Το Infokids.gr συστήνει στους γονείς το πρόγραμμα Δημιουργικής Απασχόλησης για παιδιά στην Επίδαυρο στα πλαίσια του Φεστιβάλ Αθηνών

Η Αγγελική Φράγκου, Ηθοποιός – Καλλιτεχνική Διεύθυνση «Θέατρο ΡΕΤΡΟ» γράφει στο Infokids.gr για τo πρόγραμμα Δημιουργικής Απασχόλησης για παιδιά στην Επίδαυρο στα πλαίσια του Φεστιβάλ Αθηνών και τη συνάντησή της με τη Τζωρτζίνα Κακουδάκη, η οποία συντονίζει την πρωτότυπη δράση των εκπαιδευτικων πρόγραμματων

Το πρόγραμμα Δημιουργικής Απασχόλησης για παιδιά στην Επίδαυρο στα πλαίσια του Φεστιβάλ Αθηνών , μετά τη μεγάλη επιτυχία και τον ενθουσιασμό με τον οποίο έγινε αποδεκτό από παιδιά και κηδεμόνες το 2016, συνεχίζεται φέτος για δεύτερη χρονιά. Απευθύνεται σε παιδιά 4-12 ετών και σκοπό έχει τη δημιουργική απασχόλησή τους κατά τη διάρκεια της παράστασης που θα παρακολουθούν οι κηδεμόνες τους.

Η θεματική των εργαστηρίων θεάτρου, κίνησης, μουσικής, εικαστικών θα εμπνέεται από τα θέματα της εκάστοτε παράστασης, με ενότητες χωρισμένες και διαμορφωμένες, ανάλογα με το γνωστικό και ηλικιακό επίπεδο των παιδιών, έτσι ώστε να λειτουργεί το εργαστήριο ως μια γέφυρα επικοινωνίας, όπου κηδεμόνες και παιδιά μπορούν να μοιραστούν, μέσα από το δικό τους φίλτρο, τα θέματα της παράστασης που παίζεται στο θέατρο.

Γνωρίστε μας τη δράση «Εκπαιδευτικά προγράμματα στην Επίδαυρο»στα πλαίσια του Φεστιβάλ Αθηνών . Πώς τη σκεφτήκατε, ποια είναι η δομή της και ποια είναι η ανταπόκριση του κοινού;

Στην Επίδαυρο υπάρχουν τρία εκπαιδευτικά προγράμματα από φέτος. Κατά τη διάρκεια της χρονιάς, η δράση με γενικό θέμα «Εκπαιδεύοντας το κοινό στο Αρχαίο Δράμα» αναφέρεται σε όλες τις ηλικιακές ομάδες, είτε υπό τη μορφή ενός θεατροπαιδαγωγικού προγράμματος για την Α/βάθμια και Β/βάθμια εκπαίδευση, είτε τα βιωματικά εργαστήρια θεάτρου για τον ενήλικο πληθυσμό ή μια σειρά από διαλέξεις σε σχέση με το αρχαίο δράμα και το ρεπερτόριο της φετινής χρονιάς, που γίνονται σε διάφορους πολιτιστικούς συλλόγους και σε διάφορα χωριά της Αργολίδας, σε συνεργασία με το Τμήμα Θεατρικών Σπουδών του Πανεπιστημίου Πελοποννήσου, το Δήμο Ναυπλιέων και την Αντιπεριφέρεια Αργολίδας.

Κεντρική μας δράση είναι το «Λύκειο Επιδαύρου», ένα διεθνές σχολείο για το Αρχαίο Δράμα, που απευθύνεται σε φοιτητές δραματικών σχολών και νέους ηθοποιούς από όλο τον κόσμο, που ήδη φέτος πραγματοποιήθηκε με επιτυχία από τις 4-19 Ιουλίου. Και βέβαια, για δεύτερη χρονιά, συνεχίζεται η πρωτότυπη δράση που έλειπε όλα αυτά τα χρόνια από το Φεστιβάλ και που καλύπτει μια κοινωνική ανάγκη, η «Δημιουργική απασχόληση για παιδιά 4 έως 12 ετών», όπου απασχολούνται δημιουργικά στο Μουσείο Κοστουμιών Ξενία της Αρχαίας Επιδαύρου όσο οι κηδεμόνες τους παρακολουθούν παραστάσεις στο Αρχαίο Θέατρο της Επιδαύρου.

Τι προσφέρει η δράση των εκπαιδευτικών προγραμμάτων στα παιδιά;

Η «Δημιουργική απασχόληση για παιδιά 4 έως 12 ετών» στα πλαίσια του Φεστιβάλ Αθηνών προσφέρει σε ένα παιδί μια πλούσια εμπειρία. Τα θέματα που διαχειριζόμαστε με μια ομάδα επίλεκτων συναδέλφων θεατροπαιδαγωγών και εικαστικών (Βασιλάκου Άλκηστη, Καλατζή Μαρία, Κομιανού Ελπίδα, Κορδάρη Αναστασία, Παπαρίζου Έλενα, Τσάκωνα Αγγελική), εμπνέονται από την παράσταση που παίζεται την ίδια ώρα στο Θέατρο της Αρχαίας Επιδαύρου. Τα παιδιά μέσα από μία ελεύθερη και δημιουργική διαχείριση των θεμάτων των αρχαίων έργων, μπορούν, όταν θα συναντήσουν ξανά τους γονείς και κηδεμόνες τους, να συνομιλήσουν για τα θέματα, τα οποία οι μεν είδαν και οι δε έπαιξαν, αποκτώντας μια κοινή εμπειρία, ένα κώδικα επικοινωνίας δια μέσου του θεάτρου. Σημαντικός παράγοντας είναι ότι τα παιδιά βρίσκονται σε απόσταση αναπνοής από το θέατρο, στο Μουσείο Ενδυμάτων Ξενία Αρχαίας Επιδαύρου και έτσι, βιώνουν την πολύ ωραία ενέργεια αυτού του σπουδαίου αρχαιολογικού χώρου.

