Αρχική Νέα Βασιλική Δανέλλη-Μυλωνά: «Η κυκλοφοριακή αγωγή στα σχολεία αποτελεί ένα βήμα που περιμέναμε καιρό»

Βασιλική Δανέλλη-Μυλωνά: «Η κυκλοφοριακή αγωγή στα σχολεία αποτελεί ένα βήμα που περιμέναμε καιρό»

Με το Σαββατοκύριακο πριν τον Δεκαπενταύγουστο να πλησιάζει και τη μεγαλύτερη έξοδο της καλοκαιρινής περιόδου να βρίσκεται προ των πυλών, πολλά είναι τα άρθρα και τα ρεπορτάζ για την Οδική Ασφάλεια που θα μονοπωλήσουν το ενδιαφέρον στα δελτία ειδήσεων και το διαδίκτυο. Κάθε χρόνο, ωστόσο, τα τροχαία ατυχήματα καραδοκούν, με αρκετούς από τους εμπλεκόμενους να αφήνουν την τελευταία τους πνοή στην άσφαλτο.

Τα στοιχεία της Ελληνικής Στατιστικής Αρχής (ΕΛ. ΣΤΑΤ.) για την περσινή καλοκαιρινή περίοδο προκαλούν θλίψη, αφού το καλοκαιρινό τρίμηνο είχαμε 248 νεκρούς και 352 σοβαρά τραυματίες, ενώ μόνο τον Αύγουστο σημειώθηκε μεγάλη αύξηση των θανάσιμων τραυματισμών με 103 νεκρούς (15,7% σε σχέση με το 2014). Αυτό σημαίνει ότι περισσότερα από 3 άτομα χάνουν κάθε μέρα τη ζωή τους εξαιτίας τροχαίου, με το πρόβλημα να εντείνεται τον Αύγουστο όταν κορυφώνεται η έξοδος των Ελλήνων αλλά και η επισκεψιμότητα των ξένων στη χώρα μας.

Το Ινστιτούτο Οδικής Ασφάλειας (Ι.Ο.ΑΣ.) «Πάνος Μυλωνάς» και η Αντιπροσωπεία της Ευρωπαϊκής Επιτροπής στην Ελλάδα συνεχίζουν και φέτος το σπουδαίο έργο ευαισθητοποίησης των πολιτών, μέσω της εκστρατείας ενημέρωσης «Enjoy visiting Greece. Stay Safe on the road!», με στόχο την ενίσχυση της οδικής ασφάλειας Ελλήνων και ξένων οδηγών που περνούν τις διακοπές τους στη χώρα μας και την πρόληψη των τροχαίων συμβάντων κατά τη θερινή περίοδο, όπου καταγράφεται αύξηση των μετακινήσεων σε εθνικούς και επαρχιακούς δρόμους.

Η καμπάνια περιλαμβάνει τηλεοπτικό και ραδιοφωνικό σποτ με τίτλο «Αρκεί να βγεις», όπου έξυπνα και με χιούμορ υπενθυμίζεται στους οδηγούς πως η μειωμένη εγρήγορση στο τιμόνι ενδέχεται να αποτελέσει αίτιο πρόκλησης τροχαίου. Τα δύο σποτ θα μεταδίδονται έως και τέλος Σεπτεμβρίου από τηλεοπτικούς και ραδιοφωνικούς διαύλους τοπικής και πανελλαδικής εμβέλειας, ενώ θα προβάλλεται και στο Διεθνή Αερολιμένα Αθηνών «Ελευθέριος Βενιζέλος», με την ανάρτηση αφισών στις οθόνες προβολής στον περιβάλλοντα χώρο και εσωτερικά του Αεροδρομίου για όλο το μήνα Αύγουστο.

