- Infokids.gr - https://www.infokids.gr -

Στα παιδιά με ΔΕΠΥ ανοίγουμε την αγκαλιά μας και λέμε “ΔΕΠΥράζει”

O Ειδικός Παιδαγωγός και συγγραφέας, Φώτης Παπαναστασίου, στο νέο του βιβλίο “ΔΕΠΥράζει – Πρακτικός Οδηγός για γονείς και εκπαιδευτικούς”  [2]που μόλις κυκλοφόρησε από τις εκδόσεις Πεδίο [2]ασχολείται με την διαχείριση της Διαταραχής Ελλειμματικής Προσοχής – Υπερκινητικότητας (ΔΕΠΥ) και το πώς θα βοηθηθούν αποτελεσματικά οι μαθητές να κατακτήσουν δεξιότητες πολύτιμες για την εκπαιδευτική τους πορεία αλλά για τη διαχείριση της συμπεριφοράς τους.

Τι σημαίνει ΔΕΠΥ, μαμά;

Η Διαταραχή Ελλειμματικής Προσοχής και Υπερκινητικότητας (ΔΕΠΥ) είναι η συνηθέστερη νευροσυμπεριφορική διαταραχή της παιδικής ηλικίας. Τα παιδιά με ΔΕΠΥ εμφανίζουν μειωμένη προσοχή, υπερκινητικότητα, δυσκολία στη συγκέντρωση και στην προσοχή, δυσκολία στον έλεγχο παρορμήσεων. Παρουσιάζουν επίσης μεγαλύτερη δυσκολία με τη συμμόρφωση, εμφανίζουν ανάρμοστη συμπεριφορά και είναι πιο επιθετικά. Η ΔΕΠΥ γίνεται πιο εμφανής στη σχολική ηλικία, όπου οι απαιτήσεις στο σχολείο αυξάνονται, το ίδιο και ο χρόνος που το παιδί πρέπει να μείνει συγκεντρωμένο και ακίνητο στην καρέκλα του.

Η ελληνική πραγματικότητα των μαθητών με ΔΕΠΥ

Τα τελευταία χρόνια, αν και καταγράφεται αύξηση του αριθμού των Ελληνόπουλων που διαγιγνώσκονται με ΔΕΠΥ εντούτοις η εκπαιδευτική κοινότητα αντιμετωπίζει τους μαθητές με έναν σκεπτικισμό που οδηγεί μοιραία και σε μια περιθωριοποίησή τους. Ο λόγος που οι μαθητές με ΔΕΠΥ τίθενται στο περιθώριο δεν είναι άλλος από το γεγονός ότι οι εκπαιδευτικοί όλων σχεδόν των βαθμίδων δεν είναι επαρκώς ενημερωμένοι αλλά και ευαισθητοποιημένοι για αυτή τη μαθησιακή δυσκολία με αποτέλεσμα να αντιμετωπίζουν το μαθητή που ως ένα δύσκολο παιδί και ταραξία της σχολικής αίθουσας.

“ΔΕΠΥράζει”: Ένα πολύτιμο εργαλείο στα χέρια κάθε γονιού αλλά και εκπαιδευτικού ειδικής αγωγής

Ο κ. Παπαναστασίου ακολουθώντας τη φιλοσοφία ότι όλοι οι μαθητές θα πρέπει να έχουν την ευκαιρία και την επιλογή στην σχολική επιτυχία, καταπιάνεται στο δεύτερο συγγραφικό του πόνημα με τη ΔΕΠΥ και μας παρουσιάζει ένα βιβλίο που δίνει στο μαθητή με ΔΕΠΥ όλα τα εφόδια για να συμμετέχει ενεργά και ισότιμα στην εκπαιδευτική διαδικασία. Το βιβλίο  “ΔΕΠΥράζει – Πρακτικός Οδηγός για γονείς και παιδιά” [2]είναι ό,τι καλύτερο και πληρέστερο θα βρείτε αυτή τη στιγμή στα βιβλιοπωλεία είτε ως γονιός παιδιού με ΔΕΠΥ είτε ως εκπαιδευτικός ειδικής αγωγής.

