Πως να αντιμετωπίσετε σωστά τις φοβίες

fear-1

Ο φόβος είναι ένα φυσιολογικό συναίσθημα και η βασικός του σκοπός είναι ουσιαστικά να προστατεύσει τον άνθρωπο από κάποιον κίνδυνο. Ωστόσο, παρατηρείται συχνά σε ανθρώπους να αναπτύσσουν φοβίες είτε χωρίς ουσιαστικό ερέθισμα είτε υπερβολικές, όπως επίσης και μεγάλο ποσοστό ανθρώπων ταλαιπωρείται από ειδικές φοβίες (υψοφοβία, κλειστοφοβία, φόβος για αεροπλάνα κτλ). Το πρώτο βήμα σε αυτές της περιπτώσεις είναι η αναγνώριση του προβλήματος και η αποδοχή του. Έπειτα, είναι πολύ συχνό τέτοια προβλήματα να μην μπορεί να τα αντιμετωπίσει το άτομο μόνο του. Άλλωστε, οι φοβίες ειναι ανασταλτικός παράγοντας στη ζωή και την καθημερινότητα των ανθρώπων. Προκειται για παθολογικές καταστάσεις που σίγουρα αν φτάνουν σε σημείο δυσλειτουργικό για τη ζωή του ατόμου πρέπει να αντιμετωπίζονται με ψυχοθεραπεία μεγαλύτερης η μικρότερης διαρκείας, ανάλογα με την ένταση και τη βαρύτητα του προβλήματος. Η κλασική ψυχαναλυτική θεωρία συχνά δεν γίνεται αποδεκτή απο το φοβικό άτομο καθώς δεν αντέχει να μην κοιτάζει το συνομιλητή του και αντίστοιχα ο ψυχαναλυτής δεν μπορει να έρευνα ελεύθερα τον ψυχισμό του φοβικού ατόμου. Αντίθετα οι λοιπές μορφές ψυχοθεραπείας  είναι ψυχαναλυτικής έμπνευσης είτε συμπεριφοράς και θεωρείων μαθήσεως γίνονται καλύτερα αποδεκτές γιατί ο θεραπευτής εχει ενεργότερο ρόλο και βελτιώνουν σίγουρα τη ζωή του φοβικού ακομα και αν δεν μπορούν να θεραπευτουν 100% οι ψυχοσυγκρούσεις που προκαλούν τους πανικούς της φοβίας.

Η εξοικείωση και η αποδοχή της πάθησης μειώνουν σε μεγάλο βαθμό την ένταση των συμπτωμάτων και επομένως η ζωή γίνεται πιο ουσιαστική και αποκτά περισσότερο πρακτικό ενδιαφέρον. Ο ψυχίατρος εχει τρεις βασικές μεθόδους για να αντιμετωπίσει τον φοβικό ασθενή: 1. Τη θεραπεία της συμπεριφοράς (βίωση της φοβίας) 2. Τη γνωσιακή θεραπεία (σταδιακή επαφή με το γνωστικό αντικείμενο, δηλαδή τη φοβία) και 3. Με τα ήπια αγχολυτικά φάρμακα.