Πού οφείλεται όμως ο ολοένα αυξανόμενος αριθμός των τροχαίων ατυχημάτων; Σύμφωνα με τα αποτελέσματα μεγάλης έρευνας που πραγματοποιήθηκε από το Ινστιτούτο Ipsos σχετικά με τη συμπεριφορά και τη νοοτροπία περίπου 14.000 οδηγών σε 11 χώρες της Ευρωπαϊκής Ένωσης και τα οποία δημοσιοποιεί το Ίδρυμα για την Υπεύθυνη Οδήγηση Fondation VINCI Autoroutes για 2η συνεχόμενη χρονιά στην Ελλάδα, παρόλο που η απροσεξία θεωρείται η πρωταρχική αιτία πρόκλησης τροχαίου (59%), ακολουθεί το αλκοόλ (55%) και η ταχύτητα (46%), η χρήση του κινητού τηλεφώνου κατά την οδήγηση είναι ιδιαίτερα διαδεδομένη στους Έλληνες οδηγούς. Πιο συγκεκριμένα, πάνω από 1 στους 2 οδηγούς (55%) δηλώνει ότι πραγματοποιεί κλήσεις ενώ οδηγεί χωρίς τη χρήση handsfree (32% ο μέσος όρος στην Ευρώπη), ενώ 31% των Ελλήνων οδηγών στέλνουν ή διαβάζουν SMS στο κινητό ή e-mail κατά τη διάρκεια της οδήγησης. Γιατί όμως οι Έλληνες δεν μπορούν να «ξεκολλήσουν» τελικά από τα κινητά τους;

Η Πρόεδρος του Ινστιτούτου Οδικής Ασφάλειας «Πάνος Μυλωνάς», Βασιλική Δανέλλη - Μυλωνά, αναφέρει σε αποκλειστική συνέντευξη που παραχώρησε στο Infokids.gr: «Το ζητούμενο δεν είναι να «ξεκολλήσουν» από τα κινητά τους αλλά να μην τα χρησιμοποιούν κατά την οδήγηση. Η τήρηση των κανόνων στο δρόμο είναι κατά κύριο λόγο θέμα ενημέρωσης και αστυνόμευσης. Δυστυχώς, και στους δύο τομείς πάσχουμε ως κράτος. Σε μια εποχή βαθιάς οικονομικής κρίσης, η εκπαίδευση και η ενημέρωση μαζί σώζουν ζωές και, μάλιστα, χωρίς δυσβάσταχτο κόστος για την πολιτεία. Ως Ινστιτούτο, διαπιστώνουμε σε καθημερινή βάση πως η συστηματική κυκλοφοριακή αγωγή από μικρή ηλικία και τα σωστά γονεϊκά πρότυπα από κοινού με τις προσπάθειες που καταβάλλει η Τροχαία -παρά τις ελλείψεις που όλοι διαπιστώνουμε- μπορούν να συμβάλλουν στην αλλαγή νοοτροπίας και συμπεριφοράς των οδηγών».

Danelli Myllona_Ekpaideytika_Programmata_IOAS

Οι Έλληνες οδηγοί ανήκουν στους πιο απαισιόδοξους (33%) όσον αφορά τη μείωση των θανάτων στους δρόμους, σύμφωνα με τα αποτελέσματα της ίδιας έρευνας, όμως ρίχνουν το φταίξιμο στους άλλους οδηγούς. Πού θεωρείτε ότι οφείλεται αυτή η νοοτροπία;

«Τόσο η νοοτροπία μας στο δρόμο όσο και η οδική συμπεριφορά μας εν γένει, προκύπτει ως απόρροια της γενικότερης έλλειψης παιδείας και πολιτισμού που μας διακρίνει. Αρκεί μια βόλτα στους δρόμους οποιασδήποτε πόλης ή χώρας για να αντιληφθεί κανείς το επίπεδο πολιτισμού των ανθρώπων και της κυκλοφοριακής συμπεριφοράς που επιδεικνύουν, όπως και των συνθηκών που επικρατούν. Σε ό,τι αφορά στο ότι οι Έλληνες είμαστε απαισιόδοξοι αυτό μπορεί να αποτελεί προϊόν και της εξέλιξης της οικονομικής κρίσης, με όλα τα δυσάρεστα επακόλουθά της στην καθημερινότητά μας. Σε κάθε περίπτωση, το να επιρρίπτουμε συνεχώς τις ευθύνες σε άλλους, δε βοηθά δυστυχώς στην ανάπτυξη μιας αυτοκριτικής, ενώ παράλληλα συνιστά και μια αντικοινωνική συμπεριφορά».

Η υπνηλία και η απροσεξία κατά την οδήγηση αποτελούν σημαντικούς κινδύνους, οι οποίοι συχνά υποτιμούνται από τους οδηγούς. Υπάρχουν άλλοι κίνδυνοι στους οποίους θεωρείτε ότι οφείλεται ο αυξημένος αριθμός τροχαίων δυστυχημάτων στη χώρα μας;

«Είναι ιδιαίτερα ανησυχητικό το γεγονός πως η υπνηλία και η κόπωση υποτιμούνται από τους οδηγούς ως κίνδυνοι πρόκλησης τροχαίων, και καταδεικνύει με τον πλέον εύγλωττο τρόπο ότι οι χρήστες της οδού αγνοούν τους κινδύνους γενικότερα. Η άγνοια και για τους υπόλοιπους παράγοντες πρόκλησης τροχαίων δυστυχημάτων οφείλεται στη συστηματική έλλειψη ενημέρωσης. Η ακατάλληλη ταχύτητα, η μη χρήση ζώνης, η αμέλεια στη χρήση μέσων προστασίας των παιδιών και η χρήση του κινητού κατά την οδήγηση είναι επίσης κίνδυνοι που παρατηρούμε καθημερινά στους δρόμους μας».

Ekpaideutika_IOAS_Dimotika_Sxoleia

Η σωστή οδηγική συμπεριφορά είναι κάτι που μαθαίνεται από νωρίς, από την παιδική κιόλας ηλικία; Θεωρείτε εφικτή την πρόταση του Υπουργού Παιδείας κ. Φίλη για την εισαγωγή σχετικών μαθημάτων στις τελευταίες τάξεις Δημοτικού και τις πρώτες τάξεις Γυμνασίου;

«Οπωσδήποτε, αποτελεί ένα βήμα προς τη σωστή κατεύθυνση. Ένα βήμα που το περιμέναμε από καιρό. Το Ινστιτούτο, ήδη από την αρχή της ίδρυσής του, «πιέζει» για την εισαγωγή του μαθήματος κυκλοφοριακής αγωγής στα σχολεία. Κάτι που ίσως δε γνωρίζει πολύς κόσμος είναι ότι στο εξωτερικό τα μαθήματα της κυκλοφοριακής αγωγής αποτελούν μέρος της ψυχοκινητικής ανάπτυξης του παιδιού, από το Νηπιαγωγείο ακόμα, καθώς τα παιδιά μαθαίνουν να κυκλοφορούν και να συμπεριφέρονται σωστά στο δρόμο, όπως μαθαίνουν να βαδίζουν και να τρώνε.
Και πράγματι, είναι αλήθεια ότι ένα παιδί, πριν πάει στο σχολείο ακόμα, έχει ήδη διαμορφώσει τις πρώτες εντυπώσεις για τον τρόπο με τον οποίο συμπεριφέρεται στο δρόμο, παίρνοντας τα πρώτα μαθήματα από τους γονείς και τον κοινωνικό του περίγυρο».

Η άδεια οδήγησης στα 17 έτη που πρότεινε ο κ. Φίλης θεωρείτε ότι θα επιδεινώσει ίσως το πρόβλημα των τροχαίων;

«Τα τροχαία αποτελούν παγκοσμίως, αλλά και στην Ελλάδα, την 1η αιτία θανάτου για τις ηλικίες 15-29 ετών. Δεν θα ήταν υπερβολή αν λέγαμε πως μια αλλαγή όπως αυτή, που προωθείται για την άδεια οδήγησης στα 17, μπορεί να έχει εξαιρετικά δυσάρεστα αποτελέσματα, εάν δεν προηγηθούν σημαντικές τομές και παρεμβάσεις στον τομέα της Οδικής Ασφάλειας και αν δεν αναληφθούν μέτρα και προϋποθέσεις για την υιοθέτηση ορθής οδηγικής συμπεριφοράς από τους νέους οδηγούς.

Η χώρα μας κατέχει μία από τις χειρότερες θέσεις στην Ευρώπη των 28 όσον αφορά στον αριθμό των νεκρών και των σοβαρών τραυματισμών από τροχαία συμβάντα, απαιτείται συνεπώς να υλοποιηθούν προηγουμένως παρεμβάσεις και τομές που θα αλλάξουν την κουλτούρα μας και την οδική μας συμπεριφορά. Ενδεικτικά, αναφέρουμε τη συστηματική εισαγωγή του μαθήματος της κυκλοφοριακής αγωγής και της οδικής ασφάλειας στην Π/θμια και την Δ/θμια εκπαίδευση, την εξυγίανση του τρόπου εξέτασης των υποψηφίων οδηγών, την ενίσχυση της αστυνόμευσης, τον εκσυγχρονισμό των υποδομών και γενικότερα όλα εκείνα τα μέτρα, που σε συνδυασμό με την εκπαίδευση και την ενημέρωση, θα βελτιώσουν το επίπεδο οδικής ασφάλειας και θα ενισχύσουν ουσιαστικά την πρόληψη των τροχαίων συμβάντων».

Summetexw_Mathainw_IOAS_Kids

Ποια μέτρα θα μπορούσαν να παρθούν στη χώρα μας αναφορικά με την αντιμετώπιση του φαινόμενου της οδήγησης υπό την επήρεια αλκοόλ;

«Το Ινστιτούτο, δέκα χρόνια τώρα, μέσα από οργανωμένες Πανελλαδικές ενέργειες, καμπάνιες και δράσεις εργάζεται εντατικά για να περάσει το μήνυμα του «Οδηγού της Παρέας» και ότι αλκοόλ και οδήγηση δεν πάνε μαζί. Είναι ενθαρρυντικό ότι τα αποτελέσματα που συγκεντρώνουμε από τις εκδηλώσεις που υλοποιούμε στο πλαίσιο της «Ευρωπαϊκής Νύχτας Χωρίς Ατυχήματα» σε περισσότερες από 28 πόλεις της Ελλάδας κάθε χρόνο, δείχνουν ξεκάθαρα μια μεταστροφή των αντιλήψεων και της συμπεριφοράς σχετικά με την οδήγηση υπό την επήρεια αλκοόλ, προς το θετικότερο, όταν υπάρχει διαρκής και συστηματική ενημέρωση. Είναι χαρακτηριστικό ότι από όσους δέχονται να γίνουν «Οδηγοί της παρέας» στην έναρξη της νυχτερινής τους εξόδου, ποσοστό άνω του 80% κρατάει την υπόσχεσή του μέχρι το τέλος της βραδιάς και δεν καταναλώνει καθόλου αλκοόλ.

Το ποσοστό αυτό δείχνει ότι με τη σωστή προσέγγιση αρχίζει και εμπεδώνεται στη νοοτροπία του κόσμου πως το αλκοόλ και η οδήγηση δε συνδυάζονται. Φυσικά, η συμβολή και το παράδειγμα των γονέων είναι σημαντικά και σε αυτή την περίπτωση. Είναι τουλάχιστον υποκριτικό να απαιτεί κανείς από το παιδί του, όταν αποκτήσει δίπλωμα, να μην πίνει ενώ πρόκειται να οδηγήσει, εάν όλη του τη ζωή έβλεπε τον γονιό του να κάνει ακριβώς αυτό».

Γενικότερα, η νοοτροπία του Έλληνα (π.χ. 70% των Ελλήνων βρίζουν) στην οδήγηση μπορεί να αλλάξει και με ποιο τρόπο;

«Και πάλι, μία είναι η λύση: εκπαίδευση, ενημέρωση και σωστά γονεϊκά πρότυπα. Επιπλέον, η συγκέντρωση και η προσοχή στο δρόμο, σε συνδυασμό με ποιοτικότερο ύπνο και έλεγχο του στρες ή της βιασύνης που διακατέχει πολλούς Έλληνες οδηγούς, μπορούν να επιφέρουν θετικές αλλαγές στον τρόπο που οδηγούμε. Τέλος, η βελτίωση των υποδομών και του περιβάλλοντος, καθώς και η αστυνόμευση παίζουν σίγουρα σημαντικό ρόλο. Αλλά δεν γίνεται να υπάρχει ένα τροχονόμος για τον καθένα μας».


Επικοινωνήστε μαζί μας:
Μύλων 75 104 41 Αθήνα
210 5121893

τηλεφωνήστε μας για οποιαδήποτε ερώτηση ή απορία

news@infokids.gr

για νέα, πληροφορίες, εκδηλώσεις ή Δελτία τύπου

info@infokids.gr

για ερωτήσεις και πληροφορίες σχετικά με το site μας

Το περιεχόμενο της ιστοθέσης είναι μόνο για ενημερωτικό σκοπό και δεν θα πρέπει να αντικαθιστά οποιαδήποτε ιατρική συμβουλή, διάγνωση ή και θεραπεία που χορηγείται από τον γιατρό σας ή από τον εξειδικευμένο επιστήμονα υγείας. Απαγορεύεται η αναπαραγωγή, μεταβίβαση, διανομή ή αποθήκευση μέρους ή του συνόλου του περιεχομένου σε οποιαδήποτε μορφή, χωρίς την προηγούμενη γραπτή συγκατάθεση του νομικού τμηματος του Infokids.