Πώς να διδάξετε στο παιδί σας τον αυτοέλεγχο σε κάθε ηλικία

Πώς να διδάξετε στο παιδί σας τον αυτοέλεγχο σε κάθε ηλικία

Όταν τα παιδιά καταρρέουν στη μέση ενός ασφυκτικά γεμάτου πολυκαταστήματος, σε ένα γιορτινό δείπνο με συγγενείς ή απλά στο σπίτι, μπορεί να είναι ενοχλητικό. Όμως, οι γονείς μπορούν να διδάξουν στα παιδιά τους τον αυτοέλεγχο και να τους μάθουν πώς να μην ενεργούν εν βρασμώ.

Το να διδάξει κανείς αυτοέλεγχο είναι ένα από τα πιο σημαντικά πράγματα στην ανατροφή των παιδιών, ακριβώς επειδή αυτές οι ικανότητες είναι από αυτές που θα τους οδηγήσουν στην επιτυχία αργότερα στη ζωή τους .

Με τον αυτοέλεγχο τα παιδιά μπορούν να παίρνουν τις απαραίτητες αποφάσεις και να αντεπεξέρχονται σε στρεσογόνες καταστάσεις με τρόπο που θα έχει πάντα θετικό αποτέλεσμα.

Για παράδειγμα, αν πείτε πως δεν  θα σερβίρετε παγωτό μέχρι να τελειώσει το δείπνο, το παιδί μπορεί να αρχίζει να κλαίει ή να ουρλιάζει, με την ελπίδα να υποχωρήσετε.

Όμως, με τον αυτοέλεγχο, το παιδί μπορεί να καταλάβει, ότι ένα ξέσπασμα μπορεί να σας εκνευρίσει και να μην του δώσετε ποτέ παγωτό και ότι είναι πιο σοφό να περιμένει υπομονετικά.

Ιδού μερικές συμβουλές για να βοηθήσετε το παιδί να αποκτήσει αυτοέλεγχο ανάλογα με την ηλικία του:

Μέχρι 2 ετών

Τα μωρά συχνά ενοχλούνται από την μεγάλη απόκλιση μεταξύ των όσων θέλουν να κάνουν και των όσων  μπορούν. Συχνά απαντούν σε αυτό με έντονα ξεσπάσματα. Προσπαθήστε να τα αποτρέψετε με το να αποσπάσετε την προσοχή τους με παιχνίδια ή άλλες ασχολίες.

Για τα παιδιά μέχρι 2 ετών προσπαθήστε να του δώσετε ένα μικρό διάλειμμα, να καθίσετε και να του δείξετε τις συνέπειες των ξεσπασμάτων και να τους διδάξετε, ότι είναι καλύτερα να περνούν λίγο χρόνο μόνα παρά να φωνάζουν και να ουρλιάζουν.

Ηλικίες 3-5

Μπορείτε να συνεχίζετε την πρακτική των χρονικών ορίων, ωστόσο θα πρέπει να τα λήγετε, όταν το παιδί ηρεμεί. Έτσι, θα μπορεί να αναπτύξει την αίσθηση του αυτοελέγχου. Και είναι σημαντικό να επαινείτε το παιδί, όταν δεν χάνει την ψυχραιμία του ή λέγοντάς του «Μου άρεσε που έμεινες ήρεμος».

Ηλικίες 6-9

Καθώς το παιδί εισέρχεται στο σχολείο, καλό θα ήταν να έχουν την αντιληφθεί την ιδέα των συνεπειών και ότι μπορούν να επιλέξουν την καλή ή την κακή συμπεριφορά. Μπορεί να βοηθήσει το παιδί να φανταστεί ένα σήμα του STOP που πρέπει να το σεβαστεί και να σκεφτεί την κατάσταση προτού απαντήσει. Ενθαρρύνετε το παιδί σας να απομακρύνεται από ενοχλητικές καταστάσεις για λίγα λεπτά, προκειμένου να ηρεμήσει, αντί να έχει  ξέσπασμα. Επαινέστε τα παιδιά σας, όταν το κάνουν αυτό και θα τους χαρίσει μία ευλογημένη ικανότητα για το μέλλον.

