Ηλίας Καραχάλιος: Ο εκπαιδευτικός που βραβεύτηκε πανευρωπαϊκά για την Μαθητική Εικονική Επιχείρηση “ΕΛΛΙΑΔΑ” μιλά στο Infokids

Πριν λίγες μέρες είχαμε αναδείξει την σπουδαία διάκριση 3 Ελλήνων εκπαιδευτικών επιχειρηματικότητας που ξεχώρισαν από όλη την Ευρώπη και βραβεύτηκαν από το Junior Achievement Europe για την εξαιρετική υλοποίηση του project Μαθητική Εικονική Επιχείρηση – The Company Programme και την αποτελεσματική ανάπτυξη της επιχειρηματικής σκέψης των εφήβων.

Με αφορμή τη βράβευση επικοινωνήσαμε με ένα εκ των 3 εκπαιδευτικών, τον κ. Ηλία Καραχάλιο, περιβαλλοντολόγο εκπαιδευτικό που διακρίθηκε μαζί με τους μαθητές του από το ΕΝ.Ε.Ε.ΓΥ.Λ. Πύργου για την Μαθητική Εικονική Επιχείρηση «ΕΛΛΙΑΔΑ», project που υλοποιήθηκε την περσινή σχολική χρονιά. Πρόκειται για μια καινοτόμα μαθητική επιχείρηση που αγκαλιάστηκε θερμά από την τοπική κοινωνία και έκλεψε τις εντυπώσεις. καταφέρνοντας να ξεχωρίσει ανάμεσα σε εκατοντάδες μαθητικά προγράμματα επιχειρηματικότητας 39 σχολείων από 25 χώρες της Ευρώπης.

Η επιτυχία της “ΕΛΛΙΑΔΑ” και βεβαίως του κ. Καραχάλιου που συντόνισε την όλη προσπάθεια, είναι σπουδαιότερη αναλογιζόμενοι ότι οι μαθητές που την εμπνεύστηκαν, υλοποίησαν και μεγαλούργησαν είναι μαθητές Ειδικής Αγωγής που ένωσαν τις δυνάμεις τους και απέδειξαν ότι τίποτα δεν μπορεί να σταθεί εμπόδιο στην επίτευξη των ονείρων τους.

Ο κ. Καραχάλιος μας παρουσίασε το project της ΕΛΛΙΑΔΑ, μας μίλησε για το πρόγραμμα μαθητικής επιχειρηματικότητας και μας εξήγησε γιατί είναι σημαντικό οι μαθητές να συμμετάσχουν ενεργά στο εκπαιδευτικό αυτό πρόγραμμα που φιλοξενείται σε πολλά σχολεία της χώρας. Τέλος, μας μίλησε και για την ανάγκη να δοθεί περισσότερο βάρος και προσοχή στην περιβαλλοντική εκπαίδευση των μαθητών καθώς μέχρι στιγμής η εν λόγω θεματική δεν προσεγγίζεται όπως θα έπρεπε στο σύνολο της εκπαιδευτικής διαδικασίας.

Στο πρόγραμμα μαθητική «Εικονική Επιχείρηση» οι μαθητές Γυμνασίου-Λυκείου δημιουργούν ομάδες και στη διάρκεια της σχολικής χρονιάς δημιουργούν τη δική τους επιχείρηση με αληθινά προϊόντα και υπηρεσίες. Μέσα από αυτή τη διαδικασία τι δεξιότητες αποκτούν τα παιδιά;

Τα παιδιά μέσα από αυτή την διαδικασία έρχονται σε επαφή με την επιχειρηματικότητα, μαθαίνουν πώς να δημιουργούν και να αναπτύσσουν τα προϊόντα τους, πώς να τα προωθούν, πώς να συνεργάζονται και να παίρνουν αποφάσεις, πότε και με ποιον τρόπο να αξιολογούν τις αποφάσεις που παίρνουν, μα πάνω από όλα αποκτούν αυτοπεποίθηση και ετοιμάζονται για τα μελλοντικά επιχειρηματικά τους βήματα.

Φέτος βραβευτήκατε μαζί με άλλους 2 συναδέλφους σας και τα σχολεία σας διακρίθηκαν σε ευρωπαϊκό επίπεδο ως «Επιχειρηματικά Σχολεία”. Μιλήστε μας για αυτήν σας τη διάκριση. Περιγράψτε μας με ποιο project το σχολείο σας, το Ενιαίο Ειδικό Επαγγελματικό Γυμνάσιο και Λύκειο Πύργου, ξεχώρισε και διακρίθηκε. Πώς προέκυψε η ιδέα για την ΕΛΛΙΑΔΑ;

Νομίζω ότι είναι πιο σημαντικό να τονιστεί η προσπάθεια των μαθητών, γιατί αυτοί είναι που ουσιαστικά διακρίθηκαν. Εγώ προσωπικά νιώθω χαρά, τιμή και υπερηφάνεια για την προσπάθεια των «παιδιών μου».

Την περσινή χρονιά υπηρετούσα ως εκπαιδευτικός στο ΕΝΕΕΓΥΛ Πύργου όπου πρότεινα και ανέλαβα ως υπεύθυνος το project αυτό. Η ιδέα προέκυψε, θέλοντας να συνδέσουμε το αξιόλογο έργο του τομέα Γεωπονίας Τροφίμων και Περιβάλλοντος, με την επιχειρηματικότητα.

Η Εικονική Επιχείρηση μας ονομάστηκε Ελλιάδα (μετά από προτάσεις και ψηφοφορία των μαθητών) και δημιουργήσαμε 2 προϊόντα, τυποποιημένο εξτρά παρθένο ελαιόλαδο και καλλυντικές κρέμες προσώπου από ελαιόλαδο και αλόη.

Τόσο οι ελιές όσο και η αλόη (τα βασικά συστατικά των τελικών προϊόντων μας) καλλιεργήθηκαν και  μαζεύτηκαν από τους μαθητές στο χώρο του σχολείου. Το όραμα της επιχείρησης είναι οι μαθητές να εκμεταλλεύονται τους διαθέσιμους φυσικούς πόρους επιχειρηματικά, δημιουργώντας μια επιχείρηση που θα διοικείται από τους ίδιους, θα μοιράζονται αρμοδιότητες και θα εξασφαλίζουν έσοδα για την καλύτερη λειτουργία του σχολείου.

Ποια είναι τα προσόντα ενός επιτυχημένου μαθητή επιχειρηματία, κατά τη γνώμη σας;

Αγάπη για αυτό που κάνει, πίστη στον εαυτό του, στην ομάδα του και στην επιχείρησή του, όραμα και σωστή καθοδήγηση. Προσωπικά θεωρώ πολύ σημαντικό τον ρόλο του εκπαιδευτικού συστήματος στην προσπάθεια ανάπτυξης κατάλληλων δεξιοτήτων.

Μπορείτε να μας περιγράψετε την ειδικότητά σας ως περιβαλλοντολόγος καθηγητής; Θεωρείτε ότι η περιβαλλοντική εκπαίδευση στα σχολεία καλύπτεται επαρκώς; Ποιες είναι οι δικές προτάσεις βελτίωσης;

Νομίζω ότι μπορώ να σας μιλάω για ώρες για το συγκεκριμένο θέμα. Η απάντηση είναι πως “όχι” δεν καλύπτεται επαρκώς. Θεωρώ ότι πρέπει να γίνουν πολλά βήματα και οι αλλαγές θα γίνουν ορατές μια γενιά μετά.

Αν και θεωρητικά η περιβαλλοντική εκπαίδευση αποτελεί βασικό μάθημα του αναλυτικού οδηγού σπουδών στην Ελλάδα, ο αειφόρος τρόπος συμπεριφοράς περνάει μέσα από όλα τα μαθήματα. Δηλαδή στο μάθημα των Θρησκευτικών ο εκπαιδευτικός θα πρέπει να το κάνει με τρόπο που ο μαθητής να σέβεται το περιβάλλον. Δεν νομίζω ότι χρειάζεται να εξηγήσω πως κάτι τέτοιο δεν συμβαίνει ούτε μπορεί να συμβεί.

Το σχολείο δεν έχει το ρόλο που θεωρεί η πλειοψηφία των πολιτών και αυτό είναι έλλειμα παιδείας. Το σχολείο είναι ο προθάλαμος της κοινωνίας και έχει το ρόλο να προετοιμάζει του μελλοντικούς πολίτες της. Η απάντηση μπορεί να έρθει πολύ απλά, αν σκεφτούμε τι συμπολίτες θέλουμε να έχουμε αύριο στην κοινωνία. Εμένα προσωπικά δεν με νοιάζει ο συμπολίτης μου να λύνει διαφορικές εξισώσεις ούτε ολοκληρώματα. Με νοιάζει να είναι σωστός, δίκαιος, ενημερωμένος, ενεργός, να έχει ευαισθησίες κλπ.

Συνεπώς απαιτείται αλλαγή του εκπαιδευτικού συστήματος με:

  • Αλλαγή του οδηγού σπουδών (πολύ περισσότερα μαθήματα στους τομείς του περιβάλλοντος, της κοινωνίας και της οικονομίας)
  • Έμφαση στην ανάπτυξη δεξιοτήτων και όχι γνώσεων
  • Εκπαίδευση κατάρτιση και αξιολόγηση

Από φέτος το μάθημα της επιχειρηματικότητας έχει ενταχθεί στο πιλοτικό πρόγραμμα Εργαστήριο Δεξιοτήτων σε επιλεγμένα δημόσια σχολεία της χώρας. Στο εξωτερικό η επιχειρηματικότητα ήδη διδάσκεται σε όλες τις βαθμίδες. Ποιοι είναι οι λόγοι για τους οποίους κρίνετε απαραίτητη την εισαγωγή των παιδιών, από μικρή ηλικία, στις βασικές έννοιες της επιχειρηματικότητας;

Κάθε κοινωνία που θέλει οι πολίτες της να έχουν συγκεκριμένες δεξιότητες, οφείλει να τους εκπαιδεύσει από το σχολείο. Συνεπώς αν θεωρούμε την επιχειρηματικότητα σημαντική για την κοινωνία, τότε θα πρέπει οι μαθητές να διδάσκονται την επιχειρηματικότητα, αν θέλουμε να έχουν περιβαλλοντική συνείδηση θα πρέπει να διδάσκονται περιβαλλοντική αγωγή, αν θέλουμε να είναι κοινωνικά ευαισθητοποιημένοι αντίστοιχα μαθήματα κοινωνικής αγωγής.

Τι να περιμένουμε από την «Εικονική Επιχείρηση» στο μέλλον;

Δυστυχώς ως αναπληρωτής εκπαιδευτικός δεν βρίσκομαι στο ίδιο σχολείο. Φέτος υπηρετώ στο ΕΕΕΕΚ Αγίου Δημητρίου στην Αθήνα, συνεπώς μπορώ να προσφέρω στους μαθητές αν μου ζητηθεί, από μακριά. Πάντως θεωρώ ότι η αρχή έχει γίνει για να επαναλαμβάνουν την διαδικασία κάθε χρόνο, τώρα ξέρουμε πώς γίνεται.