Εκατομμύρια παιδιά, την τελευταία τριετία της πανδημίας, έμειναν έξω από τις αίθουσες των σχολείων και των νηπιαγωγείων, γεγονός που έχει σημάνει έναν ιδιάζοντα συναγερμό.
Πολλοί μαθητές, σε μεγαλύτερο ποσοστό οι πιο μικροί εμφανίζουν έντονα προβλήματα που παρουσιάζουν οι πιο μικροί μαθητές, κυρίως στην ανάγνωση.
Σύμφωνα με τους New York Times, πληθώρα νέων μελετών αποκαλύπτουν, ότι τα παιδιά έχουν απoλέσει σημαντικά ορόσημα της ανάπτυξης της αναγνωστικής τους δεξιότητας, κάτι που δεν παρατηρείτο πριν από την έναρξη της υγειονομικής κρίσης.
Μία από τις έρευνες που εκπονήθηκαν, στην πολιτεία της Βιρτζίνια, διαπίστωσε ότι η ικανότητα ανάγνωσης των μικρότερων παιδιών είναι η υποδεέστερη της τελευταίας 20ετίας.
Στη Βοστώνη, το 60% των μαθητών που φοιτούν σε σχολεία περιοχών με υψηλά ποσοστά φτώχειας κινδυνεύει να αντιμετωπίσει μεγάλες δυσχέρειες στην εξέλιξη της ικανότητας ανάγνωσης και κατανόησης γραπτού κειμένου
Μετά την πανδημία, ο αριθμός των παιδιών που εμφανίζουν τέτοια προβλήματα διπλασιάστηκε συγκριτικά με την περίοδο προ πανδημίας.
Η κατάσταση αφορά τα παιδιά όλων των δημογραφικών ομάδων, με εντονότερο πρόβλημα στους μικρούς Αφροαμερικανοί και ισπανόφωνοι, όπως και τα παιδιά οικογενειών με χαμηλά εισοδήματα και ιδιαίτερα εκείνα που δεν έχουν καλή γνώση της αγγλικής γλώσσας.
«Σήμερα βρισκόμαστε σε αχαρτογράφητα νερά. Αν τα παιδιά δεν καταφέρουν να αναπτύξουν την αναγνωστική τους ικανότητα μέχρι το τέλος του δημοτικού σχολείου, οι κίνδυνοι για το μέλλον τους είναι τεράστιοι. Παιδιά που δεν μπορούν να διαβάσουν με ευκολία, συνήθως εγκαταλείπουν πρόωρα το σχολείο, με αποτέλεσμα να κερδίζουν λιγότερα χρήματα στη μετέπειτα ζωή τους και συχνά όταν μεγαλώσουν βρίσκονται αντιμέτωπα με την ποινική δικαιοσύνη», δήλωσε η δρ Τίφανι Χόγκαν, επικεφαλής του Εργαστηρίου Λόγου και Αλφαβητισμού στο Ινστιτούτο Επιστημών Υγείας του Γενικού Νοσοκομείου της Μασαχουσέτης, στη Βοστώνη.
Δεν φταίει μόνο η πανδημία
Ωστόσο, σύμφωνα με τους ΝΥΤ, το πρόβλημα αυτού του ιδιάζοντα αναλφαβητισμού δεν οφείλεται μόνο στην πανδημία. Τα αποτελέσματα διεθνών και αμερικανικών εξετάσεων που πραγματοποιήθηκαν το 2019 αποτύπωσαν ως στάσιμη ή επιδεινούμενη την αναγνωστική ικανότητα των παιδιών στις ΗΠΑ.
Ταυτόχρονα, κατέγραψαν διεύρυνση του χάσματος μεταξύ εκείνων που είχαν υψηλές επιδόσεις στα τεστ και εκείνων που δεν τα κατάφεραν καλά. Τα αίτια αυτής της κατάστασης είναι πολυπαραγοντικά.
Οι ειδικοί θεωρούν κυρίαρχο τις μεγάλες ελλείψεις σε εκπαιδευτικούς που ειδικεύονται στη διασύνδεση των ήχων της ομιλούμενης αγγλικής γλώσσας με τα γράμματα που την αποτυπώνουν στο χαρτί.
Η πανδημία, βέβαια, επιδείνωσε περισσότερο το ήδη υπάρχον πρόβλημα. Τα παιδιά παρέμειναν, επί μήνες, μακριά από τις σχολικές αίθουσες, όπου θα διδάσκονταν τα βασικά της γλώσσας, την αλφάβητο, αλλά και τον ήχο της εκφοράς κάθε γράμματος. Οι μαθητές που επέστρεψαν στην πρώτη και στη δευτέρα τάξη του δημοτικού, υποχρεώθηκαν να επαναλάβουν μέρος του εκπαιδευτικού προγράμματος του νηπιαγωγείου.
Στα μισά δημόσια σχολεία, όπως διαπίστωσε ομοσπονδιακή έρευνα που εκπονήθηκε τον Δεκέμβριο και τον Ιανουάριο, καταγράφονται ελλείψεις διδακτικού προσωπικού. Ιδιαίτερα σοβαρές είναι αυτές που καταγράφονται στα σχολεία ειδικής αγωγής, αλλά και στις πρώτες τάξεις του δημοτικού.
Φέτος, όταν άνοιξαν τα σχολεία με φυσική παρουσία των μαθητών, οι διπλάσιοι, συγκριτικά με την προ πανδημίας περίοδο, μαθητές της πρώτης δημοτικού είχαν αναγνωστική ικανότητα επιπέδου νηπιαγωγείου ή ακόμη μικρότερη, όπως αναφέρουν οι διευθύνσεις των δημοτικών σχολείων. Η πανδημία και οι συνέπειές της στην καθημερινότητά μας δεν επηρέασαν μόνο την αναγνωστική ικανότητα, αλλά και τις μαθηματικές δεξιότητες των παιδιών. Η δρ Χόγκαν επισημαίνει ότι «αυτό που διαπιστώνουμε σήμερα είναι ότι πολλά παιδιά δεν είχαν την αναγκαία κινητοποίηση κατά τη διάρκεια της υγειονομικής κρίσης, ώστε να αναπτύξουν ικανοποιητικά την ικανότητα του λόγου και της ανάγνωσης».
Ορισμένοι εκπαιδευτικοί και γονείς αποδίδουν αυτή την κατάσταση στη χρήση μάσκας στις σχολικές αίθουσες. Οι ερευνητές, ωστόσο, επισημαίνουν πως, αν και έχει αποδειχθεί η διασύνδεση μεταξύ των κλειστών σχολείων και των περιορισμένων επιτευγμάτων των παιδιών, δεν υπάρχουν αποδείξεις ότι η χρήση μάσκας παρεμπόδισε την ανάπτυξη της αναγνωστικής ικανότητας των παιδιών.
Πηγή: New York Times
Διαβάστε επίσης:
H κόρη του Τάσου Ιορδανίδη είναι μια υπέροχη μπαλαρίνα (φωτος)
Πάτρα: Ανάρτηση όλο νόημα από τον ιατροδικαστή Γρηγόρη Λέων – Τι αναφέρει για ασφυξία
Το παιδικό βιβλιοπωλείο της Θεσσαλονίκης που «ζωντανεύει» σελίδες μιας άλλης εποχής (εικόνες)