Η απάντηση ενός δασκάλου στην αγωνία των γονιών πώς τα παιδιά δεν θα χάσουν επαφή με τα μαθήματα

Ένα από τα κυριότερα ερωτήματα που θέτουν οι γονείς στους δασκάλους των παιδιών τώρα που τα σχολεία είναι κλειστά λόγω κορωνοϊού είναι πώς θα καταφέρουν τα παιδιά να μην χάσουν επαφή με την εκπαιδευτική διαδικασία και πώς θα τα βοηθήσουν να κάνουν επαναλήψεις σε βασικά μαθήματα ώστε να μην ξεχάσουν όλα όσα διδάχθηκαν τη φετινή χρονιά.

Ο Τάσος Παπαναστασίου, Δάσκαλος και Διευθυντής του Δημοτικού Σχολείου της Αμερικανικής Γεωργικής Σχολής με μια ανάρτησή του απαντά στους γονείς σε ποιους τομείς αξίζει πραγματικά να εστιάσουν αναφορικά με την ανατροφή αλλά και εκπαίδευση του παιδιού τους καθώς το #ΜένουμεΣπίτι είναι μια ευκαιρία για να έρθουν κοντά μικροί μεγάλοι και να δομήσουν από κοινού μια ουσιαστική επικοινωνία.

Η ανάρτηση του δασκάλου που αξίζει να διαβάσουμε όλοι μας

“Θα του κάνω λίγα μαθηματικά για μη χάσει την επαφή. Και λίγες ασκήσεις γλώσσας, ίσως. Τι λέτε;”

Είναι κάτι που άκουσα πάρα πολλές φορές αυτές τις ημέρες. Η αγωνία των γονέων για την εκπαίδευση των παιδιών τους. Απόλυτα δικαιολογημένη στις ημέρες που ζούμε. Το καθημερινό άχθος των ενηλίκων δεν αφορά μόνο στην επιβίωση τις ημέρες της καραντίνας αλλά και στο μέλλον. Σε όποιο μέλλον οδηγούν όλα όσα ζούμε. Και τα παιδιά μας είναι το μέλλον. Ζούμε μαζί τους τις ημέρες που θα έρθουν. Ίσως και ζούμε για αυτά τις ημέρες που θα έρθουν.
Πάρα πολλές φορές, στις συναντήσεις μας με τους εκπαιδευτικούς, αναφέρω πως για να είναι κανείς αποτελεσματικός δάσκαλος πρέπει να μπορεί να ακούει με το μυαλό και την ψυχή του τις αφηγήσεις των γονέων των μαθητών του. Κάθε γονέας έχει να πει μια ιστορία. Και τα παιδιά είναι μέρος αυτής της ιστορίας. Και για να δουλέψουμε με τα παιδιά πρέπει να λαμβάνουμε πολύ σοβαρά υπόψη τις ιστορίες αυτές.

Στην προσπάθειά μου να απαντήσω στα ερωτήματα των γονέων για τα μαθηματικά και τη γλώσσα τις ημέρες της καραντίνας βρέθηκα για άλλη μια φορά αντιμέτωπος με το εσωτερικό ερώτημα τι είναι η εκπαίδευση.

Είναι μια στείρα διαδικασία που όσα γίνονται σε αυτή αποσκοπούν στο να μάθουν στα παιδιά αλγόριθμους και χρονικές αντικαταστάσεις ή είναι μια διαδικασία στην οποία μέσα από όσα περιλαμβάνει ετοιμάζουμε τους αυριανούς ενήλικες;

Είναι εύκολη η απάντηση. Είναι η διαδικασία που καλλιεργεί δεξιότητες χρήσιμες για το μέλλον, όπως η δημιουργικότητα, η κριτική σκέψη, η συνεργασία (η ομαδική δουλειά), η ικανότητα επίλυσης προβλημάτων (όχι μόνο μαθηματικών) η ικανότητα να επικοινωνούν τις σκέψεις τους, να είναι καλοί ομιλητές αλλά και καλοί συγγραφείς κειμένων κλπ κλπ

Άρα, θα μπορούσε κανείς να απαντήσει πως με λίγα μαθηματικά και ασκήσεις γλώσσας δεν προσφέρουμε τίποτα, παρά μόνο μια βαρετή διαδικασία διεκπεραίωσης χωρίς καμία ουσιαστική αξία.

Ξέρετε, η επαφή των παιδιών με το σχολείο χάνεται και κατά το καλοκαίρι αλλά και στις μεγάλες διακοπές του Πάσχα και των Χριστουγέννων. Τα παιδιά “αποκτούν επαφή” με το σχολείο μετά από μεγάλα διαστήματα διακοπών σχεδόν αμέσως. Το ίδιο θα γίνει και τώρα, Ξέρουμε πώς να το κάνουμε αλλά δεν είναι δα και κάτι τρομερό.

Άρα, καμία χρεία δεν υπάρχει για ανοργάνωτες και άνευ σκοπού συγκεκριμένου ενασχολήσεις με ασκήσεις. Όλα όσα γίνονται αυτές τις ημέρες στα σπίτια πρέπει να έχουν στόχο την ενασχόληση των παιδιών με δραστηριότητες που καλλιεργούν τις δεξιότητες που αναφέρθηκαν παραπάνω. (Εμείς στο σχολείο μας φροντίζουμε γι’ αυτό)

Ίσως αυτές οι ημέρες μας κάνουν καλύτερους γονείς.

Όχι με τις ασκήσεις αλλά με την ενασχόλησή μας με τα παιδιά κάτι που, ας μη κρυβόμαστε, το έχουμε ξεχάσει οι περισσότεροι και οι περισσότερες.

Και δεν είναι ενασχόληση η προτροπή “έλα μην παίζεις άλλο στον υπολογιστή” αλλά ενασχόληση είναι η ερώτηση που υποδεικνύει διαθεσιμότητα και νοιάξιμο “θέλεις να μου δείξεις τι παίζεις; Να παίξω κι εγώ, λίγο, μαζί σου;”

Σίγουρα αυτές οι ημέρες θα μας κάνουν καλύτερους δασκάλους. Γιατί μας σπρώχνουν να σκεφτούμε δράσεις και δραστηριότητες που έχουν περιορισμούς.

Την απόσταση. Την έλλειψη επαφής. Τα πρακτικά θέματα της καθημερινότητας. Όμως θα τα καταφέρουμε. Το κάνουμε ήδη. Είναι εύκολο. Στην αρχή μοιάζει αδύνατο, μέχρι να γίνει. Θα τα καταφέρουμε.

Αυτό είναι το post

"Θα του κάνω λίγα μαθηματικά για μη χάσει την επαφή. Και λίγες ασκήσεις γλώσσας, ίσως. Τι λέτε;"Είναι κάτι που άκουσα…

Gepostet von Tasos Papanastasiou am Samstag, 21. März 2020