Περάσαμε μια ολόκληρη μέρα στα εργαστήρια της Στέγης του Ιδρύματος Ωνάση και ζήσαμε μια μοναδική εμπειρία!

Η Στέγη του Ιδρύματος Ωνάση υποδέχεται και τη φετινή χρονιά μικρούς και μεγάλους σε ένα ταξίδι στο κόσμο της Εκπαίδευσης και της Τέχνης μέσα από τα εκπαιδευτικά του προγράμματα που πλέον έχουν γίνει θεσμός και έχουν κερδίζει επάξια την εμπιστοσύνη όλων όσων αγαπούν το πολιτισμό και τις τέχνες.

Χθες είχαμε τη τύχη να γίνουμε παιδιά, έφηβοι, αλλά και ενήλικες άνω των 65, για να βιώσουμε τι πραγματικά σημαίνει η συμμετοχή στα εκπαιδευτικά προγράμματα της Στέγης. Η υπεύθυνη των εκπαιδευτικών προγραμμάτων κα Μυρτώ Λάβδα μας έκανε μια εισαγωγή για το τι πρόκειται να απολαύσουν όσοι επιλέξουν να συμμετάσχουν στα εργαστήρια εικαστικών, χορού, θεάτρου, τεχνολογίας, μουσικής, κινηματογράφου, αλλά και στα διαθεματικά εργαστήρια. Με κεντρικό σύνθημα «η Εκπαίδευση και η Τέχνη μπορούν να είναι και παιχνίδι» τα προγράμματα συνδυάζουν τη συμμετοχική και τη βιωματική μάθηση.

sygxronh-texnh-c-stavrospetropoulos

Αξίζει να σημειωθεί ότι και φέτος μέσα από το πρόγραμμα «Σύγχρονη Τέχνη: Πρώτα Ζεις… μετά κατανοείς» η Στέγη συνεχίζει να «πηγαίνει σχολείο». Ομάδα εξειδικευμένων καλλιτεχνών-παιδαγωγών πραγματοποιεί συνολικά 12 δωρεάν συναντήσεις με το κάθε σχολείο που θα επιλεγεί σε διάφορους χώρους: μέσα στη Στέγη,  σε πολιτιστικούς και αρχαιολογικούς χώρους· και, τέλος, μέσα στην τάξη. Με το πρωτοποριακό αυτό πρόγραμμα δίνεται τη δυνατότητα στα παιδιά να εξερευνήσουν το χώρο της τέχνης με μια άλλη ματιά, διαφορετική από αυτή που έχουν αποκτήσει ως τώρα. Μέσα από προσωπικά βιώματα, οι μαθητές αποκτούν την αυτοπεποίθηση και τα εργαλεία για να ερμηνεύουν τα έργα τέχνης με το δικό τους τρόπο και, βέβαια, για να δημιουργούν οι ίδιοι τέχνη, κάτι που αποτυπώνεται στην παρουσίαση των έργων τους, την οποία πραγματοποιούν όλα μαζί τα σχολεία στο τέλος του προγράμματος.

kavafis_photography-c-stavrospetropoulos-2_site3_900x750

Και αφού τελείωσε το θεωρητικός κομμάτι της παρουσίασης, ήρθε επιτέλους η στιγμή να βιώσουμε από πρώτο χέρι την εμπειρία των εργαστηρίων της Στέγης.

illust_1200x1000-191

Κούρδισες καλά τη φωνή σου; Πρώτη μας στάση, το πρόγραμμα «Η φωνή στη Στέγη», με συντονίστρια την μουσικό, Μάρθα Μαυροειδή,  που εξερευνά τις δυνατότητες και τα όρια κάθε φωνής, αντιμετωπίζοντάς την ως μουσικό όργανο. Ξεκινώντας από απλά φωνητικά σχήματα, οι συμμετέχοντες θα αποτελέσουν μια ορχήστρα από φωνές που στο τελικό της στάδιο θα ερμηνεύσει συνθέσεις διασκευασμένες για φωνητικό σύνολο, αλλά και έργα γραμμένα ειδικά για το εργαστήριο. Ένας δημιουργικός τρόπος για να εκμεταλλευτούμε τις ιδιαιτερότητες κάθε φωνής και να πειραματιστούμε με αυτήν. Η συνύπαρξη με τις άλλες φωνές μάς δίνει τη δυνατότητα να ανακαλύψουμε τη δύναμη της δικής μας φωνής και να αντιληφθούμε τα αποτελέσματα της ομαδικής εργασίας ενός φωνητικού συνόλου. Και το καλύτερο όλων; Όριο ηλικίας εδώ δεν υπάρχει.

