Big Bang School: Το όραμα ενός καλύτερου Δημοτικού σχολείου πραγματοποιήθηκε και τώρα… έρχεται το Γυμνάσιο!

Big Bang School: Το όραμα ενός καλύτερου Δημοτικού σχολείου πραγματοποιήθηκε και τώρα… έρχεται το Γυμνάσιο!

Ήταν Μάρτιος του 2019 όταν για πρώτη φορά μιλήσαμε για ένα “εναλλακτικό” σχολείο που ετοιμαζόταν να λειτουργήσει στη Β. Ελλάδα, με προδιαγραφές και πρόγραμμα σπουδών ζηλευτό, βασισμένο στη βιωματική εκπαίδευση και με στόχο όχι μόνο τη γνώση αλλά και την καλλιέργεια πολύτιμων δεξιοτήτων στους μαθητές του.

Σχεδόν ενάμιση χρόνο μετά το σχολείο αυτό όχι μόνο δημιουργήθηκε, αλλά και βαδίζει πλέον στον δεύτερο χρόνο με δεκάδες μαθητές και γονείς που δηλώνουν απόλυτα ικανοποιημένοι που το επέλεξαν. Το καλύτερο; Ετοιμάζεται σύντομα να λειτουργήσει και το Γυμνάσιο, ανοίγοντας ακόμα περισσότερους εκπαιδευτικούς ορίζοντες προς μια εκπαίδευση στα πρότυπα των σκανδιναβικών χωρών.

Το Infokids.gr μίλησε με τον διευθυντή του Δημοτικού Σχολείου Big Bang  στην περιοχή Λάκωμμα, στα όρια Θεσσαλονίκης – Χαλκιδικής, κ. Άγγελο Πατσιά, την ιδρύτρια του σχολείου κ. Βέτα Γεωργιάδου, καθώς και την ηθοποιό κ. Μαρίνα Καλογήρου, η οποία εργάζεται εντατικά προκειμένου το Γυμνάσιο του Big Bang να λειτουργήσει το συντομότερο δυνατόν, καθώς οι γονείς των μαθητών της ΣΤ’ επιμένουν γι’αυτό, προκειμένου να συνεχίσουν τα παιδιά τους να φοιτούν υπό την συγκεκριμένη εκπαιδευτική ομπρέλα.

Μιλήστε μας για τη λειτουργία του Δημοτικού Σχολείου μέχρι σήμερα. Πόσα παιδιά μετράει μέχρι στιγμής; Πόσο εύκολα το εμπιστεύτηκαν οι γονείς; Τι είναι αυτό που το κάνει να διαφέρει από τα υπόλοιπα ιδιωτικά σχολεία;

Άγγελος Πατσιάς: Ο φετινός χρόνος είναι ο δεύτερος χρόνος λειτουργίας του σχολείου. Ο δεύτερος σε πρακτικό επίπεδο, καθώς τα όσα γίνονται μέσα σε αυτό, οι στάσεις και οι αντιλήψεις του, οι μεθοδολογίες του, όπως και το όραμα του, υπήρχαν αρκετό καιρό πριν. Υπήρχαν μέσα από το Σχολείο της Φύσης και την πολύχρονη εμπειρία της Βέτας (Ελισάβετ Γεωργιάδου) αλλά και μέσα από τις πρακτικές του Δημοτικού Σχολείου Φουρφουρά, του Σχολείου της Φύσης και των Χρωμάτων. Κάποια στιγμή αυτά ήρθαν και έδεσαν, εξελίχθηκαν και εξελίσσονται παρέα και παιδί τους είναι και το Big Bang.

Αυτή τη στιγμή έχουμε περίπου 130 μαθητές από την Α’ μέχρι και την Στ’ Δημοτικού. Θεωρώ ότι το σχολείο μας άγγιξε σχεδόν αμέσως μια μερίδα γονιών, που έψαχναν μια πιο αυθεντική εκπαίδευση. Κάποιοι μετακόμισαν από άλλους νομούς της Ελλάδας για να είναι κοντά μας. Ωστόσο όλα μα όλα είναι ένα διαρκές ταξίδι όπως και η ίδια η μάθηση φυσικά. Ο κάθε άνθρωπος, η κάθε οικογένεια, έχει το δικό της τρόπο σκέψης και το σχολείο έρχεται να αμβλύνει αν θέλετε τις διαφορές. Να πει με απλά λόγια ότι, κοιτάξτε να δείτε, είμαστε όλοι μας εδώ για να εξελιχθούμε, να μάθουμε, να φύγουμε κάπως διαφορετικοί απ’ όσο ήρθαμε.

