Σχολείο στο Τέξας «πολεμά» τη Δ.Ε.Π.Υ. τριπλασιάζοντας τον χρόνο του διαλείμματος

Την ώρα που τα περισσότερα σχολεία στην Αμερική μειώνουν τον χρόνο του διαλείμματος των παιδιών και φιλοδοξούν να αντιμετωπίσουν τη Δ.Ε.Π.Υ. με φαρμακευτική αγωγή, ένα σχολείο στο Τέξας καταφέρνει να «κρατά» τα παιδιά του νηπιαγωγείου και της πρώτης Δημοτικού εξαιρετικά ήσυχα κατά την διάρκεια του μαθήματος. Πώς; Τριπλασιάζοντας τον χρόνο του διαλείμματος!

Αντί για 20 λεπτά διαλείμματος ανά σχολική ημέρα, λοιπόν, το Δημοτικό Σχολείο και Νηπιαγωγείο Eagle Mountain επέκτεινε το διάλειμμα σε 60 λεπτά, τα οποία «έσπασε» σε τέσσερα 15λεπτα.

Οι δάσκαλοι πολύ γρήγορα παρατήρησαν ότι έτσι, τα παιδιά είναι πολύ λιγότερο κινητικά μέσα στην τάξη, αποσπώνται λιγότερο, συμμετέχουν περισσότερο στο μάθημα και έχουν καλύτερη οπτική επαφή.

Το Eagle Mountain είναι ένα από τα δεκάδες σχολεία του Τέξας που αποφάσισαν να δοκιμάσουν τον επιπλέον χρόνο διαλείμματος, ως μέρος μιας τριετούς έρευνας. Το πιλοτικό αυτό πρόγραμμα δοκιμάζεται ακολουθώντας το Φινλανδικό σχολικό μοντέλο, στο οποίο οι μαθητές έχει αποδειχθεί, ότι επιτυγχάνουν πολύ υψηλότερους βαθμούς στο διάβασμα, τα μαθηματικά και τις επιστήμες.

Σχεδιάστρια του προγράμματος -το οποίο ονομάζεται LiiNK– είναι η κινησιολόγος Debbie Rhea, από το Τexas Christian University. Η Rhea πέρασε 6 εβδομάδες στη Φινλανδία το 2012 και τότε ανακάλυψε το μυστικό της επιτυχίας τους.

Η μεγαλύτερη διαφορά που η Rhea παρατήρησε ήταν, ότι οι μαθητές στα σχολεία της Φινλανδίας έχουν πολύ περισσότερο χρόνο διαλείμματος συγκριτικά με τους μαθητές στην Αμερική –δηλαδή, 15 λεπτά ελεύθερου, μη δομημένου παιχνιδιού, στην αυλή του σχολείου ανά 45 λεπτά μαθήματος.

«Το μυστικό εδώ είναι το ‘μη δομημένο’ παιχνίδι», είπε χαρακτηριστικά η Rhea στα μέσα ενημέρωσης. «Αυτό σημαίνει, ότι τα παιδιά είναι ελεύθερα να τρέξουν, να παίξουν και να κάνουν τα δικά τους παιχνίδια.»

Και μπορεί το διάλειμμα εντός κτιρίου να είναι προτιμότερο από το καθόλου διάλειμμα, η Rhea λέει, ωστόσο, ότι αυτό θα πρέπει να λαμβάνει χώρα σε εξωτερικό περιβάλλον, γιατί ο φρέσκος αέρας, το φυσικό φως και τα ζωηρά χρώματα συμβάλλουν σημαντικά στην εγκεφαλική λειτουργία.

Σύμφωνα με το πρόγραμμα LiiNK, τα πλεονεκτήματα των τακτικών διαλειμμάτων περιλαμβάνουν:

-Αυξημένη αυτοσυγκέντρωση

-Βελτίωση ακαδημαϊκής επίδοσης

-Περισσότερη συμμετοχή στην τάξη

-Μειωμένη διάγνωση συμπεριφορών (όπως άγχος, Δ.Ε.Π.Υ., θυμός)

-Περισσότερη δημιουργικότητα και ανάπτυξη κοινωνικών δεξιοτήτων

Κάποιοι από τους δασκάλους του Eagle Mountain παραδέχονται, ότι αρχικά ήταν διστακτικοί για το κατά πόσο θα κατάφερναν να κρατήσουν τα παιδιά σε ένα καλό ακαδημαϊκό επίπεδο, με τόσο «χαμένο» χρόνο μαθήματος. Κι όμως, ήδη στα μισά του πρώτου χρόνου του προγράμματος, οι μαθητές της Πρώτης Δημοτικού είχαν προχωρήσει πολύ στην ύλη.

Μία δασκάλα της Α’ Τάξης, μάλιστα, παραδέχεται, ότι περνά πλέον πολύ λιγότερο χρόνο ξύνοντας μολύβια. «Ξέρετε γιατί το έξυνα; Επειδή τα λείαναν πάνω στα θρανία, τα έσπαγαν, τα μασούσαν. Πλέον δεν το κάνουν αυτό. Αντίθετα, τα χρησιμοποιούν για τον σωστό σκοπό: Για να γράφουν!»

«Αν θέλετε ένα παιδί να είναι συγκεντρωμένο και προσεκτικό στο μάθημα -αν θέλετε να αποκωδικοποιεί την πληροφορία που λαμβάνει στους υποδοχείς της μνήμης του- πρέπει να του δώσετε τακτικά διαλείμματα», λέει ο παιδίατρος από το Πανεπιστήμιο του Ohio Bob Murray.

O Murray βοήθησε την Αμερικανική Ακαδημία Παιδιατρικής να συντάξει σχετική δήλωση για το σχολικό διάλειμμα. Σύμφωνα με τον ίδιο, αξονικές εγκεφάλου έχουν δείξει, ότι τα παιδιά μαθαίνουν καλύτερα έπειτα από ένα διάλειμμα, κατά το οποίο συμμετέχουν σε σωματικές δραστηριότητες και μη-δομημένο παιχνίδι.

Πηγή: returntonow.net