Αρχική Σχολή Γονέων Το Infokids βρέθηκε στα γραφεία της ΔΩΡΕΑΝ γραμμής συμβουλευτικής για γονείς 115 25: Τι μάθαμε εκεί

Το Infokids βρέθηκε στα γραφεία της ΔΩΡΕΑΝ γραμμής συμβουλευτικής για γονείς 115 25: Τι μάθαμε εκεί

Πόσες φορές σας έχει τύχει να αντιμετωπίζετε ένα πρόβλημα με το παιδί σας, π.χ. να αντιδρά στη μελέτη των μαθημάτων του, να έχει προβλήματα με συμμαθητές ή δασκάλους στο σχολείο, να ξυπνά με εφιάλτες μέσα στη νύχτα, και να χρειάζεστε άμεσα τη συμβουλή ενός ψυχολόγου, χωρίς όμως να έχετε τον χρόνο ή την οικονομική δυνατότητα να επισκεφθείτε κάποιον ειδικό στο γραφείο του; Αμέτρητες -είναι η απάντηση. Και δεν είστε οι μόνοι. Οι περισσότεροι, λοιπόν, καταλήγετε να συζητάτε το πρόβλημα με φίλους ή σε forum γονιών και τις περισσότερες φορές... να μη βγάζετε άκρη! Όλα αυτά επειδή κανείς δεν σας έχει μιλήσει μέχρι σήμερα για την Γραμμή στήριξης 11525 της Ένωσης «Μαζί για το Παιδί».

Τι είναι η Γραμμή στήριξης 11525

Ξεκίνησε την λειτουργία της το 2009 και σκοπός της είναι η ψυχολογική στήριξη και η παροχή συμβουλών και κατευθύνσεων σε γονείς, παιδιά και εφήβους όλης της Ελλάδας. Προσφέρει δωρεάν συμβουλές και λύσεις σε καθημερινά προβλήματα που μπορεί να αντιμετωπίζουν γονείς και παιδιά όλων των ηλικιών και, μέσω των ειδικών της, απαντά σε ό,τι μπορεί να απασχολεί τη μέση ελληνική, και όχι μόνο, οικογένεια. Ενδεικτικά, το 2017 έλαβε 6.300 κλήσεις, με το 50% αυτών να προέρχονται από την επαρχία.

Το infokids.gr βρέθηκε στα γραφεία του «Μαζί για το παιδί» στο κέντρο της Αθήνας, συνομίλησε με τους υπευθύνους της γραμμής, αλλά και με κοινωνικούς λειτουργούς και ψυχολόγους, οι οποίοι καθημερινά απαντούν στα αγωνιώδη τηλεφωνήματα γονέων και παιδιών, και ανακάλυψε τι πραγματικά απασχολεί σήμερα τη μέση ελληνική οικογένεια.

Ποια είναι, λοιπόν, τα προβλήματα που αντιμετωπίζουν οι οικογένειες σήμερα και μέχρι πού μπορεί να φτάσει η βοήθεια της συμβουλευτικής γραμμής 11525; Οι μπαμπάδες ή οι μαμάδες καλούν περισσότερο την γραμμή και ποιο πρόβλημα φαίνεται να απασχολεί περισσότερο τα τελευταία χρόνια;

«Τα όρια στο παιδί, η ανακοίνωση του διαζυγίου, ο χρόνος που θα χρησιμοποιούν τα παιδιά το tablet ή το κινητό, οι συγκρούσεις μέσα στην οικογένεια, αλλά και οι ελευθερίες ενός εφήβου, είναι τα πιο συχνά θέματα για τα οποία οι γονείς μας καλούν», μας λέει η κα. Σοφία Καμαρέτα, συντονίστρια της γραμμής (φωτό). «Το μεγαλύτερο ποσοστό των καλούντων είναι γυναίκες – μαμάδες, οι οποίες αγχώνονται για τα πιο καθημερινά ζητήματα που απασχολούν μια οικογένεια», συμπληρώνει.

Ποια είναι η ειδικότητα εκείνων που απαντούν στα τηλεφωνήματα και τι άλλο προσφέρει η Γραμμή;

Την γραμμή πλαισιώνουν ψυχολόγοι, κοινωνικοί λειτουργοί, ψυχοθεραπευτές και σύμβουλοι ψυχικής υγείας. Σύμφωνα με την κ. Καμαρέτα, ωστόσο, «Η Γραμμή 11525 είναι η μία όψη του νομίσματος. Υπάρχει και το συμβουλευτικό κέντρο, στο οποίο γίνονται ομαδικές συναντήσεις ή συναντήσεις κατ’ ιδίαν γονέων με συμβούλους, ενώ αν καταλάβουμε, ότι ένα ζήτημα απασχολεί έντονα μεγάλο μέρος της κοινότητας διοργανώνουμε και τα αντίστοιχα σεμινάρια στον χώρο μας ή και σε σχολεία -όλα αυτά πάντα εντελώς δωρεάν!».