%ce%b5%cf%81%ce%b3%ce%b1%cf%83%cf%84%ce%b7%cf%81%ce%b9%ce%bf-%cf%81%ce%bf%ce%bc%cf%80%ce%bf%cf%84%ce%b9%ce%ba%ce%b7%cf%83-2

Και μετά τη φωνητική ήρθε η ώρα για το εργαστήρι ρομποτικής για παιδιά Δημοτικού όπου ο συντονιστής του προγράμματος, Αντώνης Κάνουρας, μηχανικός ρομποτικής μας χώρισε σε ομάδες και εμείς κληθήκαμε να συναρμολογήσουμε και να προγραμματίσουμε ένα Rube Goldberg Machine, μια περίπλοκη δηλαδή κατασκευή αλυσιδωτών αντιδράσεων, που είχε ως αποστολή της  να περάσει ανάμεσα από εύθραυστα «εκθέματα» της Στέγης (μπαλάκια του πινγκ πονγκ), ώστε να ανεβάσει τον κεντρικό διακόπτη που έπεσε και προκάλεσε συσκότιση στο κτίριο. Το διασκεδάσαμε με την ψυχή μας αλλά ας αξίζει να σας αποκαλύψουμε ότι  η Στέγη «έχασε» τουλάχιστον τέσσερα «εκθέματα», μέχρι τα ρομπότ να βρουν τον δρόμο τους. Ένα διαφορετικό εργαστήρι από όλα όσα έχουμε παρακολουθήσει από κοντά, το οποίο θέλει να μυήσει τα παιδιά να σκέφτονται «έξω από το κουτί» και να συνδυάζουν τη δημιουργικότητα με την τεχνολογία.  Θα γνωρίσουν από κοντά το κόσμο των μικροϋπολογιστών, των αισθητήρων, των ηλεκτρικών κινητήρων, του 3D design και 3D printing, του coding και του ψηφιακού ήχου και θα σχεδιάσουν τη δική τους σειρά αλυσιδωτών δράσεων και αντιδράσεων. Όσα παιδάκια (8-12 ετών) αγαπούν αυτού του είδους τα προγράμματα σίγουρα θα εντυπωσιαστούν και θα σας ζητούν να τα πάτε ξανά και ξανά καθώς πρόκειται για μια ξεχωριστή εκπαιδευτική εμπειρία που συνδυάζει δημιουργικά την τέχνη με την τεχνολογία.

35_o_collage

Η επόμενη δράση ήταν το εικαστικό εργαστήρι για όσα παιδάκια έχουν καλλοτεχνικές ανησυχίες και τους αρέσει τον κολάζ. Αφού μας τέθηκε η θεματική που ήταν αφιερωμένα τα έργα μας, με μολύβια, χαρτιά, κόλλες και ψαλίδια ανά χείρας φτιάξαμε τις δικές μας πρωτότυπες δημιουργίες.

65ano_xoreutes_proxwrimenoi_main

Στο τέλος με μια κίνηση γίναμε άνω των 65 ετών και χορέψαμε για χάρη του εργαστηρίου «Νέοι χορευτές» με την καθοδήγηση της χορογράφου Πατρίτσιας Απέργη. Σαν άλλοι «έφηβοι του 21ου αιώνα», που πιστεύουμε ότι ο χορός δεν έχει ηλικιακούς φραγμούς, βάλαμε τα δυνατά μας και αφεθήκαμε στο ρυθμό με εφόδιο την εμπειρία και τις ατελείωτες ιστορίες της ζωής μας. Μέσα από μια σειρά απλών ασκήσεων και διατάσεων, προθερμάναμε το σώμα μας ελέω «γήρατος» και δουλεύοντας με κινητικούς συνδυασμούς, ήρθαμε σε επαφή με το λεξιλόγιο του σύγχρονου χορού και εξερευνήσαμε την προσωπική μας κίνηση.

Ήταν μια ξεχωριστή παρουσίαση που σίγουρα μας έκανε να αγαπήσουμε τα εκπαιδευτικά εργαστήρια της Στέγης και να διαπιστώσουμε ιδίοις όμμασι το πόσο ξεχωριστά είναι. Σας τα συστήνουμε ανεπιφύλακτα και είμαστε σίγουροι ότι θα νιώσετε και εσείς όπως εμείς.

Μπορείτε να δείτε αναλυτικά τα εκπαιδευτικά προγράμματα πατώντας εδώ

occ-09