Το φαινόμενο της… πεταλούδας. Ένα βίντεο- έμπνευση για το σχολείο, όπως πρέπει να είναι

“Εάν αναζητείτε έμπνευση περί της δεξιοτεχνίας εισάγετε στη μηχανή αναζήτησης του google τις λέξεις ‘Austins Butterfly’ και θαυμάστε, πώς τα μικρά παιδιά μπορούν να γίνουν δεξιοτέχνες και να ζωγραφίζουν πεταλούδες καλύτερα και ακόμη καλύτερα. Τα παιδιά μόνο γνωρίζουν, πολύ καλά, ότι η μαεστρία γεννιέται από την προσπάθεια, την υπομονή και την ανοχή στις απογοητεύσεις. Μονάχα στο σχολείο ισχύει, ότι είσαι ‘χαρισματικός και ταλαντούχος’, αν καταφέρνεις να κάνεις τα πράγματα σωστά, γρήγορα, από την πρώτη φορά και πάντα”, γράφουν οι Γκάι Κλάξτον και Μπιλ Λούκας, συγγραφείς του βιβλίου “Educating Ruby: What our children really need to learn”, παροτρύνοντας τους αναγνώστες τους να παρακολουθήσουν στο youtube ένα βίντεο-μάθημα ζωής για το πώς τα παιδιά μπορούν να “δείξουν” τον σωστό δρόμο και τρόπο στους μεγάλους, και πηγή έμπνευσης για το σχολείο, όπως θα έπρεπε να είναι.

Στο εξάλεπτο βίντεο ο Ρον Μπέργκερ από το μη κυβερνητικό δίκτυο “Expeditionary Learning”, που στόχο έχει τη βελτίωση της εκπαιδευτικής διαδικασίας στα σχολεία, αποδεικνύει τη δύναμη της καλόπιστης και δημιουργικής κριτικής στη βελτίωση των μαθητικών επιδόσεων.

470934710_640

Αφηγείται την ιστορία ενός μαθητή της α’ δημοτικού, του Όστιν, και μιας πεταλούδας, που του ανατέθηκε να σχεδιάσει, όπως την έβλεπε σε μία φωτογραφία. Στο πρώτο σχέδιο του μαθητή μπορούσε κανείς να δει, ότι ο μαθητής είχε ζωγραφίσει μία πεταλούδα, ωστόσο απείχε πολύ από την πραγματική εικόνα. Μέσα από τις παρατηρήσεις και υποδείξεις των συμμαθητών του ο Όστιν άρχισε να βελτιώνει το σχέδιό του. Το τελικό αποτέλεσμα ήταν εντυπωσιακό, το σχέδιο ήταν πολύ κοντινό στην πραγματική εικόνα και ο Όστιν τελικά εξελίχθηκε, με τη βοήθεια των φίλων του, σε έναν …ταλαντούχο ζωγράφο.

https://youtu.be/PZo2PIhnmNY

Το… φαινόμενο της πεταλούδας αποτέλεσε μέρος της παρακινητικής -για δασκάλους, γονείς και μαθητές- διάλεξης, που έδωσε σήμερα στη Θεσσαλονίκη, ο Μπιλ Λούκας, καθηγητής με αντικείμενο τη Μάθηση και διευθυντής του Κέντρου Real-World Learning στο Πανεπιστήμιο του Winchester, ο οποίος σε συνεργασία με τον Γκάι Κλάξτον δημιούργησαν το δίκτυο εκπαίδευσης www. expansive education.net.Ο κ.Λούκας ήταν ο κεντρικός ομιλητής στη σημερινή πρωινή συνεδρία του 2ου Διεθνούς Συνεδρίου “Για να ξαναφανταστούμε το σχολείο…”, που ξεκίνησε χθες Πέμπτη και ολοκληρώνεται αύριο, στο Πανεπιστήμιο Μακεδονίας.

“Μαμά, πώς πέρασες στη δουλειά σήμερα;”

Ο καθηγητής- συγγραφέας με παραδείγματα, όπως του Όστιν και της πεταλούδας του, έδωσε τη δική του ερμηνεία στην αποτυχία των εκπαιδευτικών συστημάτων σε κάθε γωνιά του πλανήτη, προσπαθώντας να αναδείξει και την αισιόδοξη πλευρά, μέσα από καλές πρακτικές που μπορούν να φέρουν τα “πάνω- κάτω” στο σχολείο. Λέξεις- κλειδιά για την ανατροπή αυτή , αποτελούν, σύμφωνα με τον ομιλητή, η εμπιστοσύνη, η περιέργεια, η συνεργασία, η επικοινωνία, η δημιουργικότητα, η δέσμευση και η δεξιοτεχνία.

Όσο για το πώς οι γονείς αντιμετωπίζουν τη σχέση των παιδιών τους με το σχολείο, ένα απλό παράδειγμα που ανέφερε ο κ.Λούκας θα έβαζε πολλούς σε σκέψη… “Όταν επιστρέφει κάθε μέρα το παιδί από το σχολείο στο σπίτι και εσείς το ρωτάτε, πώς ήταν η μέρα του και πώς πήγε στο μάθημα, αναρωτηθείτε, πόσο εσείς θα εκτιμούσατε, αν το παιδί σας καθημερινά, σας ρωτούσε, επιστρέφοντας από την εργασία, πώς ήταν η δουλειά σήμερα; Πόσο ουσιαστικό θα θεωρούσατε το ενδιαφέρον;”