«Πάλεψε και θα βγεις νικητής!»: Το μήνυμα του Φίλιππου Μανδηλαρά στα παιδιά που δίνουν τη μάχη με το διαβήτη

Πώς είναι η ζωή ενός αγοριού που μαθαίνει ότι έχει διαβήτη; Ποιες είναι οι σκέψεις του κι αυτές των γονιών του; Ποιοι φόβοι και ανασφάλειες γεννιούνται; Πώς μπορούν οι δάσκαλοί να το βοηθήσουν αλλά και τι μπορεί να μάθει από  άλλα παιδιά που ζουν με διαβήτη; Σε αυτά τα ερωτήματα έρχεται να απαντήσει το βιβλίο  «Ο Παντεσπάνιους κι εγώ – Το ημερολόγιο ενός παιδιού με σακχαρώδη διαβήτη»  που υπογράφει ο γνωστός συγγραφέας Φίλιππος Μανδηλαράς, σε εικονογράφηση της Ναταλίας Καπατσούλια, στα πλαίσια της πρωτοβουλία της Sanofi Ελλάδος που ηγείται της καινοτόμου καμπάνιας  ευαισθητοποίησης για τον Διαβήτη Τύπου 1 στο σχολικό περιβάλλον.

O διαβήτης τύπου 1 ή νεανικός διαβήτης είναι μία αυτοάνοση νόσος που προσβάλλει περίπου 300 άτομα κάθε χρόνο στη χώρα μας, τα οποία, στη συντριπτική τους πλειοψηφία, είναι παιδιά σχολικής ηλικίας. Είναι σημαντικό οι εκπαιδευτικοί να είναι ενημερωμένοι για τον διαβήτη τύπου 1, καθώς, παράλληλα με την οικογένεια, καλούνται να παίξουν έναν πολύ ουσιαστικό ρόλο στην καθημερινότητα των παιδιών που ζουν με διαβήτη.

image008

Ο Παύλος, ο 11χρονος ήρωας του βιβλίου, αιφνιδιάζεται όταν μαθαίνει ότι έχει παιδικό διαβήτη. Η πρόκληση είναι μεγάλη και αλλάζει τη συμπεριφορά του στο σπίτι και στο σχολείο. Θα καταφέρει να καταλάβει ότι «δεν είναι δύσκολο να ζεις με τον διαβήτη αλλά το δύσκολο είναι να ζεις για τον διαβήτη»; Ο συγγραφέας προχώρησε και στη  θεατρική διασκευή του βιβλίου για να ανεβάσουν οι μαθητές τη δική τους θεατρική παράσταση, να εκπαιδευτούν βιωματικά ώστε ο νεανικός διαβήτης να πάψει να θεωρείται ταμπού και τα παιδιά – ασθενείς να νιώθουν άνετα στο σχολικό περιβάλλον. Με το βιβλίο αυτό θέλει να εμφυσήσει στα παιδιά με διαβήτη την αισιοδοξία για την πορεία της υγείας τους και να τους τονίσει ότι δεν πρέπει να το βάζουν κάτω στις τυχόν δυσκολίες που θα εμφανιστούν. Έχοντας πλέον ως σύμμαχό τους στο σχολείο τον «Παντεσπάνιους» μπορούν να απολαμβάνουν ξέγνοιαστα τις χαρές  της σχολικής ζωής και να μεταδώσουν σε όλους τους συμμαθητές και τους δασκάλους το μήνυμα «Πάλεψε και θα βγεις νικητής!». 

maxresdefault

Με αφορμή την κυκλοφορία του βιβλίου συναντήσαμε τον Φίλιππο Μανδηλαρά και του ζητήσαμε να μας μιλήσει για το νέο του συγγραφικό εγχείρημα που αποτελεί μια καινοτομία για το εκπαιδευτικό γίγνεσθαι της χώρας.

Πόσο εύκολο είναι να εξηγήσεις σε ένα παιδί Δημοτικού ένα πρόβλημα υγείας που κρίνει τη ζωή ενός συμμαθητή του;

Αν μιλήσεις για το πρόβλημα στη γλώσσα του παιδιού, δεν είναι δύσκολο. Αν πας να μιλήσεις όπως σε έναν ενήλικο, απλά δεν θα σε καταλάβει.

968642_PR512-SANOFI-BOOK-14x20-SEP-2015-20

Μιλήστε μας για την ιστορία του βιβλίου «Ο Παντεσπάνιους κι εγώ». Συστήστε μας τους ήρωες που πρωταγωνιστούν στην ιστορία σας.

Ο ήρωας είναι ο Παύλος, ένας εντεκάχρονος που του αρέσει η μπάλα, οι παρέες, ο Χάρι Πότερ, τα σουβλάκια και οι πίτσες. Τώρα τελευταία του αρέσει και η Άρτεμη… Οι μεγαλύτεροι φόβοι του είναι μη χωρίσουν οι γονείς του (που τώρα τελευταία μαλώνουν περισσότερο απ’ ότι συνήθως) και μη πεθάνει ο παππούς και η γιαγιά του οι οποίοι ζουν στο νησί όπου περνάει τις διακοπές του κάθε καλοκαίρι. Ο Παύλος γράφει το ημερολόγιό του και εμείς διαβάζουμε τις σκέψεις του. Δίπλα στον Παύλο συναντάμε διαρκώς τον Κωστή, τον αδελφό του. Μεγαλύτερος κατά δύο τάξεις, αγαπάει το μπάσκετ, είναι ιδιαίτερα κοινωνικός και -σύμφωνα με τον Παύλο- πάρα πολύ περίεργος. Ο Κωστής σχολιάζει αυτά που γράφει στο ημερολόγιό του ο Παύλος κι έτσι προφέρει στον αναγνώστη μια άλλη, πιο ψύχραιμη ματιά.Τέλος, υπάρχει ο Παντεσπάνιους, ο οποίος είναι αόρατος για όλους εκτός από τον Παύλο. Εμφανίστηκε μαζί με την εκδήλωση του διαβήτη και τρέφεται από τις αστοχίες του Παύλου στη διατροφή και τις συνήθειές του. Είναι ένα τερατάκι που έχει πάρει τη μορφή του από ένα σκουπιδόπλασμα που τρόμαζε αλλά και γοήτευε τον Παύλο όταν ήταν μικρός. Φυσικά, εκτός από αυτούς τους τρεις υπάρχει μια πληθώρα δεύτερων χαρακτήρων που πλαισιώνουν τη ζωή των πρωταγωνιστών.

