Αποκλειστικό: Η Σοφία Ζαχαράκη μιλά στο Infokids – «Επανάληψη της φετινής σχολικής χρονιάς δεν θα έχουμε»

Η υφυπουργός Παιδείας, Σοφία Ζαχαράκη, παραχώρησε αποκλειστική συνέντευξη στο Infokids.gr απαντώντας σε μια σειρά ερωτήσεων που μας έχουν θέσει κατά καιρούς οι αναγνώστες μας αναφορικά με το πότε θα ανοίξουν τα σχολεία, αν θα παραταθεί ή θα επαναληφθεί η φετινή σχολική χρονιά, τι θα γίνει με τις Πανελλήνιες 2020 αλλά και το καινότομο εγχείρημα της τηλεκπαίδευσης. Μάλιστα η υφυπουργός έστειλε το δικό της μήνυμα στήριξης προς τους γονείς και τους μαθητές.

Πότε θα ανοίξουν τα σχολεία και τι θα γίνει με την ολοκλήρωση της σχολικής χρονιάς

Με τα μέχρι στιγμής δεδομένα ισχύει ότι τα σχολεία θα ανοίξουν αμέσως μετά το Πάσχα, στις 27 Απριλίου; Στο ενδεχόμενο να παραταθεί το κλείσιμο των σχολείων και να μην καταφέρουν να ανοίξουν ούτε τον Μάιο θα μπορέσει αφενός να αναπληρωθεί και αφετέρου να ολοκληρωθεί το σχολικό έτος; Υπάρχουν σκέψεις να επαναληφθεί η σχολική χρονιά;

Οι σχετικές αποφάσεις θα ληφθούν με άξονα την πορεία της πανδημίας τις επόμενες εβδομάδες. Αυτή τη στιγμή βρισκόμαστε σε μία εν εξελίξει μάχη και αυτό που μπορώ να σας πω είναι ότι εξετάζουμε όλα τα ενδεχόμενα που εξυπηρετούν τον κεντρικό στόχο που είναι η όσο το δυνατόν ομαλότερη ολοκλήρωση της σχολικής χρονιάς στις δύσκολες συνθήκες που ζούμε. Από εκεί και πέρα εξετάζονται όλα τα σενάρια όσον αφορά την παράταση έτους, τυχόν περικοπή ύλης και μετάθεση της ημερομηνίας εξετάσεων, με πρώτιστη μέριμνα για τους μαθητές της Γ’ Λυκείου και τις πανελλαδικές εξετάσεις τους. Επανάληψη της σχολικής χρονιάς δεν θα έχουμε.

Πότε θα αποκατασταθούν τα προβλήματα στο Πανελλήνιο Σχολικό Δίκτυο

Το Υπουργείο Παιδείας σε σύντομο χρονικό διάστημα κατάφερε να ολοκληρώσει όλες τις διαδικασίες ώστε η εξ αποστάσεως διδασκαλία να ξεκινήσει εγκαίρως. Εντούτοις το Πανελλήνιο Σχολικό Δίκτυο αντιμετωπίζει πολλές δυσκολίες και αδυνατεί μέχρι στιγμής να ανταποκριθεί στην μαζική είσοδο γονέων, μαθητών και εκπαιδευτικών. Δεχόμαστε καθημερινά παράπονα από γονείς που δεν έχουν καταφέρει να μπουν στη σελίδα. Τα προβλήματα θα αποκατασταθούν εγκαίρως; Τι πρέπει να κάνουν οι γονείς που ανησυχούν μήπως δεν καταφέρουν να πραγματοποιήσουν την εγγραφή στην πλατφόρμα εγκαίρως; Οι μαθητές που δεν ενεγράφησαν πώς θα παρακολουθήσουν τα μαθήματα;

Καταρχάς θα πρέπει να πούμε ότι από άποψη συμμετοχής η εξ αποστάσεως εκπαίδευση καταγράφεται ως μία μεγάλη συλλογική εκπαιδευτική επιτυχία της χώρας.

