Το σχόλιο για τις βάσεις και οι εκτιμήσεις του συμβούλου σταδιοδρομίας, Στράτου Στρατηγάκη.
Έχοντας πλέον εικόνα από τις βαθμολογίες των μαθητών και τα στατιστικά, οι ειδικοί μπορούν να κάνουν μία πρώτη εκτίμηση για το πώς θα κινηθούν οι βάσεις των σχολών το 2025. Σχετικά με το θέμα αυτό μίλησε ο Στράτος Στρατηγάκης στην εκπομπή του ΣΚΑΪ. Ακολουθεί η ανάλυσή του:
Οι βαθμολογίες ανά πεδίο και τι σημαίνουν
«Στην Ελληνική Γλώσσα, έχουμε πολύ λιγότερους αριστούχους και αρκετά περισσότερους κάτω από τη βάση σε σχέση με άλλες χρονιές (στο 1ο πεδίο). Βλέπουμε λοιπόν ότι φέτος οι αριστούχοι στη Γλώσσα ήταν ένα 23% πάνω από το 18, ενώ πέρυσι ήταν 2,26% — σχεδόν οι μισοί! Αντίστοιχα, αυξήθηκε και ο αριθμός των υποψηφίων που έγραψαν κάτω από τη βάση.
Αυτό συνέβη σε όλα τα πεδία και είναι η βασική αιτία που δεν έχουμε πολλά παιδιά να “πιάνουν” το 19. Είναι γενικό φαινόμενο: σχεδόν διπλασιάστηκαν όσοι έγραψαν κάτω από τη βάση του 10 — όχι μόνο στη Γλώσσα, αλλά σε όλα τα μαθήματα — ενώ μειώθηκαν στο μισό περίπου οι αριστούχοι.
Πώς εξηγείται η «αποτυχία» στην Ιστορία
Ανά πεδίο, αν δούμε, για παράδειγμα, στην Ιστορία, το 53,31% έγραψε κάτω από τη βάση, οπότε έγινε ένας μικρός “πανικός” γι’ αυτό. Αν όμως συγκρίνουμε με πέρυσι, που ήταν 59,87%, βλέπουμε ότι φέτος γράφτηκαν καλύτερα αποτελέσματα, παρόλο που το 53,31% φαίνεται υψηλό και εντυπωσιακό.
Η μεγάλη αποτυχία στην Ιστορία είναι κάτι συνηθισμένο, γιατί κάποια παιδιά δεν αντέχουν αυτόν τον “μαραθώνιο” και εγκαταλείπουν την προσπάθεια — με αποτέλεσμα να βρίσκονται κάτω από τη βάση. Πάντως, και οι αριστούχοι αυξήθηκαν στην Ιστορία.
Αυτό που ενδιαφέρει τα παιδιά αυτή τη στιγμή είναι ο μέσος όρος του 1ου πεδίου, ο οποίος φέτος είναι 11,22, έναντι 11,37 πέρυσι. Γιατί έχει σημασία αυτός ο μέσος όρος; Επειδή αυτός καθορίζει την Ελάχιστη Βάση Εισαγωγής (ΕΒΕ), στο minimum και maximum είναι λίγο χαμηλότερη από πέρυσι. Δηλαδή, 8,98 αναμένεται να είναι φέτος, ενώ πέρυσι ήταν 9,1.
Να πούμε εδώ ότι ο υπολογισμός της Ελάχιστης Βάσης Εισαγωγής που κάνουμε είναι δικός μας και ενδέχεται στο δεύτερο δεκαδικό ψηφίο να υπάρχει αστοχία, επειδή εμείς δουλεύουμε με συγκεντρωτικά στοιχεία, ενώ το Υπουργείο Παιδείας έχει τους βαθμούς αναλυτικά. Οπότε, οι υπολογισμοί του Υπουργείου θα είναι πιο ακριβείς και θα ανακοινωθούν τις επόμενες ημέρες.
Τι περιμένουμε να ισχύσει με τις Ελάχιστες Βάσεις Εισαγωγής
Περιμένουμε να ανακοινωθούν στις 4 Ιουλίου, όταν και θα ξεκινήσει η διαδικασία για το μηχανογραφικό. Έχουμε, δηλαδή, πολύ μεγάλη βελτίωση στον αριθμό των μαθητών κάτω από τη βάση και, φυσικά, και στον αριθμό των αριστούχων: από 784 πήγε στους 1.026. Αυτό είχε ως συνέπεια να αυξηθεί και ο μέσος όρος του μαθήματος — από 9,7 ανέβηκε στο 10,77. Όπως καταλαβαίνουμε, οι επιδόσεις είναι πολύ βελτιωμένες.
Αντίθετα, στα Στοιχεία έχουμε μείωση του αριθμού των αριστούχων, ενώ στα Μαθηματικά παρατηρούμε αύξηση των αριστούχων.
Πάμε τώρα και στις Ιατρικές Σχολές. Έχουμε:
- Στη Φυσική, 54,48% κάτω από τη βάση, έναντι 63% πέρυσι. Δηλαδή, βλέπουμε βελτιωμένες επιδόσεις και εδώ.
