Μερικές ιδέες που μπορεί να βοηθήσουν τους γονείς και παιδιά σύμφωνα με την ψυχολόγο
Η σχολική μελέτη για άλλους μαθητές είναι μία απλή υποχρέωση, για άλλους είναι αγγαρεία και για άλλους ένα σκέτο μαρτύριο.
Η ψυχολόγος, Όλγα Ζηκοπούλου παραθέτει μερικές ιδέες που μπορεί να βοηθήσουν τους γονείς να μάθουν στα παιδιά πώς να οργανώνουν τη σχολική τους μελέτη.
Οργάνωση χρόνου, χώρου και υλικού
- Προσδιορίστε μαζί με το παιδί μία συγκεκριμένη ώρα κατά την οποία θα ξεκινά τα μαθήματά του. Σεβαστείτε τη επιθυμία του να ξεκουραστεί μετά το σχολείο αλλά μην το αφήνετε να ξεκινήσει τις εργασίες του αργά το απόγευμα.
- Βοηθήστε το να οργανώσει το χρόνο του. Ερωτήσεις όπως «τι έχω για αύριο», «πόση ώρα θα χρειαστώ», «από τι θα ξεκινήσω και πώς θα συνεχίσω» είναι πολύ βοηθητικές για την οργάνωση της μελέτης. Η δημιουργία μίας λίστας με τις ασκήσεις και τις εργασίες που έχει το παιδί είναι πολύ χρήσιμη. Βοηθήστε το να μάθει να υπολογίζει πόσο χρόνο χρειάζεται για την κάθε εργασία
- Φροντίστε να υπάρχει στο δωμάτιο που μελετά ένα ρολόι. Για τα μικρότερα παιδιά χρησιμοποιήστε οπτικές ενδείξεις (πχ. θα έρθω να δω τι έχεις κάνει όταν ο δείκτης πάει ….).
- Το παιδί είναι σημαντικό να μελετά σε ένα συγκεκριμένο χώρο του σπιτιού που είναι ήσυχος, έχει καλό φωτισμό και δεν έχει πολλά διασπαστικά ερεθίσματα.
- Φροντίστε να έχει δίπλα του ό,τι χρειάζεται για τη μελέτη του (βιβλία, μολύβια, τετράδια κ.λ.π.).
Πρόγραμμα και Οργάνωση Εργασιών
- Αφού γράψετε μαζί του το εβδομαδιαίο πρόγραμμα δραστηριοτήτων και μαθημάτων βάλτε το σε ένα εμφανές σημείο στο χώρο που μελετά.
- Βοηθήστε να χωρίσει τις εργασίες του σε μικρότερα μέρη που μπορεί να ολοκληρώσει με μεγαλύτερη ευκολία
- Δείξτε του πώς να οργανώνει τις μεγαλύτερες εργασίες/υποχρεώσεις (π.χ. εβδομαδιαίο τεστ) κάνοντας μαζί ένα πρόγραμμα για το τι να κάνει κάθε μέρα.
- Βρείτε μαζί με το παιδί τρόπους για να οργανώσει τα βιβλία και τις εργασίες του. Για παράδειγμα, χρησιμοποιήστε φακέλους με διαφορετικό χρώμα για τις εργασίες και τα φυλλάδια κάθε μαθήματος.
- Προτρέψτε το να ετοιμάζει την τσάντα του από το προηγούμενο βράδυ.
- Επιτρέψτε του να κάνει συχνά και σύντομα διαλείμματα, εάν το έχει ανάγκη
Βοήθεια και Υποστήριξη
- Βοηθήστε το να ξεκινήσει να κάνει τις εργασίες του. Διαβάστε μαζί τις οδηγίες, κάντε το πρώτο παράδειγμα μαζί και αφήστε το να ολοκληρώσει μόνο του.
- Βοηθάω το παιδί με τις εργασίες του δε σημαίνει ότι τις κάνω εγώ. Όταν το παιδί ζητά βοήθεια δώστε του κάποιες κατευθύνσεις για το πώς να συνεχίσει και αποφύγετε να δώσετε έτοιμες απαντήσεις. Διαφορετικά δίνετε το μήνυμα ότι «όταν δυσκολεύομαι, κάποιος άλλος θα κάνει τις εργασίες μου».
- Θυμηθείτε ότι δεν είναι δική σας υποχρέωση να διορθώνετε όλα τα λάθη που έχει στις εργασίες του ή να το βάζετε να την κάνει ξανά και ξανά μέχρι να είναι τέλεια.
- Η στάση που κρατάτε εσείς απέναντι στη σχολική μελέτη και τις σχολικές εργασίες επηρεάζει σημαντικά και τη στάση του παιδιού.
Επιβράβευση και παρακολούθηση της προόδου
- Επιβραβεύστε το παιδί όταν προσπαθεί και ολοκληρώνει τις εργασίες του. Διορθώστε μαζί τα λάθη του αποφεύγοντας την κριτική, την αποδοκιμασία και τα αρνητικά σχόλια.
- Επικοινωνήστε τακτικά με τους εκπαιδευτικούς και συνεργαστείτε ώστε να λειτουργείτε όλοι μαζί σαν ομάδα. Ενημερωθείτε συχνά για την πρόοδο και την πορεία του παιδιού και συζητήστε από κοινού τρόπους για να το βοηθήσετε πιο αποτελεσματικά.
Είναι σημαντικό να θυμάστε ότι τα παιδιά πρέπει να εξασκηθούν στις παραπάνω δεξιότητες πριν αρχίσουν να τις χρησιμοποιούν μόνα τους και χωρίς υπενθύμιση ή καθοδήγηση από εσάς. Γι’ αυτό, τον πρώτο καιρό χρειάζεται συνέπεια, σταθερότητα και υπομονή.
Διαβάστε επίσης:
«Βάλε το ποτήρι στη θέση του»: Άσκηση ανάγνωσης για παιδιά με δυσλεξία
4 τρόποι για να πείσουμε το παιδί ότι μπορεί να τα καταφέρει στο σχολείο