Τι είναι το νέο «ανοιχτό σχολείο» που οραματίζεται ο Υπουργός Παιδείας;

Τι είναι το νέο ανοιχτό σχολείο

Πώς φαντάζεται το νέο «ανοιχτό σχολείο» όπως το ονομάζει, ο υπουργός Παιδείας, Θρησκευμάτων και Αθλητισμού κ. Κ. Πιερρακάκης.

Ένα νέο σχολείο με διαδραστικούς χάρτες, ψηφιακή ενισχυτική διδασκαλία, ανίχνευση δεξιοτήτων και κλίσεων των μαθητών και μαζί ενίσχυση της κριτικής σκέψης κόντρα στην παπαγαλία με συλλογικές εργασίες και «πολλαπλό βιβλίο», με την προώθηση της βιβλιοφιλίας και την επανάκαμψη των κλασικών μεθόδων της γραφής και της ανάγνωσης, είναι για τον κ. Πιερρακάκη τα δομικά υλικά του νέου ελκυστικού «ανοιχτού σχολείου» που φιλοδοξεί να «οικοδομήσει».

Ο υπουργός Παιδείας προετοιμάζει συστηματικά και οργανωμένα την πλήρη αναδιοργάνωση και ανασύνταξη των δημόσιων σχολείων, Δημοτικών, Γυμνασίων και Λυκείων.

Η αναδιοργάνωση είναι, όπως την περιγράφει ο Κ. Πιερρακάκης, μια διαρκής άμιλλα ανάμεσα στις πολλές οθόνες των σχεδόν κυρίαρχων πια νέων τεχνολογιών και των παλαιών μα αξεπέραστων, όπως αποδεικνύεται στην πράξη, εκπαιδευτικών αρχών της γραφής στο χαρτί με το χέρι και της ανάγνωσης από το βιβλίο. Ο υπουργός Παιδείας θέλει να αντιστρέψει τις επικρατούσες τάσεις οπισθοχώρησης του δημόσιου σχολείου και να το καταστήσει ξανά ανταγωνιστικό προς τα ιδιωτικά εκπαιδευτήρια και ελκυστικό για τους μαθητές και τους γονείς. Η φιλοδοξία του ευγενής, αναγκαία, αλλά συνάμα απαιτητική. Επιβάλλει συστηματική, καλά οργανωμένη προσπάθεια και βεβαίως τη συμμετοχή της πολυπληθούς εκπαιδευτικής κοινότητας. Όπως εξομολογείται ο ίδιος, οφείλει την όποια προσωπική πρόοδό του στην αγάπη για τα βιβλία που του μετέδωσε ένας εκπαιδευτικός στα χρόνια της πρώιμης εφηβείας και στην απόκτηση αλγοριθμικής σκέψης που εξασφάλισε μέσω των μαθηματικών.

Πιστεύει ακράδαντα ότι το εκπαιδευτικό σύστημα οφείλει να αναδιοργανωθεί πλήρως ώστε να μαθαίνει στα παιδιά την αλγοριθμική μέθοδο παραγωγής και δημιουργίας, να δείχνει δηλαδή τον δρόμο ολοκλήρωσης ενός έργου, πώς να κινείσαι βήμα-βήμα προς την επίτευξη ενός στόχου, προς την εκπλήρωση ενός σκοπού και ταυτόχρονα να καλλιεργεί τη φαντασία, να διευρύνει τους ορίζοντες του μυαλού, καλλιεργώντας μαζί την έννοια του συνειδητού και συμμέτοχου στα κοινά πολίτη.

Το νέο «ανοιχτό σχολείο»

Πολλαπλό βιβλίο, Μαθηματικά, Λογοτεχνία, Νέες τεχνολογίες και Επαγγελματική εκπαίδευση: αυτοί είναι για τον κ. Πιερρακάκη οι οδηγοί, οι πυλώνες της επιδιωκόμενης αλλαγής του νέου «ανοιχτού σχολείου». Αποδίδει έτσι εξαιρετική σημασία στην κατανόηση των μαθηματικών, στην ανάδειξη και αναγέννηση του μαθήματος της λογοτεχνίας και βεβαίως στην εισαγωγή πράξεων εθελοντισμού στην εκπαιδευτική διαδικασία.