Ένα σύστημα το οποίο, στο βαθμό που υπήρχε, απευθύνονταν στο να καλύψει τις ανάγκες διδασκαλίας περιορισμένου αριθμού μαθητών, έχει πλέον εγγεγραμμένους πάνω από 900.000 μαθητές της χώρας (σύμφωνα με την τελευταία καταγραφή) μέσα σε ελάχιστες μέρες, και εν μέσω της κρίσης του κορωνοϊού. Μιλάμε για εγγραφές κατά μέσο όρο άνω των 50.000 μαθητών κάθε μέρα τις τελευταίες μέρες- χαρακτηριστικά μόνο στις 24 Μαρτίου ενεγράφησαν πάνω από 190.000 μαθητές. Σε αυτούς πρέπει να προστεθούν πάνω από 160.000 εκπαιδευτικοί (μόνιμοι και αναπληρωτές) που είναι πλέον εγγεγραμμένοι.

Φυσικά, η γιγαντιαία αυτή διεύρυνση του συστήματος τηλεκπαίδευσης, φέρνει αναγκαστικά και αυξημένο βαθμό τεχνικών δυσκολιών.

Αυτές καθημερινά αντιμετωπίζονται, γίνονται συνεχείς αναβαθμίσεις και στόχος μας είναι η όλη απόδοση του συστήματος συνέχεια να βελτιώνεται, και βελτιώνεται. Στην ιστοσελίδα του Υπουργείου μας, μαθητές, γονείς και εκπαιδευτικοί θα βρουν αναλυτικά και σε βίντεο τις οδηγίες για εγγραφή στην πλατφόρμα τηλεκπαίδευσης, όπως και απαντήσεις σε συχνές σχετικές ερωτήσεις που μας έχουν υποβληθεί. Και θέλω να ευχαριστήσω εκπαιδευτικούς, γονείς και παιδιά για την υπομονή και την επιμονή τους κατά τη διάρκεια εγγραφής και συνδέσης στο δίκτυο.

Το επιτυχημένο εγχείρημα της τηλεκπαίδευσης στην ΕΡΤ2

Ήδη η τηλεκπαίδευση πραγματοποιείται και μέσω ΕΡΤ. Ποιοι λόγοι σας οδήγησαν σε αυτή την απόφαση; Θα διευρυνθεί το πρόγραμμα των μαθημάτων που παρουσιάζονται καθημερινά στην τηλεόραση; 

Η δημόσια τηλεόραση μέσω του προγράμματος «Μαθαίνουμε στο Σπίτι» προβάλλει από τη Δευτέρα διδασκαλία μαθημάτων όλων των τάξεων του Δημοτικού από εκπαιδευτικούς λειτουργούς μέσα από σχολική τάξη. Τα βίντεο θα είναι διαθέσιμα on demand και από το WebTV της ΕΡΤ, οπότε οι μαθητές μπορούν να τα παρακολουθήσουν ανά πάσα στιγμή, ενώ στην ιστοσελίδα της ΕΡΤ υπάρχει αναλυτικό πρόγραμμα των εκπομπών. Στόχος μας είναι η επαφή με την μαθησιακή διαδικασία μέσω της τηλεόρασης που βρίσκεται σε κάθε σπίτι στην Ελλάδα και έτσι μπορούν τα παιδιά του δημοτικού να παρακολουθήσουν ενότητες που έχουν διδαχθεί μέσα στη χρονιά από δασκάλους που εθελοντικά έρχονται να συνδράμουν στη μεγάλη εθνική προσπάθεια. Τα παιδιά από την πρώτη μέρα φαίνεται ότι αγκάλιασαν το εγχείρημα. Στόχος μας είναι να διανθιστεί με περισσότερα μαθήματα αλλά και ιδέες για δημιουργική απασχόληση.