Σας έχουν καλέσει ποτέ για "σκληρά" ζητήματα, π.χ. ενδοοικογενειακή βία;

«Συνήθως μας καλούν για ένα θέμα το οποίο είναι η κορυφή του παγόβουνου. Οι σχέσεις μεταξύ των δύο γονέων αντικατοπτρίζονται και στην συμπεριφορά του παιδιού. Αν το παιδί είναι, για παράδειγμα, επιθετικό ή πολύ νευρικό έχει, πολύ πιθανά, μία τέτοια συμπεριφορά ως πρότυπο. Συχνά μας καλούν για άλλα θέματα και σιγά σιγά αρχίζουν να διαφαίνονται άλλα ζητήματα πίσω από αυτά», εξηγεί η κ. Καμαρέτα.

Μέχρι πού μπορεί να φτάσει η βοήθεια της Γραμμής;

Η υπεύθυνη συμπληρώνει: «Η Γραμμή έχει συμβουλευτικό χαρακτήρα, δεν έχει ρόλο ψυχοθεραπευτικής στήριξης σε βάθος χρόνου, οπότε προσπαθούμε να εμψυχώσουμε τον καλούντα, να τον στηρίξουμε, να τον ενθαρρύνουμε, να τον βοηθήσουμε για κάποιο ζήτημα εκείνης της στιγμής, αλλά αν διαπιστώσουμε, ότι υπάρχει και κάτι βαθύτερο, το οποίο καλό είναι να το διαχειριστεί λιγάκι διαφορετικά ή πιο συστηματικά εκείνος που καλεί, τότε θα παραπέμψουμε σε έναν δημόσιο, χωρίς χρέωση φορέα, για να παρέχουμε ολοκληρωτική βοήθεια».

«Πάντα σε ένα τηλεφώνημα εξετάζουμε όλους τους παράγοντες. Αν για παράδειγμα καλέσει μία μαμά και πει, ότι το παιδί της είναι επιθετικό, θα ψάξουμε λιγάκι και την σχέση του ζευγαριού. Και έχουν υπάρξει τέτοιες περιπτώσεις, όπου έχουμε αντιληφθεί, ότι υπάρχει κακοποίηση από την πλευρά του συζύγου προς τη μητέρα. Εκεί, λοιπόν, προσπαθούμε να πλαισιώσουμε την κατάσταση, να στηρίξουμε την μητέρα και να τις δώσουμε και κάποιες άλλες επιλογές», συμπληρώνει ο κ. Νίκος Γιώτας κοινωνικός λειτουργός – ψυχοθεραπευτής της Γραμμής 11525 και συνεχίζει:

«Πολλές φορές η συμπεριφορά του παιδιού είναι απόρροια μιας κατάστασης που βιώνει στο σπίτι. Το παιδί, σε όποια ηλικία και αν είναι, μιμείται τις συμπεριφορές του ενήλικα. Οπότε είναι πολύ πιθανό, αν βλέπει μία συμπεριφορά συχνά στο σπίτι να θεωρεί, ότι αυτή είναι και η σωστή και να την υιοθετεί. Εμείς, προσπαθούμε να δείξουμε στην μητέρα τις εναλλακτικές της, να της δώσουμε να καταλάβει, τι πρέπει να πράξει για το καλό το δικό της, αλλά και των παιδιών της και να την προτρέψουμε να κάνει, αν κρίνεται απαραίτητο, μια καταγγελία, η οποία μπορεί να είναι και ανώνυμη και την οποία θα παραπέμψουμε στην αρμόδια εισαγγελία».