Ξεφυλλίζοντας το βιβλίο θα διαπιστώσετε ιδίοις όμμασι πόσο συστηματική και εμπεριστατωμένη δουλειά έχει γίνει για να συγκεντρωθεί και να παρουσιαστεί αυτό το πλήθος θεωρητικών γνώσεων, δραστηριοτήτων, συμβουλών αλλά και στρατηγικών αντιμετώπισης και παρέμβασης που θα βοηθήσουν τόσο τους γονείς όσο και τους δασκάλους να χειριστούν πρωτίστως και να διαβάζουν δευτερευόντως ένα παιδί με ΔΕΠΥ. Αξίζει να σημειωθεί ότι η γλώσσα του βιβλίου είναι απλή και κατανοητή ουτώς ώστε ο κάθε γονιός που δεν είναι ειδικός να μπορεί να κατανοήσει εύκολα όλα όσα θα βοηθήσουν το παιδί του που έχει διαγνωστεί με ΔΕΠΥ.

Ο συγγραφέας έχοντας ασχοληθεί για πολλά χρόνια με την παρέμβαση σε μαθητές με ΔΕΠΥ γνωρίζει από πρώτο χέρι τις κοινωνικές και ψυχολογικές δυσκολίες που μπορεί να αντιμετωπίζουν οι εν λόγω μαθητές. Ετοίμασε, λοιπόν, έναν πληρέστατο οδηγό ολιστικής προσέγγισης της ΔΕΠΥ που θα συμβάλλει τα μέγιστα ώστε να δημιουργηθούν οι κατάλληλες συνθήκες μάθησης των παιδιών.

Το περιεχόμενο του βιβλίου ανταποκρίνεται όχι μόνο στις μαθησιακές ανάγκες των παιδιών αλλά στη διαχείριση της καθημερινότητάς τους καθώς λόγω της μαθησιακής τους δυσκολίας παρουσιάζουν αυξημένο στρες, χαμηλή αυτοεκτίμηση ενώ δεν είναι λίγες και οι περιπτώσεις που παρατηρείται επιθετική συμπεριφορά λόγω της απόρριψης που βιώνουν στο σχολικό περιβάλλον.

Το “ΔΕΠΥράζει” [2] χωρίζεται σε 4 διακριτά μέρη που το καθιστούν εύχρηστο και φιλικό προς τον αναγνώστη – είτε είναι γονιός είτε ειδικός παιδαγωγός. Στο πρώτο μέρος παρουσιάζεται εκτενώς η ΔΕΠΥ (συμπτωματολογία, ενδείξεις και ορολογία που σχετίζεται με την διάγνωση αυτής της μαθησιακής δυσκολίας) καθώς και οι δυσκολίες που αντιμετωπίζουν τα παιδιά με ΔΕΠΥ ανά τομέα και ανά ηλικία.

Το δεύτερο μέρος και τρίτο μέρος είναι δύο πρακτικοί οδηγοί για εκπαιδευτικούς και γονείς. Το εν λόγω υλικό για πρώτη φορά καταγράφεται σε τόσο εμπεριστατωμένη μορφή σε βιβλίο και είναι ένας μπούσουλας που καθοδηγεί τους εκπαιδευτικούς  και προετοιμάζει τους γονείς για τον τρόπο με τον οποίο πρέπει να διαχειριστούν το παιδί τόσο στο οικογενειακό όσο και στο μαθησιακό πλαίσιο.

Το τέταρτο και τελευταίο μέρος του βιβλίου είναι ένα πλούσιο ασκησιολόγιο υποστήριξης και παρέμβασης που απαντά στην πράξη στις δυσκολίες και στα προβλήματα που αντιμετωπίζουν τα παιδιά με ΔΕΠΥ. Περιλαμβάνει ασκήσεις ενίσχυσης επιτελικών λειτουργιών, ενίσχυσης συγκέντρωσης και προσοχής, διαχείρισης χρόνου και χρονικού προσανατολισμού καθώς και ασκήσεις ανάπτυξης κοινωνικών δεξιοτήτων που έχουν δοκιμαστεί επιτυχώς σε προγράμματα παρέμβασης μαθητών, φέρνοντας ικανοποιητικά αποτελέσματα.

