Πολλές έρευνες έχουν καταλήξει στο συμπέρασμα πως τα παιδιά δεν ακούνε άλλο τα «Μην» και τα «Δεν».
Αυτό συμβαίνει επειδή όταν εκτίθεσαι συνεχώς σε ένα ερέθισμα χαλαρώνει έως και εξαφανίζεται η αντίδρασή σου σε αυτό, ή με άλλα λόγια αν ακούς κάτι συνέχεια από ένα σημείο και μετά δε δίνεις και τόση σημασία, δεν πολύ-ασχολείσαι κλπ.
Παράλληλα, τα «Μην» και τα «Δεν» αποτελούν αρνητική επικοινωνία και δημιουργούν αδικαιολόγητη [2] και ανούσια πίεση στις σχέσεις.
Η πίεση αυτή μάλιστα δε γίνεται αντιληπτή από τον πομπό, αλλά μόνο από το δέκτη. Για παράδειγμα, όταν λέμε «Μην τρέχεις στο σαλόνι!» η πρόθεσή μας είναι θετική – να προστατέψουμε το παιδί – και δεν καταλαβαίνουμε πως ακουγόμαστε επικριτικοί, θυμωμένοι και κακοπροαίρετοι, ενώ παράλληλα προκαλούμε στο παιδί θυμό, ή και ματαίωση.
Σκεφτείτε τα «Μην» και τα «Δεν» σε άλλο πλαίσιο για να καταλάβετε πόσο – χωρίς λόγο κι αιτία – χαλάνε την επικοινωνία.
«Δε θέλω γάλα στον καφέ μου», «Δε μου αρέσει ο τόνος στη σαλάτα», «Δε φοράω φούστες» κλπ. Πώς θα ακουγόμασταν σε σερβιτόρους και πωλητές σε αυτά τα πλαίσια;
Με άλλα λόγια, λέμε στα παιδιά τί να κάνουν, όχι τι να μην κάνουν. Μπορούν καλύτερα να ακολουθήσουν μια οδηγία όταν έχουμε μια σαφή εικόνα [3] -> “Μην χοροπηδάς στον καναπέ -> Στον καναπέ καθόμαστε.”
Τι κάνουμε λοιπόν; Δύο πράγματα: «Προτείνουμε κάτι» και «Δίνουμε μια Εναλλακτική».
«Δεν τρέχουμε στο σαλόνι!» -> «Στο σαλόνι περπατάμε, θα τρέξεις το απόγευμα στο πάρκο»
«Δεν τρώμε γλυκά πριν το φαγητό!» -> «Το γλυκό αυτό θα σε περιμένει εδώ να το φας μετά το φαγητό, αν πεινάς μπορείς να φας και τώρα το φαγητό σου»
«Δε σκαρφαλώνουμε εκεί πάνω!» -> «Σκαρφαλώνουμε μέχρι αυτό το κλαδί\σημείο»
«Μη φωνάζεις!» -> «Όταν κοιμάται ο αδερφός σου έχουμε την απαλή φωνή, κράτα τη δυνατή φωνή για το απόγευμα»
Νομίζω δε χρειάζονται άλλα παραδείγματα. Υπογραμμίζω εδώ πως η προτροπή αυτή δεν εξασφαλίζει πως το παιδί θα μας ακούσει. Εξασφαλίζει θετικότερο κλίμα στο σπίτι αλλά και στην τάξη και λιγότερο θυμό κι επικριτικότητα [4]να πλανώνται στον αέρα.
Plus το σύστημα δουλεύει και σε όλες τις άλλες μορφές σχέσεων… Δοκιμάστε το και καλή επιτυχία!
Πηγή: Μικρό Βουνό [5]