Ποια είναι η εκτίμησή σας για την χρησιμότητα της τηλεκπαίδευσης και πέραν της παρούσας κρίσης;

Οι νέες ανάγκες και τα προβλήματα που οι κρίσεις δημιουργούν, μας δίνουν την ευκαιρία να αναπτύξουμε λύσεις, των οποίων η χρησιμότητα συχνά υπερβαίνει την ίδια την κρίση. Τα ψηφιακά εργαλεία που προσφέρθηκαν μέσω του Πανελληνίου Σχολικού Δικτύου αλλά και με τη σύγχρονη εξ αποστάσεως εκπαίδευση με την τόσο μεγάλη συμμετοχή, καθώς και η εμπειρία παροχής εξ αποστάσεως εκπαίδευσης για πρώτη φορά σε τόσο ευρύ αριθμό μαθητών, αποτελεί μία υπερπολύτιμη παρακαταθήκη για το μέλλον, ένα εργαλείο που φυσικά δεν μπορεί να υποκαταστήσει, αλλά θα συμπληρώνει γόνιμα την δια ζώσης εκπαίδευση, συνδέοντας την με την τεχνολογική και ψηφιακή εξέλιξη, κάτι που και πριν την κρίση του κορωνοϊού ήταν ούτως ή άλλως απαραίτητο για την Παιδεία μας.

#ΜένουμεΣπίτι και με δημιουργικές δραστηριότητες θα βγούμε νικητές

Κι ενώ οι γονείς με τα παιδιά ζουν με αγωνία κυρίως για το σοβαρό θέμα υγείας που έχει προκύψει, κλεισμένοι μέσα στα σπίτια τους, τι θα τους λέγατε, ποια συμβουλή θα τους δίνατε για να μπορέσουν να περάσουν λίγο καλύτερα αυτές τις δύσκολες ώρες, διότι, όπως και να έχει, σίγουρα τέτοιες ώρες είναι καλό να αισθάνονται ότι σας έχουν κοντά τους.

Η κρίση που ζούμε είναι σίγουρα κάτι το πρωτοφανές για όλους μας. Αλλά μέσα σε συνθήκες κρίσης οι κοινωνίες ιστορικά έχουν την ευκαιρία να ανακαλύψουν κρυμμένες δυνάμεις, και να νοηματοδοτήσουν εκ νέου κοινές αξίες όπως αυτές της υπευθυνότητας, της πειθαρχίας, της αλληλοβοήθειας, της αλληλεγγύης. Και μην ξεχνάμε ότι οι κρίσεις έχουν αρχή, μέση και τέλος.

Πρέπει λοιπόν όλοι μας να οπλιστούμε με αυτά τα εφόδια, και έτσι να θωρακίσουμε την κοινωνία μας.

Να προστατεύσουμε τις ζωές των παππούδων και των γιαγιάδων μας, των ευπαθών ομάδων εν γένει. Να ακούμε τις συμβουλές των ειδικών, να ακολουθούμε τα μέτρα προφύλαξης. Να αξιοποιήσουμε τις πολλές ώρες παραμονής στο σπίτι για διεύρυνση των πνευματικών μας οριζόντων και γνώσεων, ψυχαγωγία, και ποιοτικό χρόνο με τους ανθρώπους που αγαπάμε.

Ειδικά για τους γονείς χρήσιμο θα είναι να εξηγούν στα παιδιά με απλά λόγια τι συμβαίνει αλλά και να συναποφασίζουν το πρόγραμμα της ημέρας. Όλοι μπορούμε να ξαναβρούμε δραστηριότητες και συνήθειες που είχαμε παραμελήσει λόγω των ρυθμών της καθημερινότητάς μας ή ανακαλύπτουμε νέες. Το διάβασμα, η μουσική, οι ψηφιακές βόλτες σε μουσεία και άλλα αξιοθέατα του κόσμου, η γυμναστική στο σπίτι και άλλα πολλά μπορούν να μας συντροφεύσουν αυτόν τον καιρό. Με όπλα την υπομονή, την επιμονή και την αλληλοκατανόηση, θα βγούμε νικητές από τη μεγάλη αυτή μάχη για τη ζωή μας και την κοινωνία μας.