Η τέχνη ένωσε μαθητές Δημοτικού και παιδιά με εγκεφαλική παράλυση σε ένα σπουδαίο εκπαιδευτικό πρόγραμμα

Με χαρά ενημερωθήκαμε για την αξιόλογη διασχολική συνεργασία του 4ου Δημοτικού Σχολείου Αλίμου και του Ειδικού Δημοτικού σχολείου για παιδιά με εγκεφαλική παράλυση «Πόρτα Ανοιχτή» και θελήσαμε να αναδείξουμε αυτή την αξιέπαινη μαθητική δράση.

Στο πλαίσιο του προγράμματος «Τέχνη για όλους» το οποίο συντονίζει η εικαστικός του σχολείου Αλίμου κ. Νάνσυ Μπαλούτογλου, οι μαθητές των δυο σχολείων συνεργάστηκαν και ετοίμασαν από κοινού ένα καταπληκτικό πολιτιστικό project.

Ας γνωρίσουμε το πρόγραμμα «Τέχνη για όλους»

Για τη διεξαγωγή του προγράμματος συνεργάζονται, σε καλλιτεχνικό κυρίως επίπεδο, 50 μαθητές από το 4ο Δ.Σ. Αλίμου (τμήματα Ε1 και Στ1), 34 μαθητές του Ειδικού Δημοτικού Σχολείου και πλήθος εκπαιδευτικών με σημαντικότερες την κ. Ελένη Μαρίνη (μουσικός 4ου Δ.Σ.), την κ. Σοφία Τσανάκα (μουσικός «Πόρτας Ανοιχτής»), τις δασκάλες του 4ου Δημοτικού Αλίμου κ. Κωνσταντίνα Ανδρεοπούλου και κ. Μεταλλίδου Ζωή, την υποδιευθύντρια του Ειδικού Δημοτικού Σχολείου κ. Σταυρούλα Παναγιωτάκου και το προσωπικό (Εκπαιδευτικοί, ΕΕΠ &ΕΒΠ) του Ειδικού Δημοτικού Σχολείου.

Οι μαθητές ένωσαν τις δυνάμεις του και έστειλαν το πιο ηχηρό μήνυμα υπέρ της διαφορετικότητας και του αλληλοσεβασμού

Μέσα από σειρά συναντήσεων, οι μαθητές και των δυο σχολείων συγκρότησαν χορωδία, πήραν μέρος σε εικαστικές δραστηριότητες, ζωγράφισαν έναν εξωτερικό τοίχο στις εγκαταστάσεις της Εταιρείας Προστασίας Σπαστικών όπου στεγάζεται το ειδικό σχολείο, παρακολούθησαν τη θεατρική παράσταση «Η Ζωγραφιά του Θεού», επισκέφθηκαν το Μέγαρο Μουσικής και συμμετείχαν σε εργαστήρια για τα ανθρώπινα δικαιώματα.

Παράλληλα, οι μαθητές του 4ου Δ.Σ Αλίμου δουλεύουν καθ’ όλη τη διάρκεια της χρονιάς στο μάθημα των Εικαστικών και της Μουσικής εικαστικά έργα και τραγούδια που αφορούν στη διαφορετικότητα, την ισότητα και τον αλληλοσεβασμό, έννοιες που μελετούν και σε άλλα γνωστικά αντικείμενα.

Βασικοί στόχοι του προγράμματος «Τέχνη για όλους» είναι -κατά τα πρότυπα του “ενεργού πολίτη”- να αναπτύξουν οι μαθητές κριτική σκέψη και στάση απέναντι στη διαφορετικότητα και να αντιληφθούν ότι η Τέχνη είναι ένα εργαλείο για την αποδοχή του «άλλου», να δημιουργήσουν σχέσεις αυτοεκτίμησης, ισοτιμίας και αλληλοσεβασμού στο σχολικό και κοινωνικό τους περιβάλλον.

Το πρόγραμμα μπορεί να χαρακτηριστεί καινοτόμο καθώς χρησιμοποιείται η διαθεματική προσέγγιση, η ερευνητική ομαδοσυνεργατική μάθηση, η αυτοοργάνωση της τάξης και της επικοινωνίας, η βιωματική μορφή διδασκαλίας, η χρήση ΤΠΕ για τη δημιουργία έργων, η διαδικτυακή επικοινωνία. Μεγαλύτερη καινοτομία, όμως, αποτελεί η ίδια η διασχολική συνεργασία που διέπει το πρόγραμμα, κυρίως γιατί πρόκειται για συνεργασία γενικού και ειδικού σχολείου.

«Ο κοινωνικός ρόλος της τέχνης, άλλωστε, είναι εξίσου σημαντικός με την προσωπική πλήρωση που αυτή προσφέρει, όταν η τέχνη γίνεται τέχνη… για όλους», επισημαίνει η κ. Νάνσυ Μπαλούτογλου και δεν παραλείπει να ευχαριστήσει το ίδρυμα Ι.Σ. Λάτση, την Εταιρεία Προστασίας Σπαστικών, τη Σχολική Επιτροπή Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης Δήμου Αλίμου και Δήμου Ελληνικού-Αργυρούπολης, την κ. Εύη Εμμανουήλ για τη φωτογράφηση και βιντεοσκόπηση των δράσεων, τη διεύθυνση και των δυο σχολείων, τους εθελοντές και όλους τους εκπαιδευτικούς που βοήθησαν στην υλοποίηση του προγράμματος.