Βάσει των παραπάνω, τα βιβλία θα αλλάξουν όλα. Το «πολλαπλό βιβλίο», πέραν του ενός ανά μάθημα, έχει ήδη δρομολογηθεί και θα εφαρμοστεί στα σχολεία από το 2025. Στην παρούσα φάση, όπως διαβεβαιώνει ο υπουργός Παιδείας, έχει ολοκληρωθεί η πρόσκληση για την κατάθεση προτάσεων από τις συγγραφικές ομάδες. Σε αυτό το πλαίσιο ενισχύεται το μάθημα της λογοτεχνίας. Οι μαθητές πέραν της αποσπασματικής προσέγγισης των λογοτεχνικών έργων θα διδάσκονται τουλάχιστον δύο βιβλία κατ’ έτος, οι μαθητές θα ολοκληρώνουν την ανάγνωσή τους στη διάρκεια της χρονιάς και θα κάνουν εργασίες επ’ αυτών. Επιπλέον προετοιμάζεται και πρόκειται να εισαχθεί πιο εντατικά στην πρωτοβάθμια και δευτεροβάθμια εκπαίδευση η έννοια του πρότζεκτ, των συλλογικών δηλαδή εργασιών κατά ομάδες μαθητών, με προφανή σκοπό την καλλιέργεια της κριτικής σκέψης και του ομαδικού πνεύματος.

Οι διαδραστικοί πίνακες επίσης ήδη παραδίδονται και μέχρι το προσεχές καλοκαίρι θα έχουν παραδοθεί σε όλα τα σχολεία της χώρας. Ταυτόχρονα θα υπάρξουν οι απαραίτητες προσθήκες στα σχολικά προγράμματα σπουδών για την πλήρη αξιοποίηση των δυνατοτήτων τους και τον πλήρη εμπλουτισμό τους με περισσότερο οπτικοποιημένο υλικό.

Ψηφιακή ενισχυτική διδασκαλία

Ο κ. Πιερρακάκης υπόσχεται ότι η ψηφιακή ενισχυτική διδασκαλία, που θα ξεκινήσει από την επόμενη εκπαιδευτική χρονιά στα μαθήματα των μαθηματικών και της γλώσσας σε όλες τις τάξεις του Δημοτικού, αποσκοπεί στην υποστήριξη όλων ανεξαιρέτως των μαθητών σε ολόκληρη την ελληνική επικράτεια. Όταν ολοκληρωθεί, θα έχει οπτικοποιηθεί το σύνολο της διδακτέας ύλης σε όλα τα μαθήματα όλων των τάξεων της πρωτοβάθμιας και δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης. Θα υπάρξει πρόβλεψη για μαθητές με προβλήματα ακοής, δηλαδή μαθήματα σε νοηματική γλώσσα, και ειδικώς για τους μαθητές της Γ’ Λυκείου θα υπάρχει live μετάδοση μαθημάτων και θα παρασχεθεί δυνατότητα στους μαθητές να θέτουν ερωτήματα στους εκπαιδευτικούς.

Με την ολοκλήρωση του Λυκείου οι μαθητές θα έχουν τη δυνατότητα να λαμβάνουν πιστοποίηση στο μάθημα της Πληροφορικής. Και για τον επαγγελματικό προσανατολισμό καθιερώνονται τεστ ανίχνευσης δεξιοτήτων και κλίσεων των μαθητών ώστε να γνωρίζουν πριν από τη συμπλήρωση του Μηχανογραφικού σε ποια αντικείμενα έχουν κλίση. Για την αρτιότερη και χωρίς προβλήματα ψηφιακή μετάδοση των μαθημάτων το υπουργείο Παιδείας εντατικοποιεί την εγκατάσταση και διασύνδεση όλων των σχολείων με σύγχρονα δίκτυα οπτικών ινών σε συνεργασία με άλλα αρμόδια υπουργεία. Επιπλέον σύντομα θα τεθούν σε λειτουργία δύο ψηφιακές πλατφόρμες. Η μια θα αφορά την άμεση και ακριβή αποτύπωση των κενών ώστε να καταγράφονται έγκαιρα και οι εκπαιδευτικοί να ενημερώνονται πολύ νωρίς για την περιοχή πρόσληψής τους. Η δεύτερη θα είναι πλατφόρμα e-parents, η οποία θα αντικαταστήσει το σύνολο της έγχαρτης επικοινωνίας των γονέων και κηδεμόνων με το σχολείο και την εκπαιδευτική κοινότητα, ώστε να ενημερώνονται για τις απουσίες των μαθητών, να δίνουν τη συναίνεσή τους για εκδρομές κ.λπ.

