Υπ. Παιδείας: Αυτές είναι οι αλλαγές που προωθεί το νομοσχέδιο για την αναβάθμιση των ιδιωτικών σχολείων

Το νομοσχέδιο του Υπουργείου Παιδείας στοχεύει στην αναβάθμιση του ιδιωτικού σχολείου και εντάσσεται στο πλαίσιο της μεταρρύθμισης για ένα πιο αυτόνομο, σύγχρονο και καινοτόμο σχολείο.

Οι προτεινόμενες ρυθμίσεις του νομοσχεδίου κινούνται σε τρεις βασικούς άξονες:

α) απλοποίηση πλαισίου λειτουργίας, περισσότερη αυτονομία και ευελιξία στην οργάνωση και λειτουργία των ιδιωτικών σχολείων,

β) αποτελεσματικότερη διαχείριση του ανθρώπινου δυναμικού και στήριξη των εκπαιδευτικών και

γ) αξιοποίηση κτηριακών εγκαταστάσεων και ευελιξία.

Μάλιστα, όπως τόνισε και η υπουργός Παιδείας, Νίκη Κεραμέως, ” Με το προτεινόμενο νομοσχέδιο, εκσυγχρονίζουμε τη λειτουργία των ιδιωτικών σχολείων, χτίζουμε μια νέα σχέση εμπιστοσύνης. Από το συγκεντρωτισμό, τον κρατικό παρεμβατισμό, την ακαμψία και τον περιορισμό πρωτοβουλιών στην αποκέντρωση, την αυτονομία, την ευελιξία, την ενίσχυση καινοτομιών και τη συνεργασία.”

Ποια τα οφέλη των ιδιωτικών σχολείων από την εκπαιδευτική μεταρρύθμιση

o Μείωση του κρατικού παρεμβατισμού και ενίσχυση της ιδιωτικής πρωτοβουλίας

o Ενίσχυση της ουσιαστικής αυτονομίας της σχολικής μονάδας

o Ενίσχυση του δικαιώματος της γονεϊκής επιλογής σχολείου

o Ενίσχυση της ευελιξίας όσον αφορά στην οργάνωση και στη λειτουργία της σχολικής μονάδας

o Αποτελεσματικότερη διαχείριση του ανθρώπινου δυναμικού σύμφωνα με τις ανάγκες και τη φιλοσοφία του σχολείου.

Αυτές είναι οι αλλαγές που προωθούνται για τα ιδιωτικά σχολεία

Ως προς την οργάνωση και λειτουργία σχολικής μονάδας, 

o Ευελιξία στη διαμόρφωση διευρυμένου ωρολογίου προγράμματος (επιπλέον του υποχρεωτικού ΥΠΑΙΘ)

o Ευελιξία στην προσθήκη εκπαιδευτικών και άλλων δραστηριοτήτων στις δράσεις εκτός ωρών και ημερών λειτουργίας των σχολείων

o Εσωτερικός κανονισμός λειτουργίας με μόνο έλεγχο νομιμότητας και όχι σκοπιμότητας

o Διεύρυνση δυνατότητας μετεγγραφών μαθητών (και από ιδιωτικά σε ιδιωτικά σχολεία).

Ως προς τη διαχείριση ανθρώπινου δυναμικού

o Αξιολόγηση σχολικής μονάδας, εκπαιδευτικού έργου και εκπαιδευτικών (κατ’ αναλογία κριτηρίων δημόσιου σχολείου)

o Πρόβλεψη συμβάσεων αορίστου χρόνου για τους ιδιωτικούς εκπαιδευτικούς – κατάργηση συμβάσεων 2ετίας

o Δυνατότητα περιορισμού ωραρίου 1) κατόπιν αίτησης του εκπαιδευτικού και 2) σε περίπτωση μη συμπλήρωσης του ωραρίου του διοριστηρίου

o Δυνατότητα πρόσθετης απασχόλησης εκπαιδευτικών σε δραστηριότητες εκτός σχολικού ωραρίου, με δυνατότητα αύξησης εισοδήματος

o Έλεγχος νομιμότητας και όχι σκοπιμότητας στον ορισμό Διευθυντή και Υποδιευθυντή από τον Διευθυντή Εκπαίδευσης

o Δυνατότητα αντικατάστασης Διευθυντή/Υποδιευθυντών εντός του σχολικού έτους

o Δυνατότητα διορισμού Υποδιευθυντή/ών (προαιρετική και όχι υποχρεωτική), ανεξαρτήτως αριθμού.

