Η συζήτηση για την καθιέρωση του Εθνικού Απολυτηρίου επανέρχεται δυναμικά στο προσκήνιο, θέτοντας σε νέα τροχιά τη μεταρρύθμιση του ελληνικού Λυκείου. Το σχέδιο αυτό, αν υλοποιηθεί, μπορεί να έχει βαθύ αντίκτυπο όχι μόνο στους μαθητές αλλά και στις οικογένειές τους και γι’ αυτό αξίζει προσοχής.
Σύμφωνα με πληροφορίες, χθες πραγματοποιήθηκε σύσκεψη στο Μέγαρο Μαξίμου αναφορικά με την εφαρμογή του νέου θεσμού του Εθνικού Απολυτηρίου Προβλέπεται ότι κατά το σχολικό έτος 2027 -28 θα ξεκινήσει η εφαρμογή του θεσμού του Εθνικού Απολυτηρίου στα Λύκεια της χώρας, με βάση την πρόταση που επεξεργάζεται επί τρίμηνο η ηγεσία του υπουργείου Παιδείας και παρουσιάστηκε χθες στον πρωθυπουργό Κυριάκο Μητσοτάκη παρουσία των αρμοδίων μελών της κυβέρνησης.
Τι ακριβώς αλλάζει
Σύμφωνα με τα τελευταία στοιχεία, το Υπουργείο Παιδείας σχεδιάζει η εφαρμογή του Εθνικού Απολυτηρίου να ξεκινήσει από το σχολικό έτος 2026-2027, τουλάχιστον πιλοτικά, με πρώτους μαθητές την Α’ Λυκείου.
Η πρόταση προβλέπει ότι ο βαθμός του απολυτηρίου δεν θα καθορίζεται μόνο από τις εξετάσεις στο τέλος της Γ’ Λυκείου, αλλά θα λαμβάνει υπόψη και βαθμούς από προηγούμενες τάξεις του Λυκείου.
Παράλληλα, θα χρησιμοποιείται Τράπεζα Θεμάτων: τα θέματα των εξετάσεων θα προέρχονται από μια ενιαία λίστα, ώστε να υπάρχει μεγαλύτερη αξιοπιστία και διαφάνεια.
Γιατί γίνεται αυτή η αλλαγή;
Η μεταρρύθμιση φιλοδοξεί να «διορθώσει» παλιές αδυναμίες του σημερινού συστήματος: το απολυτήριο Λυκείου θεωρείται από πολλούς ότι έχει υποβαθμιστεί, καθώς δεν αντικατοπτρίζει σαφώς τις γνώσεις των μαθητών.
Με το νέο σύστημα, η ανώτατη εκπαίδευση (ΑΕΙ) θα μπορεί να αξιοποιεί τον βαθμό του απολυτηρίου ως μοριοδότηση, γεγονός που αλλάζει όλη τη δυναμική της εισαγωγής.
Προβληματισμοί και κινδύνους
Ωστόσο, το εγχείρημα δεν είναι χωρίς αντιρρήσεις. Κριτικοί του σχεδίου τονίζουν ότι η συμμετοχή βαθμών από την Α’ Λυκείου μπορεί να φέρει πιεστικό άγχος στους έφηβους πολύ νωρίς.
Υπάρχει επίσης η πρόταση για αξιολόγηση μέσω εξωτερικής ή διπλής βαθμολόγησης, ώστε να διασφαλιστεί η αντικειμενικότητα των εξετάσεων.
Τέλος, κάποιοι ειδικοί αναρωτιούνται για το εάν θα υπάρχει όντως διακομματική και κοινωνική συναίνεση, κρίσιμο στοιχείο για την επιτυχία μιας τέτοιας μεταρρύθμισης.
Τι σημαίνει αυτό για εμάς, τους γονείς
- Θα πρέπει να παρακολουθούμε στενά την εξέλιξη του νομοσχεδίου ώστε να ενημερώνουμε έγκαιρα τα παιδιά μας.
- Είναι πιθανό ότι οι απαιτήσεις του Λυκείου θα αλλάξουν: οι βαθμοί θα έχουν μεγαλύτερο βάρος, και έτσι η σχολική ζωή μπορεί να γίνει πιο απαιτητική.
- Από την άλλη, αν εφαρμοστεί σωστά, μπορεί να μειωθεί η «εξάρτηση» από τις παραδοσιακές Πανελλήνιες και να δοθεί μεγαλύτερη βαρύτητα στη σταθερή σχολική επίδοση.
