Επιστροφή με ασφάλεια χάρη στο σωστό κάθισμα αυτοκινήτου

Οι μέρες της επιστροφής από τις καλοκαιρινές μας διακοπές πλησιάζουν. Γι’ αυτό χρήσιμο είναι να θυμηθούμε κάποιους κανόνες για την ασφαλή μετακίνηση των παιδιών μας, όπως ποια είναι η σωστή θέση στο αυτοκίνητο για το παιδικό κάθισμα, αλλά και το πώς θα επιλέξουμε το σωστό κάθισμα, που θα μας βοηθήσει να αισθανθούμε ασφάλεια σε όλη τη διάρκεια της διαδρομής.

Το θέμα του κατάλληλου παιδικού καθίσματος για το αυτοκίνητο δεν είναι απλό, γιατί εξαρτάται από διάφορες παραμέτρους. Σύμφωνα πάντως με τον Γιώργο Ρεφενέ, πατέρα 2 παιδιών, εισαγωγέα των παιδικών καθισμάτων BeSafe από τη Νορβηγία και εξωτερικό συνεργάτη του Ινστιτούτου Οδικής Ασφάλειας «Πάνος Μυλωνάς», θεωρητικά, η μεσαία θέση του πίσω καθίσματος είναι η πιο ασφαλής με την έννοια ότι αυτό το σημείο έχει τη μεγαλύτερη απόσταση από κάθε πλευρά του αυτοκινήτου, άρα και τις μικρότερες πιθανότητες τραυματισμού σε περίπτωση σύγκρουσης. Δεν έχουν όμως όλα τα αυτοκίνητα ζώνη 3 σημείων εκεί (απαραίτητη για την τοποθέτηση παιδικού καθίσματος) ή υποδοχείς ISOfix* (απαραίτητοι για τοποθέτηση βάσης ISOfix). Μεταξύ των 2 πίσω θέσεων, συνιστάται ελαφρά περισσότερο αυτή πίσω από το συνοδηγό. Οι συγκρούσεις από τη δεξιά πλευρά του αυτοκινήτου είναι κατά τι λιγότερες από εκείνες στην αριστερή.
Σχετικά με τη θέση του συνοδηγού υπάρχει αρκετή σύγχυση. Σε διάφορες ιστοσελίδες και μπλογκς αναφέρεται ότι δεν πρέπει να τοποθετούνται παιδικά καθίσματα στο κάθισμα του συνοδηγού. Αυτό δεν είναι σωστό, τουλάχιστον για τα καθίσματα της κατηγορίας 0/0+ (0-13 κιλά). Οι κατασκευαστές αυτοκινήτων, τα τελευταία χρόνια, έχουν θωρακίσει πολύ το μπροστινό τμήμα του αυτοκινήτου, αφού οι μετωπικές συγκρούσεις είναι οι πιο συχνές. Η απόφαση τοποθέτησης ή μη βρεφικού καθίσματος στη θέση του συνοδηγού, εξαρτάται περισσότερο από τις συνήθειες χρήσης του αυτοκινήτου. Μία μητέρα η οποία χρησιμοποιεί πολύ συχνά το αυτοκίνητο μόνη της, με το νεογέννητο μωρό της, θα μπορούσε να έχει το βρεφικό κάθισμα στη θέση του συνοδηγού και να έχει καλύτερο έλεγχο του παιδιού και άρα καλύτερο έλεγχο του αυτοκινήτου (πάντα υπό τον όρο ότι έχει απενεργοποιήσει τον αερόσακκο). Αντίθετα, εάν η χρήση του αυτοκινήτου είναι πιο συχνή από όλη την οικογένεια, είναι πιο βολικό τα μωρά να είναι πίσω και να ελέγχονται από ειδικούς αμβλυγώνιους καθρέπτες.

Συμπερασματικά: οι πίσω θέσεις, θεωρούνται γενικά ιδανικότερες για την τοποθέτηση παιδικών καθισμάτων. Ειδικές όμως συνθήκες (μαμά μόνη με βρέφος) μπορεί να μας οδηγήσουν στην επιλογή της θέσης του συνοδηγού.

*Το σύστημα ISOfix είναι ένα διεθνές πρότυπο για τα σημεία υποδοχής παιδικών καθισμάτων στην καμπίνα των επιβατών. Υποδοχείς ISOfix είναι τα μεταλλικά σημεία που βρίσκονται στη σχισμή ανάμεσα στην πλάτη και το κάθισμα, συνήθως στις δύο πίσω θέσεις του αυτοκινήτου. Τα περισσότερα αυτοκίνητα από το 2006 και μετά διαθέτουν στο στάνταρ εξοπλισμό υποδοχείς ISOfix, επίσης όμως και κάποια παλαιότερη μοντέλα.
Σε αυτούς τους υποδοχείς “κουμπώνουν” οι ειδικοί βραχίονες της βάσης του ειδικού παιδικού καθίσματος συμβατού με το ISOfix και με ειδικές πράσινες ενδείξεις, μας δείχνουν ότι το κάθισμα έχει τοποθετηθεί σωστά.
Το συγκεκριμένο σύστημα έχει αναπτυχθεί, διότι έρευνες έχουν δείξει ότι το ποσοστό εσφαλμένης χρήσης του παιδικού καθίσματος ξεπερνά το 70%.

Πηγή: http://anapodakathismata.blogspot.com/

Οι κατηγορίες παιδικών καθισμάτων

Αυτά διακρίνονται ανάλογα με το βάρος και την ηλικία του παιδιού σε:

*Εως 13 κιλά (Από τη γέννηση έως περίπου 9 – 12 μηνών)

Πρόκειται για καθισματάκια αυτοκινήτου που κοιτάζουν προς τα πίσω. Αυτά μπορούν να χρησιμοποιηθούν είτε στα πίσω καθίσματα είτε στο κάθισμα του συνοδηγού. Εάν χρησιμοποιούνται στο κάθισμα του συνοδηγού, ΠΡΕΠΕΙ ΟΠΩΣΔΗΠΟΤΕ να είναι απενεργοποιημένος ο αντίστοιχος μπροστινός αερόσακος.

Είναι αξιοσημείωτο ότι τον Μάρτιο του 2011 η Αμερικανική Ακαδημία Παιδιατρικής εξέδωσε οδηγία προς το κοινό σύμφωνα με την οποία οι γονείς πρέπει να κρατούν τα παιδιά τους σε καθίσματα που κοιτούν προς τα πίσω μέχρι την ηλικία των 2 ετών ή έως ότου φτάσουν το μέγιστο επιτρεπτό βάρος για το συγκεκριμένο κάθισμα.

Το κάθισμα με φορά προς τα πίσω προστατεύει καλύτερα το μικρό παιδί γιατί υποστηρίζει το κεφάλι, τον αυχένα και τη σπονδυλική στήλη σε περίπτωση σύγκρουσης, κατανέμοντας τη δύναμη της πρόσκρουσης ισορροπημένα σε ολόκληρο το σώμα του παιδιού. Ερευνα του 2007 έδειξε ότι παιδιά κάτω των 2 ετών έχουν 75% λιγότερες πιθανότητες να πεθάνουν ή να τραυματιστούν σοβαρά σε τροχαίο ατύχημα, εάν τοποθετούνται σε κάθισμα με φορά προς τα πίσω.

Τα θανατηφόρα περιστατικά είναι η κορυφή του παγόβουνου: υπολογίζεται ότι σε κάθε θάνατο παιδιού σε τροχαίο αντιστοιχούν 18 παιδιά που νοσηλεύονται σε νοσοκομείο εξαιτίας τροχαίου και πάνω από 400 που απαιτούν ιατρική αντιμετώπιση λόγω τραυματισμού.

Δεν προσφέρετε καμία προστασία στο παιδί σας και το εκθέτετε σε αναίτιο κίνδυνο κάθε φορά που το μεταφέρετε στο αυτοκίνητο αγκαλιά ή σε καλαθούνα ή σε πορτ μπεμπέ.

*9-18 κιλά (περίπου από 9 μηνών έως 4 χρόνων)

Πρόκειται για καθίσματα αυτοκινήτου που κοιτάζουν προς τα εμπρός. Μπορεί να χρησιμοποιηθούν στα πίσω καθίσματα ή στο κάθισμα του συνοδηγού. Κάποια από αυτά διαθέτουν επιλογές για λιγότερο ή περισσότερο ανασηκωμένες θέσεις.

Είναι αξιοσημείωτο ότι τον Μάρτιο του 2011 η Αμερικανική Παιδιατρική Ακαδημία εξέδωσε οδηγία σύμφωνα με την οποία οι γονείς ενθαρρύνονται να χρησιμοποιούν βοηθητικό κάθισμα αυτοκινήτου μέχρι το παιδί να γίνει τουλάχιστον 135 εκατ. σε ύψος ή ηλικίας 8 ετών.

*15 κιλά έως 36 κιλά (4 χρόνων και έπειτα)

Πρόκειται για βοηθητικά καθίσματα που κοιτάζουν προς τα εμπρός και μπορούν να χρησιμοποιηθούν στο πίσω ή στο μπροστινό μέρος του αυτοκινήτου. Το βοηθητικό κάθισμα ανυψώνει το παιδί και βοηθά να τοποθετηθεί η διαθέσιμη διαγώνια και οριζόντια ζώνη αυτοκινήτου ενήλικου με σωστό τρόπο.

*22 με 36 κιλά (6 ετών και έπειτα)

Μπορεί να χρησιμοποιηθεί βοηθητικό μαξιλάρι που κοιτάζει προς τα εμπρός και να τοποθετηθεί στο μπροστινό ή πίσω μέρος του αυτοκινήτου. Το βοηθητικό μαξιλάρι ανορθώνει το κεφάλι του παιδιού και βοηθά να τοποθετηθεί η διαθέσιμη διαγώνια και οριζόντια ζώνη αυτοκινήτου ενήλικου με σωστό τρόπο.

*Ανω των 135 εκ. ύψος (παιδί άνω των 12-13 ετών)

Χρησιμοποιείται για κάθε μετακίνηση ζώνη αυτοκινήτου ενήλικου.