Το παιδί με ΔΕΠΥ επεξεργάζεται συνήθως μόνο το 30% αυτών που ακούει, άρα η διδασκαλία που εμπεριέχει πολυαισθητηριακές μεθόδους, όπως εικόνες, οπτικό υλικό, σχέδια, ομαδικές εργασίες, κινητικές δραστηριότητες, θεατρικό παιχνίδι, εναλλαγή ρόλων ακόμα και τραγούδι, είναι άκρως εποικοδομητικές για το μαθητή, ο οποίος θα κατορθώσει να συμμετέχει ενεργά στη μαθησιακή διαδικασία, χωρίς να χάνει το ενδιαφέρον του εύκολα. Στο βιβλίο θα βρείτε μια μεγάλη γκάμα τέτοιων δραστηριοτήτων ώστε να αποτελέσματα παραδείγματα για να φτιάξει ο ειδικός παιδαγωγός αλλά και ο γονιός τις αντίστοιχες δικές του ανάλογα με το εκπαιδευτικό στάδιο του παιδιού.

(Ανα)Γνωρίζοντας τη Διαταραχή Ελλειμματικής Προσοχής και Υπερκινητικότητας

Ο Φώτης Παπαναστασίου με το “ΔΕΠΥράζει” [2] παραδίδει στους γονείς μια βασική πηγή πληροφόρησης που επεξηγεί όλα όσα εμπερικλείει η διάγνωση ΔΕΠΥ  και ταυτόχρονα παρέχει στους εκπαιδευτικούς ένα σημαντικό εργαλείο που συνδυαστικά με το εκάστοτε εξατομικευμένο πρόγραμμα παρέμβασης που ακολουθούν για τον μαθητή, βοηθά στην πολύπλευρη διαχείριση των δυσκολιών του παιδιού. Με οδηγό το “ΔΕΠΥράζει” ο αναγνώστης αναμφίβολα θα κατανοήσει τη φύση της ΔΕΠΥ,  τη διαδικασία της διαγνωστικής αξιολόγησης και θα ενημερωθεί πληρέστατα για όλες τις τελευταίες ερευνητικές εξελίξεις από το χώρο της ΔΕΠΥ.

Μια συμβουλή για τους γονείς!

Αν έχετε πελαγώσει στο άκουσμα της διάγνωσης της ΔΕΠΥ αξίζει να δώσετε προσοχή στην συμβουλή του κ. Παπαναστασίου “Το παιδί με ΔΕΠΥ χρειάζεται ό,τι και όλα τα παιδιά: αγάπη, αποδοχή, προστασία και ελευθερία να μεγαλώσει και να μάθει.” Απεριόριστη και αδιαπραγμάτευτη αποδοχή της διαφορετικότητας , πολλή υπομονή, σταθερότητα στη συμπεριφορά, κατάλληλη εκπαίδευση και σωστή υποστήριξη θα βοηθήσουν πραγματικά το παιδί με ΔΕΠΥ να ξεδιπλώσει τα ιδιαίτερα ταλέντα του και νιώσει ισότιμο στη μάθηση όπως οι συνομήλικοι του.

Πρόγραμμα Υποστήριξης και Παρέμβασης σε παιδιά με Διαταραχή Ελλειμματικής Προσοχής ή / και Υπερκινητικότητας (ΔΕΠΥ) [3]

ΔΕΠΥράζει. Πρακτικός οδηγός για γονείς και εκπαιδευτικούς. 🙂 "Να θυμάστε ότι το παιδί με ΔΕΠΥ χρειάζεται ό,τι και όλα τα παιδιά: αγάπη, αποδοχή, προστασία και ελευθερία να μεγαλώσει και να μάθει." <3 Fotis Papanastasiou, Ειδικός Παιδαγωγός.

Gepostet von Εκδόσεις ΠΕΔΙΟ – PEDIO Publishing [4] am Montag, 1. April 2019