεται με μειωμένη συγκέντρωση και εγρήγορση καθώς και αλλαγές στη διάθεση.

Το αίσθημα της δίψας μάς προστατεύει από την αφυδάτωση, αλλά θα πρέπει να τονίσουμε ότι όταν αισθανόμαστε διψασμένοι ο οργανισμός έχει ήδη ξεκινήσει να αφυδατώνεται. Επιπλέον, ιδιαίτερη προσοχή θα πρέπει να δίνεται στα παιδιά και τους ηλικιωμένους, οι οποίοι εμφανίζουν αυξημένο κίνδυνο αφυδάτωσης λόγω ελαττωμένου αισθήματος δίψας.

Προκειμένου να αποφύγουμε την αφυδάτωση, ήπια ή σοβαρή, προτείνεται η κατανάλωση2 λίτρων υγρών ημερησίως για τις γυναίκες και 2,5 για τους άνδρες, αυξανόμενο κατά 1 λίτρο τους καλοκαιρινούς μήνες.

Στις συνιστώμενες ποσότητες υγρών εκτός από το νερό, περιλαμβάνονται και τα υγρά που περιέχονται στις στερεές τροφές, όπως τα φρούτα και τα λαχανικά.

Διαβάστε επίσης:

Παιδιά, μην ξεχνάτε να πίνετε νερό! Βοηθά στην λειτουργία του οργανισμού αλλά και τις σχολικές μας επιδόσεις

Η σημασία του νερού στην υγεία των παιδιών

Πώς θα καταλάβω ότι το παιδί μου είναι αφυδατωμένο;

Νερό βρύσης ή εμφιαλωμένο να δίνω στο παιδί μου;

5 έξυπνα tips για να πείσετε τα παιδιά να πίνουν περισσότερο νερό