Ποια είναι η πρόταση σας για την εξέλιξη των εκπαιδευτικών προγραμμάτων στην Ελλάδα;

Τα εκπαιδευτικά προγράμματα θεατρικής αγωγής έχουν στόχο να φέρουν σε επαφή έναν, όχι ακόμα μυημένο, πληθυσμό στις τέχνες και να χειραφετήσουν ένα νέο, δυναμικό κοινό και με κριτική στάση απέναντι στη τέχνη. Προσωπικά, έχω δώσει σε όλη μου την καριέρα έμφαση στο συνδυασμό της καλλιτεχνικής και της εκπαιδευτικής διαδικασίας, θεωρώντας ότι η μία τροφοδοτεί την άλλη με έναν τρόπο πλουραλιστικό. Το καλλιτεχνικό γεγονός ενισχύει τη φαντασία και την έμπνευση του θεατή, το εκπαιδευτικό πρόγραμμα προσφέρει μια διάσταση συμμετοχής και διάδρασής του, δημιουργώντας την πολυτελή διάσταση του «ενεργητικού θεατή». Καταλαβαίνετε ότι, όσο πιο νεαρή είναι η ηλικία του θεατή, τόσο ένα θεατροπαιδαγωγικό πρόγραμμα μπορεί να αναπτύξει την αυτοπεποίθηση, τη συμμετοχικότητα, την αίσθηση της ομάδας, την πολιτειακή συνείδηση.

Ποιος είναι ο προσωπικός λόγος για τον οποίο επιλέξατε να εργάζεστε με παιδιά;

Εγώ από τη φύση μου είμαι οπτιμίστρια. Θεωρώ ότι η δουλειά με τους νέους ανθρώπους σε ζητήματα πολιτισμού, μπορεί να δημιουργήσει εμπνευσμένες, ελεύθερες και γεμάτες αυτοπεποίθηση προσωπικότητες, που είναι μία προϋπόθεση για τις μελλοντικές γενιές. Η κοινωνική διάσταση του θεάτρου αυξάνει, νομίζω, την προοπτική για το μέλλον.

Έχετε βιώσει δυσκολίες στο ξεκίνημα ή στην πορεία σας και τι σημαίνουν για εσάς σήμερα;

Τα τελευταία δέκα χρόνια που ασχολούμαι συστηματικά και με μεγάλη πίστη με το εφηβικό θέατρο, τόσο επί σκηνής όσο και την εκπαιδευτική διαδικασία γύρω απ’ αυτό, έχω αντιμετωπίσει αναμενόμενες δυσκολίες. Στην ηλικία της εφηβείας, ένας νέος δύσκολα διαλέγει από μόνος του να πάει στο θέατρο στον ελεύθερο του χρόνο, όπως και δύσκολα πείθεται να ακολουθήσει τις επιθυμίες ενός μεγαλύτερου για να πάει στο θέατρο. Έτσι, υπάρχει μια περίεργη διάσταση, ότι πρέπει να φτιάξεις μία παράσταση που να την εγκρίνει ένας δάσκαλος ή ένας γονέας, αλλά που όταν τη δει ο έφηβος θεατής θα τον αφορά. Αυτός ο συνδυασμός εξ’ αιτίας ενός αξιωματικού συντηρητισμού, ακόμα και αν πολλές φορές αμπαλάρεται με προοδευτικότητα, κάνει τη δουλειά μας πολύ δύσκολη, γιατί ένας έφηβος είναι ένας ισότιμος και εν δυνάμει πολίτης όπως και εμείς και έχει ήδη να απαντήσει σε αρχετυπικά ερωτήματα της ύπαρξης και της διαχείρισης της ζωής. Η κύρια τάση της κοινωνίας, της οικογένειας και της εκπαίδευσης είναι να τον χειραγωγήσει και να του φέρεται ακόμα σαν να είναι παιδί. Αυτό το απρόσωπο παραγωγικό μοντέλο μέσα από την καλλιτεχνική εκπαίδευση μπορεί να σπάσει.

Το πρόγραμμα ξεκινάει στις 8:00 το απόγευμα έως τη λήξη της παράστασης, πραγματοποιείται στους χώρους του Ξενία Επιδαύρου (Μουσείο Κοστουμιών), και πλαισιώνει τις παρακάτω παραστάσεις:

30 Ιουνίου & 1 Ιουλίου: Επτά επί Θήβας (Αισχύλου)
7 & 8 Ιουλίου: Οιδίπους επί Κολωνώ (Σοφοκλή)
14 & 15 Ιουλίου: Βάκχες (Ευριπίδη)
21 & 22 Ιουλίου: Ειρήνη (Αριστοφάνη)
28 & 29 Ιουλίου: Άλκηστη (Ευριπίδη)
4 & 5 Αυγούστου: Μήδεια (Ευριπίδη)
11 & 12 Αυγούστου: Πέρσες (Αισχύλου)

Κόστος συμμετοχής: 5 ευρώ/παιδί
Για άνεργους & πολύτεκνους κηδεμόνες, τα δύο παιδιά μπορούν να συμμετέχουν με ένα εισιτήριο.
Για περισσότερες πληροφορίες & δηλώσεις συμμετοχής στο e-mail: [email protected]