“Χάρη στο πρόγραμμα FLEX γνώρισα καλύτερα τον εαυτό μου και εμβάθυνα σε τομείς που διαφορετικά δεν θα μπορούσα”

Ένα από τα καινοτόμα εκπαιδευτικά προγράμματα στα οποία μπορούν να συμμετάσχουν εντελώς δωρεάν οι μαθητές Γυμνασίου και Λυκείου, είναι το πρόγραμμα πολιτισμικής ανταλλαγής Future Leaders Exchange Program (FLEX) μέσω του οποίου τούς δίνεται η ευκαιρία να λάβουν υποτροφία για να ταξιδέψουν στην Αμερική και να φοιτήσουν για έναν ολόκληρο χρόνο σε αμερικανικό σχολείο φιλοξενούμενοι από αμερικανικές οικογένειες υποδοχής.

Πρόκειται αναμφίβολα για μια σπουδαία εμπειρία που αξίζει να βιώσει κάθε μαθητής καθώς μέσω του προγράμματος FLEX θα βιώσει  μια καθοριστική για την πορεία του πολιτισμική και εκπαιδευτική εμπειρία που θα του ανοίξει νέους δρομους και θα του προσφέρει μοναδικές ευκαιρίες δόμησης ενός δικτύου επαφών σε παγκόσμια κλίμακα.

Το πρόγραμμα FLEX χρηματοδοτείται αποκλειστικά από το Υπουργείο Εξωτερικών των Η.Π.Α. και υλοποιείται με την υποστήριξη του  Υπουργείου Παιδείας, Έρευνας και Θρησκευμάτων. Από τη θεσμοθέτησή του το 1992, οργανώνεται σε πολλές χώρες της Ευρώπης και Ευρασίας με περισσότερους από 26.000 μαθητές να έχουν λάβει μέρος σε αυτό.

H Hλιάνα Σταυροπούλου, περσινή υπότροφος του FLEX μιλά αποκλειστικά στο Ιnfokids.gr για την εμπειρία της

Mε αφορμή την έναρξη της υποβολής των αιτήσεων για τη επόμενη σχολική χρονιά και θέλοντας να μάθουμε περισσότερες λεπτομέρειες για το πρόγραμμα FLEX, τα εφόδια που αποκομίζουν όσοι μαθητές επιλεγούν να συμμετάσχουν αλλά και για το πώς είναι η φοίτηση σε ένα σχολείο στην άλλη άκρη του Ατλαντικού Ωκεανού για ένα μαθητή που μέχρι πρότινος είχε την εμπειρία του ελληνικού εκπαιδευτικού συστήματος μιλήσαμε με την 17χρονη Ηλιάνα Σταυροπούλου, που συμμετείχε στο περσινό πρόγραμμα FLEX 2021-2022 και φοίτησε στο Cary της Βόρειας Καρολίνας. 

Πώς πήρες την απόφαση να συμμετέχεις σε αυτό το πρόγραμμα; Πώς έμαθες γι’αυτό και τι σου κέντρισε το ενδιαφέρον;

Για το πρόγραμμα ενημερώθηκα όπως πολλά παιδιά πλέον μέσω των μέσων κοινωνικής δικτύωσης. Αυτό που μου κίνησε το ενδιαφέρον, πέρα από την προφανώς μοναδική εμπειρία, ήταν, αρχικά, η ιδέα του να πειραματιστώ με ένα διαφορετικό εκπαιδευτικό σύστημα: ενα σύστημα στο οποίο δίνεται αρκετή βάση στις τέχνες (για εμένα συγκεκριμένα στο θέατρο) σε μια χωρά στην οποία οι ευκαιρίες για παιδιά της ηλικίας μας είναι με διαφορά περισσότερες.

Αυτό περιλαμβάνει ευκαιρίες για πρακτική εμπειρία σε διάφορους τομείς, κάτι που στην Ελλάδα δεν υπάρχει τόσο έντονα. Εγώ, για παράδειγμα, βρέθηκα βοηθός σκηνοθέτη σε μια επαγγελματική θεατρική ομάδα που ανέβασε ένα από τα αγαπημένα μου έργα του Μπρεχτ.

