«Τα δαχτυλίδια της πρότασης»: Εξάσκηση στη σύνθεση προτάσεων για παιδιά με δυσλεξία

Το σωστό χτίσιμο της πρότασης είναι το κλειδί της επιτυχίας για κείμενα ολοκληρωμένα και μεστά. Ξεκινάμε από τη μικρή μονάδα της πρότασης, την εμπλουτίζουμε, μαθαίνουμε να τη μεγαλώνουμε και έτσι η μετάβαση στην παραγωγή αυθόρμητου γραπτού λόγου γίνεται πολύ πιο αποτελεσματικά!

Η άσκηση «Τα δαχτυλίδια της πρότασης» είναι μια κιναισθητική άσκηση που μαθαίνει το δυσλεξικό παιδί να συνθέτει σιγά-σιγά προτάσεις. Η αρχή γίνεται από μια απλή πρόταση την οποία γεμίζουμε με νέους όρους για να μεταμορφωθεί σταδιακά με πιο ενδιαφέρον και ζωντανό νόημα.

Υλικά: χρωματιστά χαρτιά, μαύρος μαρκαδόρος, σελοτέιπ

Αρχίζουμε να κόβουμε λωρίδες από τα χρωματιστά χαρτιά. Σε τρεις ξεχωριστές λωρίδες γράφουμε στο κέντρο τους Υποκείμενο, Ρήμα, Αντικείμενο, ώστε μαζί να σχηματίζουν μια απλή πρόταση. Στην άκρη κάθε λωρίδας βάζουμε ένα κομμάτι σελοτέιπ. Κολλάμε τις δύο άκρες για να σχηματιστεί κύλινδρος.

Το παιδί πρέπει να ενώσει όλα τα δαχτυλίδια, έτσι ώστε να συνθέσει αυτή την απλή πρόταση. Πρώτα το υποκείμενο, στη μέση το ρήμα και τέλος το αντικείμενο π.χ. Το παιδί πίνει γάλα.

Αφού γίνει αυτό το πρώτο στάδιο με πολλές τέτοιες προτάσεις, συνεχίζουμε με το επόμενο βήμα που είναι να γεμίσουμε την πρόταση. Για παράδειγμα, στην εικόνα προστέθηκε ένα τροπικό επίρρημα και η πρόταση έγινε ➜ Το παιδί πίνει γάλα γρήγορα.

Πρόσθετοι όροι για να γεμίσουμε την πρόταση: Επίθετα, Επιρρήματα, Σύνδεσμοι, Μετοχές

Άσπα Μητρακάκη
Ειδική Παιδαγωγός – Κοινωνική Ανθρωπολόγος
ειδικευμένη στην αντιμετώπιση Μαθησιακών Δυσκολιών/Δυσλεξίας
E-mail: amitrakaki@gmail.com
dyslexiaathome.blogspot.gr