Γονείς και εκπαιδευτικοί μεταφέρουν σαν ιό το άγχος των Μαθηματικών στα παιδιά

Ακόμα θυμάμαι πόσο πολύ αγχωνόμουν όταν έφτανε η ώρα των Μαθηματικών στο σχολείο. Δεν ξέρω γιατί, αλλά τα Μαθηματικά τα… φοβόμουν!

Και το ίδιο βλέπω ότι συμβαίνει και στην κόρη μου, η οποία φέτος φοιτά στην Γ’ Δημοτικού και φαίνεται να δυσκολεύεται πάρα πολύ με την Αριθμητική.

Πίστευα ότι αυτό συνέβαινε επειδή εγώ δεν ασχολήθηκα πολύ με τα Μαθηματικά και επειδή κάποιος δεν με «πίεσε» πολύ για να το κάνω. Γιατί, όμως, να συμβαίνει και με την κόρη μου; Είμαι συνέχεια δίπλα της, απαντώ στις απορίες της και η δασκάλα της – από όσο μπορώ να καταλάβω – τη βοηθά, επίσης, πολύ.

Γιατί τα παιδιά φοβούνται τα Μαθηματικά;

Σύμφωνα με πρόσφατη έρευνα φαίνεται πως ο «φόβος» για τα Μαθηματικά είναι… κολλητικός και μεταδίδεται σαν… ιός. Οι ενήλικες που παραδέχονται και αναγνωρίζουν αυτόν τον φόβο μπροστά στα παιδιά τον μεταδίδουν κιόλας σε αυτά.

Μπορεί ένας γονιός να σκέφτεται πως αν δεν κρύψει από το παιδί του ότι ήταν κακός στα Μαθηματικά και δυσκολευόταν πάρα πολύ, το βοηθά. Όπως λένε οι ειδικοί, όμως, απλώς διαιωνίζει τον δικό του φόβο.

Ο φόβος των εκπαιδευτικών

Μάλιστα, έρευνες έχουν καταδείξει ότι αυτός ο φόβος είναι πιο έντονος στα κορίτσια, τα οποία αγχώνονται πάρα πολύ όταν πρόκειται ακόμα και να παρακολουθήσουν ένα μάθημα Αριθμητικής.

Πέραν αυτού, έρευνα που δημοσιεύτηκε στην Εφημερίδα της Εθνικής Ακαδημίας Επιστημών της Αμερικής, κατέδειξε ότι στα κορίτσια και όχι τόσο στα αγόρια ένα μαθηματικό επίτευγμα δεν αναγνωρίστηκε όπως θα έπρεπε, εξαιτίας του φόβου της δασκάλας στα μαθηματικά. Η επίδραση του δασκάλου, μάλιστα, σχετιζόταν με τις επιδόσεις του παιδιού – όσο μεγαλύτερος ήταν ο φόβος ενός εκπαιδευτικού τόσο χαμηλότερα ήταν τα υψηλά αποτελέσματα των μαθητών στα Μαθηματικά.

Ο φόβος των γονιών

Το άγχος και ο φόβος των γονιών απέναντι στα Μαθηματικά επηρεάζει εξίσου τις επιδόσεις των παιδιών και τη συμπεριφορά τους απέναντι στο μάθημα αυτό. Οι ειδικοί λένε ότι τα παιδιά που τα βοηθούν γονείς οι οποίοι «φοβούνται» τα Μαθηματικά δεν τα καταφέρνουν εξίσου καλά με τα παιδιά που συνεργάζονται με έναν λιγότερο «φοβισμένο» και αγχωμένο γονιό απέναντι στα Μαθηματικά.

Μια πρόσφατη έρευνα έδειξε ότι οι γονείς χωρίς να το θέλουν, περνούν στα παιδιά τους το μήνυμα ότι τα Μαθηματικά θα είναι πέρα από τις δυνάμεις τους. Ότι πρόκειται για κάτι υπερβολικά δύσκολο.

Αν, για παράδειγμα, ένας γονιός πει στο παιδί του: «Ούτε εγώ ήμουν καλός στα Μαθηματικά, δεν πειράζει αν δυσκολεύεσαι και εσύ», του μεταφέρει την πεποίθηση ότι δεν θα τα καταφέρει, ακόμα κι αν προσπαθήσει.

Πώς θα νικήσουμε τον φόβο

Ευτυχώς, οι ειδικοί λένε ότι υπάρχει ένας εύκολος και διασκεδαστικός τρόπος για να καταφέρουν οι γονείς να σταματήσουν αυτή την «αλυσίδα φόβου» και να χτίσουν την αυτοπεποίθηση των παιδιών τους απέναντι στα Μαθηματικά.

Οι γονείς μπορούν να διαβάζουν μαζί με τα παιδιά ιστορίες που περιέχουν μέσα τους τα Μαθηματικά και να αλληλεπιδρούν με αυτές. Για παράδειγμα, βιβλία για το μεγαλύτερο σε μέγεθος γλυκό του κόσμου, τα ζώα και την ανατομία ή τη ζωή τους. Τα παιδιά αφού διαβάσουν την ιστορία και δουν τις εικόνες μπορούν απαντούν σε εύκολες ερωτήσεις που αφορούν στο παραμύθι τους.

Το σημαντικό, λένε οι ειδικοί, είναι να «κανονικοποιήσουμε» τα Μαθηματικά στην καθημερινότητα του παιδιού. Αυτό μπορεί να γίνει εύκολα μόνο αν οι γονείς είναι χαλαροί και ήρεμοι απέναντι στον δικό τους φόβο. Πέρα από τα βιβλία και τις ιστορίες υπάρχουν πολλά παιχνίδια που έχουν ως βάση τους τα Μαθηματικά, ενώ ακόμα και οι δουλειές του σπιτιού μπορούν να ενταχθούν σε αυτή τη διαδικασία.

Οι γονείς πρέπει να κατανοήσουν ότι τα Μαθηματικά μπορούν να διδαχθούν στα παιδιά όπως ακριβώς και ένα άθλημα. Χρειάζονται εξάσκηση, ενασχόληση και συνεχή προπόνηση – χωρίς να ξεχνάμε, όμως, και τη διασκέδαση. Αν το καταλάβουν αυτό δεν θα έχουν τίποτα να φοβούνται.