Άλλα άτομα ασχολήθηκαν πολύ με το να μιλούν σε τοπικά πολιτικά πρόσωπα, να βοηθούν σε έρευνα, συμμετείχαν σε μαθητικούς διαγωνισμούς καθώς και με τις απίστευτα πολλές ευκαιρίες για εθελοντισμό! Σίγουρα, βέβαια υπήρχε και ένα κομμάτι του 15χρονου εαυτού μου ήθελε να δει το εαυτό μου ως ένα κομμάτι της Αμερικανικής ταινίας. Το φούτμπολ, τις μαζορέτες, τον χορό. Και ακόμη και αυτό βγήκε πραγματικότητα.

Πόσο εύκολο είναι για έναν έφηβο να αφήσει την οικογένεια και το σχολείο του και να ζήσει για τόσο μεγάλο χρονικό διάστημα στην άλλη άκρη του Ατλαντικού;

Η πραγματικότητα του να το κάνεις δεν έχει καμία σχέση με την ιδέα!
Θυμάμαι σε πιο αρχικά στάδια της διαδικασίας επιλογής –πριν ενημερωθώ πως είμαι φιναλίστ—να υπάρχουν ατελείωτες συζητήσεις με τους γονείς μου πάνω σε αυτό το θέμα. Με την επιλογή μου, όμως, και πόσο μάλλον με την άφιξή μου στις Ηνωμένες Πολιτείες, όλα τα άγχη έφυγαν.

Η στήριξη που παραδίδει το πρόγραμμα από την στιγμή της επιλογής, έως και –για να είμαι ειλικρινής—τώρα, εκλογικεύουν και καταπολεμούν κάθε φοβία που μπορεί να έχουμε. Από ένα εξαιρετικό πρόγραμμα προετοιμασίας πριν το ταξίδι, μέχρι την συνεχή και αμεσα διαθέσιμη επικοινωνία με πρόσωπα του προγράμματος στην πολιτεία τοποθέτησης, δεν αφήνονται περιθώρια φόβου για πραγματικά οποιοδήποτε σενάριο.

Στις καθημερινές δυσκολίες ,που προφανώς υπήρχαν, δεν αισθάνθηκα ποτέ μόνη. Πέρα από την στήριξη της οικογένειας υποδοχής μου είχα και την σύμβουλό μου, την οποία μπορούσα να πάρω τηλέφωνο οποιαδήποτε στιγμή αν κάτι με απασχολούσε.

Ακόμη και με εκείνη ανέπτυξα εξαιρετική σχέση και βρισκω πως τώρα μου λείπει πραγματικά πολύ. Όλα αυτά, σε συνδυασμό με την άφιξη ένα πλήρως καινούριο περιβάλλον με άπειρες δυνατότητες, δεν αφήνουν ούτε λόγους, ούτε όρεξη για ανασφάλειες. Από την πλευρά τον γονέων μου, το μόνο που εκφράστηκε από εκείνο το σημείο και μετά ήταν χαρά και περηφάνεια!

Τι διαφορές διαπίστωσες κατά την παραμονή σου στην Αμερική στο εκπαιδευτικό σύστημα εκεί, αλλά και στη νοοτροπία μαθητών και εκπαιδευτικών;

Εξαιτίας της διαφοροποίησης του σχολικού συστήματος εντός των Ηνωμένων Πολιτείων, είναι σιγουρά δύσκολο να μιλήσω εκ μέρους όλων των μαθητών. Παρ’ όλα αυτά, η προσωπική μου εμπειρία στο σχολείο στην Αμερική ήταν απλά εξαιρετική.

Κάτι που είναι κοινό σε όλα τα σχολεία στις Πολιτείες είναι η ευελιξία που δίνεται στον μαθητή. Σιγουρά η φοίτηση σε ένα σχολείο ξένης χωράς, οπού τα μαθήματα διδάσκονται σε μια διαφορετική γλώσσα μπορεί να φαντάζει τρομακτική. Στην πραγματικότητα, όμως, ο πλήρης έλεγχος που δίνεται στον μαθητή πάνω στο ακαδημαϊκό του πρόγραμμα εξισώνει τον φόβο.