Ηλικίες 10-12

Τα μεγαλύτερεα παιδιά συχνά αντιλαμβάνονται τα συναισθήματά τους. Ενθαρρύνετέ τα να σκέφτονται τι τους προκαλεί απώλεια ελέγχου και στη συνέχεια να την αναλύσουν. Εξηγήστε τους, ότι μερικές φορές οι καταστάσεις που είναι δύσκολες στην αρχή, δεν είναι απαραίτητο, ότι θα έχουν άσχημη κατάληξη. Συστήστε τους να καταλάβουν, ότι δεν είναι η κατάσταση που τα ενοχλεί, αλλά το τι σκέφτονται για αυτήν την κατάσταση που τους εκνευρίζει.  Και κάντε τους φιλοφρόνηση, όταν χρησιμοποιούν αυτές τις ικανότητες αυτοελέγχου.

Ηλικίες 13 – 17

Σ’ αυτές τις ηλικίες τα παιδιά μπορούν να κοντρολάρουν τις περισσότερες από τις πράξεις του. Όμως, θα πρέπει να θυμίσετε στα εφηβάκια σας να σκέφτονται τις μακροπρόθεσμες συνέπειες. Ενθαρρύνετέ τα να κάνουν ένα διάλειμμά και να κρίνουν τις ενοχλητικές καταστάσεις και μετά να απαντούν, να μιλούν για το πρόβλημα, παρά να χάνουν την ψυχραιμία τους και να χτυπούν πόρτες ή να φωνάζουν. Εάν είναι απαραίτητο, πειθαρχήστε στο εφηβάκι σας με το να του αφαιρείτε  προνόμια, έτσι ώστε να του ενισχύσετε το μήνυμα, ότι ο αυτοέλεγχος είναι μία πολύ σημαντική ικανότητα. Επιτρέψτε στο παιδί να κερδίζει τα προνόμιά του πίσω επιδεικνύοντας αυτοέλεγχο.

Όταν τα παιδιά είναι εκτός ελέγχου

Όσο δύσκολο μπορεί να είναι, συγκρατηθείτε και μην υψώσετε τη φωνή σας, όταν προσπαθείτε να πειθαρχήσετε στο παιδί. Κατά τη διάρκεια ενός τέτοιου παραληρήματους του παιδιού, μείνετε ψύχραιμι και εξηγήστε του, ότι το να φωνάζει ή να χτυπά τις πόρτες είναι μη αποδεκτές συμπεριφορές που έχουν συνέπειες και πείτε του ποιθες είναι αυτές.

Μιλήστε, επίσης, στους δασκάλους του παιδιού και ρωτήστε τους, αν στο σχολείο μαθαίνουν, πώς λύνεται ένα τέτοιο πρόβλημα.

Και τέλος, αποτέλέστε εσείς ένα παράδειγμα αυτοελέγχου. Αν εσείς βρίσκεστε ενώπιον μίας ενοχλητικής κατάστασης μπροστά στα παιδιά, πείτε τους πως είστε εκνευρισμένοι και στη συνέχεια συζητήστε πιθανές λύσεις στο πρόβλημα.

Διαβάστε επίσης:

Μιχάλης Σαράντης: Ποιον θέλει να τιμήσει με το όνομα που θα δώσει στην κόρη του

Η Ζέτα Μακρυπούλια είναι μία υπέροχη θεία: Οι γλυκιές χριστουγεννιάτικες φωτογραφίες με τις ανιψιές της (photos)

Επιτυχία για ένα παιδί δεν είναι οι επιδόσεις στο σχολείο…. είναι να μεγαλώσει σε ένα ασφαλές για τον ψυχισμό του περιβάλλον