Τα μαθήματα και το διάβασμα στο σπίτι είναι μια «δύσκολη» ώρα για όλη την οικογένεια. Υπάρχουν, όμως, τρόποι να γίνονται πιο εύκολα.
Το διάβασμα των μαθημάτων όσο κουραστικό κι αν φαίνεται στους μαθητές έχει τα δικά του μυστικά και στρατηγικές που αν τα ακολουθήσει το παιδί θα βοηθήθει ούτως ώστε να αφομειώσει, να κατανοήσει και εν τέλει να απομνημονεύσει καλύτερα τα κείμενα της σχολικής ύλης. Σας προτείνουμε μερικές χρήσιμες συμβουλές που αν το παιδί τις ακολουθήσει πιστά θα οδηγηθεί σε μια εποικοδομητική μελέτη του μαθήματος αξιοποιώντας όλοι το φάσμα των δυνατοτήτων του χωρίς να “κουραστεί” ή να “βαρεθεί”.
Πρόσεξε την επικεφαλίδα/τίτλο
τι περιμένεις να δεις;
τι σου θυμίζει;
για τι μαντεύεις ότι αναφέρεται;
γιατί άραγε να το έγραψαν για μας ;
‘Διάβασε’ τις εικόνες και τα σκίτσα (όπου έχει)
Ξεφύλλισέ το διαβάζοντας γρήγορα με το μάτι (σαν να ήταν εικόνα)
Πρόσεξε πολύ την πρώτη και την τελευταία παράγραφο
Πρόσεξε όπου έχει
εισαγωγή
περίληψη (στην αρχή ή στο πίσω εξώφυλλο, αν είναι βιβλίο)
έντονα γράμματα
αραιά γράμματα
κεφαλαία
Διάβασέ το σιωπηλά όλο. Αν προτιμάς να το ακούσεις, διάβασέ το δυνατά (αν έχεις και….μαγνητόφωνο..) ή ζήτα να σου το διαβάσει κάποιος άλλος…
Διάβασέ το αναλυτικά, δηλαδή μία-μία παράγραφο. Σημείωσε τα άγνωστα και ό, τι σου αρέσει και θέλεις να κρατήσεις.
Εντάξει μεχρι εδώ; Έχεις καταλάβει τις λέξεις και τις προτάσεις που σε δυσκολεύουν; Έχεις γράψει στο “Ανθολόγιο” τις όμορφες λέξεις και φράσεις; Εκεί θα βρίσκονται όταν τις χρειαστείς . Για τις εκθέσεις, για τα ποιήματα που θα γράφεις…Πού ξέρεις….μπορεί να σου αρέσει το γράψιμο πιο πολύ τώρα και να θέλεις να γράφεις δικά σου…παραμύθια, αστείες ιστορίες, θεατρικά…, παλιές ιστορίες ……
Τώρα διάβασε τις π α ρ α γ ρ ά φ ο υ ς του κειμένου και προσπάθησε να βγάλεις την ιδέα ή το θέμα που κρύβει η καθεμιά
ΠΑΡΑΔΕΙΓΜΑ
Το δελφίνι
1η Το πιο ζωηρό παιδί του πατέρα μου..
2η Καβάλα στο δελφίνι
3η Η σανίδα για τιμόνι
4η Το πείραμα απέτυχε….
5η Το μυστικό για να γίνει το δελφίνι άλογο!
Πρόσεξε. Μπορείς και να πάρεις έτοιμη μια πρόταση από την παράγραφο. Θα πρέπει όμως να συνηθίζεις να τη σκέφτεσαι μόνος. Έτσι θα έχεις όλο το κείμενο ‘στο χέρι’…Αν είναι βιβλίο ρίξε μια ματιά στα περιεχόμενα…
Υπάρχουν σημεία που βρίσκεις αστεία, έξυπνα, παράλογα, σατιρικά;
Αν υπάρχουν ήρωες, χαρακτήρισέ τον/την με επίθετα
(ευγενικός, ευαίσθητος, επιπόλαιος πολυμήχανος, δίκαιος, αυστηρός, αισιόδοξος, λογικός, γενναιόψυχος……) και δικαιολόγησε την κρίση σου. Αν ήσουν στη θέση του τι θα έκανες και τι δεν θα έκανες;
Τι θα έκανες ….
Αν ήσουν ζωγράφος……..
Αν ήσουν ποιητής…
Αν ήσουν φωτογράφος…
Αν ήσουν δημοσιογράφος …..
Αν ήσουν επιστήμονας …..
Αν ήσουν ταξιδιώτης……
Αν ήσουν μουσικός . …..
Αν ήσουν γιατρός…
Αν ήσουν ιστορικός……..
Αν ήσουν δάσκαλος….
Αν ήσουν πλούσιος ……
Αν ήσουν δήμαρχος, βουλευτής…πρωθυπουργός
Αν ήσουν ο συγγραφέας …
Φέρε στο μυαλό σου πάλι το θέμα και προσπάθησε να αποκαλύψεις το μ ή ν υ μ α που θέλει να σου στείλει ο συγγραφέας. Τα μηνύματα αυτά είναι ακριβές ιδέες με αμέτρητη αξία για τη ζωή, τον άνθρωπο τον κόσμο
Αν είναι κείμενο Iστορίας, να διαλέγεις τα σπουδαία
και να τα διηγείσαι ή να τα συζητάς προφορικά. Να βρίσκεις π ο ύ
υπάρχει πρόβλημα, πιο γεγονός είναι ιστορικά πιο σημαντικά,
γιατί έγινε ή δεν έγινε κάτι, τι λάθη έγιναν, τι θα μπορούσε να είχε γίνει…και δεν έγινε……..
Τι μου ζητάει ένας συγγραφέας
Να καταλάβω
Να νιώσω
Να μιλήσω για
Να ψάξω κάτι
Να θυμάμαι ότι
Να κάνω κάτι
Να σκέπτομαι ότι
Να προσπαθήσω
Συμπεράσματα
Βρίσκω λογικό ……………………………………………………….
Βρίσκω παράλογο ………………………………………………………………….
Με γοητεύει ………………………………………………………………………..
Με απογοητεύει …………………………………………………………………………..
Τώρα κατάλαβα ότι …………………………………………………………………..
ΚΕΝΤΡΟ ΜΕΛΕΤΗΣ ΠΑΙΔΙΟΥ ΚΥΨΕΛΗ
Βορέα 6, Μαρούσι 151 22
215 520 7714
Fax : 215 5402402
www.go2learn.gr
[email protected]