Οι αλλαγές που έρχονται

Όπως περιέγραψε ο κ.Πιερρακακης μιλώντας στην εκδήλωση 34th Greek Economic Summit: GES2023, το πρώτο τρίμηνο της νέας χρονιάς θα φέρουμε μια πολύ μεγάλη μεταρρύθμιση, η οποία θα περιλαμβάνει:

-Αλλαγή των σχολικών βιβλίων (με το πολυσυζητημένο πολλαπλό βιβλίο, αν βέβαια καταφέρουν να το ετοιμάσουν)

-Πιστοποίηση πληροφορικής μέσα στο σχολείο

-Επανεξέταση της διακυβέρνησης της εκπαίδευσης

-Επαγγελματικος προσανατολισμός σε όλα τα σχολεία και τεστ κλίσεων

-Αλλαγές στην προσχολική αγωγή

«Η κουλτούρα να πας στο βιβλιοπωλείο να πάρεις σχολικό βιβλίο»

Ωστόσο, απορίες ως προς τι εννοούσε, προκύπτουν και από μια αναφορά του κ.Πιερρακάκη στα σχολικά βιβλία, και συγκεκριμένα στην «κουλτούρα να πας στο βιβλιοπωλείο να πάρεις το βιβλίο». Η απορία προκύπτει απόπ το γεγονός ότι τα σχολικά βιβλία διανέμονται δωρεάν. Τι εννοεί ο κ.Πιερρακάκης λοιπόν; Ελπίζουμε πώς εννοεί την κουλτούρα των βιβλιοπωλείων γενικότερα κι όχι ότι στο μέλλον οι μαθητές θα αγοράζουν τα βιβλία τους.

«Αξίζει να παει κανείς στη λεπτομέρεια, μάθημα-μάθημα, σχολείο-σχολείο, να δει και το θέμα της διακυβέρνησης εκπαίδευσης, το πώς σε 14.000 δομες διεξαγεται η εκπαιδευτική διαδικασία, τι κανεις με προσχολική αγωγή και πως όλα τα μαθήματα ερχονται στο 2023-24, που δεν το εχουμε πετύχει σε ολα. Πχ ο τρόπος που διδαχθήκαμε τη λογοτεχνία στη γενιά μου, που έχει μείνει λίγο-πολυ κοινός, ήταν απο βιβλίο γεμάτο με αποσπάσματα λογοτεχνικά, αλλά αυτός δεν ειναι ο τρόπος που διδάσκεται η λογοτεχνία σε αλλες χωρες. Εξω υπάρχει ένα πλήρες βιβλίο και ο καθηγητής το ζητάει, θα γίνει κι εδώ, για να υπάρχει η κουλτούρα του βιβλίου, η κουλτούρα να πας στο βιβλιοπωλείο να παρεις το βιβλίο. Θα πρέπει να ξεκινάς και να τελειώνεις κάτι. Θα σας πω μάλιστα οτι πρέπει να είναι στο χαρτί, γιατί έχει μεγάλη αξία να μπορεί κάποιος να αγαπήσει πράγματα σε συγκεκριμένες μορφές όπως το χαρτί. Το δεύτερο είναι η πληροφορική, που έχει σήμερα μέσα παλιά, σχεδόν ιστορικά πράγματα όπως λχ αναφορά σε δισκέτες, και πρέπει να τη φέρουμε στο σήμερα και να συνδυαστεί με διεθνή πιστοποίηση. Να δούμε επίσης πως ο επαγγελματικος προσανατολισμός θα υπαρχει σε ολα τα σχολεία, με τεστ κλίσεων και συζητήσεις με ειδικους. Πρέπει να πας στη λεπτομέρεια, τι γίνεται μάθημα προς μάθημα, χρονιά προς χρονιά», είπε χαρακτηριστικά.

Διαβάστε επίσης:

Τι χρειάζεται να αλλάξει στο μάθημα της Πληροφορικής σε δευτεροβάθμια και τριτοβάθμια εκπαίδευση;

Γυμναστική στα σχολεία: Ποιες αλλαγές προτείνει ο Υπουργός Παιδείας

PISA 2022: Απογοητευτικά τα αποτελέσματα των Ελλήνων μαθητών στον διαγωνισμό

Ειδική Αγωγή στα σχολεία: Η νέα εγκύκλιος από το Υπουργείο Παιδείας