«Και προσπαθούμε πάντα να αποφεύγουμε τις απευθείας συμβουλές. Προσπαθούμε να “ανοίγουμε” το θέμα, να βλέπουμε λίγο τα πράγματα και από την πλευρά του παιδιού, πώς μπορεί εκείνο να βιώνει μία κατάσταση, ακόμα και κάτι που οι μεγαλύτεροι, ίσως να θεωρούν απλό - πώς νιώθει ένα παιδί όταν το πιέζουν οι γονείς να διαβάσει, πώς αισθάνεται το παιδί όταν το τιμωρεί ο γονιός - αναλύουμε το ζήτημα στη σχέση γονέα και παιδιού. Δε μένουμε μόνο στην δυσκολία για την οποία μας κάλεσαν, προσπαθούμε να διευρύνουμε την κουβέντα για να ανακαλύψουμε τι αντίκτυπο έχει όλο αυτό στην οικογένεια», προσθέτει ο κ. Λευτέρης Πετρόπουλος, διδάκτωρ ψυχολογίας – ψυχοθεραπευτής της Γραμμής.

Καλούν παιδιά ή έφηβοι την Γραμμή;

Ο κ. Πετρόπουλος απαντά: «Συνήθως καλούν οι γονείς και εκείνοι είναι που προτρέπουν ή αναγκάζουν το παιδί να μιλήσει. Πρέπει, όμως, να καταλάβουν και εκείνοι, ότι το παιδί δεν πρέπει να έρχεται σε εμάς εκφοβιστικά. Όταν θελήσει, θα μιλήσει και όταν καταλάβει, ότι μπορεί να ανοιχτεί και να βοηθηθεί, τότε θα το κάνει και πιο εύκολα. Όλα, όμως, ξεκινούν από το παράδειγμα του γονέα. Αν τα παιδιά αντιληφθούν, πως υπάρχει μια αλλαγή στην συμπεριφορά, μια μεταστροφή στην οικογένεια, μετά το τηλεφώνημά τους εδώ ή μετά την συνεδρία ή το σεμινάριο που παρακολούθησαν, τότε και εκείνα πιο εύκολα θα δεχτούν να μιλήσουν για ό,τι τα προβληματίζει, αλλά και να θελήσουν να αλλάξουν με την σειρά τους».

Η οικονομική κρίση επηρέασε σε μεγάλο βαθμό τις περισσότερες ελληνικές οικογένειες. Έχουν αυξηθεί οι κλήσεις τα τελευταία χρόνια;

«Η Γραμμή, ουσιαστικά, ξεκίνησε την λειτουργία της μαζί με την κρίση, οπότε δεν υπάρχει μέτρο σύγκρισης με το πριν. Αυξάνονται, όμως, και ιδιαίτερα τα τελευταία χρόνια οι καταγγελίες», υπογραμμίζει ο κ. Γιώτας. «Περισσότερο έχουν αυξηθεί τα περιστατικά σχολικού εκφοβισμού. Μπορεί να ακούγεται παράξενο, επειδή το ζήτημα έχει υπερπροβληθεί, αλλά τα περιστατικά, και μάλιστα, τα άσχημα, συνεχώς , αυξάνονται», συνεχίζει. «Η τελευταία έρευνα του Υπουργείου έρχεται να επιβεβαιώσει τα παραπάνω, αφού έδειξε κατακόρυφη άνοδο του σχολικού εκφοβισμού. Φυσικά, όταν κάτι τέτοιο συμβαίνει πρέπει να αναλάβει δράση και το σχολείο και οι καθηγητές. Η πιο σοβαρή και πιο επικίνδυνη μορφή του, εκφοβισμού, ωστόσο είναι η διαδικτυακή».

Πώς μπορεί ένας γονέας, που δεν έχει στενή σχέση με το ίντερνετ, να βοηθήσει το παιδί του;

«Οι γενικές κατευθυντήριες γραμμές είναι να ξεκαθαρίζουμε στα παιδιά, ότι το διαδίκτυο δεν είναι παιχνίδι και έχει κανόνες. Αν, τώρα, το παιδί βρεθεί στην δυσάρεστη θέση και λάβει κάποιο απειλητικό ή προσβλητικό μήνυμα, το πρώτο που του λέμε είναι, ότι δεν πρέπει να απαντήσει σε αυτό, αλλά ούτε και να το διαγράψει», συμβουλεύει ο κ. Πετρόπουλος. «Η στάση και η συμπεριφορά του γονεά απέναντι στους κινδύνους παίζει πολύ σημαντικό ρόλο για τα παιδιά. Η τρομοκρατημένη και αγχωμένη αντιμετώπιση μίας κατάστασης από έναν γονέα μπορεί να κάνει το παιδί να φοβηθεί να μιλήσει γι’ αυτην και να την αποσιωποιήσει».