Το Big Bang είναι ένα σχολείο το οποίο βρίσκεται σε απόλυτη εναρμόνιση με τους στόχους του αναλυτικού προγράμματος, όπως και κάθε σχολείο. Ωστόσο αν μπορώ να το δώσω πιο συμβολικά, θα έλεγα ότι το Big Bang έχει κάτι από Harvard, καθώς αγαπάει την έρευνα, τη γνώση και τους τρόπους για να την προσεγγίσεις, έχει πολλά κοινά στοιχεία με την αρχαιοελληνική αγορά, όπου στους ενδιάμεσους χώρους του σχολείου, κουβεντιάζονται τα πάντα, συναντούμε ανθρώπους και συνεργάτες που μας εξελίσσουν, είναι ναός, ένας χώρος ο οποίος νιώθεις ασφάλεια και ηρεμείς και την ίδια στιγμή έχει κάτι από Disneyland, όπου μπορείς να είσαι παιδί και να πιάσεις τα όνειρα σου. Η απόλυτη πολυτέλεια αν θέλετε τη γνώμη μου για τη σημερινή εποχή. Όπως είπα όμως όλα είναι ταξίδι και πάντοτε θα έχουμε δρόμο μπροστά μας για να διανύουμε. Το σίγουρο είναι ότι δεν είμαστε μόνοι μας και ότι ξέρουμε που πάμε 🙂

Βλέπουμε ότι δίνεται ιδιαίτερη έμφαση στην Πολυγλωσσία, στην επαφή με τη φύση και στις επιστήμες. Μιλήστε περισσότερο για αυτά και τα υπόλοιπα στοιχεία και “θέματα” στα οποία δίνει έμφαση το σχολείο. Ποια είναι η σχέση του Big Bang με το Σχολείο της Φύσης;

Α.Π.: Μας ενδιαφέρει πολύ η δημιουργία ενός σχολείου το οποίο βρίσκεται σε διαρκή επαφή και αναζήτηση με τον ίδιο του τον εαυτό αλλά και με την κοινωνία. Ένα σχολείο το οποίο φέρνει μέσα του τις προκλήσεις της πραγματικής ζωής και που ο μαθητής καλείται να αξιοποιήσει τα εργαλεία που έχει για να τα λύσει. Δε θέλουμε τα κεφάλια των παιδιών μας να γεμίζουν με πληροφορίες και στερεότυπα. Θέλουμε να αφυπνιστούμε σε πολλές κατηγορίες γλωσσών. Να μάθουμε τα γλωσσικά “γιατί” του κάθε πολιτισμού, να ανακαλύψουμε συσχετισμούς και να παθιαστούμε με την αρχιτεκτονική των γλωσσών. Η Αργυρώ Μουμτζίδου σε συνεργασία με την ομάδα των ξένων γλωσσών μας το κάνει αυτό υπέροχα!

Αγαπάμε τη “μη βεβαιότητα” που μας διδάσκουν οι θετικές επιστήμες και την νοοτροπία του πειραματισμού και της αμφισβήτησης, αλλά λατρεύουμε επίσης το άρωμα και τις γεύσεις που δίνει ο λόγος και η τέχνη στις ζωές μας. “Να είστε μερακλήδες”, είναι μια από τις γραφικές συμβουλές που δίνουμε στους μαθητές μας. Ένα πράγμα θα κάνετε, απολαύστε το, δώστε του χρόνο, κάντε το καλά, αγαπήστε το!