- Ωστόσο, έχουμε λιγότερους αριστούχους τόσο στη Φυσική όσο και στη Βιολογία.
Ελπίζουμε φέτος να κλείσει λίγο η ψαλίδα, γιατί πέρυσι είχε συμβεί το εξής: κάποια παιδιά είχαν γράψει 12 στη Φυσική, 18 στη Βιολογία, 18 στη Χημεία, και παραπλανηθήκαμε, νομίζοντας ότι έχουμε πολλούς αριστούχους. Στην πραγματικότητα, δεν είχαμε.
Πάμε τώρα στο τέταρτο πεδίο. Εκεί έχουμε το γνωστό, αιώνιο πρόβλημα με τα Μαθηματικά:
73,68% κάτω από τη βάση — αλλά πέρυσι ήταν 72,94%, άρα καμία έκπληξη.
Το μάθημα στο οποίο έγραψαν πολλοί άριστα
Εκείνο που δεν μου άρεσε είναι η Οικονομία, όπου το 29,33% έγραψε άριστα.
Αυτό δεν είναι καλό, διότι δεν ξεχωρίζουν οι άριστοι από τους πολύ καλούς. Και αυτό δημιουργεί μεγάλο πρόβλημα. Γιατί είναι πρόβλημα; Στις Πανελλαδικές, γίνεται ένας υπολογισμός κατάταξης: ας πούμε ότι θα περάσουν οι 100 πρώτοι. Πρέπει λοιπόν να μπορούμε να τους κατατάξουμε με ακρίβεια στη βαθμολογική κλίμακα.
- Αν έχουμε πάρα πολλούς αριστούχους, δεν ξεχωρίζουν οι κορυφαίοι.
- Αν έχουμε ελάχιστους αριστούχους, πάλι υπάρχει πρόβλημα.
Τι σημαίνουν όλα αυτά για τις βάσεις και τη συμπλήρωση του μηχανογραφικού;
Καταρχάς, επειδή δεν είχαμε τεράστιες εκπλήξεις στις βαθμολογίες, δεν περιμένουμε μεγάλες διαφοροποιήσεις στις βάσεις. Αναμένονται μικρές αυξομειώσεις — συν ή πλην, ανάλογα με τη σχολή και το πεδίο. Εκείνο όμως που είναι πιο σημαντικό και πρέπει να πούμε τώρα στα παιδιά είναι:
Προσέξτε πώς θα συμπληρώσετε το μηχανογραφικό σας!
Κυρίως, μην εγκλωβίζεστε στις βάσεις. Μην λέτε «έχω 17.000 μόρια, άρα πρέπει να βρω σχολή που να είναι στο 18 ή στο 17,5». Αντίθετα, να ψάξετε τι θέλετε να σπουδάσετε. Υπάρχουν ευκαιρίες — ακόμα και για όσους δεν πήγαν καλά.
Να πούμε επίσης ότι όσοι έχουν χαμηλό μέσο όρο κάτω από 8,43, δεν θα μπορέσουν να συμπληρώσουν μηχανογραφικό. Οι υπόλοιποι, όμως, μπορούν.
Αν εξαιρέσουμε Ιατρικές, Νομικές και Ψυχολογίες, που έχουν υψηλές βάσεις, στα περισσότερα άλλα επιστημονικά πεδία υπάρχουν σχολές από τα 8 έως τα 18 μόρια.
Δηλαδή, θέλεις να γίνεις:
- μηχανικός,
- πληροφορικάριος,
- μαθηματικός,
- φυσικός,
- φιλόλογος,
- να σπουδάσεις φιλοσοφία, οικονομικά, διοίκηση επιχειρήσεων…
Ό,τι κι αν θέλεις, υπάρχουν σχολές από το 8 έως το 18.
Είναι προφανές ότι ίσως χρειαστεί κάποιος συμβιβασμός — ίσως να πας μακριά από το σπίτι σου, ίσως να μην περάσεις ακριβώς εκεί που ήθελες. Όμως, το ζητούμενο είναι να σπουδάσεις αυτό που αγαπάς. Αυτό έχει τη μεγαλύτερη σημασία.
Άρα, σε τι πρέπει να επικεντρωθούν τα παιδιά; Όχι στο τι θα γίνει με τις βάσεις, αλλά:
- Τι πραγματικά θέλω να σπουδάσω;
- Πού υπάρχει σχολή που μου ταιριάζει;
Όσο για το πόσο θα αλλάξουν οι βάσεις:
Όχι, δεν περιμένουμε αλλαγές +300 ή -300 μορίων σε όλες τις σχολές.
Οι διαφορές συνήθως είναι +30, +40, -50 μόρια, ανάλογα με τη σχολή.
Και να θυμόμαστε: οι σχολές δεν ανεβοκατεβαίνουν όλες μαζί.
- Κάποιες ανεβαίνουν.
- Κάποιες κατεβαίνουν.
- Η διαφορά μπορεί να είναι 200 ή 300 μόρια, αλλά δεν θα είναι 500 ή 1000.
Σε όλα τα πεδία, σε όλα τα παιδιά, οι αυξομειώσεις θα είναι μέσα σε αυτό το εύρος — και φυσικά, εξαρτώνται και από το τι θα δηλώσει το κάθε παιδί».