Είχατε στο οικογενειακό/ φιλικό/ σας περιβάλλον κάποιο παιδάκι με διαβήτη ώστε να αποτελέσει πηγή έμπνευσης για τη συγγραφή του βιβλίου;

Όχι. Για τη συγγραφή του μυθιστορήματος χρειάστηκε να μιλήσω με γιατρούς και ασθενείς, οι οποίοι με βοήθησαν να καταλάβω τι είναι και πώς αντιμετωπίζεται , κυρίως ψυχολογικά.  αυτή η ασθένεια.

Επιλέξατε να γράψετε το βιβλίο σε α’ πρόσωπο και υπό την μορφή ημερολογίου. Σε τι αποσκοπείτε κάνοντας χρήση αυτού του συγγραφικού ευρήματος;

Επιλέγοντας την πρωτοπρόσωπη αφήγηση, επιδιώκω να φέρω πιο κοντά τον αναγνώστη, ο οποίος θα βιώσει αυτά που ζει και καταγράφει ο Παύλος, σαν να είναι δικές του εμπειρίες. Έτσι θα αντιληφθεί πιο εύκολα τον ανήφορο που έχει να ανέβει ο ήρωας και, κυρίως, θα τον συναισθανθεί.

PR512-SANOFI-BOOK-14x20-SEP-2015--40

Εκτός από το βιβλίο έχετε προχωρήσει και στη θεατρική διασκευή του. Πιστεύετε ότι η θεατρική απόδοση είναι ένας εύσχημος τρόπος για να αποκωδικοποιήσουν οι μαθητές τα μηνύματα του βιβλίου;

Η θεατρική διασκευή έχει σκοπό να εμπλέξει τον κάθε μαθητή σε μία βιωματική εμπειρία της ασθένειας αλλά και της αντιμετώπισής της, που θα τον βοηθήσει να καταλάβει καλύτερα περί τίνος πρόκειται με τρόπο ανάλαφρο και πολλές φορές χιουμοριστικό, δίχως διδακτισμούς και συμβουλές.

Είστε υπέρμαχος της θεραπευτικής δύναμης των παραμυθιών; Πόσο σημαντικό είναι τα παιδιά να μυηθούν στην φιλαναγνωσία;

Η θεραπευτική δύναμη των παραμυθιών είναι αδιαμφισβήτητη και αποδεδειγμένη. Τα παραμύθια διασκεδάζουν, παρηγορούν και, ταυτόχρονα, προετοιμάζουν τον ανήλικο ακροατή η αναγνώστη για να αντιμετωπίσει τον κόσμο μας. Από τη στιγμή που το μέσο για να επικοινωνήσουμε παραμύθια και ιστορίες στα παιδιά είναι το βιβλίο, χρειάζεται να καλλιεργήσουμε από μικρή ηλικία την αγάπη για αυτά δίνοντας κατά κύριο λόγο το καλό παράδειγμα: διαβάζοντας και απολαμβάνοντας παραμύθια και ιστορίες στα παιδιά.

PR512-SANOFI-BOOK-14x20-SEP-2015--58

Ποιο μήνυμα θέλετε να στείλετε στα παιδιά που πάσχουν από διαβήτη και νιώθουν παραγκωνισμένα από τους φίλους και τους συμμαθητές τους εξαιτίας αυτής της ασθένειας;

Πάλεψε και θα βγεις νικητής!

Πόσο σημαντικό είναι η σχολική κοινότητα να «αγκαλιάσει» το διαβητικό παιδί; Θεωρείτε ότι το ελληνικό σχολείο έχει έλλειμμα ενημέρωσης για τέτοιου είδους ζητήματα;

Πριν κυκλοφορήσει το βιβλίο δεν θα ήξερα να σας απαντήσω. Τώρα όμως, βλέποντας τα μηνύματα που δέχομαι καθημερινά από εκπαιδευτικούς και γονείς, έχω την εντύπωση ότι ένα τέτοιο βιβλίο χρειαζόταν για να ευαισθητοποιήσει και να ενημερώσει με τρόπο ευχάριστο και χιουμοριστικό.

Η πρωτοβουλία ενημέρωσης πραγματοποιείται με την έγκριση του Υπουργείου Παιδείας, Έρευνας και Θρησκευμάτων και τελεί υπό την αιγίδα της Ελληνικής Διαβητολογικής Εταιρείας (ΕΔΕ) και της Ελληνικής Ομοσπονδίας για τον Διαβήτη (ΕΛΟΔΙ).

Κατεβάστε το βιβλίο εδώ
Κατεβάστε τη θεατρική διασκευή 
εδώ
Κατεβάστε το υλικό για εκπαιδευτικούς 
εδώ
Για περισσότερες πληροφορίες επισκεφθείτε 
www.kalikardia.gr