- Infokids.gr - https://www.infokids.gr -

Χρειάζεται το παιδί μου λογοθεραπεία;

Από την Ελένη Γιουβάνη Bsc, MSC Λογοθεραπευτής Μέλος Πανελληνίου Συλλογου Λογοπεδικών

Πρόκειται για ένα πρόβλημα που απασχολεί τους σύγχρονους γονείς.

Η αναφορά στα εξελικτικά στάδια του λόγου, θα μας βοηθήσει να καταλάβουμε αν ένα παιδί πρέπει να αξιολογηθεί από λογοπεδικό (λογοθεραπευτή) ή όχι.

Πριν όμως διαβάσουμε παρακάτω, πρέπει να λαμβάνουμε υπ’ όψιν μας ότι κάθε παιδί έχει τους δικούς του ρυθμούς ανάπτυξης. Η μη επίτευξη των οροσήμων της γλωσσικής ανάπτυξης, αποτελεί μια ένδειξη τόσο για τον γονιό όσο και για τους ειδικούς.
Έως 12 μηνών λοιπόν, ένα παιδί καταλαβαίνει απλές οδηγίες (π.χ. πού είναι η μπάλα, δώσε μου το μήλο), παίζει με την ικανότητά του να παράγει ήχους, λέει «μαμά», «μπαμπά» και χρησιμοποιεί μια λέξη συνειδητά για να ονομάσει ένα άτομο ή ένα αντικείμενο.
Έως 18 μηνών, το λεξιλόγιό του εμπλουτίζεται και ονομάζει οικεία αντικείμενα.

Έως 2 ετών, καταλαβαίνει πιο σύνθετες οδηγίες, δείχνει εικόνες, λέει το όνομά του και σχηματίζει μικρές προτάσεις με 2-3 λέξεις (π.χ. μαμά νερό, πάει η μπάλα κ.λπ.).
Έως 3 ετών, καταλαβαίνει απλές ιστορίες, του αρέσει να ακούει παραμύθια, καταλαβαίνει τις ερωτήσεις «πού» και «ποιος», χρησιμοποιεί προτάσεις με ρήμα και κάνει ερωτήσεις. Η ομιλία του αρχίζει να γίνεται πιο καθαρή και κατανοητή από ενήλικες εκτός του οικείου περιβάλλοντος του παιδιού.
Έως 4 ετών, μπορεί να διηγείται άμεσες εμπειρίες του, να χρησιμοποιεί σύνθετες γραμματικά και συντακτικά προτάσεις και η ομιλία του να πλησιάζει αυτή των ενηλίκων, με τους περισσότερους ήχους να είναι διακριτοί εκτός από κάποιες εξαιρέσεις ( /ρ/ και κάποια συμπλέγματα ήχων).

Από 5 έως 6 ετών, ένα παιδί θα πρέπει να κατακτήσει όλους τους ήχους και να μπορεί να παρακολουθεί και να ανταποκρίνεται σε σύνθετους διαλόγους και συνθετότερα νοήματα. Aν το παιδί παρεκλίνει από τα ορόσημα αυτά, τότε είναι σημαντικό να επισκεφθούμε λογοθεραπευτή.

Οι δυσκολίες που αντιμετωπίζει ένα παιδί μπορεί να οφείλονται σε διάφορες αιτίες σε:

Μια αναπτυξιακή ανωριμότητα: το παιδί δεν επικοινωνεί όπως θα περίμενε κανείς με βάση την ηλικία του αλλά σαν παιδί μικρότερης ηλικίας.
Οργανικά, γενετικά ή μετά-γεννητικά προβλήματα: βαρηκοΐα, σχιστία, δυσκολία στην αναπνοή, μάσηση, κατάποση, οδοντικές ανωμαλίες , εγκεφαλική παράλυση, νοητική καθυστέρηση, σύνδρομα,

Διάχυτη αναπτυξιακή διαταραχή κ.ά.

Ειδική Γλωσσική Διαταραχή

Τραυλισμό

Άλλους παράγοντες: ψυχολογικά προβλήματα, Προβλήματα Συγκέντρωσης, Προσοχής, Υπερκινητικότητας, Συμπεριφοράς, αντίξοες περιβαλλοντικές συνθήκες κ.ά.

Προβλήματα φωνής

Πώς εκδηλώνονται

Ένα παιδί με προβλήματα στην ομιλία μπορεί να:

Ένα παιδί με προβλήματα στο λόγο μπορεί να δυσκολεύεται να:

Τι συνέπειες έχουν

Στην οικογένεια:
Ενοχή: μερικοί γονείς νιώθουν υπεύθυνοι για το πρόβλημα του παιδιού και ανήμποροι να το ξεπεράσουν.
Απόρριψη του προβλήματος: μερικοί γονείς δυσκολεύονται να δεχθούν ότι το παιδί τους έχει πρόβλημα και ότι χρειάζονται βοήθεια για να το αναγνωρίσουν και να προσαρμοστούν.
Απόρριψη του παιδιού: θεμέλιος λίθος κάθε σχέσης είναι η επικοινωνία και επομένως, η σχέση μεταξύ γονέων και παιδιού με δυσκολία στην επικοινωνία, μπορεί μερικές φορές να είναι προβληματική.

Στη συμπεριφορά του παιδιού:
Το παιδί μπορεί να είναι συνεσταλμένο και απομονωμένο ή να εκδηλώνει κρίσεις θυμού ή επιθετικότητας.

Στην εκπαίδευση του παιδιού:
To παιδί μπορεί να δυσκολεύεται να προσαρμοστεί στο σχολικό περιβάλλον. Πολλές δεξιότητες που σχετίζονται με το λόγο και την ομιλία, όπως η γραφή και η ανάγνωση, μπορεί να εξελιχθούν σε σοβαρά μαθησιακά προβλήματα.

Ο ρόλος του λογοπεδικού
Mεγάλο ποσοστό των παιδιών, τα οποία παρουσιάζουν προβλήματα στην επικοινωνία (λόγο ή/και ομιλία) χρειάζονται λογοθεραπεία και ο λογοθεραπευτής καλείται να καταλήξει στη διαφορική διάγνωση. Κάθε θεραπευτικό πρόγραμμα είναι διαφορετικό και περιλαμβάνει τη συνεργασία του/της ειδικού Λογοπεδικού με την οικογένεια, καθώς εξαρτάται από την ηλικία του παιδιού, το είδος και τη σοβαρότητα του προβλήματος.

Ο/Η Λογοπεδικός θα σας υποδείξει τον τρόπο με τον οποίο και εσείς μπορείτε να βοηθήσετε το παιδί σας. Συνιστάται να αποφεύγετε να το διακόπτετε και να το διορθώνετε συνεχώς. Μπορείτε ωστόσο να επαναλαμβάνετε σωστά ό,τι προσπαθεί να σας πει. Μετά από την αρχική αξιολόγηση, ο/η Λογοπεδικός θα σας δώσει ό,τι πληροφορίες χρειάζεστε και θα σας εξηγήσει το πρόγραμμα λογοθεραπείας.

Έτσι παρέχεται στο παιδί ένα ασφαλές και δεκτικό περιβάλλον, καθώς επίσης εγκαθιδρύεται μία θεραπευτική βάση. Ένας λογοπεδικός/λογοθεραπευτής λαμβάνει όλα τα παραπάνω υπ΄όψιν του κατά την αξιολόγηση, χωρίς όμως να παραβλέπει και άλλες πτυχές ανάπτυξης του παιδιού (ψυχοσυναισθηματική και κινητική ανάπτυξη, συμπεριφορά και συγκέντρωση).

Στο σημείο αυτό πρέπει να υπογραμμίσουμε την αναγκαιότητα της επιστημονικής προσέγγισης, η οποία είναι απαραίτητη για την επίλυση και τη θεραπεία των δυσκολιών. Ψυχολόγος/Παιδοψυχίατρος/Εργοθεραπευτής/Ωτορινολαρυγγολόγος αξιολογούν και έχουν ενεργό ρόλο στην αντιμετώπιση των δυσκολιών του παιδιού, τόσο στη στήριξη αυτού όσο και της οικογένειάς του, εφόσον ο λογοθεραπευτής κρίνει ότι κάτι τέτοιο είναι απαραίτητο.