- Infokids.gr - https://www.infokids.gr -

Οι δυσκολίες στην ομιλία και το λόγο που αντιμετωπίζουν τα παιδιά προσχολικής και πρώτης σχολικής ηλικίας

Το παιδί για την ομαλή του ανάπτυξη χρειάζεται να λαμβάνει όσο περισσότερα ερεθίσματα (ακουστικά, οπτικά και αφής) από το κοινωνικό του περιβάλλον και του δικούς του ανθρώπους.

Σημαντικό ζήτημα για την πετυχημένη ολοκλήρωσή του είναι να του παρέχεται η δυνατότητα να εμπλέκεται σε διάφορες δραστηριότητες εξερεύνησης του κόσμου στον οποίο μεγαλώνει και αργότερα θα πρέπει να ζει σαν ενήλικας επισημαίνει η κ. Βασιλική Γαβρά, Λογοθεραπεύτρια, MSc. [1]

Η εξελικτική πορεία της ομιλίας – λόγου του παιδιού ολοκληρώνεται μέχρι την ηλικία των 6-7 ετών, κατά την οποία το παιδί πρέπει να έχει κατακτήσει τις βασικές δομές της ομιλίας, ώστε να μπορεί να εκφράζει τις βιολογικές του ανάγκες, τις επιθυμίες του, τα συναισθήματά του, τις ιδέες και τις απόψεις του.

Πολλά παιδιά, όμως, δεν λαμβάνουν όλη την θετική επίδραση από το περιβάλλον και τις συνθήκες ζωής τους, με αποτέλεσμα να χάνουν κάποια από τα βασικά εξελικτικά στάδια της ανάπτυξης της ομιλίας και του λόγου.

Έτσι, όταν μπαίνουν στο νηπιαγωγείο και στις πρώτες τάξεις του δημοτικού, παρουσιάζουν τις παρακάτω δυσκολίες: [2]

Η ομιλία τους δεν γίνεται κατανοητή εύκολα από ανθρώπους στο κοινωνικό τους περιβάλλον.

Δεν μπορούν να διατηρήσουν τη συγκέντρωση- προσοχή τους σε δραστηριότητες στο σχολείο και στο διάβασμα στο σπίτι.

Παρουσιάζουν λανθασμένα πρότυπα στη σύνταξη και γραμματική των προτάσεων που εκφέρουν.

Μιλούν πολύ γρήγορα, με αποτέλεσμα να επαναλαμβάνουν συλλαβές ή λέξεις , να επιμηκύνουν ήχους, να μην μπορούν να ξεκινήσουν μια λέξη. [3]

Δυσκολεύονται στην ανάγνωση [4]

Οι παραπάνω δυσκολίες σχετίζονται με συγκεκριμένες διαταραχές:

Φωνολογική Διαταραχή
Αρθρωτική Διαταραχή
Γλωσσική Καθυστέρηση (αργοπορία στην εξέλιξη του λόγου συγκριτικά με τους συνομηλίκους)
ΔΕΠ-Υ (Διαταραχή Ελλειμματικής Προσοχής- Υπερκινητικότητας) [5]
Διάχυτη Αναπτυξιακή Διαταραχή
Δυσπραξία (δυσκολία στον κινητικό προγραμματισμό των εκούσιων μυϊκών κινήσεων) – Λεκτική Δυσπραξία και Στοματική Δυσπραξία
Ειδική Γλωσσική Διαταραχή (SLI)
Πραγματολογική Γλωσσική Διαταραχή (δυσκολία να χρησιμοποιήσουν σωστά το λόγο ανάλογα με το πλαίσιο – περιβάλλον που βρίσκονται)
Βαρηκοΐα
Μαθησιακές δυσκολίες
Τραυλισμός

Οι δυσκολίες αυτές χρειάζεται να διαγνωστούν έγκαιρα από τους ειδικούς, ώστε το παιδί να ενταχθεί άμεσα σε κατάλληλο θεραπευτικό πρόγραμμα για να έχει μια ομαλή ένταξη στο σχολείο και στο κοινωνικό σύνολο στη μετέπειτα ζωή του ως ενήλικας.