8ο Δημ. Σχ. Βύρωνα: Η προσπάθεια των γονιών για ένα βιοκλιματικό σχολείο – στολίδι «μπλόκαρε» από το Δήμο

Το 8ο Δημοτικό Σχολείο Βύρωνα αποτελεί χαρακτηριστικό παράδειγμα του πώς η γραφειοκρατία και η αδιαφορία της κεντρικής διοίκησης μπορούν να σαμποτάρουν την προσπάθεια των γονέων να αλλάξουν το σχολικό περιβάλλον και να μετατρέψουν ένα σχολείο σε βιοκλιματικό.

Ο Σύλλογος Γονέων και Κηδεμόνων του σχολείου έδειξε εμπράκτως θέληση και αποφασιστικότητα να παραδώσει στη σχολική κοινότητα ένα κτίριο-στολίδι αλλά δυστυχώς η στάση της τοπικής αυτοδιοίκησης κάθε άλλο παρά ενθαρρυντική ήταν.

Η δημοσιοποίηση των γεγονότων έγινε από την Greenpeace που στηρίζει τους γονείς στον αγώνα τους για να γίνει το σχολείο του βιοκλιματικό.

Ακολουθεί η ιστορία του 8ου Δημοτικού Σχολείου Βύρωνα

Πριν από μερικά χρόνια (περίπου το 2011) γεννήθηκε από γονείς η ιδέα για αναδιαμόρφωση του σχολικού συγκροτήματος στο οποίο πηγαίνουν τα παιδιά τους. Στόχος ήταν ο χώρος να γίνει πιο ευχάριστος για τους μαθητές και τις μαθήτριες, πιο φιλικός για το περιβάλλον και ταυτόχρονα επιμορφωτικός σε σχέση με τα περιβαλλοντικά ζητήματα. Σκέφτηκαν να αξιοποιήσουν το βρόχινο νερό με δεξαμενές συλλογής, να κάνουν όμορφους κήπους με βότανα και δέντρα, να εγκαταστήσουν φωτοβολταϊκά για να έχουν καθαρό ρεύμα από τον ήλιο, να αποκτήσουν κεραμεικό δάπεδο για βελτίωση του μικροκλίματος και φυσικά να κάνουν εξοικονόμηση ενέργειας με αλλαγή σε λάμπες LED. Παράλληλα, με τα περιβαλλοντικά κριτήρια που έθεσαν είχαν προνοήσει για μία ράμπα πρόσβασης ατόμων με κινητικούς περιορισμούς και αρκετές καλλιτεχνικές παρεμβάσεις, τα οποία θα ενίσχυαν τις κοινωνικές και πολιτισμικές προεκτάσεις του έργου.

Η σημαντικότητα του έργου μπορεί να αποτυπωθεί στο εξής: Διαφορά θερμοκρασίας τον Μάιο του 2019 ανάμεσα σε υλικά του προαυλίου του 8ου Δημοτικού Σχολείου Βύρωνα: 47,5°C στο δάπεδο από παράγωγο πετρελαίου και 16,9°C στον κήπο.

Ο Σύλλογος Γονέων και Κηδεμόνων, με το μεράκι του και τη συμμετοχή των μαθητών και μαθητριών, υλοποίησε κάποια πρώτα βήματα, όπως ο κήπος με τα δέντρα, ενώ ταυτόχρονα κατάφερε να μετουσιώσει τις παραπάνω ιδέες σε επίσημη μελέτη με τον τίτλο «Ομορφαίνουμε το παρόν, αλλάζουμε το μέλλον». Το έργο πήρε αρκετή δημοσιότητα, με αποτέλεσμα το 2015 να εξασφαλιστεί χρηματοδότηση από την Περιφέρεια, ενώ ως φορέας υλοποίησης ορίστηκε ο Δήμος Βύρωνα.

Και τότε σταμάτησε η καλπάζουσα πορεία προς ένα ελπιδοφόρο μέλλον. Μία τόσο πρωτοπόρα μελέτη σχεδόν σίγουρα ξεπερνά τις τεχνικές γνώσεις ενός δήμου, όμως το στενάχωρο της υπόθεσης είναι ότι αρκετοί Δήμοι της Ελλάδας μάλλον δείχνουν να μην ενδιαφέρονται να μάθουν νέα τεχνογνωσία και να προσαρμοστούν στις κλιματικές και ενεργειακές εξελίξεις. Για οποιονδήποτε λόγο, η υλοποίηση του έργου στιγματίστηκε από λάθη και παραλείψεις που εν τέλει χειρότερο κακό έκαναν, παρά βελτίωσαν το σχολείο.

Πώς ο Δήμος «μπλόκαρε» το βιοκλιματικό σχολείο

Τα φωτοβολταϊκά που τοποθετήθηκαν δεν συνοδεύτηκαν από inverter (!), άρα δεν μπορεί να υπάρξει σύνδεση με το κτίριο ώστε να αξιοποιηθεί το ρεύμα από τον ήλιο.
Ο κήπος που είχε ήδη διαμορφωθεί ξηλώθηκε χωρίς προειδοποίηση και χωρίς να γνωρίζει η τεχνική εταιρεία ότι εκείνο το σημείο ήταν ουσιαστικά έτοιμο. Παραλείφθηκε εντελώς η κατασκευή της ράμπας.

Έγινε λάθος η εγκατάσταση του κεραμεικού δαπέδου και αντί να διορθωθεί, αφαιρέθηκε και αντικαταστάθηκε με πολυουρεθάνη, που είναι χειρότερη από το προϋπάρχον τσιμέντο. Κόπηκαν όλα τα δέντρα του προαυλίου χώρου, το οποίο ως γεγονός δεν βγάζει νόημα.

Οι γονείς παρά τις αντιξοότητες δεν το βάζουν κάτω

Σε αυτό το μάθημα… ελληνικής πραγματικότητας, ένα ολόκληρο σχολείο αντιδρά. Παρά τις αντιξοότητες αγκαλιάζει την προσπάθεια και συνεχίζει να μοχθεί. Γονείς και μαθητές πιέζουν να προχωρήσει το έργο, αλλά κυρίως προχωρούν σε πράξεις μόνοι τους. Ξαναέβαλαν τα δεντράκια τους, ζωγράφισαν τους τοίχους, έφτιαξαν παιχνίδια στο προαύλιο και όλα τα πιτσιρίκια χαμογελούν πλέον πηγαίνοντας για μάθημα.