Σχετικά με τα Μαθηματικά και τα Αρχαία Ελληνικά των πανελλαδικών ημερησίων λυκείων

Η Επιτροπή Πανελλαδικών Εξετάσεων του Συλλόγου Εκαπιδευτικών Φροντιστών Αττικής εξέδωσε την ακόλουθη ανακοίνωση για την τρίτη μέρα των Πανελληνίων Εξετάσεων, που διεξήχθησαν στα ημερήσια λύκεια. Τα θέματα, στο σύνολο τους, χαρακτηρίζονται απαιτητικά και κλιμακούμενης δυσκολίας. Οι αποδείξεις επιμέρους ερωτημάτων ήταν χρονοβόρες και πολλοί υποψήφιοι πιέστηκαν ως προς το χρόνο. Οι μαθητές που έχουν μελετήσει σε όλες τις βαθμίδες εκπαίδευσης και ειδικά στις τρεις τάξεις του Λυκείου, μπορούσαν να αριστεύσουν.

Α. Μαθηματικά Κατεύθυνσης
Τα θέματα, στο σύνολο τους, χαρακτηρίζονται απαιτητικά και κλιμακούμενης δυσκολίας. Οι αποδείξεις επιμέρους ερωτημάτων ήταν χρονοβόρες και πολλοί υποψήφιοι πιέστηκαν ως προς το χρόνο. Οι μαθητές που έχουν μελετήσει σε όλες τις βαθμίδες εκπαίδευσης και ειδικά στις τρεις τάξεις του Λυκείου, μπορούσαν να αριστεύσουν.

Β. Αρχαία Ελληνικά

Α΄ ΜΕΡΟΣ

Τα θέματα του διδαγμένου κειμένου ήταν αναμενόμενα, διατυπωμένα με σαφήνεια. Οι μαθητές μπορούσαν να απαντήσουν με βάση τα σχόλια του σχολικού εγχειριδίου και των επισήμων σημειώσεων του Υπουργείου Παιδείας. Ωστόσο, οι απαντήσεις ήταν απαιτητικές ως προς έκτασή τους. Η λεξιλογική άσκηση ίσως προβλημάτισε τους μαθητές (π.χ. άρτιος, τελεσίδικος, δημαγωγός). Σε γενικές γραμμές ζητήθηκε από τους μαθητές να διευκρινίσουν βασικούς όρους της αριστοτελικής φιλοσοφίας.

Β΄ ΜΕΡΟΣ

Το θέμα του αδίδακτου κειμένου, αν και αντλήθηκε από έναν συγγραφέα οικείο στους μαθητές, είχε κάποιες δυσκολίες ως προς την απόδοση σε νεοελληνικό κείμενο (π.χ. διά παντός τήν ἐλπίδα τοῦ φόβου ὁμοίαν ταῖς συμφοραῖς ἔχουσιν). Οι γραμματικές παρατηρήσεις δε δημιούργησαν δυσκολία στους μαθητές. Οι συντακτικές παρατηρήσεις, όσον αφορά στον συντακτικό χαρακτηρισμό των λέξεων, ήταν ξεκάθαρες, χωρίς να επιδέχονται αμφισβήτηση στο χαρακτηρισμό τους. Ωστόσο, η απόδοση του υποθετικού λόγου στον πλάγιο λόγο, απαιτούσε την προσοχή των μαθητών, διότι χρειαζόταν αλλαγή συνδέσμου και έγκλισης στην υπόθεση.

Γ΄ ΜΕΡΟΣ
Συνολικότερα, η εξέταση του μαθήματος των αρχαίων της θεωρητικής κατεύθυνσης ήταν απαιτητική και απευθυνόταν σε προσεκτικούς και καλά διαβασμένους μαθητές.