Πώς να αγαπήσει το παιδί μας τα Αρχαία Ελληνικά στον σύγχρονο κόσμο;

Και γιατί να μάθω Αρχαία Ελληνικά είναι το εύλογο ερώτημα που μου εξέφρασε η 8χρονη κόρη μου, κατά τις καλοκαιρινές μας διακοπές στην Τήνο, όταν μπήκαμε στην διαδικασία να αναζητήσουμε γιατί ονομάστηκε έτσι το αγαπημένο μας αυτό νησί.

[Για την ιστορία, ψάχνοντας ανακαλύψαμε, ότι το όνομα «Τήνος» προήλθε από την αρχαιοελληνική ρίζα «ταν» και τη λέξη «ταναός» που σημαίνει «μακρύς». Και επειδή το σχήμα του νησιού στον χάρτη είναι μακρύ, έτσι προέκυψε το «Τήνος». Σήμερα το επίθετο «ταναός» δεν χρησιμοποιείται, όμως έχει απομείνει εξ αυτού η λέξη «ταινία».]

Δεν είναι γοητευτικές αυτές οι γνώσεις; Δεν αποδεικνύουν πόσο ζωντανός οργανισμός είναι η γλώσσα μας; Και ποιος καλύτερος τρόπος να «γνωρίσεις» έναν ζωντανό οργανισμό, από το να μάθεις περισσότερα για τη «μαμά» του; Εξήγησα, λοιπόν, στη μικρή μου, ότι τα Αρχαία Ελληνικά είναι η «μαμά» της σύγχρονης ελληνικής γλώσσας –πώς θα μπορούσε να υπάρξει η δεύτερη χωρίς την πρώτη;

Συμφώνησα, βέβαια, με την κόρη μου στο ότι η «δυσκολία» αναφορικά με την εκμάθηση των Αρχαίων Ελληνικών δεν έγκειται στο «γιατί;» αλλά στο «πώς;». Στο κατά πόσο, δηλαδή, μπορεί να εξασκηθεί σε αυτά ένα παιδί σήμερα. Αλλά και εδώ η απάντηση ήρθε εύκολα: Αν είναι σε θέση να μαθαίνει Αγγλικά στο σχολείο -μία εντελώς διαφορετική γλώσσα, δηλαδή- γιατί όχι και Αρχαία Ελληνικά;

Σκεφτείτε το: Πόσο πιο εύκολα θα φάνταζαν τα Αρχαία Ελληνικά που μαθαίνουν τα παιδιά μας στο Γυμνάσιο, αν η διδασκαλία τους ξεκινούσε από την σχολική, ακόμα και από την προσχολική ηλικία! Και πόσα υπέροχα αρχαία κείμενα, που μιλούν για τις αξίες και την παράδοση του πολιτισμού μας, θα μπορούσαν να διδαχθούν, αν εξοικειώνονταν από νωρίς με την υπέροχη γλώσσα μας.

Ένα παιδί Δημοτικού που μαθαίνει Αρχαία Ελληνικά, μπορεί να κατανοήσει σε πολύ μεγαλύτερο βάθος τον γραπτό και προφορικό μας λόγο, αλλά και να βελτιώσει σημαντικά και την ορθογραφία του. Για παράδειγμα, όταν ένα παιδί γνωρίζει ότι το ρήμα “χαίρομαι” περιέχει μέσα του τη λέξη “χαρά”, δεν θα το γράψει ποτέ με “ε”, ή το “κυνήγι», που περιέχει μέσα του τις λέξεις κύνας (σκύλος) και άγω (καθοδηγώ).

Επιπλέον, το παιδί που μαθαίνει Αρχαία Ελληνικά, θα μάθει πιο εύκολα και ξένες γλώσσες (π.χ. Αγγλικά ή Γερμανικά), τόσο γιατί θα μπει πιο εύκολα στη λογική της Γραμματικής και του Συντακτικού, όσο και επειδή θα δει πόσες λέξεις έχουν δανειστεί οι γλώσσες αυτές από την δική μας –πολλές εκ των οποίων δεν χρησιμοποιούνται καν από εμάς πλέον.

Όσο για το πολυτονικό σύστημα; Θα εκπλαγείτε από το πόσο οξύνει την παρατηρητικότητα παιδιών Δημοτικού, αλλά και από το πώς τα μαθαίνει να «χρωματίζουν» ηχητικά τις λέξεις.

Οι δε έφηβοι, όταν διδάσκονται και κατανοούν τα αρχαία κείμενα από το πρωτότυπο, π.χ. τα Ομηρικά Έπη, εκπαιδεύονται στην πραγματικότητα στην Φιλοσοφία. Η υπεροχή ενός έφηβου που μαθαίνει Φιλοσοφία… είναι αυτονόητη: Το παιδί αυτό μπορεί να ξεχωρίσει πιο εύκολα το σωστό από το λάθος, ωριμάζει ταχύτερα και αποκτά όραμα και στόχους.