Για παράδειγμα, το μάθημα των Αγγλικών στο σχολείο μου, χωριζόταν σε 4 «επίπεδα» ανάλογα με ποια από τις 4 τάξεις του Λυκείου φοιτούσε ο μαθητής. Από εκεί και πέρα, κάθε επίπεδο χωριζόταν επίσης σε βαθμούς δυσκολίας. Οι σύμβουλοι του σχολείου είναι εκεί για να καθοδηγήσουν το παιδί να κάνει την σωστή επιλογή. Αυτό βέβαια δεν σημαίνει απαραίτητα την «εύκολη» διέξοδο.

Οι περισσότεροι μαθητές του FLEX δοκιμάζουν τις δεξιότητες τους με ένα δυνατό ακαδημαϊκό πρόγραμμα, γυρνώντας στις χώρες τους όσο πιο κερδισμένοι γίνεται!

Οι καθηγητές στην εμπειρία μου ήταν νέοι, με όρεξη και βρισκόντουσαν εκεί για πολλά παραπάνω από το απλά να διδάξουν το βιβλίο. Χρησιμοποιούσαν διάφορες μεθόδους όπως ανάθεση έρευνας, δευτερεύουσες πηγές (βίντεο, ντοκιμαντέρ) για να διδάξουν πραγματικά το μάθημά τους. Εκτός της τάξης, νοιαζόντουσαν για την κατάσταση των μαθητών τους. Κάποιοι δικοί μου καθηγητές, ήταν τόσο δίπλα μου για να με συμβουλέψουν και να με βοηθήσουν στην αρχή της χρονιάς μου, που έχουμε κρατάμε ακόμη επαφή.

Τι κέρδισες από την πρωτόγνωρη αυτή εμπειρία;

Είναι εξαιρετικά δύσκολο να περιγράψω τα τεράστια προσωπικά πορίσματa αυτής της εμπειρίας. Αρχικά απέκτησα ένα αίσθημα ανεξαρτησίας και ωριμότητας. Προσωπικά, έγινα πολύ καλύτερη στο να επικοινωνώ τις ανάγκες μου αλλά και στο να μπορώ να βρω κοινά στοιχεία με άτομα απολύτως διαφορετικά από εμένα.
Αυτοπεποίθηση, επίσης, η οποία έρχεται ως αποτέλεσμα του προηγουμένου αλλά και ως αποτέλεσμα της καλύτερης γνώσης του εαυτού σου.

Όταν φτάνεις εκεί, μπορείς να γίνεις ότι θέλεις, ενώ ταυτόχρονα αναγκάζεσαι να αναρωτηθείς ποιος είσαι, ώστε να μπορείς μέχρι και πολύ απλά να συστηθείς. Έτσι, αποκτάς, η μάλλον, χτίζεις μια αίσθηση του εαυτού σου. Εννοείται πως υπήρχαν και πιο χειροπιαστά πλεονεκτήματα όπως για παράδειγμα τα ακαδημαϊκά.

Το FLEX ήταν μια εξαιρετική εμπειρία να ασχοληθώ σε βάθος με τομείς που αλλιώς δεν θα μπορούσα. Για παράδειγμα, η “Αdvanced” Ιστορία ή βιολογία, μαθήματα τα οποία δεν είναι μέρος του σχολικού μου προγράμματος στην Ελλάδα.

Πώς ήταν η προσαρμογή στην ελληνική πραγματικότητα όταν επέστρεψες και πως το πρόγραμμα συνεχίζεται για εσένα;

Πολλά πράγματα ακόμα τα νιώθω διαφορετικά, από τις οικογενειακές σχέσεις μέχρι το σχολείο, τους φίλους μου και άλλα σημεία της καθημερινότητάς μου. Όσο περνάει ο καιρός ωστόσο, νιώθω πως προσαρμόζομαι όλο και περισσότερο. Σε κάθε περίπτωση όμως, βλέπω πλέον τα πράγματα μέσα από διαφορετικά μάτια και μπορώ να κρίνω θετικά αλλά και αρνητικά, στοιχεία της ελληνικής πραγματικότητας που πριν μπορεί να μην έκρινα ή να μη θαύμαζα τόσο.

Το ίδιο ισχύει και για τον τρόπο που βλέπω πια την Αμερική. Όσον αφορά στο πως το πρόγραμμα συνεχίζεται, με την επιστροφή μου είμαι πια κομμάτι της κοινότητα των αποφοίτων του FLEX (FLEX Alumni), η οποία είναι μια μεγάλη διεθνής κοινότητα που κρατάει συνδεδεμένους μεταξύ μας παιδιά που έχουμε λάβει μέρος στο πρόγραμμα.

Έχουμε πρόσβαση σε πόρους για να υλοποιούμε project στις πόλεις μας στη χώρα μας, μπορούμε να συμμετέχουμε σε δραστηριότητες και σεμινάρια δεξιοτήτων, έχουμε ευκαιρίες να παραμένουμε ενεργοί νέοι πολίτες και το πιο σημαντικό, έχουμε ένα ‘χώρο’ όπου μπορούμε να μοιραζόμαστε τις ανησυχίες και τις σκέψεις μας και φυσικά να παραμένουμε φίλοι.

 Τι θα σου λείψει τώρα που έχεις επιστρέψει; Έχεις σκεφτεί να επιστρέψεις εκεί ως φοιτητής;

Από την ζωή μου στις ΗΠΑ, μου λείπουν οι απλές στιγμές περισσότερο απ’ όλα. Η οικογένεια υποδοχής μου –τους οποίους πραγματικά θεωρώ δεύτερη οικογένεια— και τα αντικείμενα της καθημερινότητας μας: Οι συζητήσεις με τις αδελφές υποδοχής μου, οι απλές βόλτες με το αμάξι και ο ενθουσιασμός που υπήρχε για τις μικρές καινούριες εμπειρίες.

Πολλές φορές ακόμη και το να πας σουπερμάρκετ κατέληγε να είναι μια «καινούρια εμπειρία». Εκτός του σπιτιού, μου λείπει το σχολείο: το σχολικό πνεύμα, οι παρέες, οι αγώνες που βλέπαμε τις Παρασκευές όλοι μαζί, αλλά κυρίως το πνεύμα και τα άτομα της καλλιτεχνικής κοινότητας του σχολείου. Θα ήθελα πραγματικά να επιστρέψω στην Αμερική για σπουδές.

Αυτή την στιγμή είναι ο βασικός μου στόχος. Το ελεύθερο σύστημα των πανεπιστημίων της Αμερικής είναι κάτι που με τράβηξε πολύ σαν χαρακτήρα.

Θα το συνιστούσες σε άλλα παιδιά της ηλικίας σου; Ποια θα ήταν η συμβουλή σου για τα παιδιά που διεκδικούν φέτος μία θέση σε αυτό το πρόγραμμα;

Θα συνιστούσα το πρόγραμμα σε πραγματικά οποιοδήποτε άτομο είναι στο πλαίσιο να κάνει αίτηση! Πάνω στην αίτησή τους, θα τους συμβούλευα να μην ξεχνούν πια είναι η φύση της διαδικασίας επιλογής. Η επιλογή δεν γίνεται με σκοπό να καθορίσει την αξία κάποιου, αλλά για να δει όσο μεγαλύτερο κομμάτι του κάθε υποψηφίου, και να συμπεράνει είναι εκείνη/ος θα είναι χαρούμενη/ος η επιτυχημένη/ος στο συγκεκριμένο πρόγραμμα.

Άρα το καλύτερο που έχει κανείς να κάνει είναι να αναδείξει την προσωπικότητα του όσο μπορεί! Λαμβάνω παράδειγμα συνεχώς μηνύματα που ρωτούν για τις εκθέσεις. Αυτό που λέω στους υποψηφίους είναι ότι δεν υπάρχει καμία «συνταγή για επιτυχία».

Οι εξεταστές θέλουν να δουν τον ειλικρινή χαρακτήρα μας ώστε να μπορέσουν να καταλάβουν εάν υπάρχει μια θέση για εμάς στο πρόγραμμα –και αυτό περιλαμβάνει ατέλειες!

Σχεδόν τρία χρόνια μετρά την αίτησή μου, διαβάζω τις εκθέσεις μου και σκέφτομαι δεκάδες πράγματα που τώρα θα είχα γράψει διαφορετικά. Αυτό σημαίνει πως όταν τις έγραφα, ήμουν ειλικρινά ο 15χρονος εαυτός μου, και δεν προσπάθησα να δημιουργήσω μια μη-ρεαλιστικά τέλεια περσόνα. Αυτό ακριβώς θα συμβούλευα και τα παιδιά που θα κάνουν αίτηση. Να είστε ο εαυτός σας!

Ποια είναι τα πλάνα και τα όνειρά σου για το μέλλον;

Στο κοντινό μου μέλλον, θέλω να φροντίσω να συνεχίσω την ακαδημαϊκή μου πρόοδο σε ένα καλό πανεπιστήμιο. Όσο για το μακρινό μου μέλλον, μπορεί να μην ξέρω ακριβώς πως θα θέλω να είναι, ξέρω όμως καλύτερα ποια είμαι εγώ, και τι βήματα μπορώ να κάνω ώστε να είμαι χαρούμενη.

 

Μαθητές από όλον τον κόσμο φοιτούν χάρη στο FLEX σε σχολεία των ΗΠΑ

Έχεις παιδί στην Γ’ Γυμνασίου ή στην Α’ Λυκείου;  ΚΑΝΕ ΑΙΤΗΣΗ ΓΙΑ θα φοιτήσει δωρεάν σε σχολείο της Αμερικής!

 

View this post on Instagram

 

A post shared by flexgreece (@flexgreece)

Αν ονειρεύεσαι για το παιδί σου μια εμπειρία εκπαίδευσης που θα ξεπερνά το στενό πλαίσιο της ελληνικής. Αν θες να του δώσεις τη δυνατότητα να ανοίξει τους ορίζοντές του, να έρθει σε επαφή με εναλλακτικές μεθόδους διδασκαλίας που θα το μάθουν να σκέφτεται “έξω από το κουτί”, έχεις τώρα μια μοναδική ευκαιρία χάρη στο FLEX.

Το πρόγραμμα ανταλλαγής μαθητών Future Leaders Exchange (FLEX) προσφέρει υποτροφίες σε μαθητές Γυμνασίου και Λυκείου από όλη την Ελλάδα για ένα ακαδημαϊκό έτος στις ΗΠΑ!

 

View this post on Instagram

 

A post shared by flexgreece (@flexgreece)

Δηλώστε συμμετοχή έως τις 13 Οκτωβρίου
Τα κριτήρια επιλογής των μαθητών

Η επιλογή γίνεται μέσω ενός αξιοκρατικού και χωρίς κόστος διαδικτυακού διαγωνισμού που είναι ανοιχτός σε όσους/όσες πληρούν τα παρακάτω κριτήρια, καθώς και σε μαθητές/τριες με αναπηρία:

  • Κατά το σχολικό έτος 2022-2023 φοιτούν στη Γ’ Γυμνασίου ή στην Α’ Λυκείου και είναι γεννημένοι από 15 Ιουλίου 2005 έως 15 Ιουλίου 2008.
  • Έχουν γενικό μέσο όρο βαθμολογίας ίσο ή μεγαλύτερο του “καλώς” (13,1/20).
  • Έχουν καλή γνώση της αγγλικής γλώσσας.
  • Είναι Έλληνες/ίδες πολίτες και δικαιούνται διεθνές διαβατήριο.
  • Πληρούν τις προϋποθέσεις για να τους χορηγηθεί θεώρηση εισόδου (visa) για τις ΗΠΑ.

Οι ενδιαφερόμενοι/ες που πληρούν τα κριτήρια καλούνται να συμπληρώσουν τη διαδικτυακή αίτηση μέχρι 13 Οκτωβρίου 2022 στον ιστότοπο ais.americancouncils.org/flex

Οι ωφελούμενοι/ες των υποτροφιών, όταν επιστρέψουν στην Ελλάδα, προκειμένου να συνεχίσουν τη φοίτησή τους στα σχολεία της δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης υπάγονται στις διατάξεις της υπ’ αριθμ. 79942/ΓΔ4/21.05.2019 (Β΄ 2005) Υπουργικής Απόφασης «Εγγραφές, μετεγγραφές, φοίτηση και θέματα οργάνωσης της σχολικής ζωής στα σχολεία της δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης», όπως τροποποιήθηκε και ισχύει.

 

Για περισσότερες πληροφορίες μπορείτε να επικοινωνήσετε στο flex.gr@americancouncils.org και να επισκεφθείτε τους παρακάτω ιστότοπους: greece.americancouncils.orgwww.discoverflex.org

Facebook: @flexingreece και Instagram: @flexgreece καθώς και στο τηλέφωνο 694 660 4002.