Όταν ένα παιδί «αποφοιτεί» από το Νηπιαγωγείου, οι περισσότεροι γονείς αναρωτιούνται:
«Είναι αλήθεια έτοιμο για το Δημοτικό;»
Κι όμως, η σχολική ετοιμότητα δεν μετριέται μόνο με σελίδες σε τετράδια. Μετριέται με περιέργεια, με αυτοπεποίθηση, με ικανότητα να ρωτά, να παρατηρεί, να συνεργάζεται και να ανακαλύπτει τον κόσμο γύρω του.
Ένα παιδί που έχει μεγαλώσει σε περιβάλλον διερευνητικής και βιωματικής μάθησης μοιάζει με μικρό εξερευνητή που κρατά έναν φακό: φωτίζει ό,τι το ενδιαφέρει, παρατηρεί λεπτομέρειες που οι μεγάλοι συχνά προσπερνούν και προσπαθεί να καταλάβει «πώς δουλεύει» ο κόσμος. Αυτή η στάση –το να συνδέει εμπειρίες, εικόνες και ερωτήματα– είναι η βάση για μια ζωή γεμάτη δημιουργία και γνώση.
Γιατί το Νηπιαγωγείο είναι τόσο καθοριστικό;
Το Νηπιαγωγείο αποτελεί το πρώτο μεγάλο σκαλοπάτι της εκπαιδευτικής πορείας.
Εκεί ένα παιδί μαθαίνει:
- να συνεργάζεται,
- να εκφράζει σκέψεις και συναισθήματα,
- να πειραματίζεται,
- να αναπτύσσει αυτονομία,
- να εξερευνά τον κόσμο με ασφάλεια.
Γι’ αυτό «η επιλογή του κατάλληλου Νηπιαγωγείου δεν είναι “μια πρακτική απόφαση”. Είναι επένδυση. Είναι ο τρόπος με τον οποίο ένα παιδί θα αγαπήσει τη μάθηση, θα καλλιεργήσει αυτοπεποίθηση και θα αποκτήσει τις βάσεις για όλα όσα θα έρθουν αργότερα», όπως μας λέει η Άννα Βερυκίου, Διευθύντρια του Νηπιαγωγείου στα Εκπαιδευτήρια Δούκα. Και συμπληρώνει: «Το ιδανικό Νηπιαγωγείο ενσωματώνει σύγχρονες διεθνείς προσεγγίσεις, όπως δίγλωσσα προγράμματα, βιωματική μάθηση και διεθνείς εκπαιδευτικές πιστοποιήσεις. Εφαρμόζει μια ολιστική προσέγγιση που δίνει στα παιδιά Γνώσεις, Δεξιότητες και Αξίες από την πρώτη σχολική ηλικία – με τρόπο φυσικό, χαρούμενο και απόλυτα προσαρμοσμένο στην ηλικία τους, προετοιμάζοντάς αβίαστα τα για την ομαλή μετάβαση στο “μεγάλο σχολείο”».

7 δεξιότητες που δείχνουν ότι ένα παιδί είναι πραγματικά έτοιμο για το Δημοτικό
1. Αυτονομία στην καθημερινότητα
Να ντύνεται, να τακτοποιεί τα προσωπικά του αντικείμενα, να ανοίγει το φαγητό του. Αυτές οι μικρές πράξεις ενισχύουν την υπευθυνότητα και την αυτοπεποίθηση.
2. Γλωσσική έκφραση
Να αφηγείται μικρές ιστορίες, να περιγράφει εμπειρίες, να κατανοεί οδηγίες. Η επικοινωνία είναι ο δρόμος για συμμετοχή, ένταξη και συνεργασία.
3. Προμαθηματικές δεξιότητες
Αναγνώριση αριθμών, αντιστοιχίες, μοτίβα, σχήματα. Όχι πράξεις∙ αλλά «μαθηματική περιέργεια».

4. Ικανότητα συγκέντρωσης και επιμονής
Να ολοκληρώνει δραστηριότητες χωρίς να εγκαταλείπει. Η ικανότητα να «μένει στο παιχνίδι» είναι θεμέλιο για κάθε μελλοντική μάθηση.
5. Κοινωνική ωριμότητα
Συνεργασία, μοίρασμα, αναμονή σειράς. Η τάξη είναι μια μικρή κοινωνία που λειτουργεί αρμονικά μόνο όταν τα παιδιά μπορούν να συνυπάρχουν.
6. Συναισθηματική διαχείριση
Να αναγνωρίζει βασικά συναισθήματα και να βρίσκει τρόπους να ηρεμεί. Έτσι καλλιεργείται η ανθεκτικότητα, μια δεξιότητα που θα χρειαστεί σε όλη του τη ζωή.
7. Περιέργεια και διάθεση για μάθηση
Το πιο σημαντικό «καύσιμο». Να ρωτάει, να εξερευνά, να δοκιμάζει – αυτό είναι το πραγματικό ξεκίνημα της μάθησης.

Στο τέλος της ημέρας, η σχολική ετοιμότητα δεν είναι ένας κατάλογος «τι πρέπει να ξέρει» το παιδί, αλλά μια εικόνα του πώς μεγαλώνει: με αυτοπεποίθηση, με περιέργεια, με συναισθηματική ισορροπία και με τη χαρά της ανακάλυψης. Όταν το Νηπιαγωγείο υποστηρίζει αυτή την πορεία και δίνει χώρο στο παιδί να εξερευνήσει τον κόσμο με τον δικό του ρυθμό, τότε το πέρασμα στο Δημοτικό γίνεται φυσικό, ομαλό και ενθουσιώδες. Γιατί κάθε παιδί που νιώθει ασφαλές, ικανό και έτοιμο να μάθει, είναι ήδη ένα βήμα μπροστά.