Δεν είναι τυχαίο το γεγονός, ότι στις περισσότερες ευρωπαϊκές χώρες έχει ξεκινήσει τα τελευταία χρόνια η διδασκαλία των Αρχαίων Ελληνικών ήδη από την πρωτοβάθμια εκπαίδευση. Στην Ευρώπη, μάλιστα, προωθούν έντονα την διδασκαλία των Αρχαίων Ελληνικών σε μικρή ηλικία καθώς έχουν ανακαλύψει πως τα παιδιά μαθαίνουν καλύτερα και πληρέστερα την μητρική τους γλώσσα και όποια άλλη ευρωπαϊκή γλώσσα θελήσουν να μάθουν, πολύ πιο εύκολα.

Το ερώτημα, λοιπόν, που μένει να απαντηθεί είναι το «πού;»

Αφού, λοιπόν, απάντησα στην κόρη μου στα «πώς;» και τα «γιατί;» της, αναφορικά με την Αρχαία Ελληνική γλώσσα, ήρθε η ώρα να αναζητήσουμε το «πού;». Πού μπορεί, λοιπόν, ένα παιδί όχι μόνο να μάθει, αλλά και να αγαπήσει τα Αρχαία Ελληνικά σήμερα;

Στο σχολείο τα Αρχαία Ελληνικά «μπαίνουν» στο Γυμνάσιο με τρόπο «απότομο» και ακατάληπτο για τους περισσότερους μαθητές. Ωφέλιμο θα ήταν η εισαγωγή στην Αρχαία Ελληνική να γίνεται στο Δημοτικό, όμως, καθώς κάτι τέτοιο είναι μάλλον όνειρο απατηλό, την ανάγκη αυτή καλύπτει η Ελληνική Αγωγή, με τα εξαιρετικά εκπαιδευτικά προγράμματά της που στόχο έχουν να μάθουν στα παιδιά να αγαπούν τη γλώσσα τους και να την καταλαβαίνουν.

Τα μαθήματα της Ελληνικής Αγωγής, λοιπόν, απευθύνονται σε παιδιά από 3 έως 16 ετών και συνιστώνται ως μια εξαιρετική εξωσχολική δραστηριότητα που πραγματοποιείται μία φορά την εβδομάδα και διαρκεί μιάμιση ώρα.

Τα «Τμήματα Παίδων» χωρίζονται στο Τμήμα Αγωγής Νηπίων (για παιδιά 3-5 ετών), στο οποίο τα παιδιά πρωτογνωρίζουν την αρχαία ελληνική γλώσσα μέσα από τους μύθους του Αισώπου και την δραματοποίησή τους. Μαθαίνουν την προέλευση των λέξεων, αλλά κυρίως εκπαιδεύονται στη συνεργασία, τη συζήτηση και, βέβαια, εξοικειώνονται στα έθιμά μας. Στο Τμήμα Αγωγής Παίδων (για παιδιά 6-12 ετών) τα παιδιά μαθαίνουν την ορθή χρήση της ελληνικής γλώσσας, τη φιλοσοφία, τα ιδανικά και τις αξίες. Τα παιδιά δημιουργούν διαλόγους στα αρχαία Ελληνικά, διδάσκονται μύθους του Αισώπου από το πρωτότυπο αρχαίο κείμενο, εξοικειώνονται στην εκμάθηση του πολυτονικού, αλλά και εκπαιδεύονται σε αξίες πολύτιμες για τη ζωή τους. Τέλος, υπάρχει και το Τμήμα Έκθεσης για παιδιά Δημοτικού (8-12 ετών) που στόχο έχει να βοηθήσει τα παιδιά να ανακαλύψουν τη μαγεία του γραπτού λόγου και να καλύψουν κάθε κενό της σχολικής εκπαίδευσης σε αυτόν τον τομέα.

Περισσότερες πληροφορίες για τα παιδικά τμήματα θα βρείτε εδώ.

Στο τμήμα «Ἀγωγῆς Ἐφήβων», το μάθημα εστιάζει στην φιλοσοφική διδασκαλία, συνδυάζοντας πάντοτε την αρχαία ελληνική σοφία, με σύγχρονους προβληματισμούς που απασχολούν σήμερα τα παιδιά. Οι έφηβοι, λοιπόν, επιδίδονται στην μελέτη φιλοσοφικών κειμένων, συμμετέχοντας ταυτοχρόνως σε ρητορικές αντιπαραθέσεις και φιλοσοφικά “συμπόσια” που διοργανώνονται στην ίδια τη σχολή.

Περισσότερες πληροφορίες για το τμήμα εφήβων θα βρείτε εδώ.

Ελληνική Αγωγή

Σχολή Αρχαίων Ελληνικών, Ιστορίας και Φιλοσοφίας

Λ. Κηφισίας 125, 3ος όροφος, Αμπελόκηποι

(Εμπορικό κέντρο Cosmos)

Τηλ: 210 522 1314