- Infokids.gr - https://www.infokids.gr -

“Πρώτες βοήθειες” για το διάβασμα των παιδιών με μαθησιακές δυσκολίες

Τα παιδιά με Διαταραχή Ελλειμματικής Προσοχής- Υπερκινητικότητας, που συχνά αποκαλούνται υπερκινητικά ή με διάσπαση προσοχής, έχουν ιδιαίτερη δυσκολία στην καθημερινή σχολική μελέτη.

Ποιες είναι οι σοβαρότερες δυσκολίες

– άρνηση να ξεκινήσουν το διάβασμα

– κάθονται να διαβάσουν αλλά τελικά “χαζεύουν

– κάνουν τις μισές ασκήσεις

– παρατούν το ένα μάθημα στην μέση και πάνε στο επόμενο

– δεν οργανώνουν το χώρο – τα βιβλία και τα τετράδια πιάνουν σχεδόν όλο το γραφείο!

– δεν οργανώνουν το χρόνο – για μια απλή άσκηση μπορεί να κάνουν 1 ώρα, απλά επειδή δεν συγκεντρώνονται

– η συμπεριφορά τους προκαλεί θυμό στους γονείς – έτσι υπάρχουν συχνά καυγάδες στο σπίτι. Κλασική σκηνή η μαμά να παρακαλά, να κυνηγά το παιδί να διαβάσει και τελικά να φτάνει βράδυ να γίνεται η μελέτη!

– περνούν όλο το απόγευμα διαβάζοντας

– θέλουν συνεχώς να κάνουν διαλείμματα

– δεν μπορούν να αποστηθίσουν κάτι γρήγορα

Όλες αυτές οι δυσκολίες δεν οφείλονται στη διάθεση του παιδιού! Το παιδί μπορεί να θέλει και να προσπαθεί αλλά να μην τα καταφέρνει! [2] Χρειάζεται κάποιον να του δείξει πώς να διαβάζει τα μαθήματα πιο αποτελεσματικά.

Η ειδική παιδαγωγός Σοφία Τσιντσικλόγλου μας δίνει πολύτιμες συμβουλές για το καθημερινό διάβασμα στο σπίτι [3]

Οργάνωση χώρου. Είναι η αρχή των πάντων! Τακτοποιημένος χώρος, χωρίς πολλά οπτικά ερεθίσματα, άδειο γραφείο, καλός φωτισμός.

Οργάνωση χρόνου. Το απόλυτα απαραίτητο συστατικό! Χρησιμοποιήστε ρολόγια ή χρονόμετρα ή κλεψύδρες για να ξέρει το παιδί πότε πρέπει να αρχίσει το διάβασμα ή πότε να τελειώσει μια άσκηση.

Οργάνωση μελέτης. Όταν έρθει η ώρα της μελέτης, βοηθήστε το παιδί στην οργάνωση- αρχικά αυτό θα το κάνετε μαζί μέχρι να μπορεί μόνο του. Δείτε το πρόγραμμα της επόμενης μέρας, τσεκάρετε τι ασκήσεις έχει σε κάθε μάθημα, βάλτε τα απαραίτητα βιβλία και τετράδια πάνω στο γραφείο, γράψτε σε ένα χαρτί τι ασκήσεις έχει. π.χ.
Ιστορία, κεφάλαιο 21
Γλώσσα, άσκηση 1, σελ 29
Δημιουργία προτάσεων στο τετράδιο
Μαθηματικά, ασκήσεις σελ 35

Έτσι το παιδί θα μπορεί να δει τι έχει ακόμα να κάνει. Τελειώνοντας κάθε μάθημα, διαγράψτε το από την λίστα!

Στα μεγάλα κείμενα

– Βοηθήστε το παιδί όταν έχει να διαβάσει μεγάλα κείμενα. Βλέποντας ένα μακροσκελές κείμενο το παιδί θα προσπαθήσει κοιτάζοντας το με γρήγορη ματιά να αποδώσει το νόημα, προσθέτοντας στοιχεία από τη φαντασία του! Βάλτε το να διαβάσει δυνατά και ανά παράγραφο σημειώστε τα κύρια σημεία ή λέξεις κλειδιά ή γράψτε πλαγιότιτλους!

Συμβουλές για τα δευτερεύοντα μαθήματα, για παιδιά με μαθησιακές δυσκολίες [4]

– Για να μπορέσει να θυμάται ονόματα π.χ. στην Ιστορία, σχεδιάστε μια φιγούρα και μάλιστα αστεία και ονομάστε την με το όνομα που λέει το βιβλίο. Έτσι θα αποτυπωθεί καλύτερα στο παιδί!
Για να μάθει τα ονόματα των ποταμών στη Γεωγραφία, φτιάξτε ένα ποτάμι και γράψτε σε κάθε πέτρα και ένα όνομα.

– Μνημονικές τεχνικές

– Πολλές φορές τα παιδιά με διάσπαση και υπερκινητικότητα μαθαίνουν καλύτερα όταν περπατάνε, π.χ. διαβάζουν την Ιστορία κάνοντας βόλτες στο διάδρομο! Μην σας φαίνεται παράξενο και μην το σταματάτε αν έχει αποτέλεσμα!

Η ενασχόληση με ένα μπαλάκι αντιστρές επίσης βοηθάει, όταν το παιδί διαβάζει ή όταν του κάνετε ερωτήσεις σχετικές με το μάθημα. [5]

– Η παρακολούθηση τηλεόρασης ή το παιχνίδι ηλεκτρονικών παιχνιδιών πριν το διάβασμα δυσχεραίνουν την προσπάθεια.

– Αν προτιμούν να γράφουν κάποιες ασκήσεις π.χ. μια έκθεση στον υπολογιστή, δεχτείτε το! Μιλήστε με τον εκπαιδευτικό της τάξης και ζητήστε του/της να αποδεχτεί θετικά αυτές τις ασκήσεις.

– Μην θυμώνετε….! Δύσκολο μερικές φορές αλλά πολύ ουσιαστικό να το ελέγχετε! Δεν φταίει το παιδί, αλλά η υπερκινητικότητα και η διάσπαση προσοχής. Προσπαθήστε να βρείτε θετικούς τρόπους προσέγγισης, να επιβραβεύετε, να θέτετε στόχους μαζί με το παιδί και να είστε δίπλα του με υπομονή.

-Αν παρά τις προσπάθειες σας το παιδί δεν μπορεί να οργανωθεί, έχει μαθησιακές δυσκολίες και κενά, πρέπει να κάνετε εξατομικευμένο πρόγραμμα παρέμβασης ειδικής αγωγής.

Πρόταση βιβλίου: