Σχ. χρονιά 2019-2020: Τι θα γίνει με τα Πρότυπα Πειραματικά Σχολεία;

Σε ανοιχτή επιστολή τους προς το υπουργείο Παιδείας, οι Σύλλογοι Γονέων και Κηδεμόνων των Προτύπων Γυμνασίων Βαρβακείου, Αναβρύτων και Ιωνιδείου Σχολής Πειραιά κρούουν τον κώδωνα του κινδύνου για την υποβάθμιση των Προτύπων Σχολείων καθώς οι θεσμοί, οι οποίοι ρυθμίζουν τη λειτουργία τους έχουν παραλύσει, το νομικό πλαίσιο που διέπει τη λειτουργία τους καταστρατηγείται, ενώ καθίσταται αμφίβολη και η διεξαγωγή των εξετάσεων για την εισαγωγή μαθητών στα Πρότυπα. Μάλιστα, την επιστολή συνυπογράφουν τριανταοκτώ προσωπικότητες από τον ακαδημαϊκό και πανεπιστημιακό χώρο, δικαστές, επιστήμονες, συγγραφείς, σκηνοθέτες, ηθοποιοί

Με την επιστολή τους “Η Παιδεία σε αναστολή”, οι γονείς ζητούν την άμεση εφαρμογή του νομικού καθεστώτος που διέπει τη λειτουργία των Προτύπων και την επαναλειτουργία της ΔΕΠΠΣ (Διοικούσας Επιτροπής Προτύπων Πειραματικών Σχολείων) ώστε τα σχολεία αυτά να συνεχίσουν να υπάρχουν και να επιτελούν τους στόχους τους. Όπως επισημαίνει ο Σύλλογος «είναι δικαίωμα των παιδιών που αγωνίστηκαν για την εισαγωγή τους σ’ αυτά, επιβράβευση των εκπαιδευτικών που τα στήριξαν αλλά και ελπίδα για την ελληνική κοινωνία!».

Υπενθυμίζεται ότι τα Πρότυπα Σχολεία είναι ένας θεσμός επιτυχημένος και καταξιωμένος  από την ίδια την ιστορία του δημόσιου εκπαιδευτικού συστήματος που προάγει την ισότητα και τη Δημοκρατία, γιατί στα εν λόγω σχολεία εισάγονται και λαμβάνουν μία υψηλής ποιότητας δημόσια παιδεία και εκπαίδευση, τα παιδιά όλων των κοινωνικών στρωμάτων.

Αυτό είναι το κείμενο της επσιτολής για τα Πρότυπα Πειραματικά Σχολεία

Τη σχολική χρονιά 2012-2013 συνέβη κάτι αξιοσημείωτο για την ελληνική πραγματικότητα.

Ήταν η χρονιά, κατά την οποία εκπαιδευτικοί δέχτηκαν για πρώτη φορά να αξιολογηθούν – προκειμένου να επιλεγούν για να διδάξουν στα Πρότυπα Πειραματικά Σχολεία (ΠΠΣ) – και ήταν επίσης η χρονιά, κατά την οποία η επιλογή των μαθητών έγινε με εξετάσεις.

Η σύζευξη αυτή, μαζί με το εκπαιδευτικό όραμα κάποιων ανθρώπων, οδήγησε στην άνθιση των 60 τότε Προτύπων Πειραματικών Σχολείων.

Μέσα σε μια διετία τα ΠΠΣ είχαν αρχίσει να διαμορφώνουν μια νέα δημιουργική εκπαιδευτική πραγματικότητα αλλά και να συμπαρασύρουν την παιδεία προς μια ανοδική πορεία.

Εν ολίγοις υπηρετούσαν τον σκοπό για τον οποίο σχεδιάστηκαν, λειτουργώντας ως παραδείγματα προς μίμηση.

Μια κοινωνία με υγιή αντανακλαστικά στοχεύει στην άμεση αναπαραγωγή των επιτυχημένων μοντέλων της.

Εξάλλου τα λαμπρά επιτεύγματα στον χώρο των Τεχνών, των Γραμμάτων, της Επιστήμης και του Αθλητισμού είναι που μας κάνουν κάθε τόσο υπερήφανους.

