- Infokids.gr - https://www.infokids.gr -

Ποιος είναι ο καλύτερος τρόπος για να κοιμίζω το νεογέννητο μωρό μου;

Πολλά είναι τα ζητήματα που απασχολούν τις νέες μανούλες αναφορικά με τον ερχομό του πρώτου τους μωρού στο σπίτι, όμως καθώς τίποτα δεν είναι εφικτό αν οι ίδιες δεν έχουν σωματικές αντοχές και πνευματική διαύγεια, δεν είναι λίγες αυτές που ενδιαφέρονται ιδιαίτερα για το ζήτημα «ύπνος». Οι νέες μανούλες, λοιπόν, αναρωτιούνται τι πρέπει να περιμένει από τον ύπνο του νεογέννητου μωρού τους και πότε θα κοιμηθεί αυτό αρκετές ώρες, ώστε να καταφέρουν κι εκείνες να ξεκουραστούν.

Απάντηση σε αυτό επιχειρεί να δώσει η ειδικός σε ζητήματα εγκυμοσύνης, τοκετού και βρεφικής ηλικίας, μαία, μαμά και δημιουργός της σελίδας Baby Chick Nina Spears [1]:

«Ο ύπνος [2] είναι ένα από τα πιο αμφιλεγόμενα ζητήματα που προκαλούν έντονες συζητήσεις μεταξύ νέων γονιών. Ως επιλόχεια σύμβουλος, έχω συναναστραφεί με αμέτρητες οικογένειες και έχω περάσει πολλά άγρυπνα βράδια προσπαθώντας να τις βοηθήσω με τον ύπνο του μωρού τους. Από την εμπειρία μου, λοιπόν, έχω να πω το εξής: Υπάρχουν διάφορες μέθοδοι για να δοκιμάσει κανείς (πηγαίνεις και βλέπεις το μωρό κάθε λίγο επιβεβαιώνοντάς του την παρουσία σου, κοιμάσαι μαζί του στο ίδιο κρεβάτι, κοιμάσαι στο πάτωμα δίπλα στην κούνια του, το αφήνεις να κλάψει μέχρι να αποκοιμηθεί), όμως αυτό που συμβουλεύω πάντα τους νέους γονείς είναι το να γνωρίζουν καλά τι έχουν να περιμένουν από τον ύπνο ενός νεογέννητου, καθώς και το ποιες είναι οι πρακτικές ασφαλούς ύπνου.

Καταρχάς, χρειάζεται όλοι να γνωρίζουμε, ότι τα περισσότερα νεογέννητα μωρά δεν κοιμούνται καθ’όλη την διάρκεια της νύχτας μέχρι να φτάσουν τους 3-4 μήνες και ακόμα και τότε κάποια συνεχίζουν να μην κοιμούνται μέχρι τους 6 μήνες ή και παραπάνω. Αυτό μπορεί να οφείλεται σε κωλικούς, γαστροοισοφαγική παλινδρόμηση, αισθητηριακά ζητήματα και πολλά άλλα. Υπάρχουν αμέτρητα πράγματα που μπορεί να επηρεάσουν τον ύπνο του μωρού, γι’αυτό είναι ασφαλές να πούμε ότι δεν υπάρχει μία μέθοδος που να ταιριάζει σε κάθε περίπτωση. Μη βασανίζεστε, λοιπόν, μαμάδες αν το μωρό σας δεν κοιμάται –δεν κάνετε κάτι λάθος!

Σε κάθε περίπτωση, υπάρχουν κάποια πράγματα που μπορείτε να κάνετε για να βοηθήσετε το μωρό σας με τον ύπνο του:

Καταρχάς, θέλετε το μωρό σας να συνδέσει τον ύπνο του με ένα όμορφο συναίσθημα ασφάλειας. Πράγματα που το κάνουν να νιώθει έτσι είναι, το φάσκιωμα, το να κοιμάται στην πλάτη του, το να έχετε μια συσκευή λευκού ήχου στο δωμάτιό του, οι κουρτίνες black out που κόβουν εντελώς το φως που μπορεί να το ξυπνά, αλλά και η σωστή θερμοκρασία στον χώρο. Πολλοί γονείς, επίσης, καταφεύγουν στη λύση της πιπίλας [3].

Ωστόσο, είναι σημαντικό να αποφεύγουμε όσα μπορεί να προκαλούν στο μωρό μας υπερδιέγερση, όπως το να μιλάμε την ώρα που προσπαθεί να κοιμηθεί ή να έχουμε φώτα ανοιχτά. Όλα αυτά ξυπνούν το μωρό μας. Ακόμα κι αν το μωρό μας ξυπνήσει μέσα στη νύχτα για να φάει, προσπαθούμε να έχουμε τα φώτα χαμηλά και μιλώντας του σιγανά να του εξηγούμε κάθε φορά ότι «είναι ακόμα νύχτα και αφού φας και αλλάξεις πάνα θα πας ξανά για ύπνο».

Τέλος, είναι πολύ σημαντικό το μωρό μας να τρώει πολύ καλά και να χορταίνει πριν τον βραδινό του ύπνο. Ειδικά αν θηλάζουμε, πρέπει να κάνουμε ό,τι μπορούμε ώστε να μην αποκοιμιέται στο στήθος μας και να το αδειάζει εντελώς. Γιατί αν το μωρό μας αποκοιμηθεί εκεί χωρίς να έχει χορτάσει, το πιθανότερο είναι, ότι λίγη ώρα αργότερα θα ξυπνήσει πεινασμένο.»

Η ειδικός εξηγεί, ότι στον δικό της γιο χρησιμοποίησε ένα αυστηρό ημερήσιο πρόγραμμα με φαγητό, δραστηριότητα, αλλαγή πάνας και ύπνο που βοήθησε πολύ τον γιο της να κοιμάται ευκολότερα. «Αλλά αυτό βοήθησε εμάς –δεν σημαίνει ότι ταιριάζει σε όλες τις οικογένειες» συμπληρώνει και καλεί τους γονείς να βρουν βιβλία που προτείνουν μεθόδους ύπνου και από αυτές να επιλέξουν όποια νιώθουν ότι ανταποκρίνεται καλύτερα στις ανάγκες του δικού τους μωρού, αφού αυτό έρθει στον κόσμο και δουν πώς προσαρμόζεται στις πρωινές και νυχτερινές ώρες.

Σημειώνει δε κλείνοντας, ότι αν αποφασίσουν οι γονείς να δοκιμάσουν την εκπαίδευση ύπνου, αυτή δεν συνιστάται μέχρι το μωρό να φτάσει τους 4 με 6 μήνες. Όταν θα φτάσει στην ηλικία αυτή, οι γονείς μπορούν να δοκιμάσουν ανάμεσα σε πολλές τεχνικές εκπαίδευσης ύπνου που θα βρουν σε βιβλία ειδικών στην εκπαίδευση βρεφικού ύπνου, καθώς και στην ιστοσελίδα Taking Cara Babies [4].