Λογισμικό «αντίδοτο» στη σχολική φοβία

Η τεχνολογική πρόοδος δεν σταματά ποτέ να μας εκπλήσσει. Αυτή τη φορά μία ηλεκτρονική πλατφόρμα που προσομοιώνει το σχολικό περιβάλλον και δημιούργησαν ειδικοί από το πανεπιστήμιο της Florida και την εταιρεία Better Place, υπόσχεται ότι θα δώσει την ευκαιρία σε όσα παιδιά εμφανίζουν προβλήματα κοινωνικού άγχους να εξοικειωθούν με διάφορες καταστάσεις που συναντούν και στο κανονικό σχολείο.

Σύμφωνα με τους ειδικούς, «σκηνοθετώντας» μία σειρά από περιστατικά που συμβαίνουν και στην πραγματική ζωή, τα παιδιά μαθαίνουν να τα αντιμετωπίζουν πρώτα σε αυτό το ελεγχόμενο περιβάλλον. Με συνέπεια, όπως αισιοδοξούν οι επιστήμονες, να γίνονται πιο ήπια – ακόμη και να εξαλείφονται τελείως – τα συμπτώματα κοινωνικής φοβίας.

Το λογισμικό απευθύνεται σε μαθητές ηλικίας 8 έως 12 ετών και προσομοιώνει το σχολείο, επειδή οι επιστήμονες γνωρίζουν πως στις συγκεκριμένες ηλικίες αυτό είναι το περιβάλλον που αποτελεί την κυριότερη πηγή άγχους για τα παιδιά. Ο μαθητής κάθεται μπροστά στον υπολογιστή και αλληλεπιδρά με έξι εικονικούς χαρακτήρες (avatar) όπως θα συνέβαινε και στην πραγματική σχολική ζωή.

Η καινοτομία όμως έγκειται στο γεγονός ότι οι εν λόγω εικονικοί χαρακτήρες ελέγχονται εξ ολοκλήρου μέσω υπολογιστών από ψυχολόγους που βρίσκονται σε διαφορετική αίθουσα. Κάθε ψυχολόγος αναλαμβάνει να καθοδηγεί ένα από τα έξι avatar, που απεικονίζουν τον διευθυντή του σχολείου, τον γυμναστή, τον δάσκαλο, τον «φασαριόζο» της τάξης, το «κορίτσι – ντίβα» του σχολείου ή τον καλύτερο μαθητή. Και όλοι μαζί «σκηνοθετούν» στο εικονικό σχολείο μία σειρά από σενάρια που απαιτούν κοινωνικές δεξιότητες από πλευράς του παιδιού,– ξεκινώντας από τη γνωριμία με τους «συμμαθητές» του και φτάνοντας μέχρι τα κάθε είδους σχολικά πειράγματα που μπορεί να αντιμετωπίσει από τον «νταή» του σχολείου.

Το λογισμικό δημιουργήθηκε με χρηματοδότηση του Εθνικού Ινστιτούτου Ψυχικής Υγείας, ενώ έγινε μεγάλη προσπάθεια ώστε το εικονικό σχολείο να μοιάζει όσο το δυνατόν περισσότερο με ένα πραγματικό σχολείο. Γι’ αυτό τον σκοπό, οι προγραμματιστές της Better Place συνεργάστηκαν με δεκάδες δασκάλους και καθηγητές, οι οποίοι τους υπέδειξαν πώς θα έπρεπε να μοιάζει το ψηφιακό περιβάλλον, για να είναι αληθοφανές. Εξίσου αληθοφανής είναι και η συμπεριφορά των εικονικών χαρακτήρων αφού οι απαντήσεις και τα σχόλια των avatar είναι προηχογραφημένες προτάσεις από πραγματικά παιδιά και δασκάλους.

Αν τα αποτελέσματα των δοκιμών είναι ενθαρρυντικά, το λογισμικό αναμένεται να διατεθεί αργότερα σε παιδοψυχολόγους, ενώ στο μέλλον το λογισμικό δεν αποκλείεται να εμπλουτισθεί και με άλλα περιβάλλοντα, όπως εικονικές παιδικές χαρές και πάρκα.