Τα τελευταία χρόνια, ωστόσο, η αξιολόγηση των εκπαιδευτικών έχει αδρανήσει ως διαδικασία, η εισαγωγική εξέταση των μαθητών δαιμονοποιήθηκε και περιορίστηκε στα πέντε πρότυπα, ενώ οι καινοτόμες δράσεις εξαφανίζονται από τον εκπαιδευτικό ορίζοντα.

Δυστυχώς, κατά το τρέχον εκπαιδευτικό έτος, , εμείς, οι γονείς των μαθητών των ΠΠΣ, με ιδιαίτερη ανησυχία διαπιστώνουμε ότι οι θεσμοί, οι οποίοι ρυθμίζουν τη λειτουργία των σχολείων αυτών, παρέλυσαν και το νομικό πλαίσιο που διέπει τη λειτουργία τους καταστρατηγείται.

Η θητεία των φορέων εισήγησης και λήψης αποφάσεων έχει λήξει, χωρίς πρόβλεψη ανανέωσής της. Συνέπεια αυτού είναι η αβεβαιότητα για την διεξαγωγή των εξετάσεων εισαγωγής μαθητών στα πρότυπα και η αντίστοιχη αβεβαιότητα για τη διαδικασία κλήρωσης στα πειραματικά το προσεχές σχολικό έτος, όπως και η απουσία πλαισίου κάλυψης των κενών διδακτικών ωρών.

Θα γίνουν οι εξετάσεις με αξιοκρατικό τρόπο όπως μέχρι τώρα; Θα υπάρχουν αξιολογημένοι καθηγητές στα σχολεία αυτά τον Σεπτέμβριο; Κανείς δε γνωρίζει και κάνεις υπεύθυνος δεν απαντά.

Μία χώρα που θέλει να πάει μπροστά οφείλει να αναβαθμίσει την εκπαιδευτική διαδικασία, δίνοντας ευκαιρία συμμετοχής σε όλο και περισσότερα παιδιά με αφοσίωση στον στόχο και θέληση να αγωνιστούν, ώστε αυτά αργότερα να αποτελέσουν την κινητήρια δύναμη για την ανάπτυξη. Η σύγχρονη Ελλάδα το έχει ανάγκη περισσότερο από ποτέ!

Ζητούμε, λοιπόν, άμεσα την εφαρμογή του νομικού πλαισίου που διέπει την λειτουργία των Προτύπων Πειραματικών Σχολείων και την επαναλειτουργία της ΔΕΠΠΣ (Διοικούσας Επιτροπής Προτύπων Πειραματικών Σχολείων) ώστε τα σχολεία αυτά να συνεχίσουν να υπάρχουν και να επιτελούν τους στόχους τους. Είναι δικαίωμα των παιδιών που αγωνίστηκαν για την εισαγωγή τους σ’ αυτά, επιβράβευση των εκπαιδευτικών που τα στήριξαν αλλά και ελπίδα για την ελληνική κοινωνία!

Οι 38 προσωπικότητες που προσυπογράφουν την επιστολή:

1 Αβέρωφ Έφη (μουσικολόγος)

2 Αλεξανδρίδης Αθανάσιος (Παιδοψυχίατρος, Ψυχαναλυτής)

3 Αναστασοπούλου-Κριμιζή Μαρία (συνταξιούχος Καθηγήτρια Αγγλικής & συγκριτικής Λογοτεχνίας του Πανεπιστημίου Αθηνών)

4 Αργυρός Ευάγγελος (Πάρεδρος του συμβουλίου επικρατείας)

5 Αχιλλέως Κλαίρη (Δρ.Φυσικής, Εκπαιδευτικός-Υποδιευθύντρια 1ου Πειραματικού Λυκείου Θεσσαλονίκης “Μανόλης Ανδρόνικος”, Μέλος ΕΠΕΣ)

6 Βερεμής Θάνος (Ιστορικός-Πανεπιστημιακός)

7 Βερεμής Μάρκος (Επιχειρηματίας)

8 Γιανναράς Χρήστος (ομότιμος Καθηγητής Φιλοσοφίας)

9 Δαγκλής Α.Ιωάννης (Καθηγητής του ΕΚΠΑ)

10 Δήμου Νίκος (Συγγραφέας)

11 Καλλιβρούσης Ιωακείμ (Φυσικός, Διαφημιστής, επικοινωνιολόγος , Πρόεδρος Συντονιστικής Επιτροπής Συλλόγων Ιδιωτικών Σχολείων Ελλάδας)

12 Κανάρης Τσίγκανος (Καθηγητής Αστροφυσικής)

13 Καράμπελας Γιώργος(Ομότιμος Καθηγητής νευρολογίας)

14 Καφετζόπουλος Αντώνης (Ηθοποιός)

15 Κορρές Μανώλης (Ομότιμος καθηγητής ΕΜΠ, Δρ.Αρχιτέκτων-Μηχ.ΕΜΠ, Dr.Ph.h.c. FUBerlin.)

16 Κριμιζής Σταμάτιος (Ακαδημαϊκός)

17 Λουκαΐτου-Σιδέρη Αναστασία (Αρχιτέκτονας, Associate Dean of Academic Affairs και Urban Planning Professor στο UCLA School of Public Affairs)

18 Μακρόπουλος Κωνσταντίνος (Ομότιμος καθηγητής του ΕΚΠΑ πρώην κοσμήτορας της σχολής θετικών επιστημών του ΕΚΠΑ)

19 Μαρκουλάκης Κωνσταντίνος (Ηθοποιός)

20 Μεταξά Μαργαρίτα (Φυσικός, εκπαιδευτικός δευτεροβάθμιας, δρ)

21 Μιχαηλίδης Τεύκρος (Μαθηματικός-Συγγραφέας)

22 Μιχαλοπούλου Αμάντα (Συγγραφέας)

23 Μουτσόπουλος Μ.Χαράλαμπος (Ακαδημαϊκός)

24 Μπενέτου Βασιλική (Αναπληρώτρια καθηγήτρια, Ιατρική Σχολή, Εθνικό και Καποδιστριακό Πανεπιστήμιο Αθηνών)

25 Μπουλμέτης Τάσος (Σκηνοθέτης)

26 Ξυδάκης Νίκος (Μουσικός)

27 Παπαθεοδωρίδης Γεώργιος (Καθηγητής, Ιατρική Σχολή, Εθνικό και Καποδιστριακό Πανεπιστήμιο Αθηνών & Διευθυντής Παν/κής Γαστρεντερολογικής Κλινικής Γ.Ν.Α. «Λαϊκό»)

28 Πίττας Κωνσταντίνος (Φωτογράφος, απόφοιτος Βαρβακείου)

29 ΣύψαΒάνα(Αναπληρώτριακαθηγήτρια, ΙατρικήΣχολή, ΕθνικόκαιΚαποδιστριακό Πανεπιστήμιο Αθηνών)

30 Τζιφάκης Χρήστος (Μουσικός συνθέτης σολίστ κιθάρας)

31 Τόμπρας Γιώργος (Kαθηγητής & Πρόεδρος του τμήματος φυσικής του ΕΚΠΑ)

32 Τραχανάς Στέφανος (διευθύντης κέντρου διαδικτυακών μαθημάτων mathesis πανεπιστημιακες εκδόσεις Κρήτης)

33 Φακίνου Ευγενία (Συγγραφέας)

34 Χαΐνης Δημήτρης Αποστολάκης (Σύλλογος Γονέων και Κηδεμόνων Προτύπου Πειραματικού Βαρβακείου Γυμνασίου)

35 Χανιώτης Άγγελος (Αντεπιστέλλον Μέλος Ακαδημίας Αθηνών , Καθηγητής Αρχαίας Ιστορίας Ινστιτούτου Προηγμένων Μελετών, Πρίνστον, τ.αντιπρύτανης Πανεπιστημίου Χαϊδελβέργης)

36 Χαραλαμπόπουλος Βασίλης (Hθοποιός)

37 Χριστοδουλάκης Ιωάννης (Φυσικός, Dr.researchfellow ΕΚΕΦΕ, Δημόκριτος ΕΚΠΑ)

38 Ψυχογυιού Μήνα (Επίκουρη Καθηγήτρια Παθολογίας Λοιμώξεων, ΕΚΠΑ).