Πώς το έλεγε και ο Μικρός Πρίγκιπας; Πρέπει να φροντίσεις το τριαντάφυλλο για να γίνει δικό σου. Αυτό είναι μια μεγάλη αλήθεια στην οποία ο σύγχρονος τρόπος ζωής έχει βάλει τρικλοποδιά. Ζούμε στην ταχύτητα και με εγωισμό στα πάντα, κάτι που έχει περάσει στα παιδιά και αυτό οδηγεί σε μια επιφανειακή προσέγγιση σχεδόν στα πάντα. Ακόμα και όταν έρθει ένα παιδί να σου παραπονεθεί για κάτι που έγινε, έρχεται στο λέει και μετά φεύγει. Και κάθεσαι εσύ και αναρωτιέσαι… Μα καλά δεν θέλει να το λύσει; Θέλει μόνο να το πει; Μεράκι λοιπόν σε ότι κάνουμε. Βοηθάει πολύ τα παιδιά μας να βρουν ξανά τα πατήματα τους σε έναν κόσμο που τρέχει. Και όλα τα παραπάνω έρχεται να τα αγκαλιάσει το “έξω”. Δεν είναι τυχαίος ο τόπος που χτίσαμε το σχολείο. Η επαφή με το χώμα, τη βλάστηση, τα ζώα, η σωματική κούραση όταν σκαρφαλώνεις, τρέχεις ή περπατάς, λειτουργούν θεραπευτικά για τον κάθε άνθρωπο. Ο φίλος μου και εξαίρετος εκπαιδευτικός, Νεκτάριος Τσαγλιώτης, μας έλεγε στις επιμορφώσεις: «Δεν ξέρω αν μπορεί να υπάρχει ένας κήπος σε κάθε σχολείο, αλλά είμαι σίγουρος ότι υπάρχει ένα σχολείο μέσα σε κάθε κήπο». Κάπως έτσι είναι τα πράγματα.

Βλέπουμε ότι το σχολείο δίνει ιδιαίτερη σημασία στην επιλογή των εκπαιδευτικών, οι οποίοι επίσης αναλαμβάνουν μια πιο… εναλλακτική διαδικασία διδασκαλίας. Με τι κριτήρια επιλέγονται οι εκπαιδευτικοί και πώς κάνουν το μάθημα;

Α.Π.: Οι άνθρωποι του σχολείου είναι ένα από τα σημεία κλειδιά του Big Bang, όπως και του κάθε σχολείου ή οργανισμού στον οποίο συμμετέχουν άνθρωποι. Τι κι αν έχεις χτίσει στο κεφάλι σου, έναν ονειρεμένο κόσμο εκπαίδευσης, τελικά αυτοί που θα δώσουν ζωή στο όνειρο θα είναι οι άνθρωποι σου. Όχι μόνο οι εκπαιδευτικοί. Ο άνθρωπος που επιμελείται της καθαριότητας, ο άνθρωπος στη γραμματεία, οι οδηγοί, όλοι μα όλοι, έχουν ένα ρόλο και μια ευθύνη σε αυτό που κάνουμε. Ο καθένας από εμάς είναι ένα σιωπηλό ή και φωναχτό παράδειγμα ζωής για τα παιδιά. Ο τρόπος που στεκόμαστε στον χώρο, που μιλάμε, αυτό που τρώμε και η εκτίμηση μας σε αυτό, ο τρόπος που χαϊδεύουμε το χορτάρι ή φροντίζουμε τα ζωάκια μας.

Η στάση του κάθε ανθρώπου στη ζωή, είναι αυτό που αντανακλάται επάνω στα παιδιά και που τελικά τα επηρεάζει με τον πιο ουσιαστικό τρόπο. Έτσι λοιπόν η επιλογή των ανθρώπων μας δεν είναι και το πιο εύκολο πράγμα. Και αυτό γιατί ένα βιογραφικό λέει μόνο μια όψη του νομίσματος. Υπάρχουν άνθρωποι εκεί έξω που είναι γεννημένοι εκπαιδευτικοί, αλλά δεν έχουν πάρει πτυχίο δασκάλου και άλλοι με πολλούς τίτλους, που μπαίνουν στην τάξη και δεν τους βγαίνει με τίποτα. Η μεθοδολογία, είναι από τα σχετικά εύκολα πράγματα που μπορείς να μεταβιβάσεις. Κάνουμε επιμορφώσεις, σχεδιάζουμε παρέα, μοιραζόμαστε παρατηρήσεις από τις τάξεις μας και έχουμε την τιμή και την χαρά να πλαισιωνόμαστε από ειδικούς σε κάθε είδος. Όμως ξανά λέω ότι αυτό έρχεται δεύτερο.

Η πανδημία έφερε μεγάλες αλλαγές και περιορισμούς στη σχολική κοινότητα, δυσκολεύοντας τρομερά μαθητές και εκπαιδευτικούς. Πώς έχει διαχειριστεί την δύσκολη αυτή κατάσταση τo Big Bang;

Βέτα Γεωργιάδου: Η πανδημία ουσιαστικά καταλύει τους όρους της  εκπαίδευσης, που είναι η σχέση με το δάσκαλο και την ομάδα, το συναίσθημα της ασφάλειας και της εγγύτητας και η δια ζώσης διδασκαλία. Συμβαίνει μόνο μέσα από εμπειρία συναισθηματική, βιωματική και μόνο όταν συνδέεται ο μαθητής με το περιβάλλον του.