Καθηγητές μπορούν να καλέσουν στην γραμμή;

«Και μπορούν και το κάνουν. Ξέρετε, τα παιδιά αν νιώσουν ασφάλεια με έναν άνθρωπο, του “ανοίγονται” και συνήθως αυτοί οι άνθρωποι είναι οι καθηγητές. Μας έχουν καλέσει ακόμα και για να καταγγείλουν περιστατικά βίας στην οικογένεια, για να μάθουν πώς μπορούν να διαχειριστούν το ζήτημα», απαντά ο κ. Γιώτας.

Πώς θα καταφέρει ο γονέας να μιλήσει ανοιχτά με το παιδί του;

«Εκείνο που πρέπει να καταλάβουν τα παιδιά είναι, ότι είστε πρόθυμοι να τους μιλήσετε και, κυρίως, να τα ακούσετε. Οπότε αυτό τονίζουμε πάντα στους γονείς. “Αν κάτι σε ανησυχεί ή σου φαίνεται παράξενο, μπορείς να μου μιλήσεις. Δεν υπάρχει κάτι που δεν μπορώ να αντέξω”, θα μπορούσε να είναι μία φράση προσέγγισης του παιδιού από τον γονέα. Έτσι, τα παιδιά όταν συμβαίνει κάτι σημαντικό θα μπορέσουν να εκφραστούν και δεν θα κρυφτούν», καταλήγει ο κ. Πετρόπουλος.

Μπορεί ο καθένας να προσφέρει βοήθεια στην Γραμμή 11525;

«Η άμεση απάντηση είναι όχι. Και αυτό γιατί, στην γραμμή απασχολούνται άτομα με επιστημονικές γνώσεις. Και οι σύμβουλοι, αλλά και οι εθελοντές που έχουμε και μας βοηθούν έχουν και εκείνοι περάσει από συνέντευξη για τις γνώσεις, την ψυχολογική τους κατάσταση και την μεταδοτικότητά τους. Θέλουμε το έργο της Γραμμής να είναι ξεκάθαρο και αποτελεσματικό, γι’ αυτό και δεν μπορούμε να αφήσουμε τον οποιοδήποτε να έρθει για να προσφέρει βοήθεια», τονίζει η κα. Καμαρέτα.

 Κρίνοντας από την εμπειρία σας στην Γραμμή τι θα συμβουλεύατε τους σημερινούς γονείς;

«Οι γονείς πρέπει να καταλάβουν, ότι δεν μπορούν να είναι τέλειοι. Κανείς δεν γεννήθηκε γονιός για να ξέρει πώς να συμπεριφερθεί, όλοι μαθαίνουμε. Δεν υπάρχει κάποια μαγική συνταγή για την επιτυχία. Αρκεί να υπάρχει ενδιαφέρον και αγάπη...».

Χρήσιμες πληροφορίες

Σημειώνεται, ότι οι κλήσεις στο 115 25 είναι εμπιστευτικές και δεν ηχογραφούνται, ενώ η χρέωση τους είναι μία αστική μονάδα για σταθερά ΟΤΕ, ανεξαρτήτως διάρκειας (για οποιονδήποτε άλλο πάροχο η χρέωση εξαρτάται από το εκάστοτε πρόγραμμα).

Γραμμή «Μαζί για το παιδί» 11525

Ώρες λειτουργίας: Δευτέρα - Παρασκευή 9π.μ. - 9μ.μ.

Αγίου Θωμά 14
115 27 ΑΘΗΝΑ

Τηλ.: 2107482690
Fax: 2107482664


Επικοινωνήστε μαζί μας:
Μύλων 75 104 41 Αθήνα
210 5121893

τηλεφωνήστε μας για οποιαδήποτε ερώτηση ή απορία

news@infokids.gr

για νέα, πληροφορίες, εκδηλώσεις ή Δελτία τύπου

info@infokids.gr

για ερωτήσεις και πληροφορίες σχετικά με το site μας

Το περιεχόμενο της ιστοθέσης είναι μόνο για ενημερωτικό σκοπό και δεν θα πρέπει να αντικαθιστά οποιαδήποτε ιατρική συμβουλή, διάγνωση ή και θεραπεία που χορηγείται από τον γιατρό σας ή από τον εξειδικευμένο επιστήμονα υγείας. Απαγορεύεται η αναπαραγωγή, μεταβίβαση, διανομή ή αποθήκευση μέρους ή του συνόλου του περιεχομένου σε οποιαδήποτε μορφή, χωρίς την προηγούμενη γραπτή συγκατάθεση του νομικού τμηματος του Infokids.