Νέες ευκαιρίες απασχόλησης των εκπαιδευτικών, με δυνατότητα αύξησης του εισοδήματός τους:

o Δίνεται η δυνατότητα στους ιδιωτικούς εκπαιδευτικούς να εργάζονται και σε πρόσθετες εκπαιδευτικές δραστηριότητες μετά το πέρας του (υποχρεωτικού ή διευρυμένου) ωραρίου με πρόσθετη αμοιβή

o Δίνεται η δυνατότητα στους ιδιωτικούς εκπαιδευτικούς να εργάζονται παράλληλα σε κέντρα ξένων γλωσσών και άλλους φορείς εκπαίδευσης με πρόσθετη αμοιβή

o Δίνεται η δυνατότητα στους ιδιωτικούς εκπαιδευτικούς να εργάζονται με πρόσθετη αμοιβή σε δραστηριότητες της σχολικής μονάδας και κατά τη διάρκεια του καλοκαιριού (και όχι μόνο μέχρι 30 Ιουνίου).

Οι εκπαιδευτικοί θα προσλαμβάνονται πλέον με συμβάσεις αορίστου χρόνου. Καταργούνται οι συμβάσεις 2ετίας των εκπαιδευτικών που τους οδηγούσαν σε δυσμενή θέση.

Για τη χρήση των κτηριακών εγκαταστάσεων:

o Δίνεται η δυνατότητα συστέγασης όλων των ειδών φορέων εκπαίδευσης

o Προβλέπεται η αξιοποίηση κτηριακών εγκαταστάσεων και το καλοκαίρι, με δυνατότητα απασχόλησης των εκπαιδευτικών του σχολείου και αύξησης του εισοδήματός τους.

Μπορείτε να δείτε αναλυτικά το πολυνομοσχέδιο «Εκσυγχρονισμός της Ιδιωτικής Εκπαίδευσης και άλλες διατάξεις» πατώντας εδώ

Οι ιδιωτικοί εκπαιδευτικοί τάσσονται κατά του νομοσχεδίου

Η διαβούλευση ολοκληρώθηκε και οι αντιδράσεις από πλευράς ιδιωτικών εκπαιδευτικών έχουν χτυπήσει “κόκκινο”.  Η ΟΙΕΛΕ θεωρεί το νομοθέτημα (που απελευθερώνει εντελώς τις σχέσεις εργασίας οι οποίες πλέον θα υπάγονται στην αρμοδιότητα του Υπουργείου Εργασίας και όχι Παιδείας) casus beli και προαναγγέλει ότι  θα αντιδράσει μ’ όλα τα μέσα αναφέροντας τη μεγάλη πιθανότητα νομικής προσβολής του νομοθετήματος σε επίπεδο Ευρωπαϊκής Ένωσης.

Ηχηρό “ράπισμα” δέχθηκε το νομοσχέδιο του Υπουργείου Παιδείας για την ιδιωτική εκπαίδευση σύμφωνα με έρευνα της ΟΙΕΛΕ με το ΙΝΕ-ΓΣΕΕ που κατέγραψε πως  το 79,16% του συνόλου των σχολίων στη διαβούλευση είναι αρνητικά για το νομοσχέδιο. Μάλιστα, όπως τονίζεται στην σχετική ανακοίνωση το 88% τάχθηκε κατά της μετατροπής του ιδιωτικού σχολείου σε supermarket με μαύρη εργασία, 86% εναντίον της εξαναγκασμένης παραίτησηςκαι  82% εναντίον των ελεύθερων απολύσεων.

Μπορείτε να δείτε τη σχετική έρευνα εδώ

Πότε θα ψηφιστεί το νομοσχέδιο στη Βουλή

Το νομοσχέδιο αναμένεται να εισαχθεί την Τετάρτη προς συζήτηση στην Επιτροπή Μορφωτικών Υποθέσεων της Βουλής. Σύμφωνα με τον προγραμματισμό, το νομοσχέδιο θα συζητηθεί στην αρμόδια επιτροπή της Βουλής σε τέσσερις συνεδριάσεις: την Τετάρτη, την Πέμπτη και αναμένεται να ολοκληρωθεί τη Δευτέρα 27 Ιουλίου. Στόχος της πολιτικής ηγεσίας είναι το νομοσχέδιο να έχει ψηφιστεί στην Ολομέλεια έως τις 30 Ιουλίου.