Παιδιατρική εργοθεραπεία: Βελτιώστε τις αναπτυξιακές διαταραχές του παιδιού με τη δύναμη του παιχνιδιού

Εργοθεραπεία ή θεραπεία μέσω έργου λοιπόν! Τι να σημαίνει ακριβώς αυτό; Αρχικά με τον όρο θεραπεία δεν εννοείται ότι οι εργοθεραπευτές έχουν το μαγικό ελιξίριο να εξαφανίζουν διαταραχές και δυσκολίες. ‘Έχουν όμως τη γνώση και το υπόβαθρο να φροντίσουν άτομα που το έχουν ανάγκη ώστε να μπορούν να λειτουργούν όσο το δυνατό πιο αυτόνομα στην καθημερινότητα τους, να είναι όσο το δυνατό πιο ενεργά μέλη του κοινωνικού τους πλαισίου, να αυξηθεί το κίνητρο τους για ενεργή συμμετοχή και να νιώθουν χαρούμενοι και ικανοποιημένοι με τους εαυτούς τους.

Από την άλλη η λέξη έργο αναφέρεται σε κάθε σωματική ή πνευματική δραστηριότητα στην οποία το ίδιο το άτομο επιθυμεί να είναι σε θέση να εμπλακεί στην καθημερινότητά του, ενώ ταυτοχρόνως αναφέρεται και στο βασικό εργαλείο των εργοθεραπευτών, τη «σκόπιμη δραστηριότητα», αφού η θεραπεία γίνεται κυρίως μέσα από δραστηριότητες που έχουν νόημα και αξία για αυτόν που τις δέχεται (Παγκύπριος Σύλλογος Εργοθεραπεύτων).

Η καθημερινότητα ενός ατόμου προϋποθέτει την ισορροπημένη συμμετοχή και ενεργή εμπλοκή του σε διάφορες δραστηριότητες που με άλλα λόγια σημαίνει πως όλοι μας στη διάρκεια της ημέρας (και της νύχτας) καλούμαστε να μπορούμε με αρμονία να συναντάμε τις προκλήσεις, μη αφήνοντας κάποιο από τους βασικούς τομείς λειτουργικής ενασχόλησης πίσω. Για παράδειγμα η εικόνα ενός ατόμου που δεν φροντίζει επαρκώς τον εαυτό του ή το περιβάλλον του γιατί μπορεί να εργάζεται πολλές ώρες, να διασκεδάζει αλόγιστα ή να παίζει ηλεκτρονικά παιχνίδια στη μεγαλύτερη διάρκεια της ημέρας, δεν μπορεί να χαρακτηριστεί ως λειτουργική. Θα μπορούσε βέβαια κάποιος να σκεφτεί ότι με τους ρυθμούς της σύγχρονης κοινωνίας ενδεχομένως όλοι να χρειαζόμαστε εργοθεραπεία! Ωστόσο δεν είναι αυτή η πρόθεση, αλλά είναι το να δοθεί έμφαση στη σημασία που έχουν όλοι οι τομείς και να αναγνωρίσουμε ότι κάποιοι τομείς που θεωρούνται αυτονόητο να μπορούμε να φέρουμε εις πέρας για κάποιους ανθρώπους αποτελούν σημείο δυσκολίας. Έτσι, τα άτομα αυτά καταφεύγουν να ενασχολούνται με τομείς ή δραστηριότητες που τους είναι πιο εύκολες ή λιγότερο προκλητικές. Μπορούμε όλοι εδώ να σκεφτούμε το παιδί που δυσκολεύεται να συγκεντρωθεί και κάνει συχνά διαλείμματα θέλοντας νερό, τουαλέτα, φαγητό, κλπ, το παιδί που δυσκολεύεται στις δεξιότητες του και ζητά από τους γονείς να το ντύσουν, στο παιδί που δυσκολεύεται να γράψει και προτιμά να παίξει στην αυλή, κοκ, το οποίο στο τέλος αποκαλείται με διάφορους χαρακτηρισμούς που επιβαρύνουν την αυτό-εικόνα του (‘τεμπέλης, χειριστικός, κακομαθημένος, ανώριμος’ και άλλα πολλά). Ας μην ξεχνάμε άλλωστε ότι η συμπεριφορά είναι η κορυφή του παγόβουνου κάτω από το οποίο πολλοί παράγοντες μπορεί να συνεισφέρουν καθώς και ότι πολλές φορές (στις περιπτώσεις παιδιών) η συμπεριφορά είναι η δυνατότερη τους φωνή την οποία πρέπει να ‘ακούσουμε’ με μεγάλη προσοχή.

Διαβάστε περισσότερα στο Infokids.com.cy