Το Big Bang School στηρίζεται έτσι κι αλλιώς σε αυτές τις αρχές και εννοείται ότι δεν τις χάνει σε καμία συνθήκη. Επιλέξαμε εξ αρχής σαν πλαίσιο τη φύση που αναδεικνύεται τώρα σαν μεγάλη ανάγκη για την υγεία και τη διαχείριση της επιδημίας που θέλει ανοιχτούς και μεγάλους χώρους, 20 στρέμματα σε έναν υπέροχο τόπο που βλέπει χωράφια, βουνό και θάλασσα και το πρόγραμμα στήνεται με βάση αυτό, οπότε πολλές ώρες τα παιδιά είναι έξω, κάνουν τα μαθήματα τους στην αυλή ή στα γύρω χωράφια. Επενδύουμε στη σχέση του μαθητή με το δάσκαλο και το σχολείο γενικότερα, η οποία δημιουργεί την παιδαγωγική συνθήκη μάθησης με αποτέλεσμα οι μαθητές μας  να κατανοούν την κατάσταση και να συμμορφώνονται με τους κανόνες της πανδημίας (μάσκες κτλπ) χωρίς όμως να βιώνουν το φόβο που έχει σοβαρές επιπτώσεις στα παιδιά και που θα τις ζήσουμε τα επόμενα χρόνια. Σε αυτή τη περίσταση βοηθάει επίσης το γεγονός, ότι έχουμε επιλέξει, σαν αρχή του σχολείου επίσης, να έχουμε μια στενή σχέση με τους γονείς και να μοιραζόμαστε τα οράματα αλλά και τα προβλήματα που προκύπτουν από την κάθε συνθήκη.

Έτσι το Big Bang School κατάφερε να λειτουργεί εν μέσω πανδημίας καθώς είναι μόλις η δεύτερη του χρονιά, χωρίς να χάσει τα χαρακτηριστικά του και κερδίζοντας το στοίχημα της χαράς του μαθητή για το σχολείο και τη μάθηση.

Μιλήστε μας τώρα για το ενδεχόμενο δημιουργίας Γυμνασίου Big Bang. Σε μία ανάρτηση του σχολείου διαβάζουμε το γράμμα ενός μικρού μαθητή, στο οποίο γράφει τα παρακάτω. 

Αγαπητέ Κύριε

Θα ήθελα να σας πω ότι το Big Bang είναι το όνειρο κάθε μικρού και μεγάλου παιδιού.

Και όχι επειδή τα μαθήματα γίνονται αλλιώτικα και το κάθε παιδί μπορεί να είναι πιο χαλαρό. Είναι γιατί σ’ αυτό το σχολείο το κάθε παιδί μπορεί να εστιάσει στο δικό του μέλλον, σύμφωνα όχι μόνο με αυτό που θέλει, αλλά και με αυτό που του είναι δυνατό. Κι αν δεν του είναι, να ζητήσει βοήθεια από τους δασκάλους οι οποίοι εστιάζουν στο επίκεντρο και την δυνατότητα κάθε παιδιού δίνοντας του έτσι την δύναμη να εστιάσει και να βελτιώσει τα κενά που έχει για να καταφέρει αυτό που θέλει.

Γι’ αυτό επειδή ένα τέτοιο γυμνάσιο δεν υπάρχει στην Ελλάδα βοηθήστε μας να το δημιουργήσουμε και σε αντάλλαγμα κάθε συμπολίτης μας στο μέλλον θα μπορεί να κάνει αυτό που θέλει από μικρός και έτσι να βοηθήσει και την υπόλοιπη κοινωνία

Β.Γ.: Όπως και το Δημοτικό προέκυψε μέσα από την ανάγκη των γονιών να συνεχίσουν τα παιδιά τους στην επόμενη βαθμίδα με τις ίδιες παιδαγωγικές αρχές, που βίωσαν στο Σχολειό της Φύσης, βρεφονηπιακός σταθμός και Νηπιαγωγείο, που είναι ο προπομπός αυτής της εκπαίδευσης, έτσι και τώρα οι γονείς είναι αυτοί που ζητάνε επίμονα να προχωρήσουν την εκπαίδευση τα παιδιά τους και στο Γυμνάσιο, μέσα στο ίδιο φιλοσοφικό και παιδαγωγικό πλαίσιο. Και βέβαια τώρα είναι και οι μαθητές που το ζητάνε καθώς αντιλαμβάνονται πλέον την εκπαίδευση με άλλο τρόπο. Και αυτό φαίνεται ξεκάθαρα μέσα από το γράμμα του μαθητή μας της Πέμπτης, του Λοΐζου, που εκφράζει με τον δικό του τρόπο την ανάγκη του να δημιουργηθεί το Γυμνάσιο αφού περιγράφει το τι βιώνει ως μαθητής στο Big Bang school.

Σε τι “φάση” βρίσκεται αυτή τη στιγμή το όραμα της δημιουργίας Γυμνασίου; 

Μαρίνα Καλογήρου: Βρισκόμαστε στη φάση της ενημέρωσης του κόσμου και ανεύρεσης των χρημάτων που χρειάζονται. Είμαστε πολύ αισιόδοξοι παρά τη δυσκολία της εποχής, αλλά και πολύ πιεσμένοι αφού τα εκτάκια μας δηλώνουν πως θα μείνουν στην ίδια τάξη αν δεν είναι έτοιμο το Γυμνάσιο τον Σεπτέμβρη!

Πόσο εύκολο είναι να δημιουργηθεί ένα τόσο εναλλακτικό σχολείο από πλευράς υπ. Παιδείας; 

Β.Γ. Δεν πρόκειται για ένα εναλλακτικό σχολείο αλλά για ένα σύστημα που ξανα-ορίζει τους όρους της εκπαίδευσης και τοποθετεί τα πράγματα στη “φυσική” τους θέση. Εκεί που ήταν πάντα, πριν αλλοιωθούν από τις εκάστοτε πολιτικο-κοινωνικο-οικονομικές συνθήκες. Απαντά στο Τι, Γιατί και στο Πώς. Τι χρειάζεται ένας μαθητής ποια ανάγκη εξυπηρετεί και πώς θα την ικανοποιήσουμε.

Αυτό που στην πραγματικότητα κάνει το Big Bang school και θέλει να το συνεχίσει στο Γυμνάσιο είναι να πάρει τους στόχους του αναλυτικού προγράμματος του Υπουργείου Παιδείας και να τους υλοποιήσει με τους όρους της εκπαίδευσης που προτείνει, που στηρίζεται στον Άνθρωπο, στη Φύση και στις Αξίες της Παιδείας του Βάθους. Μόνο συνεργασία βλέπουμε λοιπόν με το Υπουργείο Παιδείας και  ανταλλαγή απόψεων.

Πού προβλέπεται να γίνει και με τι κόστος για τους μαθητές; Τέλος, ο δικός σας ο ρόλος, κ. Καλογήρου, ποιος θα είναι σε αυτό;

Μ.Κ.: Το πού θα γίνει το Γυμνάσιο το αφήνουμε ακόμα ανοιχτό αφού αυτό εξαρτάται άμεσα από τον επενδυτή μας. Μέχρι στιγμής ο Δήμαρχος Θέρμης κ. Παπαδόπουλος, γνωρίζοντας το έργο του Big Bang, μας παραχωρεί για το Γυμνάσιο ένα πολύ όμορφο κομμάτι γης στην Άνω Περαία. Το κόστος για τους μαθητές είναι κι αυτό κάτι που θα το δούμε στην πορεία αφού και πάλι εξαρτάται από την οικονομική βοήθεια που θα έχουμε. Ο στόχος είναι το Γυμνάσιο να είναι μη κερδοσκοπικό. Να μην αφορά έναν κλειστό κύκλο ιδιωτικής εκπαίδευσης, αλλά το όραμα ενός καινούριου ελεύθερου κόσμου. Όλα τα έσοδα θα διατίθενται σε εκλεκτούς καθηγητές μυημένους στο όραμα της φυσικής εκπαίδευσης, ενώ το μεγαλύτερο ποσό θα διατίθεται σε υποτροφίες, ώστε η εκπαίδευση των Big Bang Schools να γίνει δημόσιο δικαίωμα κάθε παιδιού. Στόχος μας είναι να υπάρξει αυτή η εκπαίδευση στη δευτεροβάθμια μορφή της και να γίνει δώρο ζωής σε όλα τα παιδιά. Ο δικός μου ρόλος σε αυτό είναι να κάνω το όνειρο πραγματικότητα. Να βρω τον τρόπο το Big Bang High School να ανοίξει τις πόρτες του τον Σεπτέμβρη. Αυτή η προσπάθεια με συγκινεί βαθιά.